H
T Takläggare skrev:
Vet inte hur mycket jag kan publicera här men om jag skulle gett ett bästa svar från den norska linjen jag startade ang Nordea Norge så skulle denna gamle man vunnit. Märker att det är känsligt och skriva på nätet, kan dra igång ganska mycket. varav Nordea måste gå in och svara på allt :)

"Burde vært forbudt"

Burde vært forbudt å drive bankvirksomhet på denne måten! Etter å ha vært kunde der i snart 60 år (Kreditkassen/Nordea), føler en seg SPYTTA PÅ! "Vi gir deg 14 DAGERS FRIST til å MØTE i banken med pass, ellers SPERRES kontoene dine" "Køen på kundetelefonen er for øyeblikket 95 MINUTTER", "ønsker du å bli oppringt - tast ditt nr" Var det noen som ringte opp igjen da? NEI! Da er det muligens på tide å bytte bank, og råde alle til å holde seg langt unna Nordea! Det værste er at regjeringer tillater sånn virksomhet! What's next? Parkometer på sengekanten? (470,- for å sove, og 820,- for å stå opp?) Eneste trøsten er at vi lever i endens tid og at hele satans verden snart blir brendt opp!
Kan bara säga att ett mynt har 2 sidor, folk som skriver av sig för att det inte går deras väg.
Du ser knappast folk som är nöjda som skriver på sidan.
Så därför ser man bara negativa kommentarer.
Haft som sagt Nordea i 12 år.
Valde dom den gången bara för att dom hade då som enda bank 2 st överförningar gratis i månaden från Norge till Sverige.
De gånger som jag haft problem med bank dosa till internet banken så har jag gått in på bank kontoret till Nordea och de har hjälpt mig på 2 röda.
Till och med Nordea i Sverige har hjälpt mig med kontakten med Nordea i Norge då jag har vart i Sverige på semester.
Dock har man bank id på telefon nu så är enklare nu.
 
T
H Hallerudsbo skrev:
Kan bara säga att ett mynt har 2 sidor, folk som skriver av sig för att det inte går deras väg.
Du ser knappast folk som är nöjda som skriver på sidan.
Så därför ser man bara negativa kommentarer.
Haft som sagt Nordea i 12 år.
Valde dom den gången bara för att dom hade då som enda bank 2 st överförningar gratis i månaden från Norge till Sverige.
De gånger som jag haft problem med bank dosa till internet banken så har jag gått in på bank kontoret till Nordea och de har hjälpt mig på 2 röda.
Till och med Nordea i Sverige har hjälpt mig med kontakten med Nordea i Norge då jag har vart i Sverige på semester.
Dock har man bank id på telefon nu så är enklare nu.
Visst är det så, men ändå bra folk får uttrycka sina känslor, samt att Nordea verkligen går in och svarar.
Jag har också bara 200 meter till Nordea kontoret, tog upp med dom vad jag skrivit, men fick bra hjälp, har själv haft Nordea Sverige i hela mitt liv, var bara förundrad hur stora skillnader det var på Svenska vs Norska.
 
H
Ja det är stor skillnad på Nordea Sverige och Norge. Men jag är jätte nöjd med båda.
Sen ser jag när man pratar med alla norskar på jobbet. De menar Norge ligger ca 20-30 år bakom Sverige.
tåg, vägar osv.
De brukar skoja om att om ca 15-20 år så har dom lika många skjutningar i Norge som vi har i Sverige med.
 
T
N noupe skrev:
Jag har bott permanent i Norge i över 15 år, jag jobbade i Snöhvit-utbyggningen med Statoil och Linde och jag har suttit många långa veckor offshore på både fasta plattformar och riggar i samband med projekt och drillingoperationer. Med detta vill jag ha sagt att jag sitter på en hel del underbyggd information men givetvis också personliga
Själv klart så gör man värderingar utifrån sitt yrke, där man får olika uppgifter och befattningar, kunskaper och olika verktyg att jobba med, ibland avancerade sådana, samt känslig information.

Har som sagt jobbat år Svenska rymd aktiebolaget, jämför man teknologin därifrån så slår det många yrken, informationen man får är säkerhetsklassad och man måste även genomgå en säkerhetsprövning för att få tjänsten, bland annat det som utgick i media om Kina använder vår teknologi för krigföring ,och inte för väderinformation, inget vi kunde avgöra eller yttra oss om utan uppe på högsta nivå.
Visst påverkar det en hur man bedömer sitt nästa jobb, men nu är det inte det jag jämför,jag jämför inte jobbet i sig, utan infrastruktur, hus,boendemiljö i respektive land, samt att lönen har jämnat ut sig, men inte levnadskostnaderna som är mycket högre i Norge.
 
T Takläggare skrev:
Själv klart så gör man värderingar utifrån sitt yrke, där man får olika uppgifter och befattningar, kunskaper och olika verktyg att jobba med, ibland avancerade sådana, samt känslig information.

Har som sagt jobbat år Svenska rymd aktiebolaget, jämför man teknologin därifrån så slår det många yrken, informationen man får är säkerhetsklassad och man måste även genomgå en säkerhetsprövning för att få tjänsten, bland annat det som utgick i media om Kina använder vår teknologi för krigföring ,och inte för väderinformation, inget vi kunde avgöra eller yttra oss om utan uppe på högsta nivå.
Visst påverkar det en hur man bedömer sitt nästa jobb, men nu är det inte det jag jämför,jag jämför inte jobbet i sig, utan infrastruktur, hus,boendemiljö i respektive land, samt att lönen har jämnat ut sig, men inte levnadskostnaderna som är mycket högre i Norge.
Nej det är väl ingen som sitter och jämför jobb här? Säkerhetsklassning får man genomgå om man jobbar i driften på en svensk sopförbränningsanläggning med turbin också. Vad jobbade du med på SSC?
 
T
N noupe skrev:
Nej det är väl ingen som sitter och jämför jobb här? Säkerhetsklassning får man genomgå om man jobbar i driften på en svensk sopförbränningsanläggning med turbin också. Vad jobbade du med på SSC?
Kanske det ,men inte en säkerhetsprövning med personlig kännedom och tystnadsförbindelse.
 
Hej !
Jag vill bara säga att ni skall inte skryta så mycket att vilken av de 2 länder är bättre. SMAKEN ÄR SOM BAKEN ...
Jag som är halv svensk, född och uppvuxen i Central-Öst Europa, har jobbat i Norge i 5 år.
Visst är Norge en VACKERT land med sina berg och fjordar, men ändå TRISTARE land än Sverige på många sätt ...
Att ta en öl i Norge det kostar skjortan, nästan allt är så dyrt jämför med Sverige, ombudet på produkter är store i Sverige än i Norge. SVENSKARNA BETRAKTAS AV NORRMÄN SOM *ARROGANTA* (med all RÄTT de har...)
Under den tiden som jag har bott i Norge jag har börjat förstå att jag "ÄR" svensk ...att jag är bara född i ett "främmande" land...att Sverige ÄR mit land ...
Jag blev sååå arg när norrmän snackade illa om Sverige & svenskene (de öppnar sig mott invandare på ett annan sätt än mot svenska...)
Jag började LÄNGTA efter en KRILAD KORV MED POTATIS MOSS (som jag ätit för första gången när jag kom till Sverige 1987 på en lite gatukök i en lite Smålands samhälle...)
Jag lämnade "guldet" och Norska 17 Maj och återvände till min Göteborg och min "fattiga" Sverige.
Jag säger bara så här;
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden !...Norge har också plats i mit hjärta men ...BORTA BRA MEN HEMMA BÄST
 
  • Grupp människor i traditionella norska dräkter under körsbärsträd i blommning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Freerole och 1 till
  • Laddar…
Det är nog väldigt förenklat att säga att många tror att Norge är bättre än Sverige.. Vissa saker är bättre i Norge, andra saker verkligen inte. Som helhet, ingen större skillnad i "nivå" mellan länderna. Men håller till viss del med om reflektionen i tråden att trots oljeindustrin och skyhög bnp/capita i Norge så verkar inte den ekonomiska standarden bland vanligt folk skilja sig så mycket mellan länderna.
 
Staffans2000
Minimipensionen är mer än dubbelt så hög i Norge. Ca: 15 tusen Nkr. Skattefritt dessutom.

Staffans
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Minimipensionen är mer än dubbelt så hög i Norge. Ca: 15 tusen Nkr. Skattefritt dessutom.

Staffans
Visst, men köp en bil eller nåt i Norge. Då blir du av med pengarna i ett nafs. Otroliga priser på kapitalvaror i det landet.
Beror väl på att de inte producerar så mycket annat än olja där...
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Visst, men köp en bil eller nåt i Norge. Då blir du av med pengarna i ett nafs. Otroliga priser på kapitalvaror i det landet.
Beror väl på att de inte producerar så mycket annat än olja där...
Just nya bilar, är dyrare än här. Likaså Pizza, hamburgare och öl. Kapitalvaror, vad det nu är du syftar på, vet jag inte. Men jag har kollat en hel del på hus och de håller ett förvånansvärt lågt pris.
Vilka varor menar du?

Köpte en 150grams hamburgare med bröd. 99Nkr:sick:

Staffans
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Nissens
Du kan ju kolla båtar oxå..
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Du kan ju kolla båtar oxå..
Ok.
Men om pensionisten konsumerar andra varor, än bilar och båtar, då?

Staffans
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ok.
Men om pensionisten konsumerar andra varor, än bilar och båtar, då?

Staffans
Visst, ju mindre man köper desto mer pengar har man ju kvar. Men det gäller ju överallt. :)
 
Låter ju som ett friare land att bygga hus i då.
Själv vart jag tvungen att bygga större badrum bara för att jag byggde ut andra rum på bottenvåningen..Bara för att klara absurda handikappregler i ett 80år gammalt hus.
Med resultat att murstocken nu är mera inbyggd och jag bävar inför godkännandet av den..
Alla jag känner har haft en 50-100% högre lön så då spelar det mindre roll om saker är dyrare.
Absurdt hög invandring gör att jag starkt undrar om jag kommer att bo kvar i Sthlm om 5-10år. Norge känns betydligt bättre på den punkten. Även om jag inte tror att en flytt dit skulle passa oss.
 
  • Haha
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.