Bygger en gäststuga och har grävt ut lämpligt dike från elskåp till stugan. Ca 45 till 70 centimeters djup och 40 m långt. Bör vara en matarkabel som har kapacitet för ett normalhushåll i ett året-runt-hus.

Budget är en faktor.

kabeln går avsides i trädgården dvs ingen trafik eller risk för grävande.

- Vilken kabel rekommenderas?
- bör jag ha skyddsrör?

Med vänlig hälsning,
Erik

ps. Jag ska självklart inte koppla kabeln själv utan endast lägga ner den i mark.
 
N1XV, dimension beror på förimpedans, men 4g10 eller 5g6 troligtvis, men hör med elektrikern som ska koppla in. Gissningsvis vill denne även köpa material. Kan direktförläggas med markeringsband ovanpå.
 
Z
Aceflex/n1xv 5g6 i gulslang.
 
tommib
EKKJ kan vara billigare än N1XV. Även den kan direktförläggas med markeringsband ovanpå. Gulslang är bättre med om det verkligen är kritiskt med den extra tusenlappen som det kostar kan man avstå. Risken är att det blir dyrare än om man behöver göra om, så det är en avvägning.
 
Tack för svar! Har försökt googla mycket men det finns så många sorter. Kan någon vara vänlig och länka till någon av de sorter som omnämns? Bör vara minst 40 m längd och gärna från någon av de lite billigare varuhusen istället för elspecialisterna (där ju elektrikern handlar samt lägger på sina procent).
 
Z
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Tack för svar! Har försökt googla mycket men det finns så många sorter. Kan någon vara vänlig och länka till någon av de sorter som omnämns? Bör vara minst 40 m längd och gärna från någon av de lite billigare varuhusen istället för elspecialisterna (där ju elektrikern handlar samt lägger på
Dom flesta elektrikerna borde kunna sälja en 5g6 till samma pris som på nätet.
 
Redigerat:
40 meter borde även fungera med 5G2.5 mm², men det behöver kontrolleras först mot förimpedansen i matande punkt. Det är en avsevärd prisskillnad.
 
Mikael_L
Vet ju inte alla förutsättningar, typ storlek på transformator, avstånd och kabeldimension till denna.
Detta ger en viss impedans (resistans) till din överlämningspunkt, vilket man behöver veta för en korrekt beräkning.

Men väljer du 10mm2 så borde du vara safe.
Så mina förslag blir N1XV 4G10, eller N1XV 5G10, eller FKKJ 3x10/10 eller FKKJ 4x10/10. Valet av 4 eller 5 ledare beror på ifall du vill ha TN-S eller TN-C system.

Det kan troligen fungera med 6mm2 också, då är valen FKKJ 4x6/6 eller N1XV 5G6, men detta val bör föregås av en riktig beräkning av kortslutningsström.

Sen är ju t.ex Aceflex också ett alternativ istället för N1XV, själv gillar jag inte den till sånt här bruk, men jag kan inte framföra något vettigt skäl, bara en känsla, troligen irrationell. :cool:

FKKJ kan ersättas med EKKJ också, den är bara lite styvare och krångligare att få på plats.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
40 meter borde även fungera med 5G2.5 mm², men det behöver kontrolleras först mot förimpedansen i matande punkt. Det är en avsevärd prisskillnad.
Ahh, jag inser nu att det rör sig om ett litet hus som byggs i närheten av ett befintligt.
Ja då kan man överväga att säkra ner matande i matande ände, och gå ner i area. 3*16A räcker ju rätt långt. Men 40 meter 2,5mm2 ledning är rätt långt, adderar ju hela 0,6 ohm i kretsimpedans.
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ahh, jag inser nu att det rör sig om ett litet hus som byggs i närheten av ett befintligt.
Ja då kan man överväga att säkra ner matande i matande ände, och gå ner i area. 3*16A räcker ju rätt långt. Men 40 meter 2,5mm2 ledning är rätt långt, adderar ju hela 0,6 ohm i kretsimpedans.
Glöm 2,5 kvadrat.
Minst 6 är det som gäller, om det räcker är en annan fråga.
Det kostar att ligga på topp.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ahh, jag inser nu att det rör sig om ett litet hus som byggs i närheten av ett befintligt.
Ja då kan man överväga att säkra ner matande i matande ände, och gå ner i area. 3*16A räcker ju rätt långt. Men 40 meter 2,5mm2 ledning är rätt långt, adderar ju hela 0,6 ohm i kretsimpedans.
Jag vet inte vad du kan, Lattjo-snickaren, men jag kör en liten kort snabb pedagogisk förklaring:
Om det blir en kortslutning så måste en säkring lösa snabbt, dels för att kablar inte ska bli för varma dels för personskydd, ty under kortslutningsförloppet får skyddsjordade föremål 115V (eller mer) på sina höljen. Kravet är att det får ta max 0,4 sekunder för personskydd.

För att en C16 automatsäkring garanterat ska lösa inom 0,4 sekunder så måste det bli minst 160A i kortslutningsström.

Vad är det som begränsar strömmen då? Jo all resistans i strömkretsen från nätägarens transformator till den gruppledning vi vill skydda (vill man vara lite fin i kanten kallar vi det impedans, det är den rätta termen, men resistans duger bra i detta fallet).

Och för att det ska bli minst 160A så får resistansen vara max 1,44 ohm.

Och i den där 40 meter långa kabeln blir det 0,6 ohm om man väljer 2,5mm2
Sen beror det på elnätet bortanför ditt hus, sitter det en liten 20kVA stolptransformater (ute på landet alltså) så har bara den drygt 0,3 ohm i inre resistans, har nätägaren sen dragit 500 meter lång 70mm2 aluminiumledning till din tomtgräns så har du 0,44 ohm där, sen är det ledningarna på din tomt och mellan elmätare och central som ska mata, det kan ju vara en 0,2-0,4 ohm där också.
Till allt detta ska man även kompensera för att det kan vara varma ledningar, vilket ökar resistansen med 20-30%.
Så bor du på landet och har en liten stolptrafo och långt till den, så kommer du inte alls klara dig med en 2,5mm2 (möjligen med B-säkringar).
Bor du i storstad och råkar ha en 800kVA transformator bara 100 meter ifrån dig så är läget helt annorlunda, då är inre impedansen 10mohm (0,01 ohm) och det är säkerligen mycket kralligare kabel, så den bidrar kanse bara med 0,1 ohm, typ.

Så utan att veta några förutsättningar kan nog bara N1XV 5g6 eller EKKJ 4x6/6 rekommenderas. Då slipper du å andra sidan sätta upp 3 extra säkringar för att säkra ner en klenare gruppledning.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Sen ska det även dimensioneras enligt spänningsfall och uppvärmning av ledarna (vid normalt bruk), och troligen kommer spänningsfallet bli dimensionerande i detta fall, dvs liten area på kabeln kommer först falla på att spänningsfallet blir för stort, först därefter på villkoret för automatisk frånkoppling.
 
40 meter 2.5 mm² behöver en högsta förimpedans häraden 0.4-0.6 Ω. Det ger en impedans på dryga ohmen i stugans elcentral vilket räcker mer än väl för de korta gruppledningar som finns där, även till utomhusuttag.

Denna förimpedans i är fullt rimligt, speciellt om om man tolkar TS ord "elskåp" som mätarskåpet. Det är som sagt en avsevärd prisskillnad.

Man kan gissa hur länge som helst på detta. Enklast är att ta reda på förimpedansen. Det får man t.ex genom att fråga nätägaren. Finns det ett uttag i närheten av mätarskåpet (eller på ett känt avstånd via en kabel med känd area) kan vattenkokarmetoden användas.

En elfirma som inte tar reda på detta utan lägger en grövre kabel än vad som behövs skulle jag anmäla för bedrägeri. TS måste vara med på att kapacitet för ett normalhushåll i ett året-runt-hus (ett litet hus) innebär max 3 x 16 A, för all framtid (om man inte gräver upp kabeln...). 3 x 16 A räcker även till elvärme för en liten stuga.

Nackdelen med 2.5 mm² är att den behöver avsäkras i matande punkt, vilket kan innebära en kostnad som man får väga in.
 
Troligen går det rätt jämt ut att använda 2,5mm2 samt säkra av (säkringselement samt arbete med säkringselement) och utan säkring bara jordkabel 6mm2. Och då skulle jag föredra den grövre kabeln.
Ps
Det är ju inte bara kabelkostnaden som avgör totalkostnaden utan även kringarbetet.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.