R roli skrev:
Den ser ut att ha potential. Med "sjöutsikt" och allt eller är det kanske en damm?

Då blev det inget göteborgskt "baxarmöte" med maskinflytt denna gång.
Det är en damm. Användes förr för bevattning av fruktodlingar som låg där huset jag flyttar ifrån ligger nu. Lite märkligt hur den kan finnas då det är nästan högst upp på ett berg, men det finns en del yta som är lite högre än dammen, så det kommer väl därifrån troligen.

Detta huset ligger på 104 möH och mitt förra ligger på 56möH. Ganska högt med tanke på att det bara är knappt 8 km till Nya Ullevi i centrala göteborg, fågelvägen då.
 
Det här kanske e gammal skåpmat för folk som byggde modeller o tennsoldater när de va små...men ramlade över nån youtubefilm angående att måla upphöjda små bokstäver. Stört omöjligt med pensel men han körde mer som en inverterad potatistrycktaktik.

Hård packad trasa, måla färg på trasan o sen dutta trasan i en upp o ner rörelse på bokstäverna. Blev skitbra, mycket bättre kontroll o resultat än ex på wadkinsågen där jag körde skumgummiroller:D

Hand håller en trasa indränkt med gul färg bredvid en öppnad färgburk, redo för "inverterad potatistryck"-tekniken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand som applicerar färg på upphöjda gula bokstäver med en trasa genom duttande rörelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gulmålade upphöjda bokstäver "SUPER 7" på en grå maskindel, med tydliga konturer mot bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på upphöjda bokstäver målade i gul färg på en grå yta, demonstrerar teknik för att måla detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 28 till
  • Laddar…
Bra tips Ola! För egen del blev det vit däckpenna efter att ha misslyckats totalt med pensel... :sweat:
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag tror tyvärr att du kommer att få tillbaka felet. Jag gjorde samma som du första gången och drog åt skruvarna. Ett halvår senare var det dags igen och då fick jag köpa och montera den berömda tätningssatsen. Ett jäkla pilljobb, då det är trångt om plats och massa vassa kanter runt brunnen.
Jahopp, ganska precis en månad gick det bra men idag kom e:15 tillbaka. Så nu har jag beställt en ny packningssats som förhoppningsvis löser problemet mer permanent. Jag skruvade ändå isär diskmaskinen och torkade upp det som läckt ut, så nu hoppas jag att den går utan problem tills nya packningen är monterad.
 
  • Ledsen
hobbs
  • Laddar…
Svarvade tre ben till ikväll och har ett kvar av tjugo så nu börjar jag se slutet. Sen återstår att kolla över dom och kapa tappar.

Rad av svarvade träben ligger ovanpå en arbetsbänk med olika mönster och detaljer, nästan klara för projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träsvarvade ben i olika mönster på arbetsbänk, nästan färdiga för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rickard. och 7 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Det här kanske e gammal skåpmat för folk som byggde modeller o tennsoldater när de va små...men ramlade över nån youtubefilm angående att måla upphöjda små bokstäver. Stört omöjligt med pensel men han körde mer som en inverterad potatistrycktaktik.

Hård packad trasa, måla färg på trasan o sen dutta trasan i en upp o ner rörelse på bokstäverna. Blev skitbra, mycket bättre kontroll o resultat än ex på wadkinsågen där jag körde skumgummiroller:D

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Snyggt men undrar ju såklart vad det är för något du snyggar till?
 
Ola C Ola C skrev:
Det är en svarv, här är det mesta av delarna o i samma inlägg länk till tidigare inlägg hur den såg ut när den kördes hem. [länk]
Väldigt stiligt! Det har jag missat helt (fullt upp med flytt och annat i livet just nu).

Du borde förärat svarvrenoveringen med en egen tråd! Ser ut som du siktar på att bräcka min Wadkinrenovering med råge! ;)
 
V vectrex skrev:
Väldigt stiligt! Det har jag missat helt (fullt upp med flytt och annat i livet just nu).

Du borde förärat svarvrenoveringen med en egen tråd! Ser ut som du siktar på att bräcka min Wadkinrenovering med råge! ;)
Jag funderade på en tråd men tänkte "äh jag ska ju bara tvätta den lite, knappt värt en tråd". Ja, sen spåra det ur o då va det så dags:rolleyes:
 
  • Haha
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Man tittar på alla era projekt och inser att... man har en bit kvar sas. :sweat:

Men a-ja...
Jag har gjort konsoler till hyllorna ovanför såg-bänken jag också jobbar med.
Jej...

Hemmagjorda träkonsoler monterade på vägg ovanför en sågbänk i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dilemma och 16 till
  • Laddar…
Provkört hyveln lite, även fixat remskydd! En trähyvel på ett arbetsbord med nyligen installerat grått remskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
nivv nivv skrev:
Provkört hyveln lite, även fixat remskydd![bild][video]
Ser väldigt bra ut! (y)
Nästa projekt blir väl något system som kan ta hand om det som sprutar ut? :thinking:

Dag
 
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
Gjort klart ett blad till, på bautasliphjulet. Blir väldigt skäreffektiv geometri alltså. Finishen är 120 korn granulatband och rött fleeceband.
Ett nyslipat knivblad hålls framför ett slipbandshjul, finishen är gjord med 120 korn och rött fleeceband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyfärdig knivklinga med hål och slipade kanter hålls framför ett slipband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
cpalm och 11 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Ser väldigt bra ut! (y)
Nästa projekt blir väl något system som kan ta hand om det som sprutar ut? :thinking:

Dag
Tack! Hönshuset ligger vägg i vägg så tänkte skjuta in det där direkt. :cool: Nej men jag håller på med en låda till kina-cyklon. Men den är alldeles för ful för att ta upp här än! Gjord av osb, får se hur tätt det är :sweat:
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
nivv nivv skrev:
Tack! Hönshuset ligger vägg i vägg så tänkte skjuta in det där direkt. :cool: Nej men jag håller på med en låda till kina-cyklon. Men den är alldeles för ful för att ta upp här än! Gjord av osb, får se hur tätt det är :sweat:
Kan inte bli värre än denna jag gjorde snabbt av emballageplywood när den gamla imploderade. Men den gör sitt jobb och samlar spån:)
Hemmagjord spånsamlare av plywood med cirkulära utskärningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.