H
Hej hej,

Övervåningen börjar arta sig nu, men är inte färdig än, det tar ju mkt längre tid än vad man tror :D

Väven i barnens rum är uppe och målade, även halva golvet är lagt, hoppas på att kunna öppna upp i trappen för gott i slutet av nästa vecka.
Har valt att vitmåla hela övervåningen, förutom fondväggar i barnens rum.
Vi trivs kanonbra , även vi längtar tills det blir dags med trådgårdsplanering och altanbygge :D

Ha de
 
Hej!
Jag pratade med vvskillen. Han har gjort ett par smålandsvillor innan och menade att elementen var så förmånliga att köpa via smålandsvillan, att något annat inte var meningsfullt. När jag talade med vår husförsäljare så kunde han inte ange något pris, men trodde också att de var billigast att köpa via smålandsvillan, liksom dörrar, till och frånluftsventiler och luckor till kattvinden. Är det möjligen någon som handlat via SV och vet vad ni betalat för detta? Eller som fått ett svar på vad grejerna kostar?
Just nu letar vi annars efter snickare. Igår lärde jag mig att vvskillen till badrummet/element ska in i huset innan snickarna, för att dra rör i väggar och golv. Får se vad elkillen säger sedan. Kanske vill han också börja innan snickarna?!
trevlig helg
fialotta
 
fialotta: Har ni gjort någonting med övervåningen än eller ska ni anlita snickare till allt? Att köpa från SMV, menar du då element på nedervåningen? För man kan väl inte handla grejer genom dem till övervåningen?

Vi fick tips om att ej sätta vattenburen elvärme däruppe för att det skulle vara onödigt och dessutom dyrare. Värmen nerifrån stiger ju uppåt och elementen däruppe behöver nog bara vara på under den kallaste vintern. Men jag vet väl inte hur vi ska göra än. När det gäller övervåningen är det mannnen som har koll. Jag vet bara hur jag vill att det ska se ut! :) Braskaminen ska förässten bli installerad nu måndag-tisdag! Jippi! /Maria
 
Vår braskamin! En Contura 550 i svart, med täljstenstopp och täljstensplattor på golvet. Röret på ovanvåningen och upp genom yttertaket ska montören fixa i morgon och då ska vi också ringa sotarn! Vi får väl se hur snabbt han kan komma. Det ska läggas en rad till med täljstensplattor framtill. Nu börjar det bli vår också... :( :)
 
  • P3070048 2.jpg
hej, är ny här på forumet. ska bygga villa nybro som ska stå klart till hösten. som många andra nybro köpare så har vi inte sett huset. därför skulle det uppskattas varmt om ni som bygger nybro kan bifoga bilder här så fort ni kan.

en fundering till kring övervåningen. om man skulle anlita snickare för att göra hela jobbet. vad skulle det då hamna inkl material. om man tänker något mellanläge, målade väggar, billig parkett etc. vad handlar det om då? 300.000? mer...mindre?
 
Hej alla!

Fick brev hem idag om att vår leverans är framflyttad och att de antar att vi får nya leveransdatumet från vår säljare. Sambon pratade med honom senast i torsdags om just leveransdatumet och han sa att det inte har blivit framflyttat. Konstigt att han inte har fått info om detta då brevet var daterat 5/3! Ska ringa säljaren imorgon och höra hur lång tid det handlar om. Har för mig att det var någon här som fick sitt datum framflyttat, nyfiken på hur långt?
 
Jo, jag menar grejer till ovanvåningen. Vi har reden handlat extra fönster som vi ska ha i vardagsrum och i föräldrasovrummet där nere, till ett mycket förmånligt pris.

Det verkar väldigt svårt att få tag på snickare och att få det till ett fast pris. Vi har kontakt med en byggare som kan tänka sig att göra det nu i april, men i så fall på löpande, det känns inte så atttraktivt ... kanske blir det så ändå, vi väntar på svar från några andra som varit och tittat. Vi har inte själva gjort något ännu. Just nu försöker vi komma på hur altanen och gräsmattan ska mötas. Jag har ju mina åsikter ... och så skyfflar vi jord, där vi vet hur det ska vara. Det är bara cirka 100kvm som ska bli gräs så vi tänkte ordna det innan den i vår trakt sedvanliga torkan kommer igång.
fialotta
 
missZimly:

Hej jo vi fick med ett sånt brev igår! Men jag antar att om just DITT hus är framflyttat så får du ett separat brev om det. Detta var ju mer om att de ber om ursäkt och att ett antal husleveranser är framflyttade. Men har du inte hört något om ditt hus ska du nog inte vara orolig!

Vi fick ett brev får några veckor sen om att just VÅRT hus är försenat och det handlade om en vecka då. SÅ nu ska vårt hus komma på fredag för än har vi onte hört något annat!

Så tolkade jag det brevet :) hoppas jag tolkade rätt! heheh
 
Fialottabus: ok då hänger jag med! Det låter ju väldigt bra att man kan handla grejer till övervåningen genom dom. Inte för att jag vet vad vi i så fall vi ha och om det nu blir billigare... Vi ska ha samma golv uppe som nere och det köper man väl billigast i butik eller? Luckor till kattvinden vill man ju ha... samma dörrar som vi har nere vill man ju också ha...

Nu blir jag nyfiken... Vart ska ni ha det extra fönstrena igentligen? Mer fönster nere vill jag nog inte ha. Det blir ganska svårmöblerat tror jag. Däremot vill jag ha två takfönster på ovanvåning men då förståss inte på samma sida som takkupan. Ett fönster i trappen och ett i badrummet. Då hamnar de precis mellan takstolarna där det är som störst mellanrum.

Var upp och mätte idag och det verkar som att vi tom kan göra badrummet utan att ha skorstensröret där. Först tänkte vi nämligen bygga in det och ha som en mosaikpelare men nu hamnar det nog precis utanför i stället och det gör ju inget!

Tomten har vi inte börjat med på långa vägar. Det ligger tom skräp kvar sen monteringen. Vi ska köra iväg allt i slutet på denna veckan hoppas jag. Snön har ju precis smält bort så det har ju varit lite svårt att göra något. Men jag har i alla fall lekt trädgårdsarkitekt och ritat en skiss. Jag tycker det här med trädgård är himla kul så det ska bli roligt att sätta igång snart!

/Maria
 
Vi fick vårat leveransdatum(Mariannelund) flyttat med 3 veckor. Från v.17 till v.20.
Ingen höjdare precis då vi står utan bostad i ca 4 veckor pga detta!
Men det löser vi genom att hyra en stuga under denna tid.
 
Lite uppdatering angående husleveransen: Sambon har pratat med säljaren och han hade inte härt något om vårt hus. Var tydligen ett standardbrev som de skickat ut till de som valt husen med de nya måtten och modellerna. Han skulle dock kolla med dem igen och återkomma med exakt datum. Han sa dock att om det skulle bli försenat så handlar det bara om någon vecka. Inget problem i boendet för oss då vi inte sagt upp nuvarande bostad än men måste i så fall skjuta på min semester så långt som huset skjuts fram.
 
Hej hej! Vårt hus kommer imorgon, såå spännande :)
Och den större kranen kommer naturligtvis behövas, typiskt!!

Så nu har vi laddat både filmkameran och digitalkameran! hehe
 
Fialottabus: Jättefint kök!

JohannahDaniel: Vad spända ni måste vara inför mogondagens "stora händelse", vi håller tummarna för att allt går bra! Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.