1 466 497 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jo, en stuga som kostar 5.000 vecka 5 kostar 15.000 vecka 9. Eller mer. Vi har åkt skidor andra veckor tidigare men pga skolledighet måste vi nu välja sportlov. För mig skulle de gärna få sprida ut det på 10 veckor så skulle fler ha råd att åka, det var mindre trångt och (gissar jag) totala nyttjandegraden och hyresintäkterna samt intäkter för restauranger, skidanläggningar mm öka. Sportlovet tror jag är elbilens största utmaning, följt av julen.S smurfen72 skrev:
Dragkrok och takräcke är nog typiskt svenskt. ID3 var väl inte helt klar i övrigt när den släpptes, kanske var det en av de saker man inte hann med... så kanske kommer dragkrok och takräcke till den... Eller är det en produktdifferentiering man valt, de som har behov av krok ska köpa ID4. Då kommer man nog dock få anpassa sig när andra bilar i ID3 storlek får krok...
Problemen med att ha elbil om man bor i lägenhet kommer nog kvarstå. De jag känner som bor eller bott i stockholms innerstad anser att det är problem att bara ha en fossilbil och kunna parkera den enkelt och prisvärt. BRF i förorter med egen parkering kommer garanterat installera laddare inom kort om det inte redan finns.
När jag var liten hade mina föräldrar en diesel-merca. Jag minns att just på sportlovet var det svårt att hitta mackar som man kunde tanka personbil en söndagkväll på väg till Åre. Nu var detta på 70-talet och det var väl då mest lastbilar som körde diesel...
Dyker det upp begagnade elbilskombis med (kvarstående) räckvidd på 40 mil som kostar under 200 000 så köper jag säkert en sån. Men det betyder inte att jag tror att batteribilar är framtiden.Fairlane skrev:
Och jag ser bara nackdelar. Men det tänker jag inte utveckla här då det inte finns någon mening med det . Och du tror då att all forskning stannar inom el i framtiden? Det tror jag knappast. Jag kommer försöka undvika elbilar så länge jag bara kan och sen hoppas jag på fler bättre alternativ i framtiden.V vectrex skrev:
Lite cool iaf,för dom som minns?
https://teknikensvarld.se/nyheter/b...nt=rotator-item-3&referrer=exp-rotator-item-3
https://teknikensvarld.se/nyheter/b...nt=rotator-item-3&referrer=exp-rotator-item-3
Hur mycket erfarenhet har du av elbilar?K Krille_90_ skrev:Och jag ser bara nackdelar. Men det tänker jag inte utveckla här då det inte finns någon mening med det . Och du tror då att all forskning stannar inom el i framtiden? Det tror jag knappast. Jag kommer försöka undvika elbilar så länge jag bara kan och sen hoppas jag på fler bättre alternativ i framtiden.
Trodde vi levde i individualismen tidevarv, alla låtsas göra som de själva kommit på, men alla gör egentligen likadantuseless skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 271 inlägg
Glöm inte problemen även med den bilen. Du kommer inte få tanka när och var du vill, du kommer inte kunna ladda hemma om du inte börjar backa in på tomten och du riskerar att frysa ihjäl på¨vintern när du kör med ytterst lite energi kvar i batteriet och vägen stängs av...N Nerre skrev:
jo de som inte behöver köra mer än så behöver ju ingen bil allsT tompaah7503 skrev:En elbil är alltid fulltankad på morgonen så vad ska man med bisarra räckvidder på 150 mil till.
Dessutom kan man ibland ladda vid arbetsplatsen så den är även fulltankad när man ska hem.
För nästan alla räcker ett par mil om dagen men det är ju praktiskt om de klarar 20-40 mil på en laddning för de enstaka längre resorna vilket det finns gott om modeller idag som gör.
jag kör 5000 mil om året och minst 30 mil åt gången
så elbilar, förespråkare, politiker, mm kan fara år h****e
En lustig detalj med ID4 är att någon utvecklare inte kan föreställa sig att man vill vara i bilen när fläkten är avstängd. Så länge man sitter i bilen med nyckeln kan man inte stänga av fläkten. Om man nu skulle sitta fast i en kö och vill spara på el kanske man kan lägga nyckeln några meter ifrån bilen när man väntar för att spara el. Det är bara en gissning. Jag har inte provat. Enligt bilen är förbrukningen ungefär 300W när man väntar. 77 kWh tar då slut på 257 timmar utan att men ens kör. Så därför hoppas jag att slippa sitta i kö mer än 200 timmar eller så i sträck.