Får man byta ut originallåset av typen jag bifogat med bild på sitt fasadmätarskåp till någon annan variant där bara jag har nyckeln?
Anledningen till frågan är att skåpet sitter monterat på utsidan av min carport och vem som helst med en standardnyckel kan bryta strömmen!
 
  • Triangulärt lås och nyckel för fasadmätarskåp, metall, fristående mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det får du säkert göra
Du kan ju meddela nätägaren så att de vet om det
De kanske behöver komma åt din mätare och då får dom boka tid med dig så att du kan låsa upp
 
En av tankarna är väl just att vem som helst med standardnyckel ska kunna bryta strömmen, elbolag och brandkår.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Är det verkligen ett problem att någon bryter strömmen till dig?
Eller tänker du ifall att någon ska göra det...

Vill de göra det så är mätarskåpet långt ifrån inbrottssäkert oavsett lås så viker sig plåt dörren mycket lätt om någon försöker bryta upp skåpet....

Vill du ändå byta lås fråga nätbolaget först om du får byta lås...

Men som jag skrev tidigare det behövs knappt verktyg för att bryta upp ett mätarskåp, får man tag på kanten då bryter man upp det utan verktyg...
 
  • Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
Anledningen är att jag inte vill att vem som helst skall bryta strömmen är att vi har en del tjuvar i området och jag vill att min fasadkamera skall hinna spela in lite sekvenser innan strömmen bryts. En ups hade också varit en lösning men dom pengarna har jag inte lust att lägga just nu
 
  • Gilla
Adihus
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Det får du säkert göra
Du kan ju meddela nätägaren så att de vet om det
De kanske behöver komma åt din mätare och då får dom boka tid med dig så att du kan låsa upp
Det räcker att hänga nyckeln på nåt bra ställe så kan man tala om det om/när dom ringer.
 
  • Gilla
My Saxin
  • Laddar…
H HSP skrev:
Vill du ändå byta lås fråga nätbolaget först om du får byta lås.
Jag hade samma tanke för något år sedan att sätta lås på skåpet (är helt olåst idag) och pratade med EON. Deras svar var att skåpet är mitt så det kunde jag absolut göra. Kommer inte ihåg om de sa något om eventuell tillgänglighet men det tror jag inte.
 
  • Gilla
MrXman och 1 till
  • Laddar…
Vill någon bryta strömmen för dig och mätarskåpet är låst kan dom ju välja att bryta med servissäkringarna som även dom sitter i ett olåst skåp. Men som sagt med en liten kofot öppnar man skåpet på mindre än en minut. Det är nog bättre att skaffa en liten batteribackupp.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Eftersom de flesta hus med moderna elinstallationer har en jordfelsbrytare, kan en ondsint person lösa ut jordfelsbrytaren genom att t ex kortsluta ett utvändigt motorvärmaruttag eller en laddbox. Då blir det ju svart i kåken ändå, oavsett om mätarskåpet är låst eller inte.
 
  • Gilla
henq och 6 till
  • Laddar…
Om man kortsluter ett uttag löser säkringen ut, inte jordfelsbrytaren...
 
  • Gilla
  • Haha
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
Tycker också att detta är ett problem.

När jag har lite tid över blir det en stor bygel med rejält hänglås på detta. Dessutom är skåpet larmat.

Att man kan släcka hela kvarteret med enkla medel i andra skåp tror jag är mindre relevant. Den största risken torde vara att den lokala kreativa ungdomen kommer på att det är enkelt att öppna dessa skåp och busa lite, med förstörd mat i kyl och frys som följd, med mera.

Fråga nätägaren tror jag man ska låta bli. Hela poängen med fasadmätarskåpet är ju att man kommer åt dessa saker utan att prata med fastighetsägaren.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Eftersom de flesta hus med moderna elinstallationer har en jordfelsbrytare,
Är det en modern installation med utomhusuttag för motorvärmare är dessa förhoppningsvis på en egen JFB och då spricker din metod. ;)
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det en modern installation med utomhusuttag för motorvärmare är dessa förhoppningsvis på en egen JFB och då spricker din metod. ;)
Då får jag fortsätta att försörja mig på hederligt arbete. Sugigt.
 
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
O
Har jag missat en stor attityd- och regelförändring? Förr var det strängeligen förbjudet att låsa sitt fasadmätarskåp så att inte nätbolaget kunde komma och gå som de ville.

Det fanns till och med särskilda lås bestående av en pinne som sköts in i ett bleck och hölls på plats med två hänglås, ett på varje sida blecket. På så sätt kunde anläggningsägaren äga det ena hänglåset och nätägaren det andra. Lås upp ett lås och du kan dra ut pinnen åt andra hållet. Nu blev inte den lösningen, som var skitful, någon stor succé men det var det som gällde.

Menar ni alltså detta har ändrats nu när nästan alla elmätare fjärravlästa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.