Hej
Monterad för mindre än 3 veckor sedan. Nu står klipparen stilla och i menyn står det hjulmotorproblem vänster. Provade att montera bort hjulet och spola och peta rent. Går att få igång den, men går bara någon meter innan samma problem igen. Någon som har en aning om vad det kan vara?
 
  • Display av en robotgräsklippare med felmeddelande "Hjulmotorproblem, vänster" och fuktiga gräsklipp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Robotgräsklipparens skärm med felmeddelandet 'hjulmotorproblem vänster', smuts och gräsrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om din robot köptes för bara några veckor sedan så har du väl garanti. Använd den istället för att fiffla på egen hand är mitt råd.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Perfekt, exakt det svar jar jag ville ha
 
https://www.byggahus.se/forum/threads/automower-305-stora-problem.418100/

I den här tråden ovan har någon samma problem fast med en Automower 305, men tror det är samma maskin i grunden som 415X.
(lite förvirrande nu i år när Husqvarna börjat kalla även små klippare som 405X och 415X för 400-serien fast dom är mycket mindre än dom ursprungliga 400-serieklipparna som funnits i många år).

Om det är samma problem som i den andra tråden på din måste Husqvarna fått ett väldigt stort dåligt parti av den felaktiga delen (moderkort eller hjulmotor eller i bästa fall mjukvara) eftersom det drabbar både 305 och i ditt fall 415X. Då jag gissar att bandet i fabriken inte bygger en 305 och en 415X på rad utan man bygger först en hel serie 305, sen en hel serie 415X och så vidare. Han med 305 i den andra tråden hade till och med fått en ny 305 som ersatte hans trasiga, men även den nya fick samma fel efter bara några dagar.
 
Hej, Dom har tydligen problem med några av 2021 års modeller!
Bara att lämna in på garantin som nämns ovan!
 
Tackar!
Den åker in på måndag morgon. Jag återkommer med utfallet
 
Kan tillägga att jag skruvade bort hjulet. ”Plastboxen” som hjulaxeln kommer ut ur hade bara tre skruvar!! En saknas mao från fabrik. Kan det ha gått in fukt där?
 
Inga problem med hjulen utan ett kretskort som knasar, dock kan det ju vara som
du skriver om din klippare!?
/John
 
Avråder starkt att börja skruva och fixa på en sprillans ny maskin.
Det har kommit ut ett antal styrkort med komponentfel som gör att motorstyrningen lägger av efter x antal dagars drift.
Det enda som ska göras är att ta klipparen till verkstad.

Tänk på att man som konsument har rätt till ersättning för utgifter i samband med garantiservice, ex transport/fraktkostnader eller reskostnader.
 
Redigerat:
Inlämnad i morse. ”Troligt dåligt kretskort” enligt inlämningskvittot. Återstår att se hur länge detta tar..
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
DONT BUY A NEW HUSQVARNA 415X IF YOU HAVN'T DONE SO YET!

I very nearly bought a Husqvarna 415x last night but thank you to everyone here for stopping me!

I called Samå (authorised partner in Uppsala) this morning and they told me they and Husqvarna are aware of a manufacturing fault on the new 2021 415x as everyone reports here.

It's an issue with the motherboard that needs to be replaced.

The good news is it seems Husqvarna have figured this out now they say after trying different fixes they seem to be confident the motherboard replacement will fix it.

However it really sucks of Husqvarna doe several reasons for example

1) They should recall these immediately. Its unacceptable to have a defective product on the market that is actively being sold by Byghemma etc that is broken and costs pain/delay to customers.

2) They're supposed to be a "premium" brand. This reminds me a lot of iRobot (also premium) in the robot vacuum space where their new line was defective and it took them many months to admit/recognise the problem. Why don't brands like this protect customer loyalty, immediately contact customers and wow them with a solution + compensation instead of hiding and just scamming new people into buying them still. It's very poor.

Ultimately it'll probably be fixed if you bought one (or your money back via warranty) however it could cost you a lot of time, Samå say they wont get the new motherboards until early June in a few weeks, then all the delay of sending it in etc.

I will probably still end up giving them my money (they have a bit of a monopoly on the larger garden size premium products) but am looking to buy a 315x instead which is the previous model, has a lot of similar benefits and doesn't seem to have this manufacturing fault.

If anyone has any experiences with the 315x I would love to hear them before I gamble on Husqvarna with that.
 
  • Gilla
Erikdenlille
  • Laddar…
Vi drabbades också av fel på vår helt nya 415X. Den gick i lite drygt 2 timmar innan den lade av. Det är ett känt problem hos Husqvarna men deras kundbemötande är uruselt. Ingen ersättning för första garantireparationen. Därefter kan det utgå ersättning. Då en hel batch maskiner har detta felet är även reservdelarna restade och precis som @jasondainter skriver ovan beräknas de inkomma först i mitten av Juni. Vi får hoppas att sjökaptenerna håller sig nyktra och inte seglar fel i kanalerna på väg till Europa. Vi drabbas av extra kostnader för bl a körningen till fritidshuset. Istället för att i lugn och ro kunna sitta och bevaka klipparen på distans "måste" vi nu åka dit och klippa minst en gång i veckan om det inte skall bli djungel av gräsmattan. Vi har heller ingen annan gräsklippare då vi köpte fritidshuset i höstas och tänkte att vi skulle klara oss med en robot. Hittills har jag klippt gräsmattan med trimmern men det tar flera timmar. Fram till maskinen blir lagad och kommer igång igen kommer jag framöver låna en bensinklippare av min bror. Summa summarum kommer vi köra nästan 60 mil helt i onödan. Givet att tidplanen håller.
 
Redigerat:
Its sad to see companies like this care so little about their customers.

https://se.trustpilot.com/review/www.husqvarna.com shows everyone is not alone.

I ordered a 315x just now, might have been a stupid move, but I'm fairly sure that model didn't have the same issues and had this confirmed by a few repair centres.
 
Enligt ÅF så kommer kortet till Husqvarna 7/6 för att därefter skickas till ÅF. Mao bästa fall 2 veckor på verkstad
 
Hade min 415x 5 dagar innan jag drabbades av samma problem. Den är nu inne på verkstaden och väntar på kretskorsbyte sedan 19/5. Fick åka och köpa mig en "vanlig" gräsklippare vilket blev en extrautgift jag gärna hade sluppit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.