Med åren har antalet katter i området ökat. Vi hade en katt strök omkring de första åren vi bodde här, nu är det 8 eller 9 olika katter. Vi är lite osäkra då vi har svårt att se skillnad på dem. Jag gillar inte katter, men de gillar mig av någon anledning. Jag låter dem vara, men säger till om de gör något jag inte vill, river i dynor, tar småfåglar mm. Vissa försökte komma in genom vår öppna altandörr, ett misstag de inte gör om i första taget. Att skada en katt skulle jag inte göra, lika lite som jag skulle skada rådjur, eller räven som bor i närheten.

Jag får helt enkelt gilla läget, vara sig jag vill eller inte. Jag har pratat med de ägare jag känner till om att de gärna får ha plinga eller självlysande halsband på katterna så att mina fågelholkar inte blir en buffé för katterna. Vi har gott om snok i området som katterna gärna leker med, ser jag det ingriper jag också, jag ser hellre att ormarna håller efter gnagarna än att katterna gör det.

Vi har en stor rävhane i området som jag sett komma med en katt i munnen. Vid samtal med kattägarna om detta ville de gärna ha skattning på rävarna så att deras husdjur inte blev rävmat. När vi tog upp kattens jaktinstinkt och jakten på småfåglar var det ju något helt annat. Men de kattägare jag känner i området är mycket förstående inför andras känslor rörande deras katter och lyssnar på argument.

Som med allt annat skyller jag inte på barnen eller husdjuret om skit händer. Jag skyller på föräldrarna eller ägarna.
Lev och låt leva. Livet är kort.

Till TS. Tyvärr har jag ingen direkt lösning på ditt problem eller frågeställning. VI har anpassat oss i viss mån efter att katter finns. I andra fall har vi skrämt skiten ur katterna så att de näppeligen vågar göra om det.
 
  • Älska
JohanLun
  • Laddar…
Det är mycket prat i tråden om ihjälplågade småfåglar.. Men jag vet många småvilt jägare som föredrar uteslutande möss. Bl a min gamla kastrerade hona. Här är ett kort taget efter jag var borta i 2-3 timmar (sonen var hemma). 3 möss prydligt uppradade på hallmattan. Totalt den sommaren tog hon 60+ möss. Och de enda fåglar som dog hos mig var de som flög in i fönster. Mina grannar var nog väldigt tacksamma över henne. Min systers katt tar tresiffrigt på musfronten varje år. Innan de skaffade katt hade de väldiga problem med möss. Katt bredvid tre döda möss uppradade på en hallmatta inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Är möss mindre viktiga än fåglar?

Själv hade jag aldrig möss i huset innan jag skaffade katt. De tar in mössen och släpper dom inne så de kan jaga vidare. Jag hade kattlucka.
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Fröken Händig Fröken Händig skrev:
Det är mycket prat i tråden om ihjälplågade småfåglar.. Men jag vet många småvilt jägare som föredrar uteslutande möss. Bl a min gamla kastrerade hona. Här är ett kort taget efter jag var borta i 2-3 timmar (sonen var hemma). 3 möss prydligt uppradade på hallmattan. Totalt den sommaren tog hon 60+ möss. Och de enda fåglar som dog hos mig var de som flög in i fönster. Mina grannar var nog väldigt tacksamma över henne. Min systers katt tar tresiffrigt på musfronten varje år. Innan de skaffade katt hade de väldiga problem med möss.[bild]
Nja, för mig är det inte ok att plåga ihjäl några djur alls.

Men om din katt har en så utpräglad jaktinstinkt så tillhör den sannolikt de katter som plågar ihjäl småfåglar också. Alla katter kan ju inte vara så unika att de inte dödar småfåglar, det är ju många miljoner som går åt varje år... så sätt en bjällra på katten.

Skaffa gärna musfällor som antingen fångar levande eller hellre avlivar mössen skonsamt. :)
 
G gaidin skrev:
Är möss mindre viktiga än fåglar?

Själv hade jag aldrig möss i huset innan jag skaffade katt. De tar in mössen och släpper dom inne så de kan jaga vidare. Jag hade kattlucka.
Möss brukar räknas till skadedjur. Nu bor jag i tegelvilla så problemen för mig var i trädgårdslanden. Förra huset däremot knaprade de runt i väggarna tills (en annan) katten tog den.
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, för mig är det inte ok att plåga ihjäl några djur alls.

Men om din katt har en så utpräglad jaktinstinkt så tillhör den sannolikt de katter som plågar ihjäl småfåglar också. Alla katter kan ju inte vara så unika att de inte dödar småfåglar, det är ju många miljoner som går åt varje år... så sätt en bjällra på katten.

Skaffa gärna musfällor som antingen fångar levande eller hellre avlivar mössen skonsamt. :)
Eftersom hon inte gick långt och visade upp varje byte hon tog, oavsett om det var möss eller fjärilar så kan jag säga att hon inte tog fåglar. Sen plågas möss av fällor också. Och då jag inte har problem i huset så tror jag inte det är så bra sätta fällor utomhus vid potatislandet precis. Tyvärr så finns kissen inte längre med oss då hon fick somna in av hög ålder och cancer på det.. Och de två nya har inte visat mer jaktlycka än flugor.. Verkar dock vara mindre möss i år också.

Men med dagens mode i stora fönster, inglasade altaner osv så går det åt många fåglar där.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nissens
Fröken Händig Fröken Händig skrev:
Eftersom hon inte gick långt och visade upp varje byte hon tog, oavsett om det var möss eller fjärilar så kan jag säga att hon inte tog fåglar. Sen plågas möss av fällor också. Och då jag inte har problem i huset så tror jag inte det är så bra sätta fällor utomhus vid potatislandet precis. Tyvärr så finns kissen inte längre med oss då hon fick somna in av hög ålder och cancer på det.. Och de två nya har inte visat mer jaktlycka än flugor.. Verkar dock vara mindre möss i år också.

Men med dagens mode i stora fönster, inglasade altaner osv så går det åt många fåglar där.
Nej, fällor som plågar möss är inte tillåtna..
Ok, ännu en kattägare som har katter som aldrig plågar småfåglar.. :rolleyes:

Jag har haft hus med fönsterpartier i flera decennier, det har hänt två ggr att fåglar flugit in i fönstren, och båda ggr tvärdog de utan att antagligen ha fattat vad som hänt. Aldrig har det legat några skadade fåglar på marken. Inte heller har det varit märken på fönstren som det blev de båda gångerna fåglarna flög in i dem, det blir ett fett märke på glaset liksom. Så det där att fönsterpartier plågar djur är trams.

Sätt du bjällror på dina katter så kan du vara mer säker på att de inte plågar småfåglar. Du har inget att förlora eller hur?
 
K
Nissens Nissens skrev:
Nej, fällor som plågar möss är inte tillåtna..
Ok, ännu en kattägare som har katter som aldrig plågar småfåglar.. :rolleyes:

Jag har haft hus med fönsterpartier i flera decennier, det har hänt två ggr att fåglar flugit in i fönstren, och båda ggr tvärdog de utan att antagligen ha fattat vad som hänt. Aldrig har det legat några skadade fåglar på marken. Inte heller har det varit märken på fönstren som det blev de båda gångerna fåglarna flög in i dem, det blir ett fett märke på glaset liksom. Så det där att fönsterpartier plågar djur är trams.

Sätt du bjällror på dina katter så kan du vara mer säker på att de inte plågar småfåglar. Du har inget att förlora eller hur?
Jag har tillåtna fällor och några gånger har möss fastnat med ben/ baken och överlevt fällan . Vet ej hur länge dem kan suttit men Max 24 timmar innan jag hittade och slog ihjäl dem . Så tillåtna fällor är ingen säkerhet
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, fällor som plågar möss är inte tillåtna..
Ok, ännu en kattägare som har katter som aldrig plågar småfåglar.. :rolleyes:

Jag har haft hus med fönsterpartier i flera decennier, det har hänt två ggr att fåglar flugit in i fönstren, och båda ggr tvärdog de utan att antagligen ha fattat vad som hänt. Aldrig har det legat några skadade fåglar på marken. Inte heller har det varit märken på fönstren som det blev de båda gångerna fåglarna flög in i dem, det blir ett fett märke på glaset liksom. Så det där att fönsterpartier plågar djur är trams.

Sätt du bjällror på dina katter så kan du vara mer säker på att de inte plågar småfåglar. Du har inget att förlora eller hur?
Hur vet du att inte nån katt eller annat djur ätit upp de fåglar som bara skadats? Bevakar du fönstren 24/7? Gäller nolltolerans för dig? Du agerar hänsynslöst som inte sätter igen fönstren eller iallafall tejpar upp rovfågelprofiler på varenda fönster! Du har väl inget att förlora på det? Kan vara mängder av fåglar som plågats eller skadats så de blivit fångade pga dina fönster!

Och, eftersom du fortsätter kasta sten antar jag att du ÄR vegetarian? Du har glömt att svara på det! Om inte kan jag rekommendera uppdrag gransknings "Arla gården" med uppföljare. På en kycklinguppfödning är det troligen ännu värre om man nu gillar fåglar. Då kan nog en ny kost vara att föreslå om du inte vill bidra till att plåga djur. Eller är det skillnad?
 
K
Fröken Händig Fröken Händig skrev:
Möss brukar räknas till skadedjur. Nu bor jag i tegelvilla så problemen för mig var i trädgårdslanden. Förra huset däremot knaprade de runt i väggarna tills (en annan) katten tog den.
Möss är skadedjur som man gör sig av med så fort som möjligt , kan då en katt hjälpa till med det så är man bara glad för hjälpen. Vissa förstår inte detta bara
Har dock ingen katt så får sköta det själv
 
Nissens
J JohanLun skrev:
Hur vet du att inte nån katt eller annat djur ätit upp de fåglar som bara skadats? Bevakar du fönstren 24/7? Gäller nolltolerans för dig? Du agerar hänsynslöst som inte sätter igen fönstren eller iallafall tejpar upp rovfågelprofiler på varenda fönster! Du har väl inget att förlora på det? Kan vara mängder av fåglar som plågats eller skadats så de blivit fångade pga dina fönster!

Och, eftersom du fortsätter kasta sten antar jag att du ÄR vegetarian? Du har glömt att svara på det! Om inte kan jag rekommendera uppdrag gransknings "Arla gården" med uppföljare. På en kycklinguppfödning är det troligen ännu värre om man nu gillar fåglar. Då kan nog en ny kost vara att föreslå om du inte vill bidra till att plåga djur. Eller är det skillnad?
Om du hade bemödat dig med att läsa det jag skrev, så blir det en fet fläck på ett fönster som en fågel flugit in i. Det har jag sett de två gånger det hänt på mina hus. De syns tydligt inifrån.

Menar du att kycklingfarmer minskar ansvaret för att kattägare låter sina djur plåga småfåglar?
Kan du förklara hur den ekvationen går ihop? :crysmile::rofl:
 
Den enklaste lösningen bör vara en obligatorisk registrering av katter och en kattavgift för att bekosta administrationen av detta, lösspringande katter kan därefter fångas in och säljas till den som vill ha katt. Vilket borde göra att bla sommarkatter minskar.
 
Nissens
K Krille_90_ skrev:
Jag har tillåtna fällor och några gånger har möss fastnat med ben/ baken och överlevt fällan . Vet ej hur länge dem kan suttit men Max 24 timmar innan jag hittade och slog ihjäl dem . Så tillåtna fällor är ingen säkerhet
Det är säkert som du säger. Men det är sannolikt relativt sällan det händer. För en mus eller småfågel som katten fått tag i så är det 100% som blir plågade under lång tid..
 
Nissens
Å åk-lagarn skrev:
Den enklaste lösningen bör vara en obligatorisk registrering av katter och en kattavgift för att bekosta administrationen av detta, lösspringande katter kan därefter fångas in och säljas till den som vill ha katt. Vilket borde göra att bla sommarkatter minskar.
Och att fånga in lösspringande katter skall också finansieras av kattavgiften? Risken är att den blir hög..
 
Nissens Nissens skrev:
Om du hade bemödat dig med att läsa det jag skrev, så blir det en fet fläck på ett fönster som en fågel flugit in i. Det har jag sett de två gånger det hänt på mina hus. De syns tydligt inifrån.

Menar du att kycklingfarmer minskar ansvaret för att kattägare låter sina djur plåga småfåglar?
Kan du förklara hur den ekvationen går ihop? :crysmile::rofl:
Du har fortfarande inte svarat och jag ser en trend i din retorik att undvika svara på "svåra" frågor utan istället kasta ut ett nytt eller upprepa ett gammalt påstående, jag förklarar om du svarar på om du är vegetarian! ;)

De fåglar som DÖTT lämnar ett märke, hur vet du att de fåglar som bara blir skadade eller medvetslösa då lämnar samma märke? Rimligen kan ju en mindre smäll innebära inget eller bara ett litet märke du inte ser. Nu får du kamma dig och vässa retoriken lite till här!!! :D

Å åk-lagarn skrev:
Den enklaste lösningen bör vara en obligatorisk registrering av katter och en kattavgift för att bekosta administrationen av detta, lösspringande katter kan därefter fångas in och säljas till den som vill ha katt. Vilket borde göra att bla sommarkatter minskar.
Båtregistret gick ju inte så bra, men jag håller med, chippa alla katter. Regga. Skjut inte utan fånga i levandefälla, om nu röde-baron är ute och kryper en natt lär han väl kunna ställa ut en fälla han vittjar och sen tar en kopp java för att avsluta med att scanna chippet på katten för att se om den är vild eller ej (även om jag antar att han finner ett nöje i att skjuta prick och döda katter, men han får väl återgå till juniorernas skytteklubb där hans största prestation i livet togs - GULDMÄRKET - och skjuta lite prick där).

Obligatorisk chippning och en avgift för katter tycker jag absolut är en bra ide. Är det så att detta redan finns för hundar? Då borde det vara tämligen enkelt att ordna. Man skulle faktiskt även kunna tänka sig en obligatorisk försäkring så har man löst mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.