Fundera på alternativa placeringar som skulle fungera bättre för dina grannar (och dig), och föreslå en sån lösning. Passa också på att lite försiktigt påpeka din ståndpunkt om att du är oroad för värdesänkning och stökig pappersexcersis, och att du gärna inte har dem så tätt inpå hela tiden. Försök också att låta så trevlig som möjligt, även om själva budskapet är lite nej nej nej.

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Fundera på alternativa placeringar som skulle fungera bättre för dina grannar (och dig), och föreslå en sån lösning. Passa också på att lite försiktigt påpeka din ståndpunkt om att du är oroad för värdesänkning och stökig pappersexcersis, och att du gärna inte har dem så tätt inpå hela tiden. Försök också att låta så trevlig som möjligt, även om själva budskapet är lite nej nej nej.
Helt rätt; jag skall tänka på hur jag låter, inte bara ordvalen.

Vad gäller det övriga så är det avhandla tidigare I tråden. Det finns redan alternativa placeringar: minst 4,5 meter från alla fastighetsgränser. Var de väljer att placera växthuset inom den ytan spelar mig absolut ingen roll.

Jag förstår dig fullt ut, jag hade inte velat att någon byggde närmre heller. Så jag köpte mark runt om min tomt.
Det låter som en principsak när du förklarar, blir det verkligen så stor skillnad så det inte rör dig alls på 4,5m?
Du skulle ju kunna plantera bambu runt din tomt, eller du vill ha utsikt men inte insyn?

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
”Hej! Jo, vi har har förstått att ni önskar att ställa en friggebod på tomgränsen. … invänta svar… det finns ju en regel som säger 4,5 meter från tomtgräns. … invänta reaktion… Vi är inte helt bekväma med att få mer insyn på vår tomt…. Vi önskar att ni håller er till 4,5 meter som regeln säger. Vi vill så klart att ni ska bli nöjda med er friggebod. Kan ni ställa den på 4,5 meter eller har ni någon annan placering så kan vi diskutera det?”

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Hej!

Hur upplyser man en granne som tänkt bygga tex en friggebod närmare tomtgränsen än 4,5 meter att det inte är ok? Grannen har inte ett ont ben i sig och relationen är bra (så vitt jag vet), så utgå från att man vill ha det fortsatt så. Hur skall man på ett vänligt sätt tala om att dens plan inte kommer att accepteras?
Det finns väl inget jättebra sätt att säga det mer än att du inte vill ha byggnaden närmare än 4.5meter som regelverket säger. Sen är det ju bara att hoppas du att själv inte behöver fråga om någon avvikelse i framtiden så går det säkert bra!

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag förstår dig fullt ut, jag hade inte velat att någon byggde närmre heller. Så jag köpte mark runt om min tomt.
Det låter som en principsak när du förklarar, blir det verkligen så stor skillnad så det inte rör dig alls på 4,5m?
Du skulle ju kunna plantera bambu runt din tomt, eller du vill ha utsikt men inte insyn?
Det många inte förstår är att oavsett var växthuset hamnar så kommer jag att se till så att insyn förhindras när man sitter där, och om växthuset hamnar i tomtgränsen så kommer den handlingen att betraktas som fientlig eftersom de söker kvällssolen (som då försvinner med insynsskyddet). Det är verkligen en lose-lose situation. Om växthuset istället ställs regelriktigt på 4,5 meters avstånd från gränsen så kan jag ha mitt insynsskydd och de kan ha sin kvällssol helt ostört och ingenting uppfattas som konfliktsökande. Win-win.
Jag vill gärna ha lite utsikt, och jag stör mig inte på att man kan se in när man arbetar i trädgården, passerar förbi, osv, men att sitta och hänga och ha full insyn är jag allt annat än ok med. Det är nog de flesta, faktiskt.

• Gilla
Polyester och 2 till
  • Laddar…
Det många inte förstår är att oavsett var växthuset hamnar så kommer jag att se till så att insyn förhindras när man sitter där, och om växthuset hamnar i tomtgränsen så kommer den handlingen att betraktas som fientlig eftersom de söker kvällssolen (som då försvinner med insynsskyddet). Det är verkligen en lose-lose situation. Om växthuset istället ställs regelriktigt på 4,5 meters avstånd från gränsen så kan jag ha mitt insynsskydd och de kan ha sin kvällssol helt ostört och ingenting uppfattas som konfliktsökande. Win-win.
Jag vill gärna ha lite utsikt, och jag stör mig inte på att man kan se in när man arbetar i trädgården, passerar förbi, osv, men att sitta och hänga och ha full insyn är jag allt annat än ok med. Det är nog de flesta, faktiskt.
Så kvällssolen och insynen blir bra om de bara flyttar sitt växthus någon meter?
Eller oavsett så har du tänkt plantera bambu?
Jag är nog lika svart-vit som du, jag hade sagt det utan krusiduller, vad jag värderade och frågat om de kunde tänka sig att visa mig den hänsynen.
Kan du inte visa en bild över situationen, intressant att se förutsättningarna.

• Gilla
Mamsellmodell
  • Laddar…
Hej!

Hur upplyser man en granne som tänkt bygga tex en friggebod närmare tomtgränsen än 4,5 meter att det inte är ok? Grannen har inte ett ont ben i sig och relationen är bra (så vitt jag vet), så utgå från att man vill ha det fortsatt så. Hur skall man på ett vänligt sätt tala om att dens plan inte kommer att accepteras?
Lev inte upp till ditt smeknamn. Gå åtminstone med på en kompromiss?
Jag skulle aldrig riska grannsämjan för att vara en paragrafryttare.
Sådana ska inte äga fastigheter

T
Du har EN granne som kanske skulle få lite mer insyn. Låter inte som ett jätteproblem, vi har sex grannar som har i princip full insyn på vår tomt. Tio, om man räknar med de som bor lite längre bort och högre upp.

Men visst, insynsfritt och utsikt kan ju vara en knepig kombination.

X xLnT skrev:
Så kvällssolen och insynen blir bra om de bara flyttar sitt växthus någon meter?
Eller oavsett så har du tänkt plantera bambu?
Jag är nog lika svart-vit som du, jag hade sagt det utan krusiduller, vad jag värderade och frågat om de kunde tänka sig att visa mig den hänsynen.
Kan du inte visa en bild över situationen, intressant att se förutsättningarna.
Solen blir bra för dem och behöver jag plantera bambu (som blir ca 3 meter högt) så stör det inte deras kvällssol, OM växthuset placeras enligt regelverket. Jag anser att 4,5 meter är mer än "någon meter".
Jag planterar inte insynsskydd om det inte behövs.
Härligt att höra om fler som är svart-vita :)
Jag skall se om jag kan kladda lite.

Jag har hellre ett boende som JAG trivs i och med, än att jag är en "skön granne". Som jag skrev i inledningen, så vill jag helst bevara läget, men att slippa insyn, bevaka min fastighets värde, vår trivsel, osv, väger jääääävligt mycket tyngre.
Jag vet att jag inte fungerar som andra, så om någon bara hintat mig om att det inte är ok, så hade jag självmant hittat en annan lösning utan sura miner. Dock har jag förstått att de flesta inte fungerar så. Därav frågar jag hur jag skall uttrycka det. Gärna med precist ordval.
Du har helt rätt.
Räcker att säga att du inte vill ha byggnaden närmre än 4,5 meter.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Jag köpte en stor hörntomt, styckade av och hade långa samtal med spekulanterna för att sålla bort dem som jag tänkte kunde bli jobbiga som grannar.

De som till sist köpte har jag mycket bra kontakt med och vi talar mycket med varandra om vad vi tänker göra för byggnationer mm.

När jag läser på Byggahus blir jag allt mer övertygad om jag gjort rätt som var kräsen i valet av grannar...

• Gilla
Polyester och 1 till
  • Laddar…
Vad gäller det övriga så är det avhandla tidigare I tråden. Det finns redan alternativa placeringar: minst 4,5 meter från alla fastighetsgränser. Var de väljer att placera växthuset inom den ytan spelar mig absolut ingen roll.
Från ditt perspektiv är det ju så, men från grannens perspektiv är skillnaden att du antingen riskerar att upplevas som jobbig granne som säger nej eller som en hjälpsam granne som ger bra råd och tips! Om mödan från din sida är låg så är det ju bättre att vara den hjälpsamma. Om de köper ditt råd så behöver du ju inte ens vara rättshaverist (alltså i ordets rätta bemärkelse; någon som vill att det ska vara rätt), och det är ju faktiskt rätt skönt att slippa bråka och tjata (vilket jag upplever behövs även när man faktiskt har rätt).

Norr är uppåt och väster är vänster.

VH = växthuset troligen tänkta placering. Alltså cirkeln.

• Handritad skiss med kompassriktning, markering av tänkt växthusplacering och tomtyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Solen blir bra för dem och behöver jag plantera bambu (som blir ca 3 meter högt) så stör det inte deras kvällssol, OM växthuset placeras enligt regelverket. Jag anser att 4,5 meter är mer än "någon meter".
Jag planterar inte insynsskydd om det inte behövs.
Härligt att höra om fler som är svart-vita :)
Jag skall se om jag kan kladda lite.
De hade väl inte tänkt sätta växthuset i tomtgränsen, så det blir väl inte en differens på 4,5m?
Vad jag menade var att kommer du känna dig bekvämare med deras insyn om de flyttar det nån meter bara? Det låter ju som att du kommer plantera bambu (eller likvärdig åtgärd) oavsett.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.