Snailman
Ardexsmitten skrev:
Manor, vem tror du att förtjänar pengarna? Polackerna? Den "seriösa" svenska firman? Läs igenom vad du har skrivit...
Arbetarna jobbar långa dagar + lördag...du betalar betydligt mindre än markandsvärdet...låter det rimligt?
Hade han betalat mindre än marknadsvärdet, hade han väl inte fått jobbet gjort till det priset, men det fick han ju, alltså betalade han marknadspris...
 
hempularen skrev:
Jag tror att det är fel att säga att detta skulle vara ett fenomen med svenska hantverkare. Har många utländska kontakter, alla klagar på hantverkare. Känner en som fick en extra räkining på 1000 Euro för montering av ett badrumsskåp, då var ändå inte elen till belysningen kopplad, det var i Frankrike (Utfördes av hantverkare på plats i huset under nybyggnad).

En chef jag hade i USA valde att köpa byggfirman som byggde om hans hus, var enda sättet att få dom att jobba klart.
haha tänk om man kunde göra så. fy fan vad skönt :)
 
Manor skrev:
Hej !

Ja, detta blir mitt första inlägg på detta forum.
Jag/vi har också haft vår beskärda del av hantverkare "from hell", men har nu haft hemma en firma som skött sig förträffligt. De har jobbat mellan 08:00 -- 18:00 varje vardag samt 10:00 -- 16:00 på lördagar. I deras totalåtagande så ingick utläggning av gångpapp samt plastskydd över möbler som låg i farosonen...bortfraktande av alla byggsopor samt fullständig hantering av inköp av allt från spackel och skruv till dörrknoppar och toalett (givetvis enligt vårt val av synliga saker). En uppföljning av materialkostnader och arbetstider görs via mail regelbundet, och vi har i stort sätt inte haft något att klaga på.

Hantverkarna som är från Polen jobbar via en svensk firma. Allt gjordes vitt på löpande räkning och till en summa som vida understiger svarta svenska hantverkarpriser. All kommunikation görs med byggbasen på klockren svenska, och som själv har ett förslutet som vanlig privatkund med egna "hemska" hantverkserfarenheter.

Så länge jag kan få tag i dessa hantverkare igen så är jag lycklig. Man ska aldrig säga aldrig, men jag vet inte vad som skulle få mig att välja svenska hantverkare igen. Skillnaden i hårt arbete, pris och servicevillighet är ofantlig, men då givetvis bara jämfört med de hantverkare som jag har haft att göra med tidigare.

mvh Manor

Hade dessa killar kollektivavtal genom sin svenska firma, med lägstalöner, försäkringar, traktamente, resersättningar, skyddsutrustning mm.???

Betalade arbetsgivaren skatter, sociala avgifter osv.

Om svaret är ja på dessa frågor så lär ju den svenska firman sitta skrynkligt till rent ekonomiskt.

Om svaret är Nej så har dom ju fått jobbet med osund konkurrens och då kan du visst köpt varan under marknadspris.
 
Snailman
pappskallen skrev:
Hade dessa killar kollektivavtal genom sin svenska firma, med lägstalöner, försäkringar, traktamente, resersättningar, skyddsutrustning mm.???

Betalade arbetsgivaren skatter, sociala avgifter osv.

Om svaret är ja på dessa frågor så lär ju den svenska firman sitta skrynkligt till rent ekonomiskt.

Om svaret är Nej så har dom ju fått jobbet med osund konkurrens och då kan du visst köpt varan under marknadspris.

Jag har fattat det så att de som jobbar här brukar ha en egen firma i hemlandet, som den svenska firman anlitar, tror det är svårt att följa reglerna på något annat sätt antar jag...

Vi är nu med i EU och jag tror inte det gagnar oss att våra löner slår i taket var 15:e år och all industri och byggverksamhet får klappa ihop och några år senare försöka starta om från noll igen, det känns som om vi ligger väldigt nära den toppen igen... Konkurrens över gränserna är jag säker på gör att dessa toppar och dalar jämnas ut, vilket bara är nyttigt för oss, de flesta bracher ska konkurrera över gränserna, och det är ingen lösning att bara jobba åt andra företag (som är en vanlig anmärkning från hantverkare på detta forum) Jag har liksom fått för mig att allt vad alla företag gör som slutkund har en människa som kund (rätta mig gärna om jag har fel) och om denne slutkund ska betala nån sorts hutlös övervinst, så gör det bara att denne (= jag och du) inte får valuta för våra pengar (= vårt arbete)

Jag kommer att göra min insats för att hålla ner byggkostanderna, inte genom att anlita utländs arbetskraft utan genom att göra jobbet själv. Det hindrar mig dock inte från att ha åsikter i frågan.

Med tiden kommer priser och löner att utjämnas, och att man tillåter konkurrens kommer att påskynda det hela.
 
Det är just det som är problemet, så kallade F-skattare som kommer och jobbar för löner långt under det svenska systemets, som dessutom saknar övriga förmåner/skydd/mm som övriga yrkesarbetare har.

Problemet är att dessa personer jobbar under ANSTÄLLNINGSLIKNANDE FORMER och därmed ska likställas med vanliga löntagare, och därmed ska reglerna för den svenska arbetsmarknaden följas för att konkurrensen ska kunna ske på lika villkor och för att alla yrkesarbetare ska ha det skydd, den lön och dom förmåner som regelverket kräver.

Detta har disskuterats i andra trådar och borde kanske fortsättas diskuteras där, då det ligger en (liten) bit från trådens huvudämne, men marlene sätter förhoppningsvis ner foten om så behövs.
 
pappskallen skrev:
Det är just det som är problemet, så kallade F-skattare som kommer och jobbar för löner långt under det svenska systemets, som dessutom saknar övriga förmåner/skydd/mm som övriga yrkesarbetare har.
Sorry, det var egentligen inte min mening med att trampa någon på tårna...utan bara att meddela att man kan ha tur att hitta bra hantverkare också. Mitt inlägg hade mer att göra med skötsamma och hårt arbetande hantverkare som man kunde lita på, än att priset var lågt.

Jag vet inte om det fanns något kollektivavtal etc. De var duktiga hantverkare med referenser, och all hantering sköts via en svensk firma och jag får kvitto på det jag betalar. Iom det så är jag väldigt nöjd.

mvh Manor
 
Nä du har inte trampat på mina tår i allafall, som jag skrev så drog tråden iväg med fokuset på just priset/utländska arbetare och det var ju inte ditt syfte.

klart att det finns duktiga ihärdiga och ärliga hantverkare också, både bland svenska och utländska entreprenörer.
 
Nått jag tycker är sjukt att jag måste jobba nästan en hel dag för att betala en hantvärkare som är hemma 2 timmar. och då tjänar jag andå inte så dåligt
 
Det här med att hantverkare skulle vara unika, är nog inte helt och hållet sant.
Om man lyfter blicken lite, och lämnar sin egen värld, och försöker se vad andra ser, kan man ibland häpna.

Jag har själv haft en otrolig tur med "mina" hantverkare. De har alltid gått att nå, de har hållit vad de lovat, osv... Men visst har jag hört bland vänner och arbetskamrater om hantverkare som är helt uppåt väggarna...

Det lustiga är att jag känner en elektriker, elektriker i grunden, men idag jobbar han som teknisk projektledare för el-, tele-, larm- och datafolk i anläggningar som kontorshotellbyggnader, vägtunnlar och liknande.
Han har precis samma åsikt om IT-konsulter, som många här (och i verkliga livet) har om hantverkare. Enligt honom lovar IT-konsulter att leverera en lösning på en viss tid till en viss kostnad. Det drar alltid över tiden, man får inte vad man beställt, det blir alltid dyrare, och det var dyrt redan från början. Dessutom får man ingen insyn i vad som görs, och ofta är det svårt att förstå för "vanligt folk".

Det lustiga är att jag jobbar som just IT-konsult. :)
Jag vet att han har rätt, tyärr. Det börjar bli bättre, allteftersom "vanligt folk" lär sig att förstå att det inte är magi eller rocket science, och att man inte kan ta vilka priser som helst.
Men, visst sjutton har jag varit med om, och ibland tyvärr bidragit till just sånt som man tycker att hantverkare står för. Inom branschen är det snarare regel än undantag att dra över tiden. Det "bara blir så". Kunden blir lidande, IT-konsultföretagen får in lite mer pengar på löpande timmar.
Och internt, oss IT-konsulter emellan, kan vi sucka och tycka att kunderna inte vet vad de egentligen vill ha, att de beställer fel och velar, vilket de också gör i många fall - precis som vi som beställer arbeten av hantverkare...

Nu börjar beställare av IT-tjänster att bli bättre på att ställa krav på IT-jobb, och vår bransch börjar också att bättra sig på egen hand, av eget intresse för kvalitet osv. Men när man jämför hantverkare och IT-konsulter, är det ibland illa likt.

Kanske finns det fler branscher som kan jämföras med de här två? Hur är det med tjänstemän på Försäkringskassan? Eller kommunen? Eller Telia?


Lite off topic, kanske, ber om ursäkt för det. Lite allmänna funderingar, bara, kunde inte hålla dem inne. :)
 
Rolig jämförelse. Men, med hänsyn tagen till konjunkturläge och så skulle jag säga att du får backa till 1999-2000 för att den ska vara rättvis. Det är fortfarande inte speciellt många it-konsulter som tackar nej till jobb. Däremot verkar det som att hantverkarna i kan välja och vraka.
 
sennen: Vet inte hur du jobbar, men jag (också IT-konsult) brukar i.a.f. ringa mina kunder om det blir förseningar eller om jag blir tvingad till att ställa in ett möte.
 
gravedigger skrev:
Rolig jämförelse. Men, med hänsyn tagen till konjunkturläge och så skulle jag säga att du får backa till 1999-2000 för att den ska vara rättvis. Det är fortfarande inte speciellt många it-konsulter som tackar nej till jobb. Däremot verkar det som att hantverkarna i kan välja och vraka.
Låter som om några it-konsulter borde skola om sig till hantverkare för att få marknaden att fungera.
 
sandhall: Jodå, jag hör av mig, och frågar man, svarar nog få att de inte gör det. Men, det finns de som inte gör det.

Ja, man kanske skulle bli snickare, eller nåt istället...
 
sennen skrev:
sandhall: Jodå, jag hör av mig, och frågar man, svarar nog få att de inte gör det. Men, det finns de som inte gör det.

Ja, man kanske skulle bli snickare, eller nåt istället...
Faktum är att jämförelsen kanske inte är helt tokig, fast den dock haltar lite på vissa områden, tex vad gäller komplexiteten och hur svårt det egentligen är för en lekman att sätta sig in i ett jobb...

Det här med utländsk arbetskraft är dock en likhet.

Nu hamnar vi rejält OT - men marlene får väl stänga tråden isf :)

Skall tillägga att jag jobbar med systemutveckling (IT/telekom), är dock inte konsult numer.

Ett par likheter mellan IT konsulter och hantverkare:
- Om kunden har en dålig spec kommer jobbet ta längre tid och bli dyrare och kunden blir troligen inte nöjd.
- Kunden har ofta en dålig spec :)
- Timpenningen är rejäl
- Förseningar och oförutsedda utgifter är vanliga
- Utländsk arbetskraft med lägre timpenning "smyger sig närmare", men ger också en del nya problemställningar där bla mycket bättre specning och uppföljning krävs.

Ett par skillnader dock:
- I princip i alla fall som jag känner till inom IT-branschen påbörjas arbeten på utsatt tid !
- Skulle man få problem med tidsplaneringen så informerar man och försöker lösa dessa i så god tid man kan, man struntar inte bara att dyka upp en vacker dag utan att ens informera om att man har ett annat uppdrag !
- Man bokar inte in ett möte typ "Jag kommer någongång vid 8-12 tiden" - och dyker sen upp vid 15-tiden...
- Inom IT får kunden i princip alltid betala för fel - vilket ju egentligen är lite bakvänt förstås - men det som händer är att om man rättar "buggar" så brukar detta göras samtidigt med utveckling av ny funktionalitet och därmed bakas det in i kostnaden. Har man tagit på sig något till fast pris så skall felfixningar ingå förstås.

Så det finns fläckar inom båda yrkena

Slut på OT :)

/K
 
Att förutsättningar ändras är väl ofta anledningen till att projekt försenas, åtminstonde vad gäller it-branschen och antagligen också byggbranschen. Kunden beställer en sak och under resans lopp ändrar sig, vill lägga till, göra om etc, i de flesta fall pga kunden inte visste exakt vad den ville ha från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.