Hej allesammans, denna fråga riktar jag direkt till er elektriker som har installerat laddboxar.

Läste igenom en artikel på detta forum
https://www.byggahus.se/el/ladda-elbilen-sa-forbereder-du-huset

Där det står följande:
Först och främst är det viktigt att husets elanläggning är modern och stabil. Har du en äldre elanläggning hemma med slitna kontakter och andra problem är det inte säkert att det kommer att klara av den höga lasten som adderas när du ska ladda en elbil. Innan du laddar elbilen bör du vara helt säker på att elanläggningen hemma är dimensionerad och balanserad för att klara av uppgiften.

Hur resonerar ni kring detta? Är det något speciellt som behöver tänka på?
Skall ha en laddbox med 11 kw till min framtida bil som kommer i december/januari
 
Jag gjorde ändå en massa annat så vi bytte hela elcentralen. Vet dock inte om han kollade så belastningen var jämn över faserna.
 
Håller också på med laddbox (tjejen köpte en plugin hybrid) men min ska sitta nära skåpet med inkommande el / huvudsäkring/ mätare och de kan sätta en personskyddsautomat samt säkring i det skåpet och behöver inte blanda in min huvudcentral då eller dra något där , samt så den box vi kikar på detekterar belastning och anpassar sig över hur faserna är belastade så elektrikern trodde vi klarar oss på säkra upp till 20a ,

skulle rekommendera ta in en bra elfirma så kollar de förutsättningar, verkar vara rätta vägen i min erfarenhet så här långt
 
S Stabbsson skrev:
Är det något speciellt som behöver tänka på?
Ja, mycket. Om ni är absolut säker på att ni vill och behöver ladda med 11 kW så motsvarar det säkringar på 3 x 16 A eller 2 x 32 A eller 1 x 48 A beroende på om bilen klarar trefas eller bara enfas. Så detta kan bli ungefär precis hur dyrt som helst. Därför, vad har ni köpt, och vilken information fick ni av bilsäljaren ang era krav/behov på laddning utifrån era förutsättningar hemma??
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, mycket. Om ni är absolut säker på att ni vill och behöver ladda med 11 kW så motsvarar det säkringar på 3 x 16 A eller 2 x 32 A eller 1 x 48 A beroende på om bilen klarar trefas eller bara enfas. Så detta kan bli ungefär precis hur dyrt som helst. Därför, vad har ni köpt, och vilken information fick ni av bilsäljaren ang era krav/behov på laddning utifrån era förutsättningar hemma??
En 3 fas 11kw laddning är det som ska till då bilens ombordskapacitet är på 11 kw (kör mycket varje dag så behöver den kapaciteten)
Har idag 20A huvudsäkring, dock inget fasadmätarskåp så dragningen får gå igenom källaren. Äldre diazedcentral med en extra normkapsling med säkringar för värmepump och 2x JFB och 1x PSA
Alla ledningar förutom värmepumpens är från 1970
 
  • Gilla
Hasse11
  • Laddar…
Jag läste på själv och räknade på effekter så jag visste att jag skulle kunna ladda fullt över natten i de flesta fall. Har en Polestar 2 på 78 kWh. Blev en garo som är begränsad till 16A men ställt bilen på 10A då det räcker.

Jag har inte säkrat upp utan har 16A huvudräkning. Har värmepump men det är även en effektvakt så det ska inte vara några problem. Fick även bidraget av Naturvårdsverket när jag installerade.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Väldigt många privata användare som inte måste köra långa sträckor dagligen klarar sig ofta väldigt bra med laddning nattetid 16 A (11kW) trefas Ställer man ner laddströmmen i bilen till 10A (7kW) så klarar man sig ofta bra även med 16A huvudsäkring. Har man elvärme kan det bli tufft på vintern kanske.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Har pratat med 2 st installatörer idag och visserligen inte fått någon offert ännu, men de hade väl olika åsikter på det.

# 1. Tyckte jag skulle byta central för att få allt mer enhetligt så jag slipper ha flera små kapslingar runt en äldre central. Och han sa att bortsett från det så är min anläggning OK. Han ville även dra 5G6 kabel för att vara säker inför framtiden om det nu sker någon förändring med elnäten

#2. Han hade satt dit en kapsling alt byta centralen helt och dra en 5G2,5 då "max möjliga laddning hemma" är ju som sagt bara 11kw i dagens bilar.

# 1 vill väl bara ha ett större jobb o få mer betalt, kan tänka mig att dra större kabel bara är marginelt dyrare och visst man slipper bry sig i framtiden.
# 2 verkar bara vela få jobbet avklarat snabbast möjliga (Han verkade väldigt stressad när han var här)

Synpunkter och åsikter tack! Och ja det ska självklart finnas lastbalansering samt en energimätare då jag vill skilja på laddningen och huset
 
  • Gilla
Rypos
  • Laddar…
Vi har inte sett din elcentral så vi kan ju inte göra någon bedömning över om du behöver byta elcentral. Jag tolkar ditt svar som att bilen har en trefasladdare som belastar samtliga tre faser jämnt med upp till 16 A? Det är en grunduppgift som man måste ha för att kunna gå vidare. Ni behöver då säkra upp till minst 25 A för att få lite över till värme och spis. Men med 11 kW laddning kan det ändå behövas en effektvakt som kopplar bort bilen. Detta kräver en punkt där man kan mäta total belastning, dvs det ska finnas plats för strömtänger. Man får titta på hela er förbrukning för att se, inkl bilens laddningsmönster.

6 mm² till laddboxen krävs endast om det är ett "långt" avstånd till den så att spänningsfallet blir besvärande. Normalt ska 2.5 mm² räcka. En "framtidssäkring" med 6 mm² innebär ett senare byte av mätarskåp och byte av servisledning för att kunna ladda med t.ex 22 kW. Endast ni själva kan göra bedömningen ifall det ligger i framtidsplanerna. Självklart vill en elfirma sälja in en grövre kabel än man behöver. Beroende på hur kabeln blir förlagd kan den enkelt gå att byta.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vi har inte sett din elcentral så vi kan ju inte göra någon bedömning över om du behöver byta elcentral. Jag tolkar ditt svar som att bilen har en trefasladdare som belastar samtliga tre faser jämnt med upp till 16 A? Det är en grunduppgift som man måste ha för att kunna gå vidare. Ni behöver då säkra upp till minst 25 A för att få lite över till värme och spis. Men med 11 kW laddning kan det ändå behövas en effektvakt som kopplar bort bilen. Detta kräver en punkt där man kan mäta total belastning, dvs det ska finnas plats för strömtänger. Man får titta på hela er förbrukning för att se, inkl bilens laddningsmönster.

6 mm² till laddboxen krävs endast om det är ett "långt" avstånd till den så att spänningsfallet blir besvärande. Normalt ska 2.5 mm² räcka. En "framtidssäkring" med 6 mm² innebär ett senare byte av mätarskåp och byte av servisledning för att kunna ladda med t.ex 22 kW. Endast ni själva kan göra bedömningen ifall det ligger i framtidsplanerna. Självklart vill en elfirma sälja in en grövre kabel än man behöver. Beroende på hur kabeln blir förlagd kan den enkelt gå att byta.
Ja effektvakt ska ju till på laddaren.
Från centralen och ut till carporten hade blivit ca 5 meter fågelvägen. Bild på centralen nedanför
 
  • Elcentral med säkringsskåp och energimätare på en vägg, kablar synliga överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har installerat ett antal laddare och det man får tänka på är som många redan skrivit att det är mycket att tänka på. Tillgänglig effekt, centralen, kabeldragning, tillgång till internet osv.

Många lastvakter kräver extra parkabel mellan box och laddare, ex Garo och Defa. Andra har trådlöst och kräver att det finns Wifi både ute och inne. Några kräver abonnemang och några måste byggas in i normkapsling.

Vissa har innbyggd jfb och andra kräver extern typ-A.

Normalt brukar det behövas minst 3 moduler för en säkring om det redan finns jfb. Men det är inte ovanligt att man behöver 7-10M.

För hemmabruk brukar jag rekommendera med fast sladd. Det brukar ändå sluta med att man vill ha en sladd som man lämnar hemma och då kan den lika gärna sitta fast.

Min personliga favorit är Charge-Amps Halo 3f. Den är på 11kW, snygg, uppkopplad och har även en vanligt Schuko uttag. Lastvakten är trådlös med strömtrafos så den är rätt lätt att placera och koppla in.
 
  • Gilla
Litus och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag har installerat ett antal laddare och det man får tänka på är som många redan skrivit att det är mycket att tänka på. Tillgänglig effekt, centralen, kabeldragning, tillgång till internet osv.

Många lastvakter kräver extra parkabel mellan box och laddare, ex Garo och Defa. Andra har trådlöst och kräver att det finns Wifi både ute och inne. Några kräver abonnemang och några måste byggas in i normkapsling.

Vissa har innbyggd jfb och andra kräver extern typ-A.

Normalt brukar det behövas minst 3 moduler för en säkring om det redan finns jfb. Men det är inte ovanligt att man behöver 7-10M.

För hemmabruk brukar jag rekommendera med fast sladd. Det brukar ändå sluta med att man vill ha en sladd som man lämnar hemma och då kan den lika gärna sitta fast.

Min personliga favorit är Charge-Amps Halo 3f. Den är på 11kW, snygg, uppkopplad och har även en vanligt Schuko uttag. Lastvakten är trådlös med strömtrafos så den är rätt lätt att placera och koppla in.
Det lutar åt Easee eller Charge amps laddboxarna. Bra wifi är tillgängligt då jag har en utomhus accesspunkt ca 0.5m ifrån där tänkt placering ligger
 
S Stabbsson skrev:
En 3 fas 11kw laddning är det som ska till då bilens ombordskapacitet är på 11 kw (kör mycket varje dag så behöver den kapaciteten)
Jag skulle fundera på om jag verkligen behöver det om jag vore du. Hur vanligt är det att du kör tomt ett 80 kWh-batteri en dag och ska ut med bilen direkt på morgonen dagen efter?

Jag tycker absolut att det är den typen av laddare man bör ha, men jag kan tänka mig att laddhastigheten sällan behöver vara mer än hälften av maximala 11 kW, alltså 8 ampere per fas. Då tar det 15 istället för 7,5 timmar att ladda full, men som sagt, hur ofta behöver man göra det från dag till annan?
 
  • Gilla
TomasSchwarz
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle fundera på om jag verkligen behöver det om jag vore du. Hur vanligt är det att du kör tomt ett 80 kWh-batteri en dag och ska ut med bilen direkt på morgonen dagen efter?

Jag tycker absolut att det är den typen av laddare man bör ha, men jag kan tänka mig att laddhastigheten sällan behöver vara mer än hälften av maximala 11 kW, alltså 8 ampere per fas. Då tar det 15 istället för 7,5 timmar att ladda full, men som sagt, hur ofta behöver man göra det från dag till annan?
Kör 22 mil om dagen, sen hade jag tänkt att starta laddningen via mobilen ex innan man går o lägger sig då det enda som går i huset är småsaker och värmepump. Och tänker framförallt vintern när det är lite mindre räckvidd så vill jag ha 85-90% på batteriet var morgon
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle fundera på om jag verkligen behöver det om jag vore du. Hur vanligt är det att du kör tomt ett 80 kWh-batteri en dag och ska ut med bilen direkt på morgonen dagen efter?

Jag tycker absolut att det är den typen av laddare man bör ha, men jag kan tänka mig att laddhastigheten sällan behöver vara mer än hälften av maximala 11 kW, alltså 8 ampere per fas. Då tar det 15 istället för 7,5 timmar att ladda full, men som sagt, hur ofta behöver man göra det från dag till annan?
Det är nog rätt vanligt, men kanske inte så vanligt att man behöver ha ett fullt batteri då.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.