Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Jag fick min första spruta med Pfizers igår. Nu är jag vad jag vet fullt frisk i övrigt, bara lite överviktig. Om jag blir påkörd av bussen imorgon så kommer det vara 181 döda som fått Pfizers? Eller dog jag inte av vaccinet utan av bussen? Du kan inte anta att alla dog av sprutan. De flesta skulle jag tro dog trots sprutan.
Säg att jag hade haft svår leukemi och fått sprutan och sedan avled. Dog jag då pga sprutan eller pga min leukemi? Eller om jag varit 90 år och i så dåligt skick så att risken att avlida i en vanlig förkylning varit rejält hög, dog jag då automatiskt av vaccinet?
Även om vi antar att alla dog av vaccinet, vilket såklart inte är i närheten av korrekt, så har över 3 miljoner medborgare i Sverige nu fått sin första spruta. Om vi sägar att 200 av dessa dött av vaccin så kan du jämföra det med de som dött utan vaccin och se vilket som verkar ha störst risk.

Sen akn du såklart tänka att du inte är i riskgrupp eller riskålder, men då bör du rimligen plocka bort de från de 200 döda också, om jämförelsen ska vara rättvis.


Bara så du vet så finns det medier som inte är skattefinansierade, men även när du då tittar direkt på läkemedelsverket så är ju det skattefinansierat, så hur man än gör så blir det lite knepigt.
Nej, enligt soffepidemiologerna tillhör du då de som dog MED Pfizers vaccin. :rofl::crysmile:

Och den bestämda slutsatsen man kan dra är att vaccinet är livsfarligt!
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Vad jag har förstått så finns det ingen som på allvar tror att det finns några "långtidseffekter" av vaccinen, det är beprövade tekniker så ingen stor gissning, utan nu har vi upplevt det hela, det blir inte mer än så här.
Nu nu nu!
Nu snappade jag upp din sublima och diskreta ironi. Jag var på vippen att reagera impulsivt på en så ogrundat påstående med en av mina ödmjuka kommentarer. Men hejdade mig i sista stund. -Vänta nu, den här killen är ironisk!
För om framtiden, vet ingen.

Staffans
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Nej, enligt soffepidemiologerna tillhör du då de som dog MED Pfizers vaccin. :rofl::crysmile:

Och den bestämda slutsatsen man kan dra är att vaccinet är livsfarligt!
Nej.
Fetma hos friska personer ser ut att vara den i särklass största riskfaktorn. På intensiven i Skövde är alla icke gamla, som är inlagda för Coronan tjocka i varierande grad.

Staffans
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej.
Fetma hos friska personer ser ut att vara den i särklass största riskfaktorn. På intensiven i Skövde är alla icke gamla, som är inlagda för Coronan tjocka i varierande grad.

Staffans
Vad menar du med icke gamla?
Jag vet inte hur det är just i Skövde och just nu men vecka 17 var den största åldersgruppen som skrevs in på IVA i Sverige gruppen 60-69 år. Det var 80 st och det var ung. 40 st i 10-årsgruppen innan och efter. https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/

Om du med icke-gamla menar alla under 70 år så har mycket sällan de över 80 kommit in på IVA. Gruppen 70-79 var ju vecka 17 i stor utsträckning vaccinerade och kom därför inte in på IVA lika mycket medan de under andra vågen var den största åldersgruppen och nu borde man börja se en vaccineringseffekt även i gruppen 60-69.

I åldern 50-70 år är ju övervikt mycket vanlig.
Har man dålig kondition, oavsett orsak, så blir man också lättare allvarligt sjuk. Ska alla innevånare konditionstestas tycker du och resultatet av det ska avgöra i vilken ordning de ska vaccineras?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Ska alla innevånare konditionstestas tycker du och resultatet av det ska avgöra i vilken ordning de ska vaccineras?
Var får du allt ifrån?
Under en intervju med en läkare på intensiven i Skövde, sade hon att de numera vårdar flest yngre. Gissningsvis betyder det, yngre än de, de tidigare vårdade och att alla var tjocka eller väldigt tjocka.
Alltså kan man dra slutsatsen att fetma är en riskfaktor. De hade alltså inga smärta personer inlagda.

Kan du missförstå även detta, är du värd en medalj.:D

Staffans
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag fnissar lite för jag blev lite nyfiken på hur kvällstidningsjournalisterna skulle prestera på mattedelen av högskoleprovet, det skulle nog kunna bli ett manus till en revy på Fredriksbergsteatern, en kväll i lyteskomikens tecken.
De skulle säkert få till det! :cool:
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Var får du allt ifrån?
Under en intervju med en läkare på intensiven i Skövde, sade hon att de numera vårdar flest yngre. Gissningsvis betyder det, yngre än de, de tidigare vårdade och att alla var tjocka eller väldigt tjocka.
Alltså kan man dra slutsatsen att fetma är en riskfaktor. De hade alltså inga smärta personer inlagda.

Kan du missförstå även detta, är du värd en medalj.:D

Staffans
Om ”snillen” får spekulera (host.. jag.. haha).. så skulle jag tro att fetma är en riskfaktor på det viset att när de behöver vårdhjälp (dvs inläggning/nedsövning) så är de mer problematiska att ha och göra med pga fysiska orsaker.

Det vill säga, jag tror inte de smittar andra mer el mindre för de är ”feta”.. tror heller inte att de blir sjuka lättare pga fetman.. men när de väl blir sjuka - så behöver vissa av dem mer vård pga fetman.

Sedan spelar ju hälsan i övrigt in såklart, finns feta personer med bättre lungor/kondis än smalare varianter.. precis som de finns dem som redan är sjuka i annat från början!
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Snigla Snigla skrev:
Om ”snillen” får spekulera (host.. jag.. haha).. så skulle jag tro att fetma är en riskfaktor på det viset att när de behöver vårdhjälp (dvs inläggning/nedsövning) så är de mer problematiska att ha och göra med pga fysiska orsaker.
Och jag kan tänka mig att personer med fetma ofta har diverse inflammationer i kroppen. Socker är t ex en av de stora faktorer i IBS.
Detta påverkar såklart patientens immunförsvar och covidsjukdomen blir allvarligare.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Var får du allt ifrån?
Under en intervju med en läkare på intensiven i Skövde, sade hon att de numera vårdar flest yngre. Gissningsvis betyder det, yngre än de, de tidigare vårdade och att alla var tjocka eller väldigt tjocka.
Alltså kan man dra slutsatsen att fetma är en riskfaktor. De hade alltså inga smärta personer inlagda.

Kan du missförstå även detta, är du värd en medalj.:D

Staffans
Tack!
Vad man menar med gammal är så individuellt, frågar du en 20-åring så kan det vara alla över 50 men frågar du en 50-åring så kan det vara alla över 70 t.ex.

Ja, det är välkänt att personerna på IVA är yngre under tredje vågen än under andra vågen som jag skrev förut. I stället för att IVA domineras av 70-79 år är det nu 60-69 år som dominerar och det då troligen för att 70+ i stor utsträckning är vaccinerade eller har varit extra försiktiga i väntan på vaccinet och dess effekt.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/

Det betyder ju däremot inte att 40-åringar med ett BMI på 30 löper större risk att hamna på IVA än en normalviktig 65-åring. Har 40-åringen däremot högt blodtryck eller diabetes också så tillhör den personen redan en riskgrupp som ingår i fas 3 eftersom man har sett att dessa sjukdomar har ett starkare samband med IVA än bara övervikt. Det finns en stark korrelation mellan övervikt och vissa andra sjukdomar som anses vara en riskfaktor för allvarlig covid.

Förstår du vad jag menar?
 
BirgitS
Nyhet från EMA:
EU:s läkemedelsmyndighet meddelar att Pfizer/Biontech-vaccinet mot covid-19 tryggt kan förvaras i kylskåpstemperatur i upp till en månad.
Tidigare har vaccinet endast fått förvaras kylskåp i 5 dagar men nu visar då undersökningar att det går bra med längre tid. Det kommer att göra det lättare att distribuera ut vaccinet i många länder och/eller glesbefolkade delar av länder.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 19.05
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Förstår du vad jag menar?
Jag förstår vad du menar. Men jag håller inte med dig.

Staffans
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag förstår vad du menar. Men jag håller inte med dig.

Staffans
Okej. Har du någon mer fakta i frågan som du kan upplysa oss med?
Typ att väldigt få av dessa överviktiga personer har fyllt 60 år, har högt blodtryck, diabetes eller någon av de andra riskfaktorer som medför att de ingår i fas 3?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Här är lite andra intressanta ”nyheter” i Coronahavet.
https://newsvoice.se/2021/03/margareta-skantze-coronakrisen/

Vill man veta mer kan man söka efter t.ex. Word Doctors Alliance.
Stiftung Corona Ausschuss är lite knepigare om man inte kan tyska. Ofta engelska också, men mycket mestadels tyska.
 
Alltså haha!
Jag förutsätter att det här är jättefejk. Men nu har jag sett det här dyka upp på flera ställen,
Så jag MÅSTE bara fråga! Ni som har tagit sprutan - är det någon som har testat detta?
Om inte, kan inte nån SNÄLLA prova, och rapportera tillbaka. Hur sjukt vore det?

Jag måste få veta! Annars blir jag illa tvungen att magnetattackera min stackars 70-åriga farsa som kom undra om jag blivit spritt språngande haha!

https://www.bitchute.com/video/sMtYo2d5i3Yk/
 
G gaidin skrev:
Så som vi jobbar inom det offentliga (Jobbar på region) så handlar det inte om hemligstämpling.
Det är ett ganska starkt ord som används av andra typer av myndigheter, polis, försvar, MSB o s v.

Det jag skulle tro att det handlar om i detta fallet är att de klassar en del material som Arbetsmaterial. D v s förarbeten till själva beslutet. Sådant behöver man inte dela med sig av.
När de har sin jargong med sina likar i sina diskussioner så kan det nog ganska snabbt missuppfattas av den som inte är så insatt, vilket ju vi har sett exempel på här i tråden, och då väljer man att inte dela med sig av detta material.
För FHM har detta knappast ens varit ett samtalsämne tidigare och det är först nu i den mediala hysterin kring myndigheten som de haft anledning att se över sin policy.

Som sagt; Detta är vad jag tror. Om sedan media skriker hemligstämpel o s v för att skapa rubriker må det väl vara hänt, men man får nog försöka förstå hur en myndighet fungerar innan man dömer för hårt.
Lyssna på programmet så får du en bättre uppfattning om bristerna. JC ville inte vara med på intervju men skickade sin pressekreterare. Han håller för öppet att det inte fungerat som det borde.

Varför? Det finns stora fördelar med att inte vara tydlig med vad man beslutar. Den största är att man inte kan ställas till svars för dåliga beslut i efterhand.

Det är dock en mycket allvarlig brist i vårt ganska unika offentlighetsprincip om den inte klarar en stresstest av det här slaget. Själva idén med en offentlighetsprincip är ju inte att att det skall vara offentligt när det så myndigheten behagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.