Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Norr är uppåt och väster är vänster.

VH = växthuset troligen tänkta placering. Alltså cirkeln.
Ok, så du vet inte vart de tänkt placera det, det hade jag missat.
Men du är alltså ok med att de sätter växthuset 4,5m till höger om tomtgränsen där du ritat cirkeln?
Utan att du planterar bambu?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Du har EN granne som kanske skulle få lite mer insyn. Låter inte som ett jätteproblem, vi har sex grannar som har i princip full insyn på vår tomt. Tio, om man räknar med de som bor lite längre bort och högre upp.

Men visst, insynsfritt och utsikt kan ju vara en knepig kombination.
Det är ju ett val man gör när man köper fastigheten. Jag vill bo relativt enskilt utan grannar överallt.

Inte alls. Jag har det så nu.
 
X xLnT skrev:
De hade väl inte tänkt sätta växthuset i tomtgränsen, så det blir väl inte en differens på 4,5m?
Vad jag menade var att kommer du känna dig bekvämare med deras insyn om de flyttar det nån meter bara? Det låter ju som att du kommer plantera bambu (eller likvärdig åtgärd) oavsett.
Nej, eftersom mitt insynsskydd kommer att skugga deras eftersökta kvällssol. Så någon meter är inte tillräckligt.
Ja, OM det blir insyn. Vem vet, de kanske placerar växthuset HELT annorlunda efter samtal med dem. Vad vet jag.
 
Du kan förklara att om han bygger vid tomtgräns hindras du att bygga på din tomt då det krävs vissa avstånd mellan fastigheter vilket skulle innebära att din eller framtida ägare hindras att bygga på din tomt med eventuellt lägre värde på din fastighet som följd. inget som någon bör ta illa upp kring vilket jag tycker är ett helt legitimt skäl till att neka. så kräv att han bygger enligt reglerna. han har då möjlighet att söka bygglov kan även eventuellt få det beviljat men då krävs det att han har goda skäl till placeringen.
 
  • Gilla
tracker och 3 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ok, så du vet inte vart de tänkt placera det, det hade jag missat.
Men du är alltså ok med att de sätter växthuset 4,5m till höger om tomtgränsen där du ritat cirkeln?
Utan att du planterar bambu?
Nej, de nämnde det ytterst hastigt i förbifarten.
Ja, det är klart! Det är deras tomt och utanför området jag som granne har vetorätt i. Och som sagt, de får sin kvällssol och jag kan få mitt insynsskydd om det behövs (vilket jag tror det gör).
 
B b50gud skrev:
Du kan förklara att om han bygger vid tomtgräns hindras du att bygga på din tomt då det krävs vissa avstånd mellan fastigheter vilket skulle innebära att din eller framtida ägare hindras att bygga på din tomt med eventuellt lägre värde på din fastighet som följd. inget som någon bör ta illa upp kring vilket jag tycker är ett helt legitimt skäl till att neka. så kräv att han bygger enligt reglerna. han har då möjlighet att söka bygglov kan även eventuellt få det beviljat men då krävs det att han har goda skäl till placeringen.
WOW! Jäkligt bra tänkt! Tack :)
 
Såvitt jag vet så är 4.5 meters regeln till för brandskydd. 9 meter mellan byggnader är en gammal bestämmelse och oftast så ställs det brandkrav om man vill vara närmare. Kan inte se att någon tagit upp detta här.

Sen kan jag personligen tycka att det helt beror på hur bebyggelsen och tomten ser ut för att kunna uttala sig om lämpligheten och speciellt för just ett växthus med glas överallt. Det borde vara ganska speciellt läge om man skulle vilja ha just ett växthus i gränsen!
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Hej!

Hur upplyser man en granne som tänkt bygga tex en friggebod närmare tomtgränsen än 4,5 meter att det inte är ok? Grannen har inte ett ont ben i sig och relationen är bra (så vitt jag vet), så utgå från att man vill ha det fortsatt så. Hur skall man på ett vänligt sätt tala om att dens plan inte kommer att accepteras?
Din granne ska göra en bygganmälan till kommunen för att få startbesked, gäller även Friggebod.
Kommunen ger då dig möjlighet till ett yttrande innan startbesked lämnas. Sedan sköter kommunen resten av handläggningen.
Eventuellt ger de startbesked trots dina invändningar, men du har agerat formellt rätt och har möjlighet att överklaga om kommunens besked känns fel från ditt perspektiv.
Lycka till.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Din granne ska göra en bygganmälan till kommunen för att få startbesked, gäller även Friggebod.
Kommunen ger då dig möjlighet till ett yttrande innan startbesked lämnas. Sedan sköter kommunen resten av handläggningen.
Eventuellt ger de startbesked trots dina invändningar, men du har agerat formellt rätt och har möjlighet att överklaga om kommunens besked känns fel från ditt perspektiv.
Lycka till.
Nej. Fel. Detta är inte detaljplaner at område. Läs ett av mina tidigare inlägg så får du hur hanteringen är.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nej. Fel. Detta är inte detaljplaner at område. Läs ett av mina tidigare inlägg så får du hur hanteringen är.
Bygganmälan krävs även utanför detaljplan om det är närmare än 4,5 m från tomtgräns
 
-Halloj på er! Hoppas det är bra med er! Jo, jag tänkte apropå ert nya växthus...jag vill ju så klart att ni ska trivas och få chans att vara ostörda och så ...får jag fråga närmare om var ni tänkt placera växthuset?
Det är nog så att även om vi är goda grannar och ska fortsätta att vara så, så skulle det nog se lustigt ut om vi satt i knäet på varandra på kvällarna...
Dialogen är igång och de får en chans att förklara, kanske fler alternativ dyker upp som känns ok för dig. Om inte, så säg bara så lugnt du kan att du gärna vill känna dig hyfsat privat på din tomt och kunna röra dig utan att känna att du kliver in i deras fikabord - och tvärtom...
Visst kan du om det behövs ta upp 4,5 meters regeln men då lite mer i förbifarten. "Ja, det är väl därför som 4,5-meters regeln kommit till"...
 
Redigerat:
  • Gilla
Incoog och 2 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Bygganmälan krävs även utanför detaljplan om det är närmare än 4,5 m från tomtgräns
Inte enligt bygglovshandlaggaren jag pratade med.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Norr är uppåt och väster är vänster.

VH = växthuset troligen tänkta placering. Alltså cirkeln.
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Helt fel. Du kan få bygglov att bygga på tomtgräns till och med. 4,5 meter är bara att du slipper söka om bygglov. Därför är det ofta mycket bättre att komma överens med grannen och godkänna med de förändringar du kan få till än att man säger NEJ och de går omvägen om bygglov, får betala ett antal tusen extra och bygger precis som de vill och byggnadsnämnden godkänner.

Många tror att grannens åsikter betyder mycket men det gör de inte. Detaljplan går före det mesta, ska man göra mindre avsteg hörs grannarna men ofta säger de JA även om grannar klagar på tråkig utsikt mm mm.

Bygglov betyder i princip att grannen ansöker och någon annan tar beslut baserat på detaljplan. Bygglovsfritt betyder att du som granne har en mycket högre chans att påverka!

I ditt fall kanske du kan få dem att byta glas på "din" vägg mot något ej genomskinligt så du får insynsskydd. Kanske kan vända den "låga" sidan mot er? Kanske få dem att placera det en meter in på sin tomt?
Helt fel, ingen kan få bygglov närmre än 4,5 meter utan ett grannmedgivande.

Har grannen kvällssolen via din tomt?
Då lär du få insyn när de sitter i kvällssolen vända mot din tomt.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
J jack23 skrev:
Helt fel, ingen kan få bygglov närmre än 4,5 meter utan ett grannmedgivande.

Har grannen kvällssolen via din tomt?
Då lär du få insyn när de sitter i kvällssolen vända mot din tomt.
Jo, på en friggebod.

Japp. Precis. Just därför kommer jag att plantera insynsskydd.
 
T
J jack23 skrev:
Helt fel, ingen kan få bygglov närmre än 4,5 meter utan ett grannmedgivande.
Det är du som har helt fel. Söker man bygglov skickas det (ibland) ut ett grannehörande, det är bara en insamling av åsikter. Ingen vetorätt.
 
  • Gilla
crillux och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.