BigR
Har en massa falumålade småbyggnader som jag tycker behöver målas om för ofta. Olika fasader; gammal timring, fjällpanel, lockläktspanel och lockpanel. Ska man gå över till rödtjära? Vad är fördelarna.

Hur går det med era rödtjärade fasader nu efter några år, berätta :).
 
Hej jag målade garaget med outspädd Auson rödtjära, "en strykning". Det värsta med den är att det tar ett par månader för färgen att bli torr, och råkar du få på fingrarna kommer allt du äger få röd färg på sig. Det har i vissa fall bildats som något slags "skinn" på färgen, som man kan se på bilden i form av en lätt glansig yta. Det luktar förstås även just tjära ett bra tag efter målning. Nu har färgen bara varit på i typ 3 år på garaget, men jag är nöjd och kommer troligen måla även huset med samma, det är lantligt och behöver inte se perfekt ut, är man perfektionist och önskar sig en felfri finish bör man kanske titta på nåt annat eller måla på ett annat sätt än direkt ur hink. Som den är nu färgar den inte av sig som slamfärg kan göra, och den kan lukta lite tjära när solen ligger på men inget farligt.
 
  • Rödmålat garage med Auson rödtjära och lätt glansig yta på panelerna, med takränna och nerfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Thomas Letterkrantz och 1 till
  • Laddar…
BigR
Tack @Krullert. Nej perfektion finns inte på skalan :D. Tvärtom så passar lite grov finish. Det viktiga är att skydda fasaderna och förlänga intervaller mellan målning. Sedan ska det ju se snyggt ut, alltså typ falu röd-snyggt. Lukt och kladd är viktigt, en hel del barn skuttar runt, synd om dom förstör kläder, bilsäten och tv-sofforna.
Lite exempel på fasader jag fått under vingarna:
Närbild på en grov faluröd träfasad med synliga penseldrag och slitage, intill en beige hörnkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Faluröd träfasad med synlig ådring och grov finish, med tydliga penseldrag och stänk på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlad träfasad med grov finish och synliga kvistar, i nyanser av brunt och rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Faluröda träpaneler på en fasad med slitage och avflagningar, behov av underhåll syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En grov fasad målad i falu röd med synliga penseldrag och slitage, intill en beige väggkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träfasad med sliten falu rödfärg och synligt trä, ovanför en del av en sprayfärgburk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag målar rödfärg på fasaden från stege. Snabbt och billigt. Rödfärg som är förstärkt med linolja håller bättre och färgar inte av sig så mycket.Vindbrädorna har jag svårt att komma åt från stege och har valt rödtjära på dem för att det håller längre.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
J Krullert skrev:
Hej jag målade garaget med outspädd Auson rödtjära, "en strykning". Det värsta med den är att det tar ett par månader för färgen att bli torr, och råkar du få på fingrarna kommer allt du äger få röd färg på sig. Det har i vissa fall bildats som något slags "skinn" på färgen, som man kan se på bilden i form av en lätt glansig yta. Det luktar förstås även just tjära ett bra tag efter målning. Nu har färgen bara varit på i typ 3 år på garaget, men jag är nöjd och kommer troligen måla även huset med samma, det är lantligt och behöver inte se perfekt ut, är man perfektionist och önskar sig en felfri finish bör man kanske titta på nåt annat eller måla på ett annat sätt än direkt ur hink. Som den är nu färgar den inte av sig som slamfärg kan göra, och den kan lukta lite tjära när solen ligger på men inget farligt.
Viktigt att läsa på burken hur mycket den ska spädas med terpentin. Olika procent för hyvlat resp ohyvlat. Jag gjorde misstaget att inledningsvis måla direkt från burk, och fick då ett tjockt lager som inte trängde in och tog år att torka. Auson har sedan dess ändrat blandningen så att burkarna nu säljs med en viss mängd terpentin i. Dock kan det finnas kvar av den gamla sorten i handeln så det är viktigt att läsa på burken! Andra strykningen utjämnar ojämnheter i sugning (i viss mån).

Jag tyckte tjärdoften försvann på ett par månader. Utseendemässigt tycker jag det är lika som slamfärg. Direkt när man har målat har tjärfärgen väldigt fin lyster, med den mattas med tiden. Jag använde tjärfärgen till ett pergolabygge. Målade virket innan montering, vilket inte uppskattades av den som byggde pga kladdigt flera månader efter målning.

När gavelpanelerna byts ut på huset planerar jag för tjärfärgsmålning. Tänker att tjäran bidrar till att bevara träet, så det är värt den kladdiga hanteringen. Alternativet för mig hade varit Ottossons linoljefärg i enstrykningsblandning, vilket också ger en matt yta i samma kulör som slamfärg. Har längre hållbarhet än slamfärg och mindre risk för att röd pigment regnar ner på den vita väggen.

PS angående kulören: visserligen har jag ingen slamfärgsmålad yta i närheten att jämföra med, men tror att slutresultatet i kulör blir mera likt den mörka Falu rödfärg än den ljusa. När det är nytjärat så ser färgen ljus ut men sedan mörknar den.
 
Redigerat:
  • Gilla
granloff och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.