Hej!

Jag har nyligen börjat brygga öl, och jag har snabbt tröttnat på mängden vatten som går ut på kylning av vörten.

Jag har funderat på att bygga ett slutatsytem som pumpar och kylar ner vattnet igenom chillar:en (det är en motströmskylare).

Jag har en gammal utedel på en luft värmepump (med AC), och har läst att det borde gå att kyla vatten snabbt med den. Hur skulle ni göra? Skulle man tömma utedelen av kölmedium och pumpa vatten igenom den delan? Drar en rör längst med nånting inuti själva utedelen?

Några idéer?

Tack!
 
A
Så enkelt är det inte.
Bättre att du leder in kylvattnet i ett vanligt kylskåp eller frys
 
Tanken är att den ska vara ett stängt system. Det har gått åt MYCKET vatten under nerkylning, som känns lite så där när det är tort ute som det brukar vara. Sen har jag inget avlopp, så det är rätt segt att ta ut hinkar med vatten och hälla på marken (en viss mängd kan sparas till rengöring, till exempel, men fan vad mycket vatten det är).

Funkar inte det med utedelen så lutar jag mot att köra en kylbox fylld med vatten och is.
 
Vilken temperatur behöver du kyla till?
 
Vattnet ska hålla kallt, helst typ så kallt det går. Tänkt kallt vatten ur en kran.
 
Om du tänkt pumpa vatten genom kylmedierören så lär du behöva ta bort kompressorn och fyrvägsventilen. Det blir då inte längre någon värmepump utan bara en kylare med vilken du inte kan kyla mer än till utomhustemperatur eller strax över. Det är möjligt att ersätta innedelen med en värmeväxlare och låta den även fortsatt gå som värmepump. Beroende på hur den är styrd sedan tidigare kan det vara olika svårt att få kompressorn att starta. Är det en äldre pump utan inverter är det antagligen inte så komplicerat.
 
Det spelar ingen roll om den inte värmar längre, det var den ändå rätt dåligt på :)

Ja, tänkte antigen igenom kylmediarör eller om man kan på nåt sätt dra typ en kopparrör nånstans i utedelen längs med nånting för att snabbt kyla ner vatten.
 
Det går nog att använda förångaren och fläkten i utedelen för att få en kyleffekt på några kW. Dock kommer du inte att komma ner i lägre temp än några grader över utetemperaturen och du behöver löda om rören lite så att det går att få högre flöde.

Ska du komma ner i lägre temperatur med ännu högre effekt så krävs en fungerande värmepump av något slag.
 
Kan du inte dra rör ner i marken bara? En jordvärme pump i miniatyr.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ska du komma ner i lägre temperatur med ännu högre effekt så krävs en fungerande värmepump av något slag.
hur menar du med detta? Vad skulle jag behöva?

låter ganska jobbigt det du beskriver, nog enklare med en kylbox fylld med isvatten och en pump…
 
G grytkonst skrev:
hur menar du med detta? Vad skulle jag behöva?
Som jag skrev; Vill du få lägre temperatur än utomhusluften så behöver du en värmepump med fungerade kylkrets (kompressor, förångare och kondensor med kylmedia).
 
useless useless skrev:
Som jag skrev; Vill du få lägre temperatur än utomhusluften så behöver du en värmepump med fungerade kylkrets (kompressor, förångare och kondensor med kylmedia).
jag förstår inte helt hur du menar, menar du att det går eller att det är alldeles för komplicerat? Jag har både inne och ute delen.

ursäkta att jag är trög!
 
Om du har inne- och utedelen och prylarna fungerar så går det säkert att montera en kylare för vattnet framför innedelen och låta den kalla luften blåsa genom kylaren. Dock är det nog svårt att få riktigt hög effekt.

En annan lösning skulle kunna vara att köpa en begagnad luft-/vattenvärmepum av monoblocktyp och hänga upp t ex en kylare från en bil på utedelen som man leder kylvattnet genom. Sen kör man värmepumpen på max och dumpar värmen någonstans.


Men det enklaste är nog en låda is eller en lång slang nergrävd i marken.
 
Hur djupt skulle det behöva vara för att nå nån bra kylning tror ni?
 
G grytkonst skrev:
Det spelar ingen roll om den inte värmar längre, det var den ändå rätt dåligt på
Det förstår jag. Men det var ju kyla du skulle göra. Det kan göras antingen genom att använda utedelen som en enkel värmeväxlare eller genom att låta prylen fortsätta fungera som värmepump. Det senare kyler effektivare. Inget av sätten lär vara helt enkelt att få till utan en viss kunskap om hur värmepumpen fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.