L Tommy Lövgren skrev:
Nej jag har inte haft en företagare som klient som inte ägt den villa hen bor i privat. Skulle i de flesta fall vara idiotiskt att låta företaget äga villan. Har även företagare som äger fastigheten där man har företaget privat också. Är inte idiotiskt det heller i vissa fall.

Du skulle nog behöva vara företagare några år så skulle du se saker på ett helt annat sätt.
Fast nu tycker inte jag att köpa en fastighet för privat bruk är att investera i fastigheter, sedan att det förekommer både det ena o andra så är det naturligtvis, som vanligt här så ska man läsa inlägg som fan läser bibeln o h du vet mycket väl vad jag menar med att investera i fastigheter för att undvika skatt, det gör iaf min revisor
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
En sotning är inte dyr (450 kr för en halvtimme) är billigt. Sotaren får in 900 i timmen och har ändå mage att gnälla. Vilka företag har subventionerade kunder gratis genom kommunen???
Det är ju inte bara lönerna som ska dras in till se nedan inklistrade utgifter.
Kraven vid upphandling blir högre på det runt i kring.
Förr fans det en telefonsvarare på kammaren som lyssnades av 1-2 ggr/dag
Nu krävs det ofta i upphandlingar att det skall finnas kontorspersonal tillgänglig 8 timmar om dagen ( som också ska ha lön)
Diverse program och system för att dokumentera och ha underlag ex telefonväxlar med inspelning.
Det krävs körjournaler i bilarna.
Det nya nu är att om en sotare blir sjuk så får man inte avboka utan då ska man ha en i reserv, supersmidigt i dom små distrikten men 2-3 anställda.

Nettolön
Personalskatt
AGI
Semester
Avsättning till sjukfrånvaro
Avgifter vid föräldraledighet
Preliminärskatt
Verktyg ( funkar ju inte med typ Biltema)
Bilar med omkostnader (Gigantisk kostnad hos oss) 7 pers 490 000kr på ett år
Tjänstepension
Certifiering
Avgifter till branchorganisationen
Hyra
Löner till personal som ej drar in egen inkomst ( ex kontorist)
Redovisningskonsult
Revisor/revision
Bankkostnader
Lagerhållning
Telefoni/data
Kalibrering/service av verktyg
Försäkringar
Arbets/skyddskläder
Reklam/PR
Porto
Förluster på kundfordringar ( Alla kunder betalar inte för sig)
Utbildning/kompetensutveckling
Friskvård
Personalfrämjande aktiviteter

Finns massor mer som är småkostnader
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
De kostnaderna låter ungefär som samma kostnader som andra bolag har?
Som sagt, jag tror ingen tror att det är gratis (i ordets riktiga betydelse), men man kanske inte vet exakt vad det kostar. Min sotare har en hemsida som beskriver priset (till skillnad från 90% av alla rörmokare som helt saknar information om debiteringsmodell på sina hemsidor), men om någon ringer så borde det inte vara hopplöst svårt att säga "Bra då kommer det en sotare till dig på måndag den 7:e klockan 10.00. Ta fram stegen innan så och glöm inte att det kostart 450 kr".
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
De kostnaderna låter ungefär som samma kostnader som andra bolag har?
Som sagt, jag tror ingen tror att det är gratis (i ordets riktiga betydelse), men man kanske inte vet exakt vad det kostar. Min sotare har en hemsida som beskriver priset (till skillnad från 90% av alla rörmokare som helt saknar information om debiteringsmodell på sina hemsidor), men om någon ringer så borde det inte vara hopplöst svårt att säga "Bra då kommer det en sotare till dig på måndag den 7:e klockan 10.00. Ta fram stegen innan så och glöm inte att det kostart 450 kr".
Lika dant med min sotare allt uppspaltat som de gör och vad det kostar
 
Fairlane Fairlane skrev:
De kostnaderna låter ungefär som samma kostnader som andra bolag har?
Som sagt, jag tror ingen tror att det är gratis (i ordets riktiga betydelse), men man kanske inte vet exakt vad det kostar. Min sotare har en hemsida som beskriver priset (till skillnad från 90% av alla rörmokare som helt saknar information om debiteringsmodell på sina hemsidor), men om någon ringer så borde det inte vara hopplöst svårt att säga "Bra då kommer det en sotare till dig på måndag den 7:e klockan 10.00. Ta fram stegen innan så och glöm inte att det kostart 450 kr".
Om du nu bokar en sotare som har priset på sin hemsida så borde väl det räcka? Och gör det inte det bör man fråga vad tjänsten man bokar kommer att kosta. Så svårt ska det väl inte vara att fråga om är intresserad av ett pris?

Vi lever trots allt i en marknadsekonomi. Då kostar samma typ av tjänst olika. (Dock inte när det gäller sotning då resp kommun sätter sina priser).

Jag håller med dig fullständigt att hantverkare bör informera om pris innan ett arbete startar. Men vid det här laget så vet många på detta forum att så inte är fallet. Då får jag inte in i mitt huvud hur det kommer sig att man inte frågar.
Eller än värre. Ställer frågan till hantverkaren 10 sek efter att jobbet är utfört. ”Jaha. Vad kommer det här kalaset att kosta”.

Men det här är tyvärr en evighetsdebatt i ett forum som detta. Måste säga att det är tur att verkligheten verkar se annorlunda ut enligt min erfarenhet.
Än så länge...

Ibland verkar det som att mänsklig kommunikation försvinner mer och mer och ersätts av kommunikation via sms, hemsidor, e-post, forum, etc.

Man ringer inte på hos grannen som spelar hög musik. Man ringer störningsjouren. Man säger inte till andras ungar som bråkar. Man vänder blicken och går därifrån.
Man pratar inte med grannen om ett träd som skymmer solen. Man snackar på forum hur man enklast kan döda trädet utan att grannen märker det.
Slår man upp bildörren i någon annans bil så kollar man runt 360 och drar därifrån om kusten är klar.
Kan man blåsa en konsument på några hantverkstimmar så gör man det.

Verkligheten är tuff. Det gäller att vara vaksam.
Det går inte att leva på förväntningar om hur saker och ting fungerar.
 
  • Gilla
toyboy
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om du nu bokar en sotare som har priset på sin hemsida så borde väl det räcka? Och gör det inte det bör man fråga vad tjänsten man bokar kommer att kosta. Så svårt ska det väl inte vara att fråga om är intresserad av ett pris?

Vi lever trots allt i en marknadsekonomi. Då kostar samma typ av tjänst olika. (Dock inte när det gäller sotning då resp kommun sätter sina priser).

Jag håller med dig fullständigt att hantverkare bör informera om pris innan ett arbete startar. Men vid det här laget så vet många på detta forum att så inte är fallet. Då får jag inte in i mitt huvud hur det kommer sig att man inte frågar.
Eller än värre. Ställer frågan till hantverkaren 10 sek efter att jobbet är utfört. ”Jaha. Vad kommer det här kalaset att kosta”.

Men det här är tyvärr en evighetsdebatt i ett forum som detta. Måste säga att det är tur att verkligheten verkar se annorlunda ut enligt min erfarenhet.
Än så länge...

Ibland verkar det som att mänsklig kommunikation försvinner mer och mer och ersätts av kommunikation via sms, hemsidor, e-post, forum, etc.

Man ringer inte på hos grannen som spelar hög musik. Man ringer störningsjouren. Man säger inte till andras ungar som bråkar. Man vänder blicken och går därifrån.
Man pratar inte med grannen om ett träd som skymmer solen. Man snackar på forum hur man enklast kan döda trädet utan att grannen märker det.
Slår man upp bildörren i någon annans bil så kollar man runt 360 och drar därifrån om kusten är klar.
Kan man blåsa en konsument på några hantverkstimmar så gör man det.

Verkligheten är tuff. Det gäller att vara vaksam.
Det går inte att leva på förväntningar om hur saker och ting fungerar.
Ja marknadsekonomi med förhinder i Sverige råder på många områden en oligopolliknande marknad och många saker kostar lika mycket var det än säljs, byggvaror är ett utmärkt exempel på det bygghandeln i Svenljunga med väldigt lite pålägg kan inte ta mindre än den i Stockholm alla Lewis jeans kostar lika mycket, de stora byggföretagen delar upp marknaden mellan sig oljebolagen kommer överens om priser liksom lastbilsmarknaden
 
Det är jättebra att fråga om priser innan tjänsten beställs. Det rekommenderas varmt men om konsumenten glömmer detta så är det näringsidkarens SKYLDIGHET att informera.
 
  • Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tror faktiskt helt ärligt att många kommuner eller kommunala bostadsbolag skulle kunnat utföra många tjänster billigare i egen regi.
Inom sjukvården hade man interna pooler på sjukhusen. Men det blev för dyrt då slopade man desss pooler och började hyra in personal istället.
Tänk vad billigt det har blivit. Å tänk vad landstigen sparar pengar.

Det finns ett kommunalt bostadsbolag som nu gått i bräschen för en seriös upphandling i Stockholm. Då satte man själva lägst pris på olika yrkeskategorier. Och man satte seriösa priser men ställde också krav att man skall jobba efter dessa priser och att tidsredovisningar kommer att granskas noga.
Jag känner flera som jobbar under detta avtal nu. För första gången på länge kan dom fokusera på att arbeta och inte mygla med timmar (som beställaren mycket väl förstår) eller lämna fasta priser på minsta lilla jobb då det tidigare inte gick att utföra arbetet på löp.

Just nu verkar både beställare och entreprenörer nöjda och detta visar att det går att göra bra lou upphandlingar om man vill. Men jag påstår absolut inte att det är lätt.

”när det oftast bara pris man utvärderar anbuden på”
Jag kan bara byggsidan. Då är det massa fastställda kriterier som måste uppfyllas. Gör man inte det blir man direkt bortsållad oavsett pris.
Men sen kommer oftast lägsta pris. Tidigare har vissa kommuner satt ett eget lägst pris på låt säga 300kr/Tim. Då lägger sig alla på 300kr/Tim. Men eftersom alla förstår att det inte går att jobba för denna peng så myglas det och man använder kryphål. Allt vet självfallet beställaren. Sätter dom hårt mot hårt så blir det inga arbeten utförda. Då får man gå till 2:an som av naturliga skäl kommer agera likadant.

Så att lou pressar priser och man spar pengar tror jag inte en sekund på.

Jag har ett bra exempel på ett företag vi samarbetar lite med. Dom har avtal med kommunala fastighetsbolag och med privata fastighetsbolag. Som tjänar mer pengar på dom kommunala trots mycket lägre Tim penning.
Det säger det mesta om hur denna soppa fungerar i praktiken.
Fast en hel del handlar också om att underlagen är för dåliga med för mycket kryphål. Hittar ingen källa men har för mig att Huddinge skrev ett hårt reglerat snöröjningsunderlag utan kryphål och fick från ena året till nästa inte ett enda anbud. Nya Karolinska är ett klockrent exempel på hur man kan ställa till det med dåliga underlag har nog inte hört om någon lika usel upphandling i Sverige förut
 
L Linda_71 skrev:
Det är ju inte bara lönerna som ska dras in till se nedan inklistrade utgifter.
Kraven vid upphandling blir högre på det runt i kring.
Förr fans det en telefonsvarare på kammaren som lyssnades av 1-2 ggr/dag
Nu krävs det ofta i upphandlingar att det skall finnas kontorspersonal tillgänglig 8 timmar om dagen ( som också ska ha lön)
Diverse program och system för att dokumentera och ha underlag ex telefonväxlar med inspelning.
Det krävs körjournaler i bilarna.
Det nya nu är att om en sotare blir sjuk så får man inte avboka utan då ska man ha en i reserv, supersmidigt i dom små distrikten men 2-3 anställda.

Nettolön
Personalskatt
AGI
Semester
Avsättning till sjukfrånvaro
Avgifter vid föräldraledighet
Preliminärskatt
Verktyg ( funkar ju inte med typ Biltema)
Bilar med omkostnader (Gigantisk kostnad hos oss) 7 pers 490 000kr på ett år
Tjänstepension
Certifiering
Avgifter till branchorganisationen
Hyra
Löner till personal som ej drar in egen inkomst ( ex kontorist)
Redovisningskonsult
Revisor/revision
Bankkostnader
Lagerhållning
Telefoni/data
Kalibrering/service av verktyg
Försäkringar
Arbets/skyddskläder
Reklam/PR
Porto
Förluster på kundfordringar ( Alla kunder betalar inte för sig)
Utbildning/kompetensutveckling
Friskvård
Personalfrämjande aktiviteter

Finns massor mer som är småkostnader
Varför är bilkostnaden så dyr? Har ni lyxbilar
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför är bilkostnaden så dyr? Har ni lyxbilar
Kan inte tala för andra men men googla ”bonus malus” dom flesta leasar sina bilar en pickup kostar mig mig 5400kr i mån i leasing 2-3000kr i diesel ca 1000kr i månaden i försäkring ca500 i månaden i serviceavtal däck, bilskatt ca 1000kr i månaden och det är en nissan navarra inte direkt en lyxbil. Tar 300 i framkörning och det täcker inte ens bilen om jag inte har flera jobb på en dag. Vet att en del tar mycket mer för bilen men jag orkar inte tjafsa om en sån sak har en dyrare timpenning istället.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
De kostnaderna låter ungefär som samma kostnader som andra bolag har?
Som sagt, jag tror ingen tror att det är gratis (i ordets riktiga betydelse), men man kanske inte vet exakt vad det kostar. Min sotare har en hemsida som beskriver priset (till skillnad från 90% av alla rörmokare som helt saknar information om debiteringsmodell på sina hemsidor), men om någon ringer så borde det inte vara hopplöst svårt att säga "Bra då kommer det en sotare till dig på måndag den 7:e klockan 10.00. Ta fram stegen innan så och glöm inte att det kostart 450 kr".
Nu var i och för sig rörmokare knepigt att använda som exempel då dom är bland dom yrkesgrupper som har störst bredd och har störst utveckling under årens lopp vilket gör att du har en uppsjö av möjligt material som kan vara monterat eller ska monteras. Men dom kan absolut ha ett tim pris och framkörning men hur lång tid och vad det kommer att kosta är som att fråga hur långt är ett snöre. Visst är det byte av en toalett så går det att säga på ett ungefär. Bara som en sån enkel sak som att byta en köksblandare kan variera på allt mellan 30min och typ 3 tim
 
E
T toyboy skrev:
Nu var i och för sig rörmokare knepigt att använda som exempel då dom är bland dom yrkesgrupper som har störst bredd och har störst utveckling under årens lopp vilket gör att du har en uppsjö av möjligt material som kan vara monterat eller ska monteras. Men dom kan absolut ha ett tim pris och framkörning men hur lång tid och vad det kommer att kosta är som att fråga hur långt är ett snöre. Visst är det byte av en toalett så går det att säga på ett ungefär. Bara som en sån enkel sak som att byta en köksblandare kan variera på allt mellan 30min och typ 3 tim
Inte lönt att diskutera med @Fairlane, får hen inte gratis är det inte gott.

Nu kommer hen givetvis förneka detta och dra upp historien med hantverkaren hen hade på sjuttiotalet som fick kakor och Gevalia.

Men kolla historiken så ser du.
 
apotekarnes
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har beställt hundratals resor utan att veta vad de kommer att kosta. Inget konstigt med det och resebyrån har aldrig försökt upplysa mig om det för mig i dessa fall helt ointressanta priset.
Du har, som privatperson, beställt hundratals resor utan att veta kostnaden? Det tror jag inte på. Jag tror du pratar om företagsresor vilket är något helt annat.

edit: sorry, jag såg att detta redan klarats ut.
 
Redigerat:
E El-Löken66 skrev:
Inte lönt att diskutera med @Fairlane, får hen inte gratis är det inte gott.

Nu kommer hen givetvis förneka detta och dra upp historien med hantverkaren hen hade på sjuttiotalet som fick kakor och Gevalia.

Men kolla historiken så ser du.
Haha nja det är ok för mig han har alltid svarat mig respektfullt och ställt ganska relevanta frågor sen kanske man inte tycker samma men det är ok så länge man har ett vårdat språk. Det som kan vara tröttsamt är när folk absolut måste vinna en diskussion för sakens skull när det kommit fram väldigt bra förklaringar eller exempel, men då får man bara lämna den diskussionen för då är den andra parten inte intresserad av en saklig kommunikation och det slösar jag inte min tid på.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
apotekarnes
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Förstår inte varför du starta den här tråden då sotaryrket inte är ett hantverkaryrke och ni får kunderna gratis av kommunen. Ni behöver inte ens annonsera efter kunderna.

Skulle vara bättre om sotarna avreglerades som bilprovningen och att man kunde välja sotare själv
Exakt vad skulle man som kund tjäna på det? Det skulle antagligen bli precis lika rent i skorstenen fast 3 gånger så dyrt. Varför inte välja sin favvo-sophämtare och brevbärare själv också?
 
  • Gilla
toyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.