D Daniel 109 skrev:
Laddboxen tar inget. Den skickar bara strömmen rakt igenom till bilen.
Måste vara svårt att så aktivt missförstå saker hela tiden.

På vilket sätt var det inte uppenbart att jag talade om laddboxens möjlighet att begränsa vilken ström bilen kan ladda med?
 
  • Haha
witten och 1 till
  • Laddar…
E
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Måste vara svårt att så aktivt missförstå saker hela tiden.

På vilket sätt var det inte uppenbart att jag talade om laddboxens möjlighet att begränsa vilken ström bilen kan ladda med?
Klart att laddboxen drar ström. Hur kunde den annars lysa?

Tycker inte du var otydlig.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Måste vara svårt att så aktivt missförstå saker hela tiden.

På vilket sätt var det inte uppenbart att jag talade om laddboxens möjlighet att begränsa vilken ström bilen kan ladda med?
Laddboxen kan inte begränsa strömmen efter som den bara har en rakkoppling rätt igenom. Det är till eller från.
 
D Daniel 109 skrev:
Laddboxen kan inte begränsa strömmen efter som den bara har en rakkoppling rätt igenom. Det är till eller från.
Jag vet att du ofta har rätt i sak, men bara lyfter fram det genom att peka på teknikaliteter utan att på något vis försöka föra diskussionen framåt, så, men så mycket tålamod jag gitter kosta på dig:

Menar du på fullaste allvar att det inte finns laddboxar vilka man kan ställa in bilens möjlighet att ladda med exempelvis 6, 8 eller 16 ampere per fas på, eller märker du bara ord?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Själva väggladdboxen reglerar inte laddströmmen. Du kan ställa in en max tillåten laddström på vissa väggladdboxar, men då handlar det om att väggladdboxen skickar signal till elbilens ombordladdare att den får hösgt ta t.ex. 12 A från väggladdboxen, även om väggladdbox och övriga elinstallationen skulle klara av 32A. Själva regleringen av laddströmmen gör ombordladdaren.
En väggladdbox för elbil är egentligen bara ett relä på/av, och kommunikationsdel så den kan prata med elbilens ombordladdare. Så tror jag det är, jag kan dock ha fel.
Om en väggladdbox förmår att ge upp till 32A, och den har typ2-uttag. Då kan man begränsa laddströmmen genom att t.ex. koppla en laddkabel Typ2-Typ2 mellan väggladdbox och elbil som är för max 16A. Det sitter nämligen då ett motstånd inlött i laddkabeln vars resistans talar om för väggladdboxen och ombordladdaren att kabeln max får belastas med 16A.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Då har ni några marknadsavdelningar att ge er på, för det finns ett otal laddboxar som marknadsförs med att de har ställbar effekt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då har ni några marknadsavdelningar att ge er på, för det finns ett otal laddboxar som marknadsförs med att de har ställbar effekt.
De skickar bara ut information till bilen vilken ström ombordladdaren kan dra på med. Vissa ställer det elektroniskt i appar, andra med vridkopplare/switchar.
 
R Robert-san01 skrev:
De skickar bara ut information till bilen vilken ström ombordladdaren kan dra på med. Vissa ställer det elektroniskt i appar, andra med vridkopplare/switchar.
Så är det säkert rent tekniskt, men det är lik förbannat en funktion man som användare ser som en feature i laddboxen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag har Installerat ett par billaddare av modellen Wallbox Pulsar Plus. riktigt snygg och smidig.
brukar även rekommendera att installera en Power Boost(lastbalansering), för att, dels ha koll på din el-anläggning, samt för att den kan "prata" med laddaren via en datakabel som kan styra hur vida laddaren använder strömmen, ifall det är annat i huset som använder mycket ström.
 
  • Gilla
hahnson
  • Laddar…
Köpte en Wallbox fast en SB med lastbalanserare (inte lika snygg som Pulsar men jag ville ha löstagbar sladd ) , smidigt då installatören menade på att jag borde klara mig med 20A och inte de 25A Bee samt andra elfirman ville jag skulle upp till för huset på deras boxar som inte hade balanserare, (worst case så får jag öka på senare) enda negativa so far är att jag hade problem uppdatera firmwaren men efter lite tester kom vi fram till man måste se till telefonen är utanför blåtandräckvid så gick det kanon sen , Powerboosten kan jag intyga fungerar fint so far, testade dra på det mesta annat hemma (starta ugn, dammsugare mm ) och då kunde jag se i bilens app den fick svagare o svagare ström, minskade lasten igen och den drog på igen
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Själva väggladdboxen reglerar inte laddströmmen. Du kan ställa in en max tillåten laddström på vissa väggladdboxar, men då handlar det om att väggladdboxen skickar signal till elbilens ombordladdare att den får hösgt ta t.ex. 12 A från väggladdboxen, även om väggladdbox och övriga elinstallationen skulle klara av 32A. Själva regleringen av laddströmmen gör ombordladdaren.
En väggladdbox för elbil är egentligen bara ett relä på/av, och kommunikationsdel så den kan prata med elbilens ombordladdare. Så tror jag det är, jag kan dock ha fel.
Om en väggladdbox förmår att ge upp till 32A, och den har typ2-uttag. Då kan man begränsa laddströmmen genom att t.ex. koppla en laddkabel Typ2-Typ2 mellan väggladdbox och elbil som är för max 16A. Det sitter nämligen då ett motstånd inlött i laddkabeln vars resistans talar om för väggladdboxen och ombordladdaren att kabeln max får belastas med 16A.
Ja så är det litet förenklat. Det finns en bättre/korrektare förklaring hos https://blogg.sundhult.com om hur styrsignalerna PP och CP fungerar
 
stugish stugish skrev:
Jag har Installerat ett par billaddare av modellen Wallbox Pulsar Plus. riktigt snygg och smidig.
brukar även rekommendera att installera en Power Boost(lastbalansering), för att, dels ha koll på din el-anläggning, samt för att den kan "prata" med laddaren via en datakabel som kan styra hur vida laddaren använder strömmen, ifall det är annat i huset som använder mycket ström.

Är på gång att få en sån installerad med power boost. Frågan jag har är vart jag ska sätta powerboosten,
Min anläggning ser ut som så att jag har ett infällt elskåp i väggen på sidan av garaget där mätare och huvudsäkringar sitter, därifrån går det vidare in till huset. När jag flyttade in lät jag dra en ny 5g6 från elskåpet och in till garaget där en ny central sattes upp med jfb dvärgbrytare som skulle användas för elen i garaget etc. Elskåpet och nya centralen sitter i princip rygg-i-rygg med varandra.

Min tanke var att sätta power boosten i den centralen och därifrån dra en 5g6 ut till Wallboxen, det är dock lika nära att dra det direkt från elskåpet men jag tänker att tillgängligheten och estetiken blir snyggare i nya elcentralen. Fyller den sin funktion där eller måste den sitta direkt på inkommande?
 
Det var ett rätt udda namn på en effektvakt.
Den måste sitta innan elen grenar ut sig åt olika håll.
 
D Daniel 109 skrev:
Det var ett rätt udda namn på en effektvakt.
Den måste sitta innan elen grenar ut sig åt olika håll.
Haha ja det kan man tycka men Wallbox egna heter Power Boost :)

Ok, så svaret på frågan är att den måste sitta inne i elskåpet och kopplas på inkommande kablar direkt efter huvudsäkringarna?
 
Om funktionen "Power Boost" innebär att man mäter aktuell strömförbrukning och drar ned laddeffekt när man riskerar gå över huvudsäkringens märkström, då måste ju denna "Power Boost" kopplas in på ingående kablar till huvudcentralen. Annars kommer den ju begränsa bara garagets effektuttag vilket ju inte är tillräckligt.

Men, beroende på hur "Power Boost" är uppbyggd, om centralerna sitter rygg-mot-rygg så kan ju elektrikern kanske sätta själva elektronikdelen av "Power Boost" i garagets elcentral och bara dra ut dess "ström-mätkablar" till inkommande elcentral. Så slipper man ha denna produkt i den yttre elcentralen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.