Hej,

Ska bygga ett antal bryggor och tänkte göra en flytbrygga längst ut med räcke av galvaniserade rör i någon dimension (något mellan 10-22 mm).

Vart hittar jag sådana rör till överkomligt pris?

Illustration av en flytbrygga med räcken av galvaniserade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag byggde ett stålräcke vid havet och var noga med att svetsa och borra klart innan galvaniseringen. Annars finns det risk för korrision vid såna ställen.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Du köpte alltså stålrör och penslade på kallgalv själv alltså?

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag byggde ett stålräcke vid havet och var noga med att svetsa och borra klart innan galvaniseringen. Annars finns det risk för korrision vid såna ställen.
 
Får inte riktigt fram fraktpriset men den kostnaden måste väl astronomisk om det är piper på 6m :seenoevil::dizzy:?

Martin Berggren Martin Berggren skrev:
[länk]
 
Jag tror inte kallgalv blir så hållbar.
Nej, en svetsfirma svetsade ihop stolpar och rör och det lämnades till varmgalvaniserring i ett stycke.
 
  • Haha
Nobbe_1
  • Laddar…
I vår webbutik och via postorder kan du beställa rör i längder: 1 m, 2 m och 3 m

tydligen bara 6m rör i butik
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Men det måste väl ändå blir rätt dyr fraktkostnad för rörlängder på 2 m? Det blir ju nästan 70 m. Alltså 35 längder.

Martin Berggren Martin Berggren skrev:
I vår webbutik och via postorder kan du beställa rör i längder: 1 m, 2 m och 3 m

tydligen bara 6m rör i butik
 
Nu tänkte inte jag lägga ut en årslön på räcket utan därför frågade om lite billigare möjligheter. Varför skulle inte kallgalv hålla (inte så insatt i ämnet)?

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror inte kallgalv blir så hållbar.
Nej, en svetsfirma svetsade ihop stolpar och rör och det lämnades till varmgalvaniserring i ett stycke.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Nu tänkte inte jag lägga ut en årslön på räcket utan därför frågade om lite billigare möjligheter. Varför skulle inte kallgalv hålla (inte så insatt i ämnet)?
Du kan likställa kallgalv med en lite bättre grundfärg.

Annars borde du kunna leta upp en lokal smidesfirma o köpa icke certade svarta rör med söm för hyfsat pris.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Nu tänkte inte jag lägga ut en årslön på räcket utan därför frågade om lite billigare möjligheter. Varför skulle inte kallgalv hålla (inte så insatt i ämnet)?
Du kanske ska skippa rör och köra rostfri vajer istället. Finns på tex Biltema. Du kör rostfria öglor i ändarna och borrar igenom vajern på stolparna i mitten. Minst 6 mm vajer gärna 8 mm för utseendets skull.

tror det skulle bli riktigt snyggt till din flotte.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag hoppas inte att du har så låg årslön som jag betalade för min konstruktion. Vad ska du ha för stolpar?
 
F
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Nu tänkte inte jag lägga ut en årslön på räcket utan därför frågade om lite billigare möjligheter. Varför skulle inte kallgalv hålla (inte så insatt i ämnet)?
Du kan ju kolla frakten innan du bestämmer att det är skitdyrt så vet du och gissar inte längre.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Jag gav det som förslag till ”hon som bor på andra sidan sjön” (särbon). Men det föll inte i god jord



Krille-72 Krille-72 skrev:
Du kanske ska skippa rör och köra rostfri vajer istället. Finns på tex Biltema. Du kör rostfria öglor i ändarna och borrar igenom vajern på stolparna i mitten. Minst 6 mm vajer gärna 8 mm för utseendets skull.

tror det skulle bli riktigt snyggt till din flotte.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.