Ja det var inte bra dränerat det där. Trodde alla var skyldiga att ta hand om dagvatten inom sin fastighet. Anmäl kommunen till kommunen!
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Karlia
Med de regnmängder som har kommit de senaste dygnen är det problem på många ställen, ingenting är dimensionerat att ta hand om så här mycket.

Jag blir lättad när jag ser hur mycket problem det är, det innebär att min framsida som ser ut som en damm är normal, det kommer gå att plantera det jag tänkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Översvämmad gräsmatta med vattenpölar som reflekterar en byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gräsmattan har blivit damm.
Översvämmade upphöjda potatisplantor med vattensamlingar, mot en grön gräsmattsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Potatislandet verkar lämpa sig bäst för ris. :lying:
 
  • Wow
  • Ledsen
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Du hade gnällt mindre och njutit mer med en riktig skottkärra. ;)
Haha, du har en poäng i det. Vi ska faktiskt i helgen köpa en till skottkärra, så vi har två.
 
A Abies koreana skrev:
70 mm här, aldrig hänt tidigare. Vi som bor här i Mälardalen och vid ostkusten har ju kämpat med skadlig torka de senaste fem åren nu ligger stora pölar med vatten i trädgården. Duggar ff lite men inte såna mängder som kom igår. Kallt, under tio graders sträcket...
Kollade på SMHIs väderdata kring nederbörd.
I Maj 4 ggr mer nederbörd än normalt.
Hiittills 2021 dubbelt så mycket.

Var och handlade lite mat och dalgången nedanför är ordentligt översvämmad 50 meter åt varje sida på sina platser. Jag är glad jag har huset 25 meter över dalgångens lägstapunkt en sån här gång. Vattnet rinner ju förr eller senare nerår.

rrmk2105.png
 
  • Gilla
halper och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag hoppas verkligen att vattnet sjunker undan så jag kan plantera här. [bild]
Damm e fint!
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
S
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Haha, du har en poäng i det. Vi ska faktiskt i helgen köpa en till skottkärra, så vi har två.
Köp en murbrukskärra. Mitt bästa köp någonsin.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Köp en murbrukskärra. Mitt bästa köp någonsin.
Jag har en Täppan från Hörby bruk. Sååååå nöjd. Finns dessutom i en massa olika roliga färger. Jag har denna:
Lila Täppan skottkärra från Hörby Bruk med svart handtag och hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
De ca 100 liter i timmen i dagvattnet vi haft senaste tiden byttes mot någonstans närmare en kubik i minuten. Det blev väldigt blött så gårdagseftermiddagen lades på att, i regnet, försöka leda dagvattnet ut i havet istället.

Översvämmad trädgård med rör och hink används för att leda bort vatten mot havet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Även här har det regnet "lite", ser inte så farligt ut men om ni noterar de röda strecken så är det var nivån toppade (kanske lite högre) innan 3!! kraftiga pumpar lyckades pumpa ur mer än vad som kom in....
Bra tajming att gräva en jättegrop och dessutom får lite bakfall på trädgårdsdräneringen...
Översvämmad byggarbetsplats med vatten i grop och röda streck som visar nivån innan pumpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Ja, fy sjutton vad det är blött överallt. Påminns om första gången vi grävde för pool år 2000, det nederbördsrikaste året på många år. Spenderade största delen av semestern att pumpa vatten. Andra gången vi byggde pool hade vi lärt oss att lägga dränering i gropen.
 
I Halland är det inte så farligt, fick t.o.m. vattna gräsmattan idag. Det är ett avlångt land :oops:
 
  • Wow
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Klippt gräset, alltså såhär blir det med 6 år med en multiclip. Gräset blir så tjockt att gräsklipparen inte vill orka ibland. Och det växer som ogräs. Jag börjar ångra jag skaffade multiclip. Det ska sparas till en robot...

jmTYr0l.jpg

Också planterat mera fruktträd
P4eZKtl.jpg

kh3xd19.jpg

Nu har vi Äpplen (5 sorter på ett träd), Päron, Körsbär och två Plommonträd (behövde två för att pollinera varandra, en mörk och en ljus sort).
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
På tal om, päronträdet, försökt zooma in på det. Men tror ni det borde beskäras? Gissar det är 3 år nu. Kanske för sen att beskära nu, bäst på hösten eller tidigt på våren tror jag?

LezF3WV.png
 
Redigerat:
S sinuslinus skrev:
Köp en murbrukskärra. Mitt bästa köp någonsin.
Var och köpte denna på lunchen idag. Mycket nöjd hittills. Ny svart skottkärra på träaltan med grön bakgrund och trädgårdstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.