Nattisch Nattisch skrev:
Rödmyror har vi på andra sidan huset, o svartmyror vid ladan, men dehär är stora skogs/hästmyror :sick:

Ska verklogen prova de o hoppas att de hellre vill ha honung än hänga här o kolla tv :crysmile:
Är det verkligen dom där stora hästmyrorna då kan det vara ruttet trä nånstans.
Nån död stubbe nånstans eller trä som ligger på marken?
Hade såna där myror i våran stuga förut, det visade sig att dom åt av byggnaden som var 1/4 vattenskadad.
 
  • Wow
Nattisch
  • Laddar…
dessa dosor har fungerat bra för mig
https://www.bauhaus.se/myrr-myrdosa

Troligtvis hade myrorna ett satelitbo under altanen, men två dosor ute och två i köket så var problemet väck.
Mitt ex gillar att göra egen Kombucha ... det var nog det som lockade in myrorna i köket från början.

Så vet ni var stigen till huset är skulle jag köpa några sådana , droppa på lite honung och placera på myrstigen till huset , hyffsat nära deras stack.

Sen dessutom ta till knepet att "rota" om i stacken så de håller sig på plats och inte vill ut och sprida sig.
 
  • Gilla
GoForIt och 1 till
  • Laddar…
Dock är myror inte bara ohyra, de kan vara nytto insekter med.
Det har konstaterats att innom 10m radie från en myrstack så finns det inga fästingar.
och innom 10-20m så är det markant mindre fästingar.

Så .... har man en myrstack i hörnet av sin gräsmatta, lagomt långt borta från sitt hus.
Skulle jag nog ta till knepet som tipsades ovan, ... att lägga ut ett honungs spår bort från tomten ,samt peta lite på stacken nån gång om sänder på våren så de inte sprider sig.
Sen har man kvar effekten av mindre fästingar och inga myror i huset
 
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

C
Nattisch Nattisch skrev:
Rödmyror har vi på andra sidan huset, o svartmyror vid ladan, men dehär är stora skogs/hästmyror :sick:
Skogs- och hästmyror är två helt olika saker och det där ser ut som vanliga skogsmyror som till skillnad mot hästmyror egentligen är harmlösa.

Lite teori kring myrbekämning som jag läst till mig;

Myrorna äter inte själva maten de samlar in, utan bär tillbaka den till stacken och matar larverna med den, som sedan producerar det som myrorna lever av.

Vissa myror söker proteinbaserad föda, insekter, döda kompisar och sånt, andra söker kolhydrater (socker). Har inte blivit klok på om det gäller olika individer eller olika typer av myror eller om det är en säsongsgrej, men just nu är t.ex. de skogsmyror vi har här rätt ointresserade av söta beten, medan vi har små svartmyror som går crazy på socker.

Vissa individer förefaller vara "spanare" som irrar omkring ganska planlöst. När de hittat något gott drar de med hjälp av sina doftspår dit grovjobbarna som får bära hem fyndet till boet. Så de här enstaka myrorna som irrar omkring blir man inte av med med städning.

Finns tre olika preparat man kan använda;
1. Valfritt pulver (kanel, vitpeppar, stenmjöl). Myrorna undviker detta då det fastnar i det vaxliknande skydd de har på kroppen. Potentiellt får det dem tydligen att torka ut, men eftersom de undviker det... Min erfarenhet är att det håller dem borta men inte tar kål på dem (inte i någon större mängd iaf).

2. Gift som dödar de myror som kommer i kontakt med det. Inte så effektivt då det kommer nya hela tiden.

3. Bete som myrorna bär hem till boet och som förgiftar larverna som producerar den mat som myrorna själva äter. Det är väl i princip denna typ av preparat som är intressant om det skall ge någon effekt.

Man skall inte lägga betet en myrstack då myrorna reagerar på det som en attack som måste motbekämpas snarare än mat som skall samlas in. Utan det placeras lämpligtvis i stackens närhet.
Man kan behöva lägga ut både protein- och sockerbaserade beten för att få bra effekt.
Eftersom det verkar indirekt måste man ge betet tid innan det ger effekt.

Slutligen bör understrykas att dessa preparat är giftiga för alla insekter, så det gäller att applicera det på ett sätt så att det selektivt slår mot just myrorna.
 
  • Älska
Nattisch
  • Laddar…
Skumpe
Använd deltamethrine. Finns utspätt hos svenska handlare men kan inhandlas starkare vid semester i Europa eller på nätet. Myrorna dör direkt.
 
  • Gilla
Nattisch
  • Laddar…
Vi använder detta när vi får in myror i fastigheter.
Bra om man har barn eller djur.
Helt giftfritt.
Det är finmalt stenmjöl som dom får på sig och torkar ut så att dom för.
Obs för inomhusbruk.

https://tergent.se/produkterna/myrnix/
 
Kan också rekommendera Bayern Garden. Myrr till utvattning eller protektion home myrspray. Jag bor på landet och har nog i princip alla olika myrarter som finns på tomten. Små, stora, svarta, röda, gula (dom minsta, men bits nå infernaliskt) och använder dessa medel på de som kommer för nära huset eller altanen. Det blir tomt på myror inom några timmar.
 
  • Gilla
Nattisch
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Dock är myror inte bara ohyra, de kan vara nytto insekter med.
Det har konstaterats att innom 10m radie från en myrstack så finns det inga fästingar.
och innom 10-20m så är det markant mindre fästingar.

Så .... har man en myrstack i hörnet av sin gräsmatta, lagomt långt borta från sitt hus.
Skulle jag nog ta till knepet som tipsades ovan, ... att lägga ut ett honungs spår bort från tomten ,samt peta lite på stacken nån gång om sänder på våren så de inte sprider sig.
Sen har man kvar effekten av mindre fästingar och inga myror i huset
Det var intressant info! Jag skulle ta myror alla dagar i veckan istället för fästingar. För ett par år sedan hade vi så mycket fästingar att man fick på sig bara man gick förbi ett grässtrå, bokstavligen. Vi har en grusgång från från trappen och till utemöbler. Ett par grässtrån har letat sig upp genom gruset. En dag när jag vågat mig ut i bara kortbyxor och sandaler fick jag en på mig vid passering av att av grässtråna... Skulle man ut på tomten så fick man ta på sig gummistövlar och långbyxor, sedan ut en snabb sväng. In och direkt ta av sig byxorna och stövlarna. Alternativt leta fästingar lite snabbt på bena efter varje gång och så en längre översyn av kroppen i typ 30 minuter varje kväll. De minsta rackarna var typ hudfärgade och väldigt svåra att upptäcka. Gissningsvis skulle de flesta inte se dem förens de ätit sig stora. Lyckligtvis har det inte varit så mycket fästingar de kommande åren.
Hos oss brukar det om våren komma in svartmyror i huset. Första året blev vi förskräckta och gjorde både det ena och det andra. De senaste åren våttorkar vi då lite ibland och lägger ut lite bakpulver, sedan försvinner de efter några veckor av sig självt.
 
Sittställning
Nattisch Nattisch skrev:
Så vi har myror. I massor. Äckliga j***a skogsmyror.

Vi har en stack rätt nära huset som vi håller på att försöka bekämpa men problemet är att de leta sig in i vårat vardagsrum nu.

Har använt kanel, såpa, kokande vatten, funlight och myrr inget verkar ta på dem.

Har fogat igen hål i hörn där jag sett att de kommer in och de kommer in, fler o fler.

Vi har vara bott i huset sedan 29/4 2021 o de som bodde här innan har lagt golv med stora glipor utan att sätta list eller gör någon åtgärd.

Vad ska vi göra?!?! Ska jag slita upp golvet? Eller ska jag foga igen ALLA springor?
Eller har ni andra tips

Bifogar lite bilder på hur de ser ut med golvet


Leta upp produkter med deltamethrin, t.ex Myrr d.

Jag har stor framgång med vanliga myror.. pudrat och vattnat runt huset.

Va inte snål och upprepa behandlingen ;)
 
  • Gilla
Nattisch
  • Laddar…
Skumpe
Sittställning Forlowt skrev:
Leta upp produkter med deltamethrin, t.ex Myrr d.

Jag har stor framgång med vanliga myror.. pudrat och vattnat runt huset.

Va inte snål och upprepa behandlingen ;)
Det är extremt giftigt för många vanliga husdjur. glömde skriva det innan.
 
Rickard.
Skumpe Skumpe skrev:
Det är extremt giftigt för många vanliga husdjur. glömde skriva det innan.
*Myrr innehåller pyretroiden deltametrin. Deltametrin är giftigt för katter om de blir utsatta för en större mängd. Koncentrationen i Myrr är dock väldigt låg och risken att katten skulle bli förgiftad är liten. Om katten slickar i sig Myrr finns det risk att den börjar dregla men får den inte i sig några större mängder blir det troligtvis inte mycket värre än så.*

Köper man någon egen lösning så bör man nog ansvara över att inte förgifta husdjur men köpta i butik ska vara säkra.
 
C
Skumpe Skumpe skrev:
Det är extremt giftigt för många vanliga husdjur.
Även för bin, märk väl. Värt att tänka på om man tänkte använda det utomhus.
 
Nattisch Nattisch skrev:
Så vi har myror. I massor. Äckliga j***a skogsmyror.

Vi har en stack rätt nära huset som vi håller på att försöka bekämpa men problemet är att de leta sig in i vårat vardagsrum nu.

Har använt kanel, såpa, kokande vatten, funlight och myrr inget verkar ta på dem.

Har fogat igen hål i hörn där jag sett att de kommer in och de kommer in, fler o fler.

Vi har vara bott i huset sedan 29/4 2021 o de som bodde här innan har lagt golv med stora glipor utan att sätta list eller gör någon åtgärd.

Vad ska vi göra?!?! Ska jag slita upp golvet? Eller ska jag foga igen ALLA springor?
Eller har ni andra tips

Bifogar lite bilder på hur de ser ut med golvet
För ett tiotal år sedan hade vi problem med flygmyror i vårt fritidshus. Efter otaliga försök att täta springor i framförallt badrummet gav vi upp.
Vid närmare undersökning visade det sig att myrorna byggde sina bon i väggen pga en omfattande och "långsam" vattenskada med multnande trä som resultat. Rena kalaset för myror.
Efter renovering är myrorna totalt borta. Kanske en trolig orsak till ditt problem med myror.
 
  • Gilla
Nattisch
  • Laddar…
Har ni en försäkring på kåken ringer ni försäkringsbolaget och frågar vilket skadedjursbekämpningsbolag ni skall ringa för att bli av med myrorna.
Har ni tur är det ”skogsmyror” har ni mindre tur är det hästmyror och dom är inte alls roliga.
Att springa iväg och köpa värdelösa myrmedel när det finns firmor som försäkringsbolagen har avtal med, ja tänk lite själva!
 
  • Gilla
Nattisch
  • Laddar…
Skumpe
Rickard. Rickard.ag skrev:
*Myrr innehåller pyretroiden deltametrin. Deltametrin är giftigt för katter om de blir utsatta för en större mängd. Koncentrationen i Myrr är dock väldigt låg och risken att katten skulle bli förgiftad är liten. Om katten slickar i sig Myrr finns det risk att den börjar dregla men får den inte i sig några större mängder blir det troligtvis inte mycket värre än så.*

Köper man någon egen lösning så bör man nog ansvara över att inte förgifta husdjur men köpta i butik ska vara säkra.
Katten kan börja dregla men "annars är det säkert". Ok polarn ta du hand om dina katter så tar jag hand om mina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.