A
Som jag förstår det kan jag inte få åtkomst till mitt SPC via ip om jag inte går ur installatörsläget. Har programmerat via MAPEN men hur går jag ur installatörsläget. Min mediabox indikerar gult alltså inte grönt att linjen är ok som jag ser att den gör till min router.

Hur går jag ur installatörsläget så jag kan få åtkomst till larmet via spc connect?
 
gol gol skrev:
Kristofer, för trådlöst så ska du välja de nya 2-vägs-enheterna; [länk]
SiWay är helt ute!
Funderade just vad det var!! Funkar det alltså på samma sätt fast tvåvägs liksom? Finns alla olika deckare för tvåvägs, magnet, rök osv ?
 
B
Hej, någon vet om det idag finns rökdetektor som är 4-tråd och 12v, (dvs går bra att koppla till SPC) och som har inbyggd siren ? dvs, den tjuter om det är rök där, samtidigt som den larmar... (öppnar relät).

Fanns en batteridriven förut som gick komplettera med relä, men söker egentligen en som drivs av 12v så man slipper lösa batterier.
 
Hej
Fick ett litet felmeddelande när jag skulle uppdatera FW.
Har två SPCK620 paneler, den senare nyköpt med ljud och tag funktion, den äldre (utan dessa) vill inte ta emot ny FW, hur stort problem kan jag få pga av detta?
Finns det en väg runt?



Skärmdump av systemuppdateringsgränssnitt med felmeddelande "Upgrade firmware not found".
 
Någon som har ett bra tips på en mer hållbar magnetkontakt än MC-440?
Nu har jag också haft en som gått sönder, känns antingen som en dålig batch eller att kvaliteten generell inte är så bra.
Jag betalar gärna lite mer för en som tål lite mer stryk, samtidigt får den gärna vara vit och det är ett plus om den går att dubbelbalansera. Men jag kan balansera den 1 meter bort så det är inte hela världen, tänker på de som är helkapslade tex Magnetkontakt DC101-2 | Låsshop.se (lasshop.se)

Hur är Magnetkontakt MC 470 (laskompaniet.se) jämfört med MC440?
 
Hej,
du har nog bara haft otur för MC440 är en av marknades absolut bästa och mest sålda kontakter. Vad har hänt egentligen?
MC470 är en förspänd högsäkerhetskontakt som kräver lite extra installationstid i övrigt är den likadan som MC440.
 
  • Gilla
johanoloflindberg
  • Laddar…
V Vanderman skrev:
Hej,
du har nog bara haft otur för MC440 är en av marknades absolut bästa och mest sålda kontakter. Vad har hänt egentligen?
MC470 är en förspänd högsäkerhetskontakt som kräver lite extra installationstid i övrigt är den likadan som MC440.
Samma som var uppe för någon månad sedan. Den börjar larma för tamper helt plötsligt lite då och då. Gjort det någon gång för något år sedan också. Då kollade jag att ledarna var ordentligt fastskruvade, har ändhylsor på alla ledare också.
Den här kom med ett startkit så helt korrekt är det nog en MK-440 och inte en MC-440, men som jag förstått det så är det samma tillverkare?
 
Du kanske skall fälla in en magnetkontakt istället typ en MK-2500 eller liknande. Då slipper du problem med sabotage om man kanske smäller dörren för hårt:)
En MK-2500 är helt inkapslad och har kabel som visserligen måste fiskas lite men det blir snyggt.
 
V Vanderman skrev:
Du kanske skall fälla in en magnetkontakt istället typ en MK-2500 eller liknande. Då slipper du problem med sabotage om man kanske smäller dörren för hårt:)
En MK-2500 är helt inkapslad och har kabel som visserligen måste fiskas lite men det blir snyggt.
Jag har det på andra dörrar, den här dörren ska egentligen bytas ut varför jag inte har känt mig motiverad att lägga tid på ett sådant montage nu.
Kanske bättre att bara köpa en ny MC-440 igen och hoppas på att den håller tills dörren ska bytas, bli ju mindre tid/jobb på det.
 
Den borde absolut hålla. Jag har sålt såna i 20 år och kanske fått 2-3 stycken i retur.
Köp en ny och använd så länge och fäll in i nya dörren.
 
  • Gilla
Joelbit
  • Laddar…
A
Har i mitt SPC 4320 installerat ett SPCW120 i centralapparaten och försöker konfigurera från SPC-websidan men under ”konfiguration-hårdvara” finns det ingen flik ”trådlös” eller ”wireless så jag kan enabla 2-way wireless jag har ver. 4.0 och spcw120 ska ju fungera från ver. 3.9 och upp.

Märkliga även att under ”status-hårdvara-centralapparat status” står det att ”trådlösmodul: inte monterat”

Kan mitt spcw120 vara defekt eller kan det finnas annan förklaring?
 
A
Ser nu i på spc web att jag har en ännu äldre version (3.8.5) och det är ju förklaringen att det inte fungerar tyvärr får jag medd. ”Uppgraderingsåtkomst krävs för funktioner i firmware” .

Jag kan alltså inte uppgradera min fw?
 
Var har du hittat FW 4.0? Version 3.13 är väl den senaste? För SPCW120 bör du ha minst 3.11.
 
A
gol gol skrev:
Var har du hittat FW 4.0? Version 3.13 är väl den senaste? För SPCW120 bör du ha minst 3.11.
Rättade mig själv, har ver 3.8.5 som jag fick med leveransen. Har laddat ner senaste fw 3.13.1 men får det felmeddelandet jag beskrivit ovan när jag väljer den filen och klickar på ”uppgradera”
 
  • Gilla
gol
  • Laddar…
mattiasvip skrev:
Ser nu i på spc web att jag har en ännu äldre version (3.8.5) och det är ju förklaringen att det inte fungerar tyvärr får jag medd. ”Uppgraderingsåtkomst krävs för funktioner i firmware” .

Jag kan alltså inte uppgradera min fw?
Kolla om du har rättigheter att avmarkera Tillåt uppgradering och Tillåt installatör under Konfiguration > System > Systemegenskaper > Installatör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.