Det mesta är redan sagt men jag kan inflika att mögel inte alltid luktar. Jag skulle snarast tro att det är den höga fuktkvoten som framkallar lukter/emissioner ur diverse byggmaterial (vilket i vissa fall korrekt kopplas samman med mögel).
Anledningen till denna analys är att jag är mycket känslig för mögel. Jag blir helt enkelt sjuk i ett mögelskadat hus. Symptomen liknar kraftig allergi i de övre luftvägarna och det krävs oftast en natt för att de ska uppträda. Det räcker alltså inte att gå på visning för att inse denna fara...
Började må på detta sätt i sommarstugan i början av 2000-talet och efter ett halvår upptäcktes en rejäl rötskada med hästmyreangrepp i ena gaveln (timmer). När skadan var åtgärdad och ca 2/3 av gaveln utbytt mådde jag bra i huset igen.
Historien har upprepat sig och nu ska jag strax flytta till ett annat hus som jag vistats i mycket på fritiden - och mått dåligt i. Ingen känner någon mögellukt men jag får symptomen. Mycket riktigt visade sig trossbottnen (krypgrund) angripen och vi kommer riva ut hela och lägga nya golv.
Detta låter ju lite som nån form av elallergi-humbug ;) det förstår jag, men det är helt sant. Hör till saken att jag har väldigt känsliga luftrör samt stort spektrum av allergi mot pollen/päls mm.
Så mögel påverkar vår hälsa, punkt. Sen mår inte alla dåligt, absolut inte. Men att låta barn växa upp i det och riskera att astma eller andra problem induceras vore direkt oansvarigt.

Men som alla sagt, nästan allt går att lösa! Och jag själv flyttar, med berått mod, in i ett mögelskadat hus...
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
J Jäven skrev:
Det mesta är redan sagt men jag kan inflika att mögel inte alltid luktar. Jag skulle snarast tro att det är den höga fuktkvoten som framkallar lukter/emissioner ur diverse byggmaterial (vilket i vissa fall korrekt kopplas samman med mögel).
Anledningen till denna analys är att jag är mycket känslig för mögel. Jag blir helt enkelt sjuk i ett mögelskadat hus. Symptomen liknar kraftig allergi i de övre luftvägarna och det krävs oftast en natt för att de ska uppträda. Det räcker alltså inte att gå på visning för att inse denna fara...
Började må på detta sätt i sommarstugan i början av 2000-talet och efter ett halvår upptäcktes en rejäl rötskada med hästmyreangrepp i ena gaveln (timmer). När skadan var åtgärdad och ca 2/3 av gaveln utbytt mådde jag bra i huset igen.
Historien har upprepat sig och nu ska jag strax flytta till ett annat hus som jag vistats i mycket på fritiden - och mått dåligt i. Ingen känner någon mögellukt men jag får symptomen. Mycket riktigt visade sig trossbottnen (krypgrund) angripen och vi kommer riva ut hela och lägga nya golv.
Detta låter ju lite som nån form av elallergi-humbug ;) det förstår jag, men det är helt sant. Hör till saken att jag har väldigt känsliga luftrör samt stort spektrum av allergi mot pollen/päls mm.
Så mögel påverkar vår hälsa, punkt. Sen mår inte alla dåligt, absolut inte. Men att låta barn växa upp i det och riskera att astma eller andra problem induceras vore direkt oansvarigt.

Men som alla sagt, nästan allt går att lösa! Och jag själv flyttar, med berått mod, in i ett mögelskadat hus...
Som en av landets få experter på inomhusmiljö, mögel, luft mm,på den medicinvetenskapliga sidan, så instämmer jag till fullo om att det som påverkar människa (och husdjur) rent medicinskt, absolut inte måste lukta.

De vanligaste reaktionerna brukar vara Rinnande ögon o näsa, nysningar, näsblod, heshet, harklingar, huvudvärk, ont i magen, trötthet, urinträngningar vid mer kortvarig exponering. Ju längre exponeringen är så kan i princip vad som hända, och ge olika svåra sjukdomar, även diabetes och tumörsjukdom, hjärt-kärlsjukdom, infarkt, stroke osv. Kroppen tar upp vad den får och samlar på sig. Alla reagerar inte likadant, alla blir inte sjuka direkt eller ens första året; men sen dyker det upp lite symtom osv beroende på hur ofta och hur mycket man utsätts för.
Dos, tid och individ är avgörande.


Däremot håller jag inte med om att mögel kan saneras, eller att mögelceller går att utrota.man kan tro att det saneras och många tjänar på sånt, men det är eg inte möjligt.
Mögel lever ett osynligt liv…
 
  • Gilla
Vijo82
  • Laddar…
Hej! Vi har ju då lyckats med bedriften att köpa ett fritidshus som visade sig ha mögel inne i samtliga ytterväggar pga felaktig konstruktion.
Luktade inget på visning eller när besiktningsmannen var där, och inget synligt. Håller på med åtgärdsplan och offerter osv för att åtgärda men inget kul alls.

Ett tips vi fick från skadeutredaren är att ta med sig något i plast från huset och lukta när du kommit hem, tex en plastpåse. En annan bra grej om det finns liknande hus i närheten är att fråga de som bor där om det varit problem med något, tex om det är impregnerade syllar eller golvbjälklag.
 
Tack för era svar!

Vi hoppade på och har lagt några bud på huset. Tydligen så var hela huset krypgrund. Jag har pratat med besiktningsmannen och han hade haft en liten kamera genom alla ventiler (lucka saknades) och tagit bilder i grunden som enligt honom såg väldigt fin ut, utan angrepp osv. Den fanns även plast på marken som var hel. Jag frågade om mögel och han sa att han absolut inte såg några spår eller tecken på det.

Vi känner väl att vi kan nöja oss med det. Grunden och vinden måste väl ändå vara de ställen på huset när fukt och mögelskador syns tydligast?

Nu hoppas vi bara på att det inte sticker iväg för mycket prismässigt för vi känner verkligen för det här huset.
 
  • Gilla
RolfoHelena och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.