A Avemo skrev:
Det förstår jag. Men det var ju kyla du skulle göra. Det kan göras antingen genom att använda utedelen som en enkel värmeväxlare eller genom att låta prylen fortsätta fungera som värmepump. Det senare kyler effektivare. Inget av sätten lär vara helt enkelt att få till utan en viss kunskap om hur värmepumpen fungerar.
hur skulle uppsättningen med både inner och utedelen fungerar, i korta drag? Jag vet att jag har mycket låg kunskap, jag skulle inte ha nåt emot att hitta nån som kan sin sak för att hjälpa till, även mot betalt.
 
Hur stora volymer handlar det om, vilken temperatur är det från början och hur fort ska det kylas?
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Planen är att först kör igenom 10-20 liter vatten för att kyla vörten ner från kokhet till typ 70grader, sen ska den igenom motströmskylare.

Det är en spiral med två rör, en till kalltvatten och en till vörten. Vörten kyls ner snabbt då den har mycket kontakt med rören med kallt vatten i.

så vattnet kommer vara runt 5-8 när den går in i chillarn, men värmare på andra änden av loopen. Ska eventuellt kör med is i en kylbox eller liknande, men skulle behöva hålla tempen på den värma vatten ner för att inte bränna igenom allt is allt för snabbt.
 
Tycker idén med att gräva ner en rör för att hålla tempen lågt är mycket intressant. Rör skulle behöva vara ganska kort, då jag tror inte min pump är så där superkraftigt. Bor i Sörmland, om jag förstår rätt så är marken på 1,6m meter djupt nånstans runt 6 grader året om.

Jag vet inte om jag kan gräva så djupt dock i vår tomt, det är otroligt berget och inte många ställen där man kan gräva djupara eän 10-15cm. Ser ut som en PEM slang kan funka, men antar att man tappar en del effiktiveten genom att marken är helt enkelt inte så kallt under sommar på 10cm och att det är nog dålig värmeväxling i en PEM rör.

Det är kanske kopparrör som gäller då? Och jag antar att frostfritt är inte så viktigt så länge jag se till att tomma den på vatten varje gång. Eller är det galet?

http://www-vaxten.slu.se/marken/marktemperatur.htm

Enligt graphen längst ner ser det ut som 40cm är kanske "good enough" och 80cm definitivt klarar uppgiften.

Skulle man då gräva ner en rör som ett rakt U ner i marken? antar att man vill ju helst maximera tiden vattnet kommer i kontakt med det kalla jorden. Hur lång skulle röret behöva vara tror ni?

Gillar denna idéen mycket mer än nån luftvärmepump!
 
Har inget direkt svar på din fråga, men brygger också och gillar inte riktigt att det går åt så mycket vatten till kylning. Två saker som är ganska enkla att få till är att köra "no-chill" eller att spara undan vattnet som används till kylning till t ex disk, eller blomvattning. Men det vore kul om du hittar någon bra lösning för att få till kallt vatten!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Då håller jag tråden uppdaterat!

Jag kommer nog spara en del vatten då jag tänker kör en initial kylning via kranen, sen i ett slutatsystem efter den inte är längre kokhet liksom.

Så här tänker jag:

Gräva ett håll som är minst 40cm, helst djupare. Lägga in en kylspiral gjorde av koppar, samt pem rör till och från kylspiralen.

Täcka spiralen med gjord, fästa slängen till en vägg och sätta upp två kopplingar på var sin sida av röret.

Tar en hink/plastlåda/kylbox med kallt vatten, eventuellt is, och en pump. Pumpavattnet igenom rören i marken, sen igenom själva motströmskylare, och varmt vattnet sen ut i samma låda/kylbox. Förhoppningsvis håller marken vattnet kallt nog att det kan snabbt och effektivt kyla ner vörten utan att det går åt 100liter + vatten.

Det låter ganska enkelt, men jag har säkert missat en hel del. Sen är det ju en fråga om hur kraftig pumpen jag har är. Det är kanske bara att bygga och testa :)
 
A
det hela är en fråga om hur mycket energi du måste ha för att sänka tempen ett visst värde och hur snabbt
en jättelång slinga på tillräckligt djup där det är 6C kan man nog ta ut tillräcklig effekt innan jorden värms upp
kör vatten till en plattvärmeväxlare.
annars är ju ett kylskåp på 6C ingen dum ide och lång slinga då får du kontinuerligt kylvatten om 6C om slingan är tillräckligt lång och kylskåpet orkar
 
Jag tänker att så länge vörten är varm borde du kunna bli av med värmen med en vanlig bilkylare med elfläkt och sen kan du ta det sista ner till 6-8C med kranvatten.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K
Du tassar runt frågan om luft-luftpumpen fungerar för att skapa kyla som det ser ut idag.

Fungerar den bara hyfsat borde du ha ett cop på typ 3. Det bästa vore ju då att sätta en kylare framför utblåset som du cirkulerar vattnet i för kylning. Allra bäst vore om du kunde ha ett kallt rum framför innedelen så att ingen kyla går till spillo (iofs skönt att ha det svalt inne kanske)

Att gräva ner en kopparspiral i ett 40 cm hål känns helt bortkastat, du kommer snabbt ha värmt upp hålet runt spiralen och får inte någon direkt kylning av marken längre. Själv har jag en 4 m3 vattentank för regn/dagvatten nergrävd ca 2 meter under mark (tanken är 160 cm i diameter). Där håller sig temperaturen runt 5-10 grader året om (kallare på vintern.. men isfritt, i Skåne). Det hade varit värt att växla emot, men en kort slinga i ett litet hål... nopp.
 
Vi pratar ju ganska höga effekter. Ett vanligt kylskåp lär inte ha så många hundra watt kyleffekt. Att gräva ner ett rör är en möjlig lösning men man skall inte underskatta hur långt det måste vara. En vanlig tillämpning där är ju jordvärme. Då gräver man ner en slinga som täcker några hundra m². Med lite tålamod för kylningen kan effekten vara betydligt lägre än vad som behövs för att värma ett hus. Säg exempelvis en fjärdedel. Eftersom det dessutom inte skall drivas kontinuerligt kan man minska ytan ännu mer. Men man lär bli kvar med ett ganska stort grävjobb. Luftvärmepumpens utedel kopplad mot en värmeväxlare i stället för en innedel lär vara en fullt möjlig väg att gå. Men det kräver en del kunskap om värmepumpar för att få ihop det.
 
Vad det gäller nergrävning så tänker jag inte att hela kyleffekten skulle komma från marken utan en komplement till en stor hink med kallt vatten och is, mest för att kyla vattnet som kommer ur kylaren för att inte värma upp isvattnet allt för snabbt.
 
Eftersom jag gissar att du inte gör detta kontinuerligt eller ofta. Om du ett par dagar i förväg laddar frysen med vattenpåsar så att du har något tiotal kg med is så borde det kunna kyla ganska mycket. Enklaste lösningen kanske är att skaffa en liten begagnad frys för ändamålet.
 
Ja, det kommer jag göra oavsett tänkte jag, kanske ska testa det innan jag börjar göra allt för komplex.
 
Brygger också men kör no chill oftast, mest beroende på att jag har varken avlopp eller vatten där jag är och brygger.

Har fått tag på en stor plattvärmeväxlare som jag ska prova att använda.

Frågan är ju hur mycket du sparar på att frysa in mängder av vatten mot att spola ur kallt vatten ur kran?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.