Marike
Jo jag läser, man får en klar bild av läget, lite synd att det kan bli som hos oss det drar alla kattägare i smutsen, men fler grannar har katter och de är inget problem, tror inte grannen med de många har insett problemet gullingarna skapar. Har inte sett till dem på ett tag nu men hört rykten om att de blivit fler, undrar om de plötsligt blivit färre.
Problemet med katt toalett utanför har varit en längre tid och vet inte vems katter som orsakat det, kan lika gärna varit raggande hanar, man vet ju hur killar är, har ju själv varit ung.
Beträffande taket byter vi till det nya och det från Jemofix/Plantagen passar, vi har sett en som bytt, dock inte lika snyggt tycker vi, alternativet är paviljong från Dollarstore men det känns som man upprepar sig, kanske står man med en stomme utan tak igen efter några år.
Att det kapas får man räkna med i ett ämne som tydligen berör.
Sedan får katterna göra sina behov i rabatterna om de vill, det gör mig inget, det regnar bort.
Detta är mina krav till katterna, gör behoven i rabatterna - klös inte sönder min paviljong - och ge fan i småfåglarna, följer de det kan vi leva i bästa sämja.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
P
Inget erbjudande från kattägaren om att hjälpa till att finansera ett nytt paviljongtak?
 
Marike
P pmd skrev:
Inget erbjudande från kattägaren om att hjälpa till att finansera ett nytt paviljongtak?
Nej, hen sa bara att jag skulle skrämma bort dem om de var till besvär. Skulle aldrig falla mig in att skrämma de små sötnosarna även om jag visste att de kan ställa till med nåt, annat är det med de stora hankatterna som stryker här ute, de skulle jag nog överväga att skrämma. Men det är nog svårt, de har bara en sak i huvudet.
Dessutom har jag annat att göra än att sitta vakt dygnet runt för att skrämma några katter.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
K
Marike Marike skrev:
Nej, hen sa bara att jag skulle skrämma bort dem om de var till besvär. Skulle aldrig falla mig in att skrämma de små sötnosarna även om jag visste att de kan ställa till med nåt, annat är det med de stora hankatterna som stryker här ute, de skulle jag nog överväga att skrämma. Men det är nog svårt, de har bara en sak i huvudet.
Dessutom har jag annat att göra än att sitta vakt dygnet runt för att skrämma några katter.
Bara att lämna vattenslangen framme. Det kan nog då dem på andra tankar en liten stund och samtidigt kyla ner dem lite :p
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Nej, hen sa bara att jag skulle skrämma bort dem om de var till besvär. Skulle aldrig falla mig in att skrämma de små sötnosarna även om jag visste att de kan ställa till med nåt, annat är det med de stora hankatterna som stryker här ute, de skulle jag nog överväga att skrämma. Men det är nog svårt, de har bara en sak i huvudet.
Dessutom har jag annat att göra än att sitta vakt dygnet runt för att skrämma några katter.
Trist.

Nu får Nissens vatten på sin kvarn, men med 6 katter i ett villaområde är detta inte den typiska kattägaren!

Tycker du ska försöka gå på hårdare om det annars är en normal person. Svårare om det är någon som är lite knepig...
 
Har ett hus på landet, 4 km till byn och de närmaste grannarna. Brydde mig inte så mycket om de katter som dök upp emellanåt. Sen anlade jag ifjol en liten köksträdgård som jag rådjurs- och vildsvinssäkrade för att ha något att göra under coronakarantänen. Trodde aldrig att katter skulle vara något problem. Men det var det. Hela jäkla naturen att pissa och skita i men de skulle tvunget använda min köksträdgård som toalett. Så jag skaffade en kattfälla och inom en månad hade jag fångat tre välfödda katter varav en med halsband men inget namn. Jag pissade på dem innan jag släppte ut dem och sen såg jag aldrig till dem igen. Problem solved.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
P
Kreativt! Jag tycker kanske att det var lite taskigt att kissa på katterna, men förmodligen tog de ingen permanent skada av det
Kan man tänka sig att de uppfattade det som ett revirhävdande?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Kanske. Eller så gillade inte ägarna att katterna kom hem och luktade fan så de höll bättre koll på dem. I vilket fall så fångade jag ingen en andra gång. Vi får väl se om köksträdgården får vara ifred i år. Skulle de eller några andra katter försöka något så har jag kvar fällan och blåsan är välfylld när det behövs.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kreativt! Jag tycker kanske att det var lite taskigt att kissa på katterna, men förmodligen tog de ingen permanent skada av det
Kan man tänka sig att de uppfattade det som ett revirhävdande?
Håller med. I ett villaområde och om inte problemet diskuterats med ägaren skulle jag bli lite sur om nån fångade och urinerade på katten, men om kattens ägare inte kom upp med nåt bättre och vattenpistol med nåt illaluktande inte funkar så... Om du optimerar och kissar i vattenpistolen så glöm inte lägga undan den när det är barn på besök. ;)

Urin är troligen inte farligt. Kanske räcker det att du kissar på tomten, i ett villaområde kanske man kan fylla en vattenkanna, själv gå runt å skvätta kan ev försämra grannsämjan... :)

Om man fångar katt i fälla vill jag bara betona det är jäkligt viktigt fällan inte skadar och man har uppsikt över den. Inte ok över natten eller när man inte har uppsikt av annan anledning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jag läser om och om igen om halsband på katter och måste bara inflika att det är svårt att få halsbandet att sitta kvar på katten. Halsband för katter idag har en funktion att de släpper om de blir utsatta för hårt drag, vilket betyder i praktiken att min katt aldrig har ett halsband på sig längre än ca 30 minuter. Så att tro att folk inte sätter halsband på katten av lättja kanske är en lite för snabb slutsats. Om en katt har ägare eller inte syns bra på päls och övrig kondition.

Katter är också chipmärkta. Halsband och örontatuering är sånt man gjorde på 80-talet.
 
K
S Sackaros skrev:
Jag läser om och om igen om halsband på katter och måste bara inflika att det är svårt att få halsbandet att sitta kvar på katten. Halsband för katter idag har en funktion att de släpper om de blir utsatta för hårt drag, vilket betyder i praktiken att min katt aldrig har ett halsband på sig längre än ca 30 minuter. Så att tro att folk inte sätter halsband på katten av lättja kanske är en lite för snabb slutsats. Om en katt har ägare eller inte syns bra på päls och övrig kondition.

Katter är också chipmärkta. Halsband och örontatuering är sånt man gjorde på 80-talet.
Örontatuering är nog det det bästa då kan vem som helst se det och även ta reda på vem ägaren är.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
Örontatuering är nog det det bästa då kan vem som helst se det och även ta reda på vem ägaren är.
Jag har aldrig sett någon men hört att de ofta blir svåra att avläsa med tiden. Men polisen, veterinärer och katthem kan läsa chipet. Alla katter jag har haft har varit chippade. Det är standard att alla kattungar får chip vid veterinärkontrollen innan försäljning.
 
Karlia
Problemet med örontatuering är att den bleknar. På min katt syntes den inte efter ett år. Då den görs under sövning valde vi att inte göra om den, vilket vet inte tyckte heller. Chippad är hon förstås.
 
K
Karlia Karlia skrev:
Problemet med örontatuering är att den bleknar. På min katt syntes den inte efter ett år. Då den görs under sövning valde vi att inte göra om den, vilket vet inte tyckte heller. Chippad är hon förstås.
Är det så dåliga tatueringar! Då är chip givetvis att föredra. Fördelen jag såg med tatueringar är ju att vem som helst kan se de. Tror tyvärr inte alla gör sig besvär med att kolla ett chip
 
K
S Sackaros skrev:
Jag har aldrig sett någon men hört att de ofta blir svåra att avläsa med tiden. Men polisen, veterinärer och katthem kan läsa chipet. Alla katter jag har haft har varit chippade. Det är standard att alla kattungar får chip vid veterinärkontrollen innan försäljning.
Borde vara lag på chip. Min tanke var bara enkelhet att för vem som läsa av tatueringar men lär inte funka så då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.