A Avemo skrev:
Grunden är ju att när batteriet är tomt kan man inte köra längre. Precis som att inte bensinbilen kan köra längre när bensinen är slut. Det går att öka räckvidden genom att sänka hastigheten. Extremen är att krypköra. Vare sig bilen automatiskt begränsar hastigheten eller föraren väljer att göra det blir resultatet detsamma. Det finns en vedertagen metod för att få en förlängd räckvidd. Det är att förse bilen med ett större batteri. Och eftersom just batteriet är en dyr del av bilen så blir den lätt 100000 dyrare med ett större batteri. Hur stort batteriet än är kommer det fortfarande att vara möjligt att ladda ur det genom att köra för långt utan att ladda.
Likadant för bensinbilen om man vill öka räckvidden. Men där kan man ha en dunk ifall det skiter sig. En femliters som kan vara stor skillnad. Batteriet i elbilar kostar runt 140 dollar per kwh. Det borde bli ett prispåslag på runt 30 tusen för en reservtank på 15 kw. Och det dubbla mot konsument med skatter och annan skit.
 
Fairlane
Silver78 Silver78 skrev:
Likadant för bensinbilen om man vill öka räckvidden. Men där kan man ha en dunk ifall det skiter sig. En femliters som kan vara stor skillnad. Batteriet i elbilar kostar runt 140 dollar per kwh. Det borde bli ett prispåslag på runt 30 tusen för en reservtank på 15 kw. Och det dubbla mot konsument med skatter och annan skit.
Men kör du runt med en extradunk i bilen hela tiden?
Och för elbilen skulle det ju vara göra att problemet kom er lite senare. Lösningen är väl helt enkelt att tanka i tid, vare sig det rör sig om el, diesel eller bensin.
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men kör du runt med en extradunk i bilen hela tiden?
Och för elbilen skulle det ju vara göra att problemet kom er lite senare. Lösningen är väl helt enkelt att tanka i tid, vare sig det rör sig om el, diesel eller bensin.
Jag gjorde det förut på långresorna uppåt i landet men då var det som sagt en bensinare. Ladda i tid gör jag med god marginal men jag har det lite bättre än vad några kollegor som åker inåt landet har det. Där kan det vara glest med snabbladdare.
 
Fairlane
Silver78 Silver78 skrev:
Jag gjorde det förut på långresorna uppåt i landet men då var det som sagt en bensinare. Ladda i tid gör jag med god marginal men jag har det lite bättre än vad några kollegor som åker inåt landet har det. Där kan det vara glest med snabbladdare.
Ok, Jag har garanterat inte haft en extradunk bensin i bilen någon gång de senaste 25 åren bortsett från när jag hämtar bensin till båten eller elaggregat.
 
Har aldrig haft extra dunk i bilen man har ju haft ok räckvidd och mackar finns ju lite överallt om det kommer finnas liks tätt mellan laddarna kommer elbil funka hyffsat för mig.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Alltid bra med extra soppa på långkörning väl?

Vit bil parkerad vid sidan av en landsväg med en röd bärbar generator kopplad till baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Per Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag ser det som en tråd där de som är intresserade av att skaffa elbil eller har erfarenhet av dem kan prata om såväl för- som nackdelar. Det är inte vad du gör. I stället går du helhjärtat propagandaspåret med de mest långsökta problem.
Jag har redan tidigt i tråden skrivit att jag varit intresserad av elbil sen säkert 30 år tillbaka. Men då handlade fantasierna om kärnkraftsdriven elbil med nästintill obegränsad räckvidd.

Dagens batteridrivna bilar har en massa begränsningar som jag tycker bortses från i diskussionerna, därför försöker jag lyfta fram dem. Det vore väl en rätt meningslös tråd om alla satt och skrev om samma sak? Det är väl betydligt mer intressant att folk skriver om olika saker?
 
Snart slipper ni åka runt med reservdunk (batteri).
Kvinna laddar en elbil med SparkCharges mobila laddningsenhet på gatan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Snart slipper ni åka runt med reservdunk (batteri).
Fel tråd! Antar du menade att posta i Humorhörnan. :crysmile:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Snart slipper ni åka runt med reservdunk (batteri).
[bild]
Är 25 km på 15 minuter verkligen snabbt? Förutom detta är det ju inställelsetid som varierar beroende på var man står. I tätbebyggt område finns ju el överallt så en rejäl förlängningskabel borde lösa det.

Detta är väl något som bärgarna kommer att vara utrustade med framöver.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fel tråd! Antar du menade att posta i Humorhörnan. :crysmile:
Jag gillar att tjejen har burit dit alla batterierna för hand och ställt bredvid bilen :D
 
P Pin skrev:
Jag gillar att tjejen har burit dit alla batterierna för hand och ställt bredvid bilen :D
Eller är det tvärtom, hon tankar batterierna från bilen :thinking:
 
P Pin skrev:
Är 25 km på 15 minuter verkligen snabbt? Förutom detta är det ju inställelsetid som varierar beroende på var man står. I tätbebyggt område finns ju el överallt så en rejäl förlängningskabel borde lösa det.

Detta är väl något som bärgarna kommer att vara utrustade med framöver.
Nej det är verkligen inte snabbt. Bra spaning på bärgarna där. Jag tror också att det kommer att bli vanligare att det går att ladda från en bil till en annan,
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Hade Tesla levat hade han sett till att det gick att ladda från åskväder.
 
N Nerre skrev:
Dagens batteridrivna bilar har en massa begränsningar som jag tycker bortses från i diskussionerna, därför försöker jag lyfta fram dem. Det vore väl en rätt meningslös tråd om alla satt och skrev om samma sak? Det är väl betydligt mer intressant att folk skriver om olika saker?
Kort sagt ja. Men med ett par förtydliganden.

1. Skriv då om olika saker och upprepa inte samma sak tiotals gånger i tråden.

2. Skriv också om verkliga nackdelar som är något specifikt för elbilar. Skippa de helt triviala problemen och sådant som inte är specifikt för elbilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.