Husletandet pågår för fullt och vi har varit på ett antal visningar men inte riktigt hittat rätt. Där vi bor är det enormt tryck på hus och mycket säljs innan visning. Vi har tänkt att den dagen vi hittar rätt hus vill vi skriva kontrakt med besiktningsklasul så att man kan göra en egen besiktning men när jag har pratat med mäklarna (många gånger samma mäklare då vi letar inom ett begränsat område) om detta så tror han att det kan bli svårt att få till eftersom det är så många spekulanter på alla hus och säljarna hellre tar budet innan i så fall.

Vi tittade på ett hus igår som vi båda gillade jättemycket, rätt yta och ganska mycket renoverat. Byggt på 70-talet på krypgrund med en tillbyggnad gjord 80, platta på mark. Besiktningsprotokollet har inga större anmärkningar, normal fuktkvot i krypgrund samt badrum och kök. Men jag är så rädd för mögel. Inget i huset indikerar på att det skulle finnas problem med fukt och mögel men jag har ju förstått att både krypgrund och platta på mark är riskkonstruktioner. Hur vanligt är det egentligen att det finns fukt och mögelskador i huset utan att man känner någon lukt? Har varit i huset två gånger och inte känt någonting. Är gravid så mitt luktsinne är sjukt starkt just nu budgivningen är redan igång så vi behöver ta ett beslut om vi ska vara med eller inte. Hus med dessa konstruktioner säljs ju dagligen men jag kan inte låta bli att noja.
 
  • Gilla
Buke och 1 till
  • Laddar…
Är det rätt köp huset!
Tag privat kontakt med tidigare ägare och hör om något uppkommit vid renoveringen.
 
Var det normal lukt i huset vid visningen eller var det någon annan utstuderad lukt som tog över? Vänner till oss var på en visning av ett 70-talshus där det var nymålat i hela gillestugan och det stank av färg. Dörrar och fönster på vid gavel. Det är typiskt att man försöker dölja mögellukt om det finns.

Sedan kom det fram att ägarna bara hade bott där i ett år. Så, kolla också när huset såldes senast.
 
Redigerat:
KristinaRT
Spontant (och högst ovetenskapligt) skulle jag tro att så mycket mögel att det inte går att åtgärda är högst ovanligt.
Det handlar snarare om vad man har för ekonomi i köpet - finns det ekonomi till att åtgärda evt fel och brister eller är reserverna uttömda? När det gäller platta på mark är det väl snarare syllproblem än mögel som är en risk och eftersom detta varit känt i många år finns det gott om erfarenhet och företag dom byter syllar utan att det kostar skjortan.
Krypgrund vet jag mindre om, men borde rimligen vara inkluderad i evt säljarbesiktning…

När det gäller tex badrum handlar det väl mest om de är nyrenoverade eller original. Badrum är dyrt, men även om det är fuskbyggt eller mögligt och man behöver fixa det är det hanterbart.
 
Ja, svaret på frågan i rubriken är att det är väldigt vanligt med mögel i hus och att det mesta går att åtgärda. Vi har t ex haft svartmögel i fogarna i badrummet. Går att tvätta bort, den långsiktiga åtgärden var att förbättra ventilationen och det kostade några tusenlappar.

Vi har en kallvind och där hade det kommit ytlig mögel på en bjälke. Det tog vi bort med sandpapper och sedan när det var dags att lägga om taket, vilket vi ändå skulle göra, så såg vi till att där fanns ordentlig ventilation (vilket ofta är orsaken till mögel om det saknas). Man kan också sätta upp en avfuktare på vinden för att bli av med problemet.

När vi köpte vårt hus så fanns det tydlig mögellukt i en tillbyggnad från 70-talet. Nu rev vi den och gjorde en ny tillbyggnad, men orsaken var fukt i syllarna i plattan som var byggd enligt riskkonstruktionen med isoleringen på fel sida av betongen. Så här kan man åtgärda fukt i syllarna: https://www.byggahus.se/byta-syllar-varfor-hur-du-gor-och-kostnad

Fukt i krypgrund åtgärdar man med ökad ventilation och avfuktare: https://www.byggahus.se/renovera/atgarda-fukt-krypgrunden.

Som sagt, finns det mögel så doftar det, såvida någon inte har lyckats dölja doften på något sätt. Och då doftar det starkt av något annat, såsom nybakade bullar, rökelse, parfym, färg etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kim84 och 3 till
  • Laddar…
Läs om riskkonstruktioner så vet du lite var du skall kolla när det inspekteras.

Men låt inte rädslan ta över. Så blev det för mig, vilket slutade med en "nyare" men mindre villa. Vilket jag ångrar lite nu som då.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Spontant (och högst ovetenskapligt) skulle jag tro att så mycket mögel att det inte går att åtgärda är högst ovanligt.
Det handlar snarare om vad man har för ekonomi i köpet - finns det ekonomi till att åtgärda evt fel och brister eller är reserverna uttömda? När det gäller platta på mark är det väl snarare syllproblem än mögel som är en risk och eftersom detta varit känt i många år finns det gott om erfarenhet och företag dom byter syllar utan att det kostar skjortan.
Krypgrund vet jag mindre om, men borde rimligen vara inkluderad i evt säljarbesiktning…

När det gäller tex badrum handlar det väl mest om de är nyrenoverade eller original. Badrum är dyrt, men även om det är fuskbyggt eller mögligt och man behöver fixa det är det hanterbart.
Ekonomin är ganska god skulle jag säga. Vi tjänar okej båda två och sålde vår lägenhet med bra vinst. Men att behöva riva ett hus pga totalt mögelangrepp och sen bygga upp ett nytt finns ju inte riktigt ekonomin för. Byta tak, byta syllar, avfuktare osv har vi absolut råd med och vi har tagit med det i beräkningen men det som jag funderar över är om ett hus kan vara totalt angripet utan att det märks överhuvudtaget.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja, svaret på frågan i rubriken är att det är väldigt vanligt med mögel i hus och att det mesta går att åtgärda. Vi har t ex haft svartmögel i fogarna i badrummet. Går att tvätta bort, den långsiktiga åtgärden var att förbättra ventilationen och det kostade några tusenlappar.

Vi har en kallvind och där hade det kommit ytlig mögel på en bjälke. Det tog vi bort med sandpapper och sedan när det var dags att lägga om taket, vilket vi ändå skulle göra, så såg vi till att där fanns ordentlig ventilation (vilket ofta är orsaken till mögel). Man kan också sätta upp en avfuktare på vinden för att bli av med problemet.

När vi köpte vårt hus så fanns det tydlig mögellukt i en tillbyggnad från 70-talet. Nu rev vi den och gjorde en ny tillbyggnad, men orsaken var fukt i syllarna i plattan som var byggd enligt riskkonstruktionen med isoleringen på fel sida av betongen. Så här kan man åtgärda fukt i syllarna: [länk]

Fukt i krypgrund åtgärdar man med ökad ventilation och avfuktare: [länk].

Som sagt, finns det mögel så doftar det, såvida någon inte har lyckats dölja doften på något sätt. Och då doftar det starkt av något annat, såsom nybakade bullar, rökelse, parfym, färg etc.
Tack för utförligt svar! Det doftar knappt något i huset faktiskt. Där jag kan känns doft är främst i garderoberna och då luktar det mer någon annans kläder typ. Vi har tagit höjd för att visa saker kommer behöva göras, byta tak osv men det är ju mer att jag oroar mig för att huset är totalangripen men jag tolkar ditt svar som att detta hade märks på något sätt i så fall.
 
KristinaRT
K Köpahusochkaninget skrev:
Ekonomin är ganska god skulle jag säga. Vi tjänar okej båda två och sålde vår lägenhet med bra vinst. Men att behöva riva ett hus pga totalt mögelangrepp och sen bygga upp ett nytt finns ju inte riktigt ekonomin för. Byta tak, byta syllar, avfuktare osv har vi absolut råd med och vi har tagit med det i beräkningen men det som jag funderar över är om ett hus kan vara totalt angripet utan att det märks överhuvudtaget.
Så angripet att det behöver rivas utan att det märks tror jag man kan avskriva som mycket osannolikt. Men som Marlen skriver, bli lite misstänksam om det luktar färg, rengöringsmedel el likn
 
släpp rädslan o köp huset. Krypgrunden antar jag att du kan titta in i för att se att där inte är mögligt o samma med krypvinden.Jag har också varit där o det blev inget köpt på många år o tillslut köpte vi ett helt obesiktigat hus o gjorde iordning det som behövdes (dränering, bortagning av plattor på insidan i källaren samt lite tvätt med boracol i krypvinden. Allt går att ordna.
 
K Köpahusochkaninget skrev:
Ekonomin är ganska god skulle jag säga. Vi tjänar okej båda två och sålde vår lägenhet med bra vinst. Men att behöva riva ett hus pga totalt mögelangrepp och sen bygga upp ett nytt finns ju inte riktigt ekonomin för. Byta tak, byta syllar, avfuktare osv har vi absolut råd med och vi har tagit med det i beräkningen men det som jag funderar över är om ett hus kan vara totalt angripet utan att det märks överhuvudtaget.
Hejsan
Det är inte helt ovanligt med både fukt och mögelskador i hus idag då vi under en tid höjt våran levnadsstandard i husen dvs lite varmare inne lite större badrum med mycket fukt som kan i gamla hus vandra rak igenom taket utan ångspärr och kondenseras på vinden under våra kalla månader. samma bekymmer i våra krypgrunder fast då under juni-sep då är det som fuktigast där. Vart i landet letar ni hus? Jag driver en fukt och mögelsanerings firma som brukar följa med på husvisning med spekulanter.
 
undine
Det där är en djungel och jag tycker också det är läskigt. Men allting är riskkonstruktioner. Allting. Mögel finns överallt, det finns ute i naturen, i skogen.. överallt.

Det är rätt vanligt att det finns mögel som inte luktar men huruvida det skadar eller ej blir jag inte klok på. Finns så många rön om det.

Jag tycker också det är sjukt nu att man inte kan få till ordentlig besiktning. Att det ens accepteras är sjukt. Det är ett hus man ska bo i, inte en hyresrätt för ett par månader. Jag kommer inte köpa hus utan att göra ordentlig besiktning. Går huset, så får det gå. Men det är min åsikt. Jag hade aldrig köpt grisen i säcken. Man har skyldighet att undersöka huset, det står ju tom i kontraktet.

Sedan visst, är fuktkvot bra och man mätt ordentligt överallt så är det ju bättre än inget, givetvis. Platta på mark och syllar går ju inte att inspektera, vanligtvis. Likadant med alla torpargrunder som man inte kommer in i. Det är risker överallt. Men en vettig besiktning vill jag ändå göra.

Klart man kan åtgärda fuktproblem men vad vill man betala för det? Att byta ut samtliga syllar, dränera runt torpargrund, sanera.. det kostar.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
K Köpahusochkaninget skrev:
Husletandet pågår för fullt och vi har varit på ett antal visningar men inte riktigt hittat rätt. Där vi bor är det enormt tryck på hus och mycket säljs innan visning. Vi har tänkt att den dagen vi hittar rätt hus vill vi skriva kontrakt med besiktningsklasul så att man kan göra en egen besiktning men när jag har pratat med mäklarna (många gånger samma mäklare då vi letar inom ett begränsat område) om detta så tror han att det kan bli svårt att få till eftersom det är så många spekulanter på alla hus och säljarna hellre tar budet innan i så fall.

Vi tittade på ett hus igår som vi båda gillade jättemycket, rätt yta och ganska mycket renoverat. Byggt på 70-talet på krypgrund med en tillbyggnad gjord 80, platta på mark. Besiktningsprotokollet har inga större anmärkningar, normal fuktkvot i krypgrund samt badrum och kök. Men jag är så rädd för mögel. Inget i huset indikerar på att det skulle finnas problem med fukt och mögel men jag har ju förstått att både krypgrund och platta på mark är riskkonstruktioner. Hur vanligt är det egentligen att det finns fukt och mögelskador i huset utan att man känner någon lukt? Har varit i huset två gånger och inte känt någonting. Är gravid så mitt luktsinne är sjukt starkt just nu budgivningen är redan igång så vi behöver ta ett beslut om vi ska vara med eller inte. Hus med dessa konstruktioner säljs ju dagligen men jag kan inte låta bli att noja.
Seriösa mäklare uppmuntrar och vill att köpare låter göra egen oberoende besiktning.

Köp absolut inget utan egen besiktning!!!
 
  • Gilla
  • Älska
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Har du ett skarpt luktsinne så är det ett mycket pålitligt instrument. Jag är själv väldigt känslig för vissa dofter som t.ex. fukt och mögel. Dessa dofter sätter sig i kläder och andra saker hos personer som bor i fuktskadade hus och jag kan ofta avgöra om personer har fuktproblem i sina hus genom att bara känna doften av dem när man möter dem på andra platser. De som bor i fuktskadade hus är dock många gånger inte själva medvetna om problemet, för luktsinnet anpassar och vänjer sig snabbt när omgivningen känns "trygg".

Fuktproblem är vanligare i hus än vad många tror, men det är inte alltid det är så illa att det har bildats kraftig mögeltillväxt. Många gånger är det just den där unkna "källardoften" som avslöjar problem med fukt.

Men som flera skrivit är fukt i de flesta fall möjligt att åtgärda, så det måste inte vara en katastrof om ett hus visar sig ha såna problem.
 
  • Gilla
Annaet och 1 till
  • Laddar…
Det man skall veta är att hus från olika årtionden har sina specifika risker. En kall platta skall inte ha organiskt material på golvet i källaren, man får inte utan vidare stänga till en hus byggt för självdrag, på 80-talet blev det ofta för tätt. Osv osv. Är man medveten om problemen så kan man bedöma riskerna. Men tänk på att äga hus alltid är en risk. Vill man inte ta risker måste man hyra. Men det har varit en mycket bra affär att äga bostad de senaste 30 åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.