Hallå allihopa!

Våra grannar funderar på att skaffa robotgräsklippare, och frågade mig om vad de skulle köpa.. Jag har ju ingen aning, så jag tänker att jag vidarebefordrar frågan... :D

De har ju ganska mycket som händer i trädgården, och frågan är om det överhuvudtaget går att få en klippare att köra de två stora gräsmattorna på bilden... Det finns lite småsnuttar här och där, men de stora är de viktiga.. Hur klarar klipparna grusgångar tex.?

Avgränsningarna i grönt kompostnät ska bort, det är bara för att hålla hundar borta från gräsmatterenoveringen...
 
  • Bakgård med två stora gräsmattor indelade av grusgångar, omgivna av träd och planteringar, med kompostnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som stora öppna ytor, vad skulle problemet vara?
Så länge en grusgång är jämn så når inte knivarna gruset.

Protte
 
  • Gilla
etompau och 2 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Ser ut som stora öppna ytor, vad skulle problemet vara?
Så länge en grusgång är jämn så når inte knivarna gruset.

Protte
Det är ju lite större grus, som inte är överdrivet komprimerat..

Tror du en generell klippare hittar mellan båda områdena, eller behöver man göra två sektioner? Grusgången är kantad med trä, så det finnas bara få mindre öppna ställen där klipparen kommer igenom...
 
Bildvinkeln kanske inte är den bästa att beskriva "problemet"

Protte
 
  • Gilla
Linnéa49 och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Bildvinkeln kanske inte är den bästa att beskriva "problemet"

Protte
Det har du helt rätt i, jag försökte få med hela ytan och den där gången som avskiljer dem ..

Vi har några fler grannar som skaffat robot, men deras tomter är "enkla" i sammanhanget, och eftersom de med tomten ovan har passerat 70 och jag är den "tekniska back-upen" vill jag inte att de ska bli besvikna .. :)
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Man skulle ju kunna lägga ut några plattor där eventuell guide och begränsningskabel går mellan gräsplättarna, som klipparen kan köra över på.
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Man skulle ju kunna lägga ut några plattor där eventuell guide och begränsningskabel går mellan gräsplättarna, som klipparen kan köra över på.
Ah, smart! Något tips på modell? Ytan är ju inte så stor, på sin höjd 2-300 kvm...
 
Om du bistår med teknik backupen och paret med pengarna så råder jag dig till att peka mot något som härstammar från Husqvarna, en Gardena kanske.

Protte
 
  • Gilla
Gangsing och 4 till
  • Laddar…
Gardena skulle jag också säga, grannen har en sådan och är nöjd, har även guide för lättare åtkomst mellan gräsplättarna!

Edit: Gardena Sileno Minimo kanske?
 
Redigerat:
  • Gilla
Kustvägen och 2 till
  • Laddar…
Jag har en optimow 1000 som jag är nöjd med, mitt enda missnöje är att den är lite stor. Den tar helt enkelt lite mycket plats på gräsmattan och har svårare att komma åt där det är riktigt trångt.

Löst grus kan vara svårt att focera, klipparna fastnar gärna med drivhjulen i gruset. Tipset att lägga plattor som en övergång borde fungera bra.

I en knölig trädgård skulle jag rekommendera att sätta kablarna med peggar först då de säkert kommer behöva justeras lite. En klippare med guidekabel kan också vara bra för att hitta till nåt extra knöligt ställe.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Har husqvarna själv men flera bekanta har Worx som dom alla är jättenöjda med, testvinnare i flertalet tester och ger antagligen mest buck for the money ... Bra reservdelshantering och support, inga fel på Husqvarna men kostar desto mer
 
  • Gilla
lenartzz och 3 till
  • Laddar…
Worx Landroid M eller L serie. Funkar kanon.
 
  • Gilla
lenartzz och 1 till
  • Laddar…
Någon av de mindre gardena-klipparna borde duga.
Grusytorna får man avgränsa. Låt guidekabeln gå mellan de två ytorna så går det enkelt att styra ut och hämta hem klipparen därifrån.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Suck! Och jag som såg fram emot en tråd med ramaskri.
”Kan grannen köpa robot? Får de verkligen det? Jag kommer ju behöva se den! Måste finnas regler mot detta!”
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 36 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.