Status
Tråden går ej att kommentera.
R
Okarlsson Okarlsson skrev:
Du tror inte det är för att tekniker och fastighetsskötare spenderar andras pengar?:thinking:
Okarlsson Okarlsson skrev:
Du tror inte det är för att tekniker och fastighetsskötare spenderar andras pengar?:thinking:
Eller för att dem har en större förståelse.

Tror du inte jag har kontakter med slutkunder som inte är i egenskap av "privat"
 
P prosnickers skrev:
dagen du råkar ut för en sådan hantverkare får du skylla dej själv, du har inte skrivit avtalet korrekt. Du har inte tagit referenser. Förmodligen gått på billigaste timpriset.
Den här tråden handlar om dessa hantverkare!
Det är inte köparens fel att hantverkaren är en sk*tstövel. Mycket märklig inställning att det alltid liksom blir köparens fel. En sak är i alla fall klar, om det skrå man tillhör aldrig gör något fel, så kommer det heller inte att bli bättre.
Skillnaden är bara att vissa är ok med det, och andra inte.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R
Okarlsson Okarlsson skrev:
Kan det inte vara att man ofta bara anlitar målare när man verkligen vill? Jag föreställer mig att väldigt få människor inte kan måla, och jag vet iaf att det är tillåtet att måla själv :rofl:
Vadå "verkligen vill"

Så om din värme springer läck o du ringer en röris så ska han gå på knäna med minidebitering o bjuda på allt bara för att du "egentligen inte ville ringa"
 
R Rörmokaren84 skrev:
Vadå "verkligen vill"

Så om din värme springer läck o du ringer en röris så ska han gå på knäna med minidebitering o bjuda på allt bara för att du "egentligen inte ville ringa"
Nä? Hur kan du få det jag skrev till det? Jämför med typ byta bromsskivor eller åka på semester. Få människor blir glada av att behöva lägga pengar på bromsskivor, men lägger gärna pengar på resor. Jag spekulerade då i att målare kanske känns mer som att man unnat sig, till skillnad från exempelvis elektriker. För måleri gör ofta man själv om man verkligen inte vill leja bort det.
 
  • Gilla
toyboy
  • Laddar…
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
Då är du uppenbarligen ingen hantverkare med spänd buk..:crysmile:
Stämmer alldeles riktigt! Är man igång så mycket som jag är det svårt att bli fet :cool:


Krille-72 Krille-72 skrev:
Har ni inte tänkt på en sak? Målare slipper ofta undan dessa diskussioner. Varför då?

Jo, för att det ser ut att hända så otroligt mycket när dom jobbat. Först är man lite skeptisk. Tinnersniffaren kommer och går, drar på lite spackel och det ligger lite slipdamm på golvet. SEN går allt jättefort. Snyggt blir det också eftersom man själv oftast valt färg eller tapet.

Man skulle ha blivit målare istället för åklagare,,,:crysmile:

Min teori är mer att privatpersoner gärna målar för det är "ganska lätt" .. jämfört med att bygga uterum eller riva innerväggar med alla beräkningar det innebär.

Spackla är dock en histoea för sig själv om man inte har anlag :crysmile: liksom murar yrket
 
R Rörmokaren84 skrev:
Eller för att dem har en större förståelse.

Tror du inte jag har kontakter med slutkunder som inte är i egenskap av "privat"
Men var tror du den här "förståelsen" kommer från då? Eller är de generellt bättre personer? Att de betalar med oskattade pengar hjälper nog ;)
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
Kan den ömsesidiga frustrationen bero på att produkter blivit så otroligt mycket billigare med åren, medan tjänster som involverar människor av förklarliga skäl inte blir billigare utan snarare dyrare?

Om man undantar den nuvarande komponentkrisen pga corona och handelskrig så är ju saker som jättestora TV-apparater och datorer osv. väldigt billiga jämfört med för 10-20 år sedan.

Då blir det lätt att man jämför... en 70" 4K HDR TV eller att en rörmokare lallar runt en dag i din källare, inkl. kaffepauser och lunchpauser och mobilpauser.... Det kan väl kännas frustrerande.

Jämförelser med IT-konsulter och läkare är helt meningslöst då dessa inte fakturerar dig som privatperson. Skatt måste jag ju betala oavsett och läkarbesök med magnetröntgen som egentligen kostar skjortan kostar dig 300 kr i patientavgift. Och IT-konsulter arbetar ju mot företag inte privatpersoner.
 
R
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men var tror du den här "förståelsen" kommer från då? Eller är de generellt bättre personer? Att de betalar med oskattade pengar hjälper nog ;)
Ligger säkert något i det.

Men varför kan inte konsumenter greppa verkrygen själv, eller tända svetsen om de är så enkelt å alldeles för dyrt?

Nej istället ringer man rörmokaren och sen startar en tråd på byggashus "han gjorde bara.... På så många timmar...."

Hett tips: gör de själv
 
H Hullefar skrev:
Kan den ömsesidiga frustrationen bero på att produkter blivit så otroligt mycket billigare med åren, medan tjänster som involverar människor av förklarliga skäl inte blir billigare utan snarare dyrare?

Om man undantar den nuvarande komponentkrisen pga corona och handelskrig så är ju saker som jättestora TV-apparater och datorer osv. väldigt billiga jämfört med för 10-20 år sedan.

Då blir det lätt att man jämför... en 70" 4K HDR TV eller att en rörmokare lallar runt en dag i din källare, inkl. kaffepauser och lunchpauser och mobilpauser.... Det kan väl kännas frustrerande.

Jämförelser med IT-konsulter och läkare är helt meningslöst då dessa inte fakturerar dig som privatperson. Skatt måste jag ju betala oavsett och läkarbesök med magnetröntgen som egentligen kostar skjortan kostar dig 300 kr i patientavgift. Och IT-konsulter arbetar ju mot företag inte privatpersoner.
Detta ligger nog väldigt nära sanningen. Detsamma gäller mat, som jag blivit sjukt billigt. Vore intressant att se vad saker en privatperson lägger pengar på har förändrats med åren. Vitvaror, matvaror och elektronik har ju iaf blivit mycket billigare allihop.
 
R Rörmokaren84 skrev:
Ligger säkert något i det.

Men varför kan inte konsumenter greppa verkrygen själv, eller tända svetsen om de är så enkelt å alldeles för dyrt?

Nej istället ringer man rörmokaren och sen startar en tråd på byggashus "han gjorde bara.... På så många timmar...."

Hett tips: gör de själv
Jag tror man får ha respekt för att de inte kan göra det själva. Det är tillåtet att recensera något utan att kunna göra det bättre själv. Jag är expert på det :cool:
 
T toyboy skrev:
Svaret är enkelt: finns för mycket jobb i förhållande till antalet utövare.
Ja och VAD beror det på?
Ni som föräldrar till barn idag, uppmuntrar ni dessa till att bli hantverkare??
Jag har över 40 år som rörmokare och egenföretagare.
Jag har ALLTID sett till kundens bästa, skrivit utförliga offerter, diskuterat med kunden.
Jag har ytterst sällan fått klagomål (om någonsin) eller sen betalning!
Och vad är "nyckeln" till det?
Skitenkel!! Var ärlig, gör ett bra arbete och debitera skäligt!!
Det finns "lyckosökare" inom alla områden. Jag har "städat upp" flera projekt av dessa figurer.. i den mån av tid jag haft.
Men idag verkar det annorlunda.. kanske ligger det i det allmänna klimatet idag?
Det finns även en del personer som aldrig slutar hoppas på att " den där billiga" hantverkaren trots allt är ett "guldkort" som var "nålen i höstacken"..
Jag har en gammal kompis som bor i USA. Han har pool på tomten och sist han ringde service kom de och gjorde ett bra arbete, men min kompis sa -" rörmokarna är de nya advokaterna" de har höjt sina löner reelt.. jag kontrade med att det handlar väl om tillgång och efterfrågan idag, och han höll med mej.
Det är väldigt få som vill satsa på hantverksskråt idag. Vad det beror på kan vi ju fundera över. I mitt tycke ett av de allra finaste och bästa arbeten man kan ha.
Hur det ser ut framöver om det fortsätter på detta vis kan man fundera över..
 
  • Gilla
mnils och 5 till
  • Laddar…
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
Håller helt med dig har klagat på flera hantverkare. en el firma som sänkte priset med 30%
En snickare som gjorde badrummet som la på på allt från diamantborr till handskar fusk byggde med lite sneda hörn och lutande väggar jag klagade.han talade om att det var enligt byggnormen men jag hade tagit reda på byggnormen vägrade betala sista fakturan på 43000:- han hörde aldrig av sig.så stå på er alla ni som anlitar hantverkare många är riktigt dåliga på allt utom att ta betalt.
En som lärt sig att bättre att göra det mesta själv.
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
O Olof B skrev:
Ja och VAD beror det på?
Ni som föräldrar till barn idag, uppmuntrar ni dessa till att bli hantverkare??
Jag har över 40 år som rörmokare och egenföretagare.
Jag har ALLTID sett till kundens bästa, skrivit utförliga offerter, diskuterat med kunden.
Jag har ytterst sällan fått klagomål (om någonsin) eller sen betalning!
Och vad är "nyckeln" till det?
Skitenkel!! Var ärlig, gör ett bra arbete och debitera skäligt!!
Det finns "lyckosökare" inom alla områden. Jag har "städat upp" flera projekt av dessa figurer.. i den mån av tid jag haft.
Men idag verkar det annorlunda.. kanske ligger det i det allmänna klimatet idag?
Det finns även en del personer som aldrig slutar hoppas på att " den där billiga" hantverkaren trots allt är ett "guldkort" som var "nålen i höstacken"..
Jag har en gammal kompis som bor i USA. Han har pool på tomten och sist han ringde service kom de och gjorde ett bra arbete, men min kompis sa -" rörmokarna är de nya advokaterna" de har höjt sina löner reelt.. jag kontrade med att det handlar väl om tillgång och efterfrågan idag, och han höll med mej.
Det är väldigt få som vill satsa på hantverksskråt idag. Vad det beror på kan vi ju fundera över. I mitt tycke ett av de allra finaste och bästa arbeten man kan ha.
Hur det ser ut framöver om det fortsätter på detta vis kan man fundera över..
Tyvärr drabbar denna
"Jag vill ha hög lön direkt men inte göra nått" alla brancher.
Många av dagens unga vuxna (läs 20-30) har det problemet. Inte alla, men många.
Tex så hyrde mitt föra företag in ett 10-tal unga IT-konsulter och de som visade framfötterna och visade att de var intresserade fick mer och roligare uppdrag av oss. Efter ett tag undrade deras konsult-chef varför vi "diskriminerade" de andra?? WTF?
Tyvärr så var vi tvungna att fortsätta ha de som inte ville göra nått pga hur avtalet var skrivet och konsult företaget gnällde så mycket till våra högre chefer att vi blev beordrade att inte "primera" de som ville och kunde.
Den ordern sket vi fullständigt i.

Och som du säger,
Hantverkare som vet vad de håller på med, kör med öppna kort och bra kommunikation, de har bra med jobb, men tyvärr är ju "hantverks"yrken inte några status yrken och det gör väl sitt till att de lycksökare som blir hantverkare är mer intresserad av pengar än att göra ett bra jobb.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
R Rörmokaren84 skrev:
De är för att vatten o värme skall bara funka Inget annat.

Man vill inte ha privata jobb så enkelt är de.

Skillnad är de på tekniker o fastighetsskötare som man dagligen har kontakt med, dem förstår att saker kostar o tar tid.

Skulle aldrig gå ner på knä för en gapig snål person som inte vill eller kan betala.

Samtliga som svarar i tråden borde skriva yrke o lön, så kan vi diskutera utefter det.
HARKELFLUGA! Jag håller med till 100% Gymnasieingengör, processoperatör och tekniker hos det stora företag som bla tillverkar ”det som gör att hjul rullar lättare”, servicetekniker, säkerhetstekniker, låssmed och cctv, passagesystem samt larminstallatör! Har även gått som snickarlärling. Numera är jag ”lyxman” och låter min älskling dra in degen! Lönerna har varierat men har aldrig haft en låg lön.. Varför ge bort sin talang!
 
Jag kan faktiskt förstå hantverkarens pris när han lägger en avgift på en framkörning.

I bilen/ bussen som ofta är firmaägarens, finns nästan alla verktyg till det aktuella jobbet.
En seriös och planerande snickare har med sig flera stora sågar, flera väskor med bort/skruvdragare, skruvar och förbrukningsmaterial tex skruv för att nämna nåt samt handverktyg.
Ev byggmaterial, plywood, gips, reglar mm.
Detta för att hans arbetsdag skall flyta på så enkelt och smärtfritt som det bara går.
Fordonet slits ganska hårt.

Allt detta för att slippa avbrott i jobbet som DU som kund har önskat att få utföra.
Verktyg slits med tiden och måste bytas ut.
Dessa redskap köps inte på Rusta, Jula, (B)Feltema
eller annat enkelt byggvaruhus.
Proffsverktyg köps på helt andra ställen och har en kvalitet där efter.

Dessa verktyg används i flera timmar i veckan av snickaren.
Det går inte att jämföra med en vanlig privatpersons användningområde som är nån ynka timma om året.
Den ovana privatisten kanske tillverkar en enkel spaljé eller sandlåda, då duger vilken skit som helst.
Kan funka även till att bygga EN friggebod men absolut inte TRE.

Yrkesmannen måste ha grejer som fungerar dagligen till DITT projekt där han är anlitad till.

PS: Jag är inte HV själv utan en enkel kund som lejt bort hela bytet av kök.
Tänk dig själv att släpa med sig hela denna arsenal av verktyg och material dagligen i din privatbil.
Din Kia Ceed/ Volvo V70 hade sett för jävlig ut efter 2 veckor.
Skulle du själv (TS) inte vilja få ersättning för ditt fordon då ?
 
  • Gilla
Kempa_swe och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.