maah maah skrev:
Jag kör allt Milwaukee. Dyrt men väldigt bra.
Om du tror att du kommer använda ett flertal batterimaskiner frekvent så tycker jag du ska satsa på ett 18V-system från någon av dom större tillverkarna.

Gillar man att snickra och bygga så blir allt mycket roligare med bra maskiner.
Ja, jo men det vet jag egentligen redan att det är, så jag håller verkligen med dig. Roligare att bygga med bra grejer alltså. Uppskattade min nya fogsvans och stämjärn väldigt mycket när jag pillade med alla urtag. Och de var ju inte direkt de billigaste (inga värstinggrejor heller iofs).

B&D-systemet (18V) jag har nu började med en skruvdragare när vi flyttade till hus 2018, och sen fylldes det på vartefter med sågar, grästrimmer, slipmus... Eftersom jag redan hade batterier i serien blev det lätt så. Men med tiden inser man att de är ganska begränsade, vilket även leder till att de blir begränsande för vad man kan fixa.

Uppskattar sladdlösa verktyg, så något sådant får det bli. Och ställer man frågan här på forumet (vilket många gör/har gjort) så är ofta kontentan i svaren att någon av de större tillverkarna är det man bör satsa på. Är väl bara att bestämma sig för ett märke och köra på det.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Åsa Lund
Vi utökade paketet med sticksåg så det är nu 8 delar plus några batterier 18V.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Inte mycket altanfix gjort senaste tiden, men med tanke på att det ursprungligen var tänkt som ett sommarprojekt så ligger vi ändå lite före planeringen. Åtminstone är det så jag väljer att se det.

Ett stort steg på väg mot lite mer altanfix är att jag idag lagt klart markstenen på det som ska bli cykelparkering bredvid uppfarten. Sand har tagits från altanfixsidan och så även plattorna som låg under gammelaltanen. Alla 70 st gick åt! :surprised:
[bild] [bild] [bild]
Härnäst på tur står att kamma ut och padda underlaget där sanden tagits för att sedan börja väga in stenplattor och så småningom skruvreglar.
Ser snyggt och ordningsamt ut. Cykelställ? Planerar du något sätt att låsa fast cyklarna, så att de inte blir lånade? Här i Uppsala är innehav av cyklar mer av ett tillfälligt ägande. Allt mitt är ditt, typ!
 
Redigerat:
S Senior skrev:
Ser snyggt och ordningsamt ut. Cykelställ? Planerar du något sätt att låsa fast cyklarna, så att de inte blir lånade? Här i Uppsala är innehav av cyklar mer av ett tillfälligt ägande. Allt mitt är ditt, typ!
Det var sammalika när jag bodde i Örebro. Vet inte hur många cyklar jag blev av med under mina 10 år där.

Här är en dagsfärsk bild:
Cyklar låsta vid nytt cykelställ utanför rött hus, försök att förhindra stöld.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett cykelställ har införskaffats och vi försöker vara duktiga med att låsa fast cyklarna med ett extralås i själva stället.
 
  • Gilla
Senior och 2 till
  • Laddar…
Jag har målat. Idag vabbade jag min snart 8-åring (en djävulsk skillnad mot att vabba 4,5-åringen). Eftersom jag vill komma framåt i altanfixet plockade jag upp penseln.
Altanbrädor målade i vitt som torkar på en arbetsbock i ett garage med målarburk i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Ryobi är väldigt prisvärt och bra verktyg för hemmafixare. Använder själv dessa nu när jag totalrenoverar en gård. Finns dock några verktyg man inte ska köpa i deras batterisortiment. Tänker på Cirkelsåg och Tigersåg, kör med sladd där.

Bosch/Makita/millwauke/hikoki är bättre kvalitet men kostar mer också, onödigt om man inte har budget till det och inte använder det yrkesmässigt.

Säljer dessa produkter på jobb så har testat alla olika fabrikat och har fastnat för Ryobi, främst för priset men även för deras service vid reklamation.
 
  • Gilla
Senior och 3 till
  • Laddar…
Äntligen läktat klart, redo för tak!
Nybyggd träaltan med pågående takkonstruktion och solstol utanför en tegelvilla, inramad av grönt gräs och häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har dock ett par ställen att bättringsmåla först och så tänkte jag foga kring urtagen så det blir riktigt smutt.
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Eftersom jag valde att inte göra urtag för takbjälkarna i den inre bärlinan ligger dessa nu högre än de gamla gjorde. Har ju planer på att sätta överbleck ovanför. Ni som kan allt, är det gängse att man lossar panelen nertill, sätter fast blecket och sedan sätter tillbaka panelen, eller hur gör man? Behöver panelen kapas lite för att inte lika kloss an plåten? Redan nu är det en panelbräda som sticker ner någon mm för långt, så kan inte skjuta in takskivan fullt.
Plasttak som möter rödmålad träpanel vid en husvägg, med synlig tegelfasad och en panelbräda som sticker ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa fråga:
Det är lite skillnad i djup där det är tegelfasad mot det vitmålade. Gör man urtag i plasttaket så att det går att skjuta ända in, eller?
Takbjälkar som ligger ovanpå en bärlina, med en avslutande panelbräda nära ett vitmålat plasttak ovanför en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
miju
  • Laddar…
Valde att kapa en snutt på panelen. Fick gå på den med multiverktyget, helt slut i händerna nu av att hålla i den :p lite småjobbig höjd att jobba på också, strax över axelhöjd.
Träpanel med nyligen uppspänd regel över vitmålad bottenbräda vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spände upp en regel. När den väl var uppe insåg jag att den är ju iväg för själva verktyget :sweat: men den fick sitta, jag kunde åtminstone kapa lockbrädorna, så fick jag ta bottenbrädorna efter att jag tagit bort regeln.
Renovering av husfasad med nyligen kapade panelbrädor och uppsatt regel ovanför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen, när solen inte gassar på, ska ändträt målas. Därefter är planen att lossa panelen nertill och få in droppblecket bakom bottenbrädorna.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Idag har jag målat en vända och även kapat plasttaket.
Hand håller en tigersåg som kapar genom ett transparent plasttak ovanpå en trästöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Kaprifolen såg så ledsen ut när den inte hade nåt att klättra på, så vi satte upp en spalje tillfälligt.
Leende barn framför en nyuppsatt spaljé med en växande kaprifol på en trädäcksterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Nu har taket börjat komma på plats!
Nyinstallerat plåttak på byggnad med stege och osedda takplattor på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Och nu är alla takskivor på plats.
Alt-text: Nybyggd terrass med tak och trädgårdsmöbler, lutande stege, soligt väder, färdigställda takskivor och vindskivor redo att monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom det är söderläge har det varit grymt varmt att hasa omkring och skruva där uppe, så är glad att det är klart.
Vindskivor ligger redo att skruvas upp, men det får vänta till @Annarh är ledig, för det är enklare med fler än två händer. Bråttom är det inte, idag är första dagen av 55 dagar sommarlov.:cool:
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Och då jag kapade för mycket på sista takskivan (den låg snett när jag markerade med penna) så fick jag åka och köpa en till :sweat:

Men då användes den felsågade till att byta taket ovanför tvättstugedörren! :D
Vitt dörröverhäng med vit vågformad takskiva ovanför tvättstugedörr, mot tegelvägg och röd panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Greatstomp och 6 till
  • Laddar…
Har fått takfotsbräda och vindskivor på plats.
Nyinstallerade vita takfotsbrädor och vindskivor på ett hus med terrass och röd träfasad under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade takfotsbrädor och vindskivor under ett fräsch plåttak mot blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I morgon ska det inhandlas hängrännor och stuprör med tillbehör.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.