R roli skrev:
Med det priset så hade jag också valt 1000/1000. I vårt fibernät, Telia Open Fiber så får jag inte ens 250/250 för det priset, billigaste 1000/1000 anslutning börjar strax över 600 spänn. Så det varierar enormt vad man kan få för anslutning till ett visst pris...
Att inte glömma om möjligheten finns är att "diskutera priset" utifrån flera tjänsteleverantörer i ett Öppet nät. Går kanske att få lägre pris på högre hastighet om man önskar att nedgradera, men kan då bli erbjuden att betala lite mera än den lägre hastigheten och behålla den högre. För en operatör kan det vara bättre affär att rabattera en del och få lite mera i intäkt än vad den lägre hastigheten skulle generera.
 
B
R roli skrev:
Med det priset så hade jag också valt 1000/1000. I vårt fibernät, Telia Open Fiber så får jag inte ens 250/250 för det priset, billigaste 1000/1000 anslutning börjar strax över 600 spänn. Så det varierar enormt vad man kan få för anslutning till ett visst pris...
Det måste vara "rätt" KO (Telia Öppen Fiber i ditt fall),

MEN, den stora skillnaden är gruppanslutningar, det är en väldigtskillnad på hur det räknas, med näthyror osv.
 
B
A AndersS skrev:
Nja, att den dynamiken finns är jag mycket, mycket tveksam till och komplicerad. Drar du då en test mot Bredbandskollen ska du få 1 Gbit/s även om du har 10 Mbit/s hastighet.
Men sedan beror det ju vad du avser en Brf/lägenhet med gemensamt avtal/anslutning och lokal switch för att ansluta eller anslutningar där man har egen anslutning mot ett fibernät?
Och så xx antal olika operatörer som kan ha lite olika utrusning.
jo, kan inte det tekniska men det är i prinicip så det fungerar, men du kan aldrig få så mycket på kollen för det skcikar mycket data så då börjar det begränsa. men första 1 mb tex, den har inget stopp.
 
A AndersS skrev:
Nja, att den dynamiken finns är jag mycket, mycket tveksam till och komplicerad. Drar du då en test mot Bredbandskollen ska du få 1 Gbit/s även om du har 10 Mbit/s hastighet.
Men sedan beror det ju vad du avser en Brf/lägenhet med gemensamt avtal/anslutning och lokal switch för att ansluta eller anslutningar där man har egen anslutning mot ett fibernät?
Och så xx antal olika operatörer som kan ha lite olika utrusning.
Hur hur bredbandkollen visa 1gps om kundporten har en annan konfiguerad hastighet som är lägre?
 
B
A AndersS skrev:
Att inte glömma om möjligheten finns är att "diskutera priset" utifrån flera tjänsteleverantörer i ett Öppet nät. Går kanske att få lägre pris på högre hastighet om man önskar att nedgradera, men kan då bli erbjuden att betala lite mera än den lägre hastigheten och behålla den högre. För en operatör kan det vara bättre affär att rabattera en del och få lite mera i intäkt än vad den lägre hastigheten skulle generera.
i öppna när bestäms den största delen av KO, dvs vilka priser sätter de till tjänsteleverantörerna, det är väldigt lite kvar efter att nätägare och KO tagit sin del...
 
B
A Andy78 skrev:
Hur hur bredbandkollen visa 1gps om kundporten har en annan konfiguerad hastighet som är lägre?
det gör den inte, men strypningen går in först efter viss datamängd, så skickar du nån MB, så görs inget.
 
A AndersS skrev:
Att inte glömma om möjligheten finns är att "diskutera priset" utifrån flera tjänsteleverantörer i ett Öppet nät. Går kanske att få lägre pris på högre hastighet om man önskar att nedgradera, men kan då bli erbjuden att betala lite mera än den lägre hastigheten och behålla den högre. För en operatör kan det vara bättre affär att rabattera en del och få lite mera i intäkt än vad den lägre hastigheten skulle generera.
Kan så vara, men har man 100/100 för 269:- så är ditt förslag inget man kan "utnyttja".
 
B Boan skrev:
i öppna när bestäms den största delen av KO, dvs vilka priser sätter de till tjänsteleverantörerna, det är väldigt lite kvar efter att nätägare och KO tagit sin del...
Nu generaliserar du för mycket, beror helt på vilken tjänsteleverantör du har då jag i Öppet nät gör det.
 
B
A AndersS skrev:
Nu generaliserar du för mycket, beror helt på vilken tjänsteleverantör du har då jag i Öppet nät gör det.
alla tjänsteleverantörer har samma prislista från KO. Och det beror helt på vilken modell som används.
 
R roli skrev:
Med det priset så hade jag också valt 1000/1000. I vårt fibernät, Telia Open Fiber så får jag inte ens 250/250 för det priset, billigaste 1000/1000 anslutning börjar strax över 600 spänn. Så det varierar enormt vad man kan få för anslutning till ett visst pris...
kolla om Bahnhof kan leverera och gör ett operatörsbyte. Det var iaf mitt recept till rätt pris.
 
B
MathiasS MathiasS skrev:
kolla om Bahnhof kan leverera och gör ett operatörsbyte. Det var iaf mitt recept till rätt pris.
Precis, på den nivån fungerar konkurrensen, men det är en hög tröskel att ta sig över för att etablera sig i telestationen för att kunna erbjuda det.
 
A Andy78 skrev:
Hur hur bredbandkollen visa 1gps om kundporten har en annan konfiguerad hastighet som är lägre?
Har du 10 Mbit/s så får du ungefär det resultatet mot kollen.
Att du sedan kan skicka "bitar" med 1 Gbit/s hastighet är en sak, sedan vilken kapacitet du får är något helt annat och det är vad som mäts. Höga hastigheten är bra även om du inte kan nyttja kapacitet då den ger lägre fördröjning/svarstid.
 
B Boan skrev:
alla tjänsteleverantörer har samma prislista från KO. Och det beror helt på vilken modell som används.
Nja, vad tjänsteleverantören får betala är ointressant för mig utan det som jag får betala till tjänsteleverantören är det som påverkar och då kommer volymfaktorer in för tjänsteleverantörerna.
Ibland rabatterar de för att öka kundbasen eller så kanske man gör det för att behålla den, så det finns inget statiskt.
Påverkar även av företagets strategi, vill man visa på tillväxt med nya kunder och omsättning eller förbättrad lönsamhet. Nu är vi inne på mina gamla områden.:cool:
 
B
A AndersS skrev:
Nja, vad man tjänsteleverantören får betala är ointressant för mig utan det som jag får betala till tjänsteleverantören är det som påverkar och då kommer volymfaktorer in för tjänsteleverantörerna.
Ibland rabatterar de för att öka kundbasen eller så kanske man gör det för att behålla den, så det finns statiskt.
Påverkar även av företagets strategi, vill man visa på tillväxt med nya kunder och omsättning eller förbättrad lönsamhet. Nu är vi inne på mina gamla områden.:cool:
i teorin har du rätt, men i just dessa fallen är det inte så mycket tjänsteleverantörerna har att spela med… allt bygger på att locka kunder och sen hoppas att de är kvar…
 
B Boan skrev:
i teorin har du rätt, men i just dessa fallen är det inte så mycket tjänsteleverantörerna har att spela med… allt bygger på att locka kunder och sen hoppas att de är kvar…
Har rätt i både teori och praktiken, vad sedan tjänsteleverantören har för marginaler/lönsamhet eller strategi med företaget är ointressant för oss som slutkund där prislapp/kvalité är vad vi tittar på, eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.