terjevigen terjevigen skrev:
Jag köpte en Parkside-spik/dykertpistol för några månader sen. Är det någon som vet vilka nosskydd som passar till dem? Eller något annat sätt så att det inte blir så fula märken.
Går det att fila av "hammaren" ?
Jag köpte en tryckluftdriven klammer /dyckertpistol på Lidl för ett antal år sen.
Så länge den lyckades mata en dyckert funkade det ok men då den missade spikmatningen stämplade "hammaren" ett rektangulärt märke i listerna.

Det slog mig inte då att försöka fila, jag köpte en Basso på en utförsäljning som inte hade detta fenomen.
lidl pickan är dock mycket bra på deras klammer. lite synd att man så sällan har behov av klammer bara...
 
H hyggabus skrev:
Går det att fila av "hammaren" ?
Jag köpte en tryckluftdriven klammer /dyckertpistol på Lidl för ett antal år sen.
Så länge den lyckades mata en dyckert funkade det ok men då den missade spikmatningen stämplade "hammaren" ett rektangulärt märke i listerna.

Det slog mig inte då att försöka fila, jag köpte en Basso på en utförsäljning som inte hade detta fenomen.
lidl pickan är dock mycket bra på deras klammer. lite synd att man så sällan har behov av klammer bara...
Detta gäller den här tryckluftsdrivna varianten. Menade du samma? Ska titta lite på om det går att justera. Tyckte mest de fula märkena inte kom från hammaren utan mer det runt liksom.
 
  • Förpackning av en grön och svart Parkside tryckluftsdriven spikpistol/modell PDT 40 E4 med specifikationer och tillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag ser att min maskin är "äldre" än din
min har en rund ståltråd som säkring, den pressar en mjuk grop om man har otur.
din maskin har även snabbspänne för att rensa runt hammaren. Min har 4 insex för detta skojiga jobb.

Äldre grön spikpistol med rund ståltrådssäkring och insexskruvar för underhåll, saknar snabbspänne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är den nån som har erfarenhet av LIDL / Parkside metallskyddslack eller ev spray:

https://www.lidl.se/sv/p/dina-projekt/metallskyddslack/p48692
https://www.lidl.se/sv/p/dina-projekt/faerglack-400-ml/p48693

Är ute efter en färg för att måla och rostskydda maskiner. Dvs stål eller gjutjärn inomhus. Gärna med skumroller? Inte helt säker på att jag vill ha en så blank färg och hur blank den är exakt, men den är billig. Så länge den bara sitter på och är mer slagtålig än vanlig "klotterfärg".
 
bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Är den nån som har erfarenhet av LIDL / Parkside metallskyddslack eller ev spray:

[länk]
[länk]

Är ute efter en färg för att måla och rostskydda maskiner. Dvs stål eller gjutjärn inomhus. Gärna med skumroller? Inte helt säker på att jag vill ha en så blank färg och hur blank den är exakt, men den är billig. Så länge den bara sitter på och är mer slagtålig än vanlig "klotterfärg".
Är det nästa vecka den kommer?
Ska måla räcke och 2 stegar så den där hade ju varit bra kanske
 
T
nino nino skrev:
Är det nästa vecka den kommer?
Ska måla räcke och 2 stegar så den där hade ju varit bra kanske
Oxå nyfiken på den färgen till några järnstänger i växthuset.. nästa vecka om jag minns rätt..
 
Köpte en burk iaf. Vi får se om jag ångrar det.

Närbild av en burk med rostskyddslack, textdetaljer synliga, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Burk med varningsetiketter som visar brandfarliga och hälsoskadliga symboler på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Köpte en burk iaf. Vi får se om jag ångrar det.

[bild] [bild]
Ska du måla snart? Lite nyfiken på hur pass blank den är och om den verkar slitstark
 
nino nino skrev:
Ska du måla snart? Lite nyfiken på hur pass blank den är och om den verkar slitstark
Jag har provmålat på en bit rent plattstål och en bit rostigt armeringsjärn. Får se imorrn hur det ser ut. Verkade blank men inte superblank. Lite vattnig. Luktade nästan för lite. Kan bara jämföra med nån gammal generisk plåtfärg från ÖoB. Den är ju tjockare, stinker som fan och tar veckor innan den är klibbfri.

Har tyvärr ingen erfarenhet av Hammerite eller Rustoleum men jag såg att nya Hammerite Ultima också var nån slags vattenburen historia?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Rätt blank. Oklart resultat med hållfastheten. Klibbfri fort men lätt att skrapa bort efter 36h. Antar att man behöver vänta minst nån vecka innan man vet.

Armeringsjärn och färgprov mot skärbräda som visar glansig yta och finger som testar fästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halva armeringsjärnet är målat med mattare ÖoB plåtfärg btw. Det sitter som berget, men har ju också suttit i ~12mån.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Blev lite HLR på tidigare Lidl-inköp (borrhammare) igår. Själva dragavlastningen såg ganska elak ut så jag trodde att kabelbrottet låg precis där men efter lite mer undersökning så fan jag det några cm in i kabeln. Misstänker dock att dragavlastningen ökat påfrestningen på ledaren så det får nog bli någon modifiering där.

Öppnad borrhållare med synliga elledningar och en demonterad dragavlastning som ligger på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Rätt blank. Oklart resultat med hållfastheten. Klibbfri fort men lätt att skrapa bort efter 36h. Antar att man behöver vänta minst nån vecka innan man vet.

[bild]

Halva armeringsjärnet är målat med mattare ÖoB plåtfärg btw. Det sitter som berget, men har ju också suttit i ~12mån.
Sitter den bra nu? Eller ska man satsa på hammarlack?
Ska måla en stege på ca 7m som är uppsatt så man vill inte göra om jobbet :D
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
hsd
Jag har använt hammerite på en grind sitter bra och på en annan grind servalack sitter bra även den så troligen kommer lidlfärgen att fungera
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag har bra erfarenheter av Bengalack men även Hammerite.
Lackade klippdäcket på åkgräsklipparen med både grund och topplack från Bengalack för ett antal år sen.
det var dock renslipat först pga kryprost.
Lackade en gammal stålstege med hammerite för säkert 10 år sen. även det håller bra .
 
  • Gilla
Norschan och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Sitter den bra nu? Eller ska man satsa på hammarlack?
Ska måla en stege på ca 7m som är uppsatt så man vill inte göra om jobbet :D
Jo nu har den härdat rätt så bra. Tog ett par dagar till. Skulle vänta minst en vecka för att vara relativt säker. Men det är ju bättre än min gamla färg i det att den är klibbfri rel snabbt. Jag tycker att för priset så kommer den nog duga bra. Men jag kanske inte skulle chansa om det var nån pryl som ska sitta svårt åtkomlig där det är svårt att måla om.

Jag är isf mer oklar över om vattenburen färg jämfört med mer klassisk färg som många här har använt. Konsistens och hur den täcker. Tyckte det var lätt att missa lite fläckar, men å andra sidan står det på burken att man ska måla två gånger minst så.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.