Jag har nu startat upp en blogg för mitt husbygge, har dock inte skrivit så mycke än men de kommer bilder och annat.

Västervik
 
Nu börjar det bli dött i tråden... Men för vår del så händer det inte mycket just nu. Man tänker ju såklart och planerar en del ang. övervåningen. Budgeten för övervåningen ser hyffsad ut tycker vi. Arbetet börjar nog vecka 10. Men vi ska köpa in material nästa vecka. Ska dokumentera noga! :) Igår var vi och beställde braskamin! Contura 550. Men vi skulle fundera över helgen vilken färg vi ska ha. Grå eller svart och jag vet varken ut eller in. Var inne på svart och min man tyckte grått. Det var banne mig lättare att välja tapeter! :)
/Maria
 
Jag får väl försöka hjälpa till att hålla liv i den här tråden, Smålandsvillebyggare som jag (och maken) är.

I förra veckan fick vi byggritningarna och alla papper som skulle skrivas under för bygglovet. Tyvärr var det en del som inte stämde, så de har fått gå en vända tillbaka till Smålandsvillan. Vi ska ha förrådsdörren på sidan av garaget, men den var inritad på baksidan i alla fall. Dessutom har vi av säljaren blivit lovade att det lilla rummet nere (villa Kalmar) ska tas bort, något som fabriken tydligen inte är så förtjusta i. Rummet var kvar på ritningen och det går vi inte med på. Lite andra småfel var det också.

Trist att det drar ut på tiden, men vi hinner nog få vårt bygglov i tid. Den 2 maj är det tillträde till tomten och den 22 maj kommer huset, så lite snabba ryck är det allt.

Längtar till vi är på plats, längtar INTE till själva flytten. Hur har vi lyckats samla på oss så mycket saker?!?
 
Ni som helt valt bort köket hur mycket avdrag har ni fått?
 
smv skrev:
Ni som helt valt bort köket hur mycket avdrag har ni fått?
Vi valde bort hela köksdelen inkl alla skåp och vitvaror, avdragen är som följer
Vi har valt villa Lammhult, så jag kan tänka mig att avdragen för skåpen skiljer lite mellan de olika husen.

Spis 2 625 kr
Fläkt 920 kr
Kyl/Frys 7 100 kr
Kakel 600 kr
Köksskåp 11 000 kr
 
Ja vi har med valt bort kök plus vitvaror och tror som föregående talare att det varierar från hus till hus! Vilket hus har ni valt???

Vårt hus är framskjutet en vecka! Så 16 mars kommer det nu! Suck man blir så trött! De vet tydligen inte hur de ska bygga!! hehe nej skämt åsido! Hur går de för er andra som väntar på Nybro??? Vi längtar ju så nu!
 
JohannahDaniel så tråkigt att ert hus inte kommer i tid.

SMV; Vi kunde också ha gjort frånvalet diskbänk m blandare för 1200, fast vi valde att behålla detta. I efterhand har jag hört att man kan välja bort ventilationsrören till fläkten också. Så slipper man ett extra hål i taket om man ska flytta på spisen.

Marelb Vi har också beställt braskamin, det blev en grå 560T.
 
JohannahDaniel: Vår leverans är också framskjuten och vi börjar bli så smått frusterade eftersom vi både ska hinna göra kök och badrum innan vi flyttar in och nu är det inte så många dagar kvar att spela med... man känner sig ganska utlämnad minst sagt:(

Hur går det med ert grundarbete? Fixar dem det enligt tid och budget eller ser det ut att tillkomma grejer på vägen?

Marelb och Fialottabus: Var totalkostnaden för era braskaminer överkomlig? Vi insåg när vi var och tittade på kaminer att det blir en del som tillkommer på alla fina annonspriser vad gäller rör och installation etc. Tänker ni installera kaminen själva?
 
hej!
Vi slog till under en särskild "braskaminskväll" och fick 10% rabatt på allt material vilket sammantaget blev 32 å nåt .... Vi fick en bra instruktion av säljaren och tänkte försöka sätta upp den själv, annars tar vi en snickare till hjälp med det sista eftersom det var väldigt lång kö för att få hjälp av den speciella installatören. Enligt säljaren var det möjligen håltagningen genom yttertaket som kunde vara litet klurig. Och eftersom vi ändå väntar på snickarna till ovanvåningen så löser vi det genom att anlita dem om det blir strul.
mvh fialotta
 
Krisal! Ja vi börjar bli väldigt frustrerade med! Förbannade rent ut sagt! Vi måste ju göra allt innan vi flyttar in. hur länge har ni kvar ert andra boende??

Jo de har ju sagt att det inte är ngr problem att grunden ska vara klar i tid! men nu har de inte jobbat på ett tag för att det varit kallt! men grunden måste ju tydligen vara klar två veckor innan huset levereras och det innebär imorgon! Och dä lär det inte vara klart!!! Annars har priserna stämt och så.

Vår byggledare sa att det kan krävas en större kran och då kan det röra sig om 10 000 extra!! Inget det nämnt förut. Och det är väl bara att gilla läget antar jag!!!! Suck!
 
fialottabus: Tack för infon! Ett bra pris, inte minst om ni fixar installationen själv men just hålet i yttertaket verkar vara nåt man ska vara försiktig med.

JohannahDaniel: Vi måste vara ute ur vårt nuvarande boende i mitten av April. Känns sådär kul just nu... vi har nu begärt en grundligare detaljplan och innehållsförteckning för varje del av leveransen. Jag jobbar själv som konsult/projektledare och mina kunder skulle aldrig bara acceptera en sen leverans utan att begära en ny uppdaterad projekt-, kostnads- och akitvitetsplan med tydliga anledningar till varför en försening uppstår. Oftast handlar ju en ev försening om att kunden själv kommer med nya krav men så är ju inte fallet för er och oss.

Intressant det där med kranen, igår fick vi samma info för första gången. Om marken dessutom är för sank så skulle det behövas plåtar under kranen till en kostnad av 5000 SEK extra. Man kan ju undra om det är först nu dom kommit på att grunden och huset till Nybro är större!!! Är nu ganska oroad för vad som mer kommer att tillkomma...
 
Krisal: Ja visst är det konstigt!! Det där med att marken är för sank är inget vi hört men det skulle väl inte förvåna mig om det kommer det med!
Vad menar du med en grundligare detaljplan och innehållsförteckning? Nej precis, det är ju inte vi som strular, ändå drabbar det oss, och det känns som att det finns inget vi kan göra!

Nej usch, nu hoppas vi inte att ngt mer skall tillkomma! Vad har ni fått för datum nu då?
 
JohannahDaniel: Grundligare detaljplan och innehållsförteckning= varje aktivitet i t ex grundarbetet specificerat. Vi har i princip fått en klumpsumma för grund och en för hus (efter avdrag och tillval) tidigare men dessa summor bygger ju på ett flertal olika aktiviteter egentligen. Vi har inte förrän nu kännt ett behov av att specificera mer detaljerat men när det plötsligt börjar dyka upp nya poster lite här känns det som ett måste tyvärr. Vår leverans är framflyttad 6 dagar för tillfället, huset kommer nu den 29 mars. Enligt SV är vårt hus nr 2 (efter ert?). Börjar ana att vi har samma byggledare/kvalitetsansvarig och att de måste bli färdiga med ert hus innan de kan börja på vårt hus, dvs dom "värmer upp" på ert och "slutspurtar" på vårt :D
 
Krisal: Hehehe ja det är kanske så. Freddie heter vår byggledare!!??
Hmm ja det var ju smart att begära ett sånt underlag! Verkar det vara ngr problem att få eller??
Ja vårt är beräknat att komma den 16 mars. Prelininär besiktning den 26 mars. Sen är det nog eran tur!!
 
JohannahDaniel: Japp, samma byggledare/markkille! Han sa att det inte var några problem att specificera mer så vi får se vad som händer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.