Tjenare
Har planer på att bygga ett bandsågverk, typ som Logosol B1001, alltså ett sågverk som kan såga 1000mm brett
Så min stora fråga är främst vart man hittar delar till det. Det jag tänker mest på i nuläget är hjulen, tänkte ha 50-60cm hjul. Bandet jag tänkt använda är 40mm
Å sen så behövs väl nån slags gejder som den går på i höjdled. Å hur ska man lösa höjning Å sänkning av sågen?
Hade tänkt driva sågen med en 18kw elmotor.
Nån som har några idéer?
TR
 
Hej, har en b1001 12kw den sågar stockar upp till 1 m i diameter, men tyvärr bara max 85 cm max brädbredd. Haft den sedan 2019 har sågat ytterpanel panel och byggvirke till en större gårdsverkstad. Sågen har funkat bra till det. Dock driver jag ett litet snickeri med inriktning på massiva möbler i trä och har fått möjlighet att ta hand om grova stockar 100-140 cm till ett billigt pris. Funderar därför på att bygga en egen bandsågsverk eller kedjesågverk för övergrovt ska kunna såga bräder med bredd upp till 140 cm. Fördel bygga egen elkedjesåg 15 kw med långsvärd och extra oljesmörjning, vattenkylning. Är att det är enkelt, ger bräder som håller måtten och tämligen billigt att bygga. Bygga bandsågverk är lite mer omständligt, lite mer avancerade lösningar att bygga. Ska du bygga en stor bandsåg som ska klara att såga grovt bör du bygga med hjul som klarar minst 60 mm helst 100mm breda sågband. Bandhjulen går nog att köpa nya i från woodmizer eller bamsesågen trakmet som reservdel.
 
Bredare band, ger bättre mått på virket. Du kan såga med högre matningshastighet. 100-150 mm band är nästan likvärdigt med cirkelsågverks hastighet med stor elmotor
 
Aha vart får man tag på sådana band då?
Har sett en hel del som använt bildäck, men går det att få nån bra bandspänning med såna?
 
  • Gilla
Nicke-
  • Laddar…
Kedjesågverk ger väl väldigt grova skär å har väl inte så hög matningshastighet?
 
Går att beställa band i olika bredder och längder i från flera olika tillverkare
 
Har du nåt exempel? Försökte söka efter det men hittade inget
 
Bandsåg blad går att beställa till stocksågar i valbar bredd och längd i från kapab.se , munkfors.com, Alboga träteknik, bacho blad går att få upp till 54 mm bredd
 
Redigerat:
I från kapab.se och Munkfors går det att beställa bredare band
 
Fördel med 50-80 mm bandsågsblad är att dom inte är lika dyra som 100-150 mm kräver mindre effekt på sågmotor och inte lika dyr sliputrustning. 100-150 band bör man lämna in för omslipning
 
Aha då ska jag kolla med dom
Men gällande hjul så tror jag att de där reservdelshjulen är väldigt dyra, vill ha nåt som lätt går att hitta på skroten exempelvis.
Vad tror vi om hårt pumpade bildäck? Håller det bandet i bra spänning?
 
18kw borde väl va mer än tillräckligt för att driva ett 100mm band?
 
Kolla trakmet sågverkens motoreffekt
 
Aha ja det var visst på 30kw, då får jag leta upp en sån motor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.