Så vi har myror. I massor. Äckliga j***a skogsmyror.

Vi har en stack rätt nära huset som vi håller på att försöka bekämpa men problemet är att de leta sig in i vårat vardagsrum nu.

Har använt kanel, såpa, kokande vatten, funlight och myrr inget verkar ta på dem.

Har fogat igen hål i hörn där jag sett att de kommer in och de kommer in, fler o fler.

Vi har vara bott i huset sedan 29/4 2021 o de som bodde här innan har lagt golv med stora glipor utan att sätta list eller gör någon åtgärd.

Vad ska vi göra?!?! Ska jag slita upp golvet? Eller ska jag foga igen ALLA springor?
Eller har ni andra tips

Bifogar lite bilder på hur de ser ut med golvet
 
  • Glipa mellan trägolvet och dörrkarmen där myror kan komma in, med synliga spår av försök till tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Myror nära en rörledning och glipor i trägolv i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn i vardagsrum med trägolv och vita lister där myror kryper längs väggen och golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Jag skulle ringa försäkringsbolaget som får ta in samarbetande företag för skadedjursbekämpning.
 
  • Gilla
emmel och 7 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Myrorna vet jag inte riktigt vad du ska göra åt men hur fan har de lagt golvet?! Jag skulle fixa golvet, myror eller ej.
 
  • Gilla
ullis54 och 9 till
  • Laddar…
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Myrorna vet jag inte riktigt vad du ska göra åt men hur fan har de lagt golvet?! Jag skulle fixa golvet, myror eller ej.
Ja vi ska de, men de är inte ett prio rum just nu vi har köpt ett hus där bara kök o badrum var i ordning.
 
  • Ledsen
leffeisala
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Jag skulle ringa försäkringsbolaget som får ta in samarbetande företag för skadedjursbekämpning.
Får säga de till sambon, han som sköter den delen hoppas de kan lösa de snabbt. Hatar myror
 
A
Vattna med myrr runt huset brukar vara bra.
 
  • Gilla
BastuBerra och 3 till
  • Laddar…
Städa.
De kommer in för att de hittar något de gillar. Är en av dem gjort det lägger de ut ett doftspår för övriga att följa så då kommer fler.
 
  • Gilla
leffeisala och 5 till
  • Laddar…
Rätt vanligt på våren skulle jag säga! Myrr och andra huskurer får bort dem.
 
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Städa.
De kommer in för att de hittar något de gillar. Är en av dem gjort det lägger de ut ett doftspår för övriga att följa så då kommer fler.
Vi städar hela tiden. Känns mest som att de är ute efter krig
 
Nattisch Nattisch skrev:
Får säga de till sambon, han som sköter den delen hoppas de kan lösa de snabbt. Hatar myror
De brukar vara snabba på att åtgärda och beroende på försäkringsbolag kan kostnaden ingå. Då får du även tips på hur du ska göra med golvet. Om du hatar myror så går det att strö myror i springorna så slipper de dem en stund.
 
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
G gusvo085 skrev:
Rätt vanligt på våren skulle jag säga! Myrr och andra huskurer får bort dem.
Har haft motsatt effekt, har provat alla huskurer jag hittat
 
Ja, det är städning och våttorkning hela tiden som gäller. Hela tiden bryta doftspåren.
Till slut ledsnar någon, ni eller myrorna och ger upp.
 
  • Gilla
Nattisch
  • Laddar…
Ingen quick fix men...
I höst, banka ner ett järnspett eller armeringsjärn i myrstacken, kylan kommer ledas ner i stacken av metallen och de fryser ihjäl. Se till så de är en bit metall fritt övanför stacken för att kompensera för e.v snötäcke
 
  • Gilla
Ubbe55 och 4 till
  • Laddar…
Excel
När jag var liten satte jag smällare (tigerskott) i en myrstack som efter tilltaget började ryka (glödbrand) Myrorna flyttade.
 
  • Gilla
Nattisch
  • Laddar…
Väldigt märkligt att myrr inte funkar, det är ju giftigt som faen för myror och även andra, fick död på en hel stack med myrr.

Tillägg. Det där golvet är bara riva bort och göra om oavsett, helt åt skogen lagt :D .
 
  • Gilla
ullis54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.