Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
[bild]

Spridda skarvar med fris tycker jag är snyggast.
Dold skruvning verkar onödigt. Dra ner skruven 5mm så försvinner den i princip.
Snyggt! MEN på den där bilden syns ju skruvskallarna tydligt (utan att förstora bilden..) och har man dem inte i rät linje kan man störa sig på det om man är lagd åt det hållet.. Jag kör med dolda skruvar mha trallverktyg (https://www.beijerbygg.se/privat/sv...-har-enkelt-bygger-du-altan-med-dolda-skruvar), tycker det funkar jättebra och blir snyggt :) Jag visste dock inte ens att det fanns för en månad sen..
 
Otroligt! :crysmile:
 
  • Gilla
mirko
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Låter lite för lätt för min smak.. helst vill jag kräla under altanen och skruva för att sen kräla upp igen för nästa bräda.

Men kanske kan man förborra, limma och plugga även från undersidan? Bara för att liksom..
Du kan ju fästa trallen underifrån, rakt igenom balkarna. Så det gäller att du får tag på trallskruv som är 150-200 mm lång.

Eller så kan du såga av alla dina trallskruv på mitten och svetsa på en förlängning mellan de två delarna. För att komma åt att skruva underifrån måste du gräva ett dike under varje balk. När du är klar får du krypa in under trädäcket och fylla igen dikena.
 
  • Gilla
Janniz 12 och 3 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Du kan ju fästa trallen underifrån, rakt igenom balkarna. Så det gäller att du får tag på trallskruv som är 150-200 mm lång.

Eller så kan du såga av alla dina trallskruv på mitten och svetsa på en förlängning mellan de två delarna. För att komma åt att skruva underifrån måste du gräva ett dike under varje balk. När du är klar får du krypa in under trädäcket och fylla igen dikena.
Du min gode herre är ett geni!
 
Annars kan det i många fall vara en enorm fördel att enkelt kunna skruva bort några trallbrädor för utbyte eller att man behöver komma åt utrymmet undertill. Har haft nytta av det monteringssättet mer än en gång, nu senast vid förläggning av ventilationskanal från källare ut under altandäcket.
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
A andersmc skrev:
Du kan ju fästa trallen underifrån, rakt igenom balkarna. Så det gäller att du får tag på trallskruv som är 150-200 mm lång.

Eller så kan du såga av alla dina trallskruv på mitten och svetsa på en förlängning mellan de två delarna. För att komma åt att skruva underifrån måste du gräva ett dike under varje balk. När du är klar får du krypa in under trädäcket och fylla igen dikena.
Gjorde ett trappsteg till verandan i morse... Skruvade underifrån... Varför har jag inte kommit på det tidigare, blev ju skitsnyggt. Nymålat trätrappsteg utan synliga skruvar, skugga av räcket syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fgo och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår inte hur de skruvas underifrån? Kan ni stå raklånga under era altaner?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
pokasd Sljdhl skrev:
Jag förstår inte hur de skruvas underifrån? Kan ni stå raklånga under era altaner?
Eller ens krypa in under. Kanske bygger hela uppochner och sedan vänder på den? :thinking:
 
  • Gilla
forss89 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Eller ens krypa in under. Kanske bygger hela uppochner och sedan vänder på den? :thinking:
Man får skruva fast i den underliggande tvärbrädan, välta upp alltihop på plats och sedan fästa den med ett plattjärn mod regeln på änden förstår ni väl! Om ni vill fuska så kan ni göra flera sådana med bara 4-5 brädors bredd, men då måste man kombinera med snedskruvning i sidan också... :crysmile:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A andersmc skrev:
För att komma åt att skruva underifrån måste du gräva ett dike under varje balk.
pokasd Sljdhl skrev:
Jag förstår inte hur de skruvas underifrån? Kan ni stå raklånga under era altaner?
Inga problem bara man gräver ett tillräckligt djupt dike (y), eller så är det lite ironiskt skrivet. ;):crysmile:Det kan vara så att man menar att synlig trallskruv på ett tralldäck inte är något jätteproblem. :thinking:
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Cheesen
pokasd Sljdhl skrev:
Jag förstår inte hur de skruvas underifrån? Kan ni stå raklånga under era altaner?
Jag gjorde klart och vände den sedan.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
H hagv skrev:
När vi byggde 70 m2 altan så ville inte vi heller ha några skarvar eller synliga skruvar. Så det blev fris och skruvat underifrån.
[bild]
Avståndet mellan dina stolpar är?
 
H hagv skrev:
När vi byggde 70 m2 altan så ville inte vi heller ha några skarvar eller synliga skruvar. Så det blev fris och skruvat underifrån.
[bild]
med den utsikten så är det ingen som tänker på skarvarna :)
 
  • Gilla
Hasselhagen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.