Man kan spara ganska mycket vatten i alla fall. Det går lika mycket energi för att smälta nollgradig is som för att värma vatten 80 grader.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Rätt mycket skulle jag gissa. Det är lätt över 100 liter vatten som gick ut, tror man kan hålla ner mot 30 vid cirkulering.

sen brygger jag inte varje dag, så användning är inte allt på en gång, utan jag kan frysa lite då och då, så det inte blir lika mycket stress på brunnen.
 
Jaha du har egen brunn, ja isåfall förstår jag att du vill hålla ner förbrukningen.

Har själv funderat i banorna med frys och cirkulera vatten, men då med glykol så man kan få ner tempen ännu mer men då gäller det ju att det är tätt också.
 
Hur stor volym vört är det du skall kyla åt gången?
 
A Avemo skrev:
Man kan spara ganska mycket vatten i alla fall. Det går lika mycket energi för att smälta nollgradig is som för att värma vatten 80 grader.
Överslagsmässigt betyder det att för varje liter vört går det åt i storleksordningen ett kilo is till att kyla vörten till en handfull grader. Jag har bekanta som brygger hemma, i ganska stora batcher. Deras mäskkärl rymmer runt 150 liter. Vad jag vet använder de inte is till kylningen.
 
Är de oroliga för vattenförbrukning?

Brygger man 150L så har man nog lite andra uppsättning än en 30L grainfather…
 
G grytkonst skrev:
Är de oroliga för vattenförbrukning?

Brygger man 150L så har man nog lite andra uppsättning än en 30L grainfather…
De har kommunalt vatten och riktigt avlopp så om de vill kan de spola "obegränsat" med kallvatten om så önskas. Jag får kolla hur de kyler nästa gång vi ses.
 
När man kyler med spiral så blir vattnet ut svinvarmt, en stund sen blir det kallt så länge spiralen är stilla, rör man den så blir det varmt igen.

Vet inte hur kallt vatten du har från brunnen?
Jag har runt 2-5g höst vinter vår och varmare på sommaren i mitt kommunala vatten.

Många, speciellt dom från lite större orter / städer reagerar på att vi har så kallt vatten

Om du ligger ungefär i mitt spann så undrar jag om det kommer gå åt så mycket mindre vatten? Vattnet med isen blir ju aldrig kallare än 0g kanske inte ens det, möjligen om du har salt i
 
Det var minst 100l vatten som gick åt, säkert lite mer.

Jag tror man kan halvera med en kombination av spola från kranen i början för få ner tempen den kokhet, spara vattnet till rengöring sen kör resten med isvatten.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vet inte hur det blir men skulle man kunna spara undan 30l till nästa bryggning?
Kanske är dumt med tanke på att det är varmt
 
Skulle ett alternativ kunna vara att återföra det använda vattnet till brunnen?
 
Du kan grovt räkna med att det går åt ett kg is för varje liter du skall kyla. Så är satsen 20 liter går det år 20 kg is. Visst lär det ta ett tag att frysa den mängden. Kanske ett par dagar i en normal frys. Men mindre vatten blir det allt.
 
Största problemet med en frys med is är nog att få tillräckligt hög effekt? Man får knöka ner en lång slang och hälla på vatten så man får en issörja med bra värmeöverföring kanske?
 
Isen förbereder man några dagar i förväg så räcker frysens effekt. Sedan har man en behållare med is och lite vatten som man pumpar runt. Tack vare att vattnet har direktkontakt med isen överförs det en hög effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.