T TheGame skrev:
Väldigt märkligt att myrr inte funkar, det är ju giftigt som faen för myror och även andra, fick död på en hel stack med myrr.

Tillägg. Det där golvet är bara riva bort och göra om oavsett, helt åt skogen lagt :D .
Tror de är miljövänliga preparat idag, jag har gjort snöhögar av myrstackar med myrr, men efter nån vecka så hade dom återhämtat sig igen
 
  • Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
Förr fanns nippon, en klick på ett fat, myrorna flockades runt klicken för att äta och några dagar senare var alla borta. Det var sjukt effektivt
 
  • Gilla
Nattisch
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
Tror de är miljövänliga preparat idag, jag har gjort snöhögar av myrstackar med myrr, men efter nån vecka så hade dom återhämtat sig igen
Köpte för nått år sen en stor burk som vi har hemma också.
Brukar ibland på våren när man grenar på tomten stöta på svartmyror under plattor och så.
Lite myrr och man ser dom inte nå mer den säsongen iaf.
Ja ske är slut med det då för myrrburken tog slut nu när jag använda sist
 
  • Gilla
Nattisch
  • Laddar…
Myrr är bara skräp numera känns som att myrorna äter eländet och blir starkare av det
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
C
I ikeo skrev:
Myrr är bara skräp numera känns som att myrorna äter eländet och blir starkare av det
Håller med, bara slöseri med pengar att köpa de produkter som finns i handeln idag. Maxforce som Anticimex använder biter inte heller på myrorna här.
Verkar vara ett riktigt myrår i år, åtminstone i vissa delar av landet.
Det man kan trösta sig med är att det är nu de är som mest aktiva på att utforska omgivningen, sen brukar det lugna ner sig lite.

Fick tips i veckan att lägga kolsyreis på stacken som skall smälta och rinna ner i stacken och ta kål på dem. Ingen aning om det är ytterligare ett värdelöst husmors(fars?)-tips. Googlade på det och kunde inte hitta nåt.
 
  • Gilla
Nattisch
  • Laddar…
Köp robotdammsugare som får gå flera ggr per dag.
 
D Drövel skrev:
Köp robotdammsugare som får gå flera ggr per dag.
Ännu bättre, en myrslok! :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Bangan och 4 till
  • Laddar…
H
Du köper myr medel på granngården för att vattna ut.
Bayer garden heter det.

sen tömmer du rakt i stacken.
Jag tag bort 3 st stackar som var ca 1,5 m höga.

tömde i sen en vecka senare var det inte en myra där.
En kanna i var stack.

svärfar har tatt bort 2 st stackar vid sitt hus med samma medel.
Han har även massa plattor runt sitt hus med små svart myror.

Han vattnat på våren när han ser som.
Sen tar ett ett par år innan dom är tillbaka.
 
  • Gilla
Nattisch
  • Laddar…
Nattisch Nattisch skrev:
Så vi har myror. I massor. Äckliga j***a skogsmyror.

Vi har en stack rätt nära huset som vi håller på att försöka bekämpa men problemet är att de leta sig in i vårat vardagsrum nu.

Har använt kanel, såpa, kokande vatten, funlight och myrr inget verkar ta på dem.

Har fogat igen hål i hörn där jag sett att de kommer in och de kommer in, fler o fler.

Vi har vara bott i huset sedan 29/4 2021 o de som bodde här innan har lagt golv med stora glipor utan att sätta list eller gör någon åtgärd.

Vad ska vi göra?!?! Ska jag slita upp golvet? Eller ska jag foga igen ALLA springor?
Eller har ni andra tips

Bifogar lite bilder på hur de ser ut med golvet
Vi har haft olika typer av myror och till alla har vi använt ”myrpuckar” som vi köper på Granngården. Det är en liten metallburk som har något ämne som myrorna lockas av och som de tar med till boet och som gör att boet dör ut. Har som sagt alltid fungerat för oss och väl värt att prova då de är en billig lösning.
 
  • Gilla
Macrodus och 2 till
  • Laddar…
Troligen ett bo i isoleringen, äter på förmultnande virke. Kontakta försäkringsbolaget för sanering
 
  • Gilla
ullis54 och 3 till
  • Laddar…
Hej
Jag upplever oxå att de kommer förutsatt att det finns något gottis att hämta.
Innan vi renoverad både invändigt och utvändigt så hade vi varje vår problem med myror som kom in i köket.
Ett extra krux var att min sambos hobby är tårtbak med sockerpasta dekorationer.
En sen vinter hade hon gjort en dekoration av ett ganska stort sagoslott till något av barnen. Eftersom man inte mäktar med att smälla i sig själva dekorationen så blev den ståendes i köket, slott med tinnar och torn, ungefär där jag tror att myrorna kom in. Jag påpekade detta för min kära sambo, men slottet blev kvar.
Nu kan ju tänka er när första sömndruckna myran kröp in huset den våren. Han måste ju trott att han kommit till himmelriket och stod framför självaste pärleporten, ett helt slott i socker!!!!
Men nu har vi renoverat både utvändigt och invändigt så förmodligen är doftspåren förhoppningsvis förstörda.
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Huskurer som kanel och Fun light ger jag inte mycket för. Myrmedel som Myrr och liknande är tyvärr inte lika effektiva som förr men det är nog det bästa ändå. Kokande vatten i mängder kan nog funka på stacken men verkar opraktiskt inne.
Att foga golvspringorna kommer inte hjälpa, de kommer in någon annan stans om de bestämt sig.
Jag hade ringt försäkringsbolaget och hällt ut mängder med myrmedel, både inne och ute.
 
  • Gilla
Nattisch
  • Laddar…
För några år sedan hade jag tusentals myror i en yttervägg. Myrorna gick från sin stack till ytterväggen och tillbaka.

Jag testade alla möjliga medel, inget funkade. Jag tog ner panelen några meter och dom hade typ byggt alternativ myrstack i cellplasten som den som byggt huset använt som vindskydd/isolering.

Jag ringde försäkringsbolaget och anticimex kom dit och sprutade på något. Efter det hade jag aldrig problem igen.

Myrstackar är fridlysta tror jag. Detta var många år sedan men jag var så jävla arg på myrorna så jag grävde isär stacken. Hällde på 5 liter bensin, lät det rinna ner i stacken och eldade upp skiten. Det sista kan jag väll inte rekommendera pga ev. olagligt men ring försäkringsbolaget. Kostar ju bara lite självrisk så kommer någon som vet jur man gör, kanske du måste riva upp golvet och kan få ersättning för del av nytt golv?
 
  • Gilla
Nattisch
  • Laddar…
P
Viktigt att ta reda på var de kommer i från. Kolla runt huset efter myror som vandrar till eller från huset.
Hittar du en myrstig så följ den till ev. myrstack och gör som någon skrev att blanda myrr eller liknande i vatten. Finns/fanns gelatinkuddar avsedda för det. Snåla inte, när jag själv använt metoden har jag blandat ca 2dl pulver eller 2 kuddar i en halv hink vatten.
Gräv lite snabbt bort toppen av stacken och häll ner i mittenområdet.
Är boet under markplattor kan man behöva lyfta en platta eller två för att kunna hälla ner vätskan. Då är det också lite svårare att veta att man häller så det kommer ner i boets nedre delar.
Har du otur så har de sattelitbon på flera ställen så kolla noga runt huset.

Om de har ett bo i själva huset är det "giftgodis" som gäller. Finns puckar med förgiftad honung som de bär med sig till drottningen. När hon dör så dör samhället så småning om. Finns också ett medel som ser ut som tårtströssel. Det passar bäst ute och har samma funktion. Har mest använt strössel mot myror under plattor eller i jordbon och har funkat för mig. Häll vid de ställen där du ser att de kryper ner/upp.

Om det är stora myror typ "hästmyror" så äter de trä. De kan äta sönder ett helt hus så viktigt att få bort dom och bedöma ev. skada de orsakat. Ev. behöver golv etc. rivas.
Då kan det vara bra att kontakta försäkringsbolag och ett skadedjursföretag.

Hoppas det löser sig.

Edit: Om de har ett bo i själva huset så är det fortfarande viktigt att kolla runt huset och ta bort ev. bon där då boet i huset kan vara ett satelitbo.

Edit igen: kollade bilderna och såg at det inte bara var bilder på dåligt golv utan att det faktiskt var myror på bilderna också (suddigt). Ser ut att kunna vara hästmyror. Så viktigt att det blir ordentligt sanerat.
Tråkigt...
 
Redigerat:
  • Gilla
Macrodus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.