Dalkias priser BORDE alla kommande alsikebor samtala med Alsikebolaget om då jag tror att de har stor möjlighet att påverka Dalkia.....

Det bästa vore naturligtvis att Dalkia krävdes på prisgarantier, även på sikt.... Då kanske fler skulle ansluta sig......
 
Kalle Anka skrev:
Dalkias priser BORDE alla kommande alsikebor samtala med Alsikebolaget om då jag tror att de har stor möjlighet att påverka Dalkia.....

Det bästa vore naturligtvis att Dalkia krävdes på prisgarantier, även på sikt.... Då kanske fler skulle ansluta sig......
En dum fråga kanske: Får verkligen ett kommunalt bolag lägga på anslutningsavgiften i tomtpriset och därmed gynna ett enskilt bolag på detta sätt? Ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag att man skall behöva betala 30 000 för en så ofördelaktig deal. arghh

Är det något som räknat på driftskostnad med fjärrvärme från Dalkia? Är inte det väldigt mycket dyrare än FLVP?
 
Idén med att gemensamt göra slag i saken och skrapa ihop någon form av namninsamling är nog inte helt fel. Kommer var och en och klagar över prissättningen biter det förmodligen inte så mycket på Dalkia. Får vi däremot ihop en lista med namn som ansluter sig under förutsättning att de friserar priset per kWH, så finns det nog goda förutsättningar att lyckas.
 
Och Marie på Alsikebolaget var ju vänlig nog att bifoga allas mejladresser :)
Vad säger ni? Dags för operation konsumentkraft?

/Alex
 
Hej på er blivande grannar!

Vi har bokat 1:489, inte vårt förstaval, men vi är ganska nöjda ändå. Ser att både 488, 490 och 506 har varit inne och skrivit här, trevligt då dessa ligger precis invid vår tomt! Vi lutar åt trivselhus…

Vår familj består av Eva och Fredrik, Ellen -02, Erik -04 och Edvin -06
 
Hej!

Kul att fler ansluter sig! Vi skall nog bygga 1,5-plan från Myresjöhus.
Familjen består av Alex, Katarina och Filip -05.

Blir ju perfekt med knoddarna :)
 
kungkokos skrev:
Och Marie på Alsikebolaget var ju vänlig nog att bifoga allas mejladresser :)
Vad säger ni? Dags för operation konsumentkraft?

/Alex
Absolut, jag är på! Lätt irriterad över att man är påtvingad något som man kanske inte vill ha. Och när det rör sig i 30.000:- klassen blir jag bara ännu mer irriterad.
 
Hej!

Pratade med både Dalkia och Alsikebolaget idag. Jag sa att ingen verkade vara intresserad av att ansluta sig till dessa prisnivåer. Dalkia skulle ta med sig detta in i organisationen och se om de kunde återkomma med ett bättre erbjudande. Om det var tillräckligt många som visade intresse skulle det kanske finnas utrymme för diskussion.

Alsikebolaget hade också identifierat denna problematik och skulle göra än fler påtryckningar via deras VD. Får se om detta hjälper.

Jag betvivlar dock att de kan komma ner till några nivåer som skulle ge en bra värmeekonomi jämfört med andra alternativ. Då måste de ju gå ner rätt mycket i pris vilket de troligtvis inte kan.

Det intressanta var att Dalkia även eldar med olja vid -5 grader för att ge stödvärme då pellets inte räcker. Mycket intressant då man påstår att fjärrvärme är ett miljövänligt alternativ. På sikt när man fått tillräckligt många abonnenter planerar man dock bygga bort oljeberoendet. Skall bli spännande att se hur många kunder de kan få med dessa prisnivåer.

Just nu lutar det åt en högeffektiv FLVP från ComfortZone för vår del. Får se om Myresjö kan ordna det.
 
Hur långt fram i tiden planerar ni att kunna flytta in uppe på boängsåsen?

/Blivande Alsikebo....
 
Är det byggt någonting på åsen ännu?
Det vore väldigt kul att komma förbi och se hur husen ni planerar här växer upp när det blir dax för er.
Kollade på eniro men där var det bara skog på åsen men de bilderna är ju inte helt nya.
 
Det finns hur mycket hus som helst på Boängsåsen. Åsgatan etapp 1 är i det närmaste färdig. De tomter som diskuteras här ovan är dock inte byggklara förrän i augusti. Bilderna som finns på Eniro är, som du påpekar, knappt från modern tid...
 
Kul. Då tar vi en söndagspromenad med bilen och tittar runt med huskatalogerna i knät. Vad är det för hus vi kan se?
 
stark1 skrev:
Hur långt fram i tiden planerar ni att kunna flytta in uppe på boängsåsen?

/Blivande Alsikebo....
Kanske Januari/Februari 2008!? Ni då?
 
Var ute och söndagspromenerade med bilen vid Bosängan idag.
Herrejistanes så mycket hus det byggs där!!
Det var verkligen så att man kunde gå och bocka av kataloghus efter kataloghus. Bland annat fick vi se Myresjöhus Duett tom inuti.
Vore kul om man hade en skylt på huset de första åren det står där fabrikant och husnamn stod. Färgnummer skulle också vara kul att få.
En givande dag i Bosängen!
 
Det ska tydligen byggas ett kvarter med visningshus i Aliske, som ett litet HusExpo.

Synd att det inte redan finns där nu, så man kunde komma in i olika hus och titta och jämföra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.