Hur mycket betalade du för tomten och hur mycket kostade grunden då?
Hur mycket tar Uppsala för bygglov och annat obligatoriskt?
Hur mycket kostade dina tillval och vad valde du?

Vet förresten mycket väl var lagga ligger. Har en gammal arbetskamrat som bor där!
 
DirkD skrev:
kungkokos:
Är just nu inne på 1,5-plan, 5 rum och kök (4 sovrum), ca 150-160 m3. Mer eller mindre totalentreprenad är önskvärt.

Torpargrund vs platta? Är det en katastrof med torpargrund?
De som erbjuder totalentreprenad i Uppsala finns listade ovan i forumtråden. Min rekommendation i prisklassen 1,8 inkl. övervåning är Vårgårdahus. De bygger med totalentreprenad och platta på mark. Kolla t.ex huset Alen och be om att få det med 45 graders taklutning (om detaljplanen tillåter det). Då får du lite mer på övervåningen också. Annars kan du kolla Ekliden eller liknande. De har bra priser men kanske lite högre driftskostnader än övriga (dålig isolering än så länge med skall förbättras under året).

Jag vill inte direkt avråda från att bygga med kallventilerad torpargrund - det överlåter jag istället till småhusfelsnämnden. Många tycker torpargrund är bra och det kan säkert funka, men man måste vara noga med placeringen av huset och inspektera ofta. Värmeisolerad torpargrund kanske är bättre och då har du ju Hjältevadshus och Modulenthus. Dessa erbjuder inte totalentreprenad och jag vet ingen företag med torpargrund som erbjuder totalentreprenad. Det tycker jag säger lite om intresset från husföretagens sida att ta ansvar för fel som uppstår i grunden. Personligen skulle jag inte bygga någon form av torpargrund, men det måste var och en få bedöma.

För 10 000 i månaden får du dock ett rätt bra hus. Beroende på hur mycket kapital du kan stoppa in i bygget och priset på er tomt. Räkna baklänges istället så får du en uppfattning om er övre gräns. T.ex LB-hus har en uppvärmningskostnad på ca 12-13000 kwh/år i uppvärmning inklusive hushållsel och vatten. Det är en stor skillnad mot hyfsat bra isolerade hus med ca 18000 kwh för samma yta. Denna besparing i driftskostnad gör ju att man kan låna lite extra och därmed också kanske bekosta det högre priset? Kolla deras Uggla-serie vilket är mycket prisvärda hus. Götenehus är enligt min erfarenhet både dyrare än LB-hus ugglan och Myresjöhus, men även dessa har bra standard.

I segmentet som inte bygger med totalentreprenad vill jag tipsa om Borohus - BoroBas 156 är ett mycket prisvärt hus som till en relativt liten peng kan uppgraderas till mycket bra standard.

/Alex
 
kungkokos skrev:
jag vet ingen företag med torpargrund som erbjuder totalentreprenad. Det tycker jag säger lite om intresset från husföretagens sida att ta ansvar för fel som uppstår i grunden. Personligen skulle jag inte bygga någon form av torpargrund, men det måste var och en få bedöma.

/Alex

Vi lade ut en förfrågan på vårt hus till fler (15 st) större leverantörer, där vi skulle ha 1/3 torpargrund samt resterande del platta med källare. INGEN av leverentörerna hade torpargrunden som ett argument mot att sälja till oss!!!

Grunden måste ju anpassas efter tomten. Det är inte alla som väljer att bygga på en plan tomt.

Det är endast okunskap som grundar sig i den skepsis som råder kring torpargrunderna.

// Snäckan
 
snackan68 skrev:
Det är endast okunskap som grundar sig i den skepsis som råder kring torpargrunderna.

// Snäckan
Så lustigt. Jag anser nämligen precis raka motsatsen. De flesta som bygger med torpargrund är enligt min uppfattning bara ute efter en billig lösning och har ingen djupare kunskap om de risker som denna konstruktion medför. Det är t.ex intressant att vissa företag som bygger med torpargrund skickar med en avfuktare i grunden som standard. Varför kan man ju undra?
Håller med om att torpargrund i vissa fall kan vara bra, men man bör försäkra sig om att marken och topografin är lämplig så att inga problem uppstår. Min uppfattning baserar sig på en del färsk och oberoende statistik. T.ex bör man läsa rapporten från småhusskadenämden: http://www.smahusskadenamnden.se/Rapport_ssn.pdf

Sammanfattning:

• Bygg inte med uteluftsventilerad krypgrund.

Utdrag ur texten:

Huvuddelen av konsulterna i enkäten (89 av 95) instämmer i påståendet
“Uteluftsventilerade krypgrunder drabbas ofta av skador”.

I detta fall väljer jag att lita på proffsen.
 
Har några funderingar när det gäller just olika grunder.
I en anna tråd fick jag veta att det var en massa skador med platta på mark tidigare man att man nu lärt sig hur man ska bygga för att det ska bli bra. Man lägger tex in golvvärme som gör att fukten blir mindre nu.

När det gäller torpargrund har det använts i hundratals år utan problem innan vi började isolera våra hus så bra. Det var då skador började uppkomma.
Vad är det som säger att man inte kan lära sig bygga säkra torpargrunder för de nya förhållandena. Tex med avfuktare?
 
cian skrev:
Hur mycket betalade du för tomten och hur mycket kostade grunden då?
Hur mycket tar Uppsala för bygglov och annat obligatoriskt?
Hur mycket kostade dina tillval och vad valde du?

Vet förresten mycket väl var lagga ligger. Har en gammal arbetskamrat som bor där!
'
Tjenare Cian. Vår tomt kom vi åt billigt, "endast" 490 000 för 3500 kvadrat. Ett klipp i jämförelse med trånga Alsike. Men som sagt, smaken är som baken och många vill tydligen äta frukost med sina grannar. :)

Grunden ingår i priset från GH, men det ingår bara en viss mängd fyllnad under grunden så vi vart tex tvugna att öka på mängden fyllnadsmassa under vår grund pga den rätt leriga tomten. Dessuotm lade vi på lite extra isolering i grunden, detta pga att vi ville höja upp huset lite mer över marken, och istället för att fylla på grus så lade vi lite mer isolering (om det var 10 eller 20 cm, minns ej). Kostade ungefär dubbla priset mot vad motsvarande hö´jning med grus skulle kosta, tror det var typ 14 000 kr eller något sådant. Dålig på att minnas detaljer. Detta beslut tog vi med grundgjutaren på plats. Egentligen är det vettigare att satsa dessa pengar på bättre isolerade fönster, då dessa har högre energiförlust än en vanlig grund från GH. Men men, 2 flugor i en smäll, tänkte vi! :)

Hmmm, vad tar U-a/knivsta för bygglov. Har för mig att det först var en kostnad på runt 10-15 kkr, sen ytterligare en kostnad på 11kkr till kommunen. Mycket pengar för att stämpla och arkivera lite papper, haha, nä så enkelt är det väl inte, men lite så känns det.

Tillval valde vi en del, dock tycker jag att GH har mycket bra standardutbud med hög kvalité. Tex deras innerdörrar är jättefina och solida. Runt dessa vita std-dörrar valde vi till eklister runt karmarna (stället för std-vita), även eklister på golven. Blev skitsnyggt för en liten summa. Silverstuprännor och silverdroppbleck blev skitsnyggt, även den platta träpanelen är jättefin på. Kamin köpte vi själva för 49 000 ink installation. Jaccuzi köpte vi själva från importlagret för ynka 15 000 ink "lyxpaket" (värmare, telefon, radio = skitbra... mm). köket bytte vi mot ett billigare vedumkök med gråa laminatluckor istället för std träluckor. Uppgraderade istället till en lyxig stenskiva i svart granit. Bytte även vitvaror mot rostfritt, en väl värd uppgradering då huskvarnavarorna vi fått är skitavancerade och lyxiga.

Garage på 49 kvadrat bygger vi själva med egna byggare då dessa är rätt dyra från GH. Ritningar har dock gjorts av GH på garaget och bygglovet på garaget gjordes även med hjälp av GH i samband med huset. Köpte även samma släta träpanel till garaget. även plattan till garaget gjordes av samma kille som gjöt husgrunden, men inte genom GH dock.

Kakel köpte vi billigt från kakeldax i Upplands Väsby, blev en rätt liten summa mot vad vi befarat innan. Även tapeter är rätt billigt i sammanhanget, tror vi lade 20 000 på lyxiga tapeter till hela huset. Däremot målade vi de största ytorna i finrum/allrum och kök, då nya hus har en tendens att ge sprickor i hörn de första åren. Inte värt att lägga de pengarna på dyra tapeter som ändå spricker. Enklare att måla över sprickorna.

Vi spacklade taken i badrum, toa, ryggåstak i finrum samt tvättstuga, vilket inte heller va så dyrt med vår egen målare. Däremot behöll vi standard-takplattorna i resten av huset, och de är faktiskt helt ok, tycker jag nu när jag flyttat in. Vi var rädda att de skulle se billiga ut men de är helt ok. Snyggare än många andra takplattor som vissa företag har.

Slutligen hamnar vi på 3,1 mille ink allt (tomt + garage + en del markberedning + vattenbrunn och avlopp + tele + el + tillval mm mm). Något jag tror vi direkt skulle kunna sälja huset för om vi ville, säkert även med lite vinst! Det blev jäääääääättefint!
 
kungkokos skrev:
De flesta som bygger med torpargrund är enligt min uppfattning bara ute efter en billig lösning och har ingen djupare kunskap om de risker som denna konstruktion medför.

man bör försäkra sig om att marken och topografin är lämplig så att inga problem uppstår. Min uppfattning baserar sig på en del färsk och oberoende statistik. T.ex bör man läsa rapporten från småhusskadenämden: [länk]




I detta fall väljer jag att lita på proffsen.

Som du skriver.... "att mark och topografi är lämplig"... är bla några av de parametrar man skall ta hänsyn till vid valet av torpargrund. Att påstå att de som väljer torpargrund är "snåla" - talar mer om din egen okunskap i frågan (no offense)

Idag när man utbildar blivande byggingenjörer i geoteknik och byggfysik/teknik - så får de lära sig hur man bygger en torpargrund korrekt. Ingen forskning på i alla fall KTH varnar för topargrunder....

Så min mening FORTFARANDE är att det är okunskap bland både köpare och säljare i branschen när det gäller torpargrunder. Förväxlingen kan ha att göra med de torpargrunder i äldre hus, där man tagit bort kaminerna/öppna spiserna, som gjort att fukt och mögelproblem uppstår. Men det är en helt annan fråga.

// Snäckan

ps. tur att vi lever i ett fritt land - valet av grund är ditt eget! ;-)
 
hej DirkD,
Kul att ni ska bygga i knivstatrakten, vårt hus kom på plats i torsdags (Alsike), Vi bygger med Modulent, en 1 1/2 plan med brutet tak på 170kvm. Utan tomt, men med "alla" andra kostnader (dock oinredd övervåning men inklusive 100' i sprägning) kommer priset hamna på 2,1. Modulent är justa, men akta dig riktigt noga för deras återförsäljare i Knivsta, tyvärr!
 
  • PICT0109.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0120.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0122.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0715.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fler bilder
 
  • PICT0718.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0730.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0756.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0760.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ett par till...
 
  • PICT0772.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0790.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
men ni får ett fint hus iaf! :)
 
Ja, det får vi!! :) och snart får vi flytta in oxå!, drygt 1 månad får vi vänta.
 
snackan68 skrev:
Som du skriver.... "att mark och topografi är lämplig"... är bla några av de parametrar man skall ta hänsyn till vid valet av torpargrund. Att påstå att de som väljer torpargrund är "snåla" - talar mer om din egen okunskap i frågan (no offense)

// Snäckan

ps. tur att vi lever i ett fritt land - valet av grund är ditt eget! ;-)
Jag överlåter pajkastningen till dig. Jag vill dock bara kommentera att jag hoppas att torpargrunderna förbättrats avsevärt sedan 2003. I hus med kallventilerad torpargrund byggda mellan 1997-2003 är många redan drabbade av skador som medför dyra reparationer. Dessa är alltså bara 5-10 år gamla. Skall se om jag kan återfinna den undersökningen. Det finns också en anledning till att Smålandsvillan planerar byta till samma grunder som Hjältevadshus och Modulenthus. Kallventilerat bör man nog vara försiktig med.
 
tab skrev:
Ja, det får vi!! :) och snart får vi flytta in oxå!, drygt 1 månad får vi vänta.
Vad kul! Brännkärrsgården. Vi var också intresserade av att köpa tomt där. Sundborn är ju riktigt fina! Hoppas ni kommer att trivas!
 
Japp, det är ju liksom månadskostnaderna man får gå på - men vi är faktiskt lite chockskadade av hur mycket banken faktiskt är beredd att ge oss. OCh så var det ju intressant att se hur mycket mer man har råd med när man köper nytt hus jämfört med befintligt.

Men för att bara svara kort på frågan om torpargrund eller platta. Torpargrunden har haft många klagomål och mycket beror på den något schablonmässiga användningen av den. Vi ska bygga på mark som är rätt sandig, vilket innebär att en torpargrund skulle funka alldeles ypperligt och ge ett varmare golv än en (normalisolerad) platta. Vid fuktig mark kan det däremot vara ide att använda sig av platta, men komforten blir inte lika hög om du inte tilläggsisolerar den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.