Kanon, finns inget snyggare än fin syrenhäck. Var uppmärksam på att bondsyren sprider sig med rotskott så den kommer att försöka sprida sig in i din gräsmatta resp din grannes. Bara att hålla efter. När den sen blir lite större får man vara på och gallra ut dom grövsta grenarna varje år så håller den sig fin. Grattis till fint projekt!
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Älskar syrenhäck, våran är kanske 4m hög och ca 20m lång, verkar inte bli högre men den sprider sig oerhört om man inte håller efter den. Blandat vita och lila blommor. Grannen har en också men dom klipper ner den varje år så den blommar aldrig men når nog 2m på hösten innan dom tar ner den.
 
Om du tycker 4 meter är för högt, dessutom brukar den bli lite tråkig nedtill, är en bra strategi att klippa de grövsta grenarna vid marken, en tredjedel om året, så är häcken föryngrad på 3 år, samtidigt som den finns kvar hela tiden.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Har börjat med det ifjol efter 10år då den fått sköta sig själv. Resultatet är väldigt bra än sålänge.
 
Har också gjort en syrénhäck på det viset. De första 10 åren hände ingenting, sedan växte den mycket! Tyckte att jag tog till ordenligt med avstånd till tomtgränsen, inser nu 20 år sedare att det var för lite! Den har breddat på sig ordenligt och det är nu ett problem. Räkna med minst två meter för häckens bredd (gärna mer) och att du måste ha en remsa på 1 meter utanför häcken på din tomt där du kan köra gräsklippare o hålla undan skotten.
 
Om jag sätter rotskott hur lång tid tar det tills man når 1m och 2m mellan tumme och pekfinger? Är det 2-3år till en meter eller ännu längre?

Har en häck som är ca 30-40m lång som jag kan ta av till ett annat hus men jag kan ju inte sabba den häcken
Gräva upp större stammar?
 
Minns tyvärr inte exakt. Med det var många år som jag inte tyckte det hände något. Ca tio år innan den kom upp i 1-2 meter. Men då började jag med plantor som bara var1-3 decimeter när jag planterade. Att hålla fritt från ogräs och vattna på sommaren skyndar på processen. Och det gjorde jag. Täck med gräsklipp kring plantorna. Det håller fukten, göder och förhindrar ogräs.

Du ska såklart inte sabba någons häck. Men om det är en uppvuxen häck så brukar det finnas rotskott bredvid häcken. Det är dem du ska ta. Försök få tag i dem som är 1/2 - 1 meter höga.
 
Redigerat:
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Ok skulle behöva få upp en häck som insynsskydd och det ganska snabbt...
Funderat på avenbok men bor nästan på gränsen till zon 7 så jag tror jag skippar det.

Ska man sätta syren skotten ganska tätt, eftersom jag har nästan obegränsat med dom eller blir det kanske snarare sämre?

Gräva dike på 50x50 cm, droppslang vad mer behövs?
 
C
Det påstås här och var att syren är snabbväxande, men det har jag inte heller märkt. Kanske beror mycket på sort och förhållanden? Alltså, den kommer ju upp snabbt upp i sin gamla storlek om man klipper ner den, men att etablera den tar många år. Tror de stora plantorna man kan köpa är 8-åriga(!)

Om du tar befintliga rotskott kommer de ju oftast i små dungar som delar rotsystem. Ingen idé att försöka separera dem utan man flyttar hela klumpen och då blir det ju naturligt tätt mellan skotten. Men inte kul att försöka gräva upp utan maskin.

P.s. Schersmin eller Spirea kanske kan vara andra klassiska alternativ som är snabbare?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det påstås här och var att syren är snabbväxande, men det har jag inte heller märkt. Kanske beror mycket på sort och förhållanden? Alltså, den kommer ju upp snabbt upp i sin gamla storlek om man klipper ner den, men att etablera den tar många år. Tror de stora plantorna man kan köpa är 8-åriga(!)

Om du tar befintliga rotskott kommer de ju oftast i små dungar som delar rotsystem. Ingen idé att försöka separera dem utan man flyttar hela klumpen och då blir det ju naturligt tätt mellan skotten. Men inte kul att försöka gräva upp utan maskin.

P.s. Schersmin eller Spirea kanske kan vara andra klassiska alternativ som är snabbare?
Syren är långsamväxande de första 10 åren! När det gått 20 år upptäcker man att den har växt över alla bredder. Resten av livet kämpar man med att hålla efter den! Det stämmer att rotskotten sitter ihop med andra rotskott. Men de går att gräva upp med spade och sekatör. Om man nöjer sig med mindre skott. Jag har erfarenhet från Zon 1. I zon 7 kommer de att växa ännu långsamare misstänker jag!

Detta gäller den vanliga bondsyrénen. De som säljs i plantbutiker och har sortnamn är oftast ympade. De blir inte tillräckligt buskiga för att bli bra till häck utan blir mer som små träd. Sedan finns en sort som heter Norrfjärden som växer på egen rot, men hur den beter sig gällande rotskotten vet jag inte.

Schersminer är underbara när de blommar, men vet inte om jag skulle vilja ha de som häck. Relativt kort blomning och ser ut som skabon resten av året. Själv har jag en häck av bärhäggmispel (Amalchier alnifolia). Den räknas som relativt snabbväxande, vita blommor på våren och ätliga bär på hösten. Tror den klarar sig bra norröver. I zon 1 gillar jag inte att den får höstfärger och släpper bladen redan i augusti/september, när sommaren är långt ifrån slut. Men norröver är det snarare en fördel som gör att den klarar stränga vintrar.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
C
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Schersminer är underbara när de blommar, men vet inte om jag skulle vilja ha de som häck. Relativt kort blomning och ser ut som skabon resten av året.
Iofs ungefär samma egenskaper som syren, tänkte jag :rofl:
 
C cpalm skrev:
Iofs ungefär samma egenskaper som syren, tänkte jag :rofl:
Fördelen med schersmin är att den inte skjuter några rotskott. Men grenverket är definitivt risigare än vad en syrenhäck någonsin kan bli. Och det syns särskilt på vintern. Den är svår att glesa ut också eftersom den väser så tätt.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Fördelen med schersmin är att den inte skjuter några rotskott. Men grenverket är definitivt risigare än vad en syrenhäck någonsin kan bli. Och det syns särskilt på vintern. Den är svår att glesa ut också eftersom den väser så tätt.
Min nerklippta schersmin tycker annorlunda och skjuter hundratals rotskott hej vilt. :sweat:
 
Men vad 17 ska jag sätta då?
Behöver nåt som går upp till 1.5m på helst 1 månad :D
Eller iaf till nästa höst
Alternativet är väl om man får gräva upp en stor syrenhäck men det är ju ett jäkla jobb det med
 
C
nino nino skrev:
Behöver nåt som går upp till 1.5m på helst 1 månad :D
I så fall är det nog plank som gäller :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.