N Nerre skrev:
Intressant. Hur många var ni i bilen? Vi har ju oftast tyckt att vår kombi varit gränsfall till för trång för 2 vuxna och 2 barn med semesterpackning. För campingsemestern är takboxen ett måste och det är ganska strikta restriktioner på hur mycket kläder man får ha med sig. Vår campingpackning har optimerats under 20 års tid, över tre olika bilar, men det finns inte ens chans att få in den i en bil som inte är kombi.
När jag var liten åkte vi runt två vuxna och tre barn i en 240 med takbox och tältade. Nu går vi knappt in en xc90 med större takbox och en person färre. Sakerna är klart fler och större nuförtiden.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Gör de verkligen det?

Just eftersom det går så snabbt att tanka är min bild i alla fall att folk hellre tar ett tankstopp och köper glass eller fika när det är 1/4 tank kvar. Det gör i alla fall jag.
Haha, du hittar de som skriver om att de kör så med elbilar, men inte med bensin/dieselbilar trots att flera skrivit så i tråden?
N Nerre skrev:
Jag får nästan räckviddsångest när bilen börjar varna för att det bara är 50 km räckvidd kvar.
Det bör du få. Om bilen signalerar 50 km kvar och du tvingas stanna 4 timmar i -10 grader så kan du vara beredd på att frysa.
 
  • Haha
Nils Terminus
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Intressant. Hur många var ni i bilen? Vi har ju oftast tyckt att vår kombi varit gränsfall till för trång för 2 vuxna och 2 barn med semesterpackning. För campingsemestern är takboxen ett måste och det är ganska strikta restriktioner på hur mycket kläder man får ha med sig. Vår campingpackning har optimerats under 20 års tid, över tre olika bilar, men det finns inte ens chans att få in den i en bil som inte är kombi.
Jag minns när jag var liten och vi åkte på campingsemester i en Opel Kadett halvkombi. den bilen var 4 meter lång, dvs mindre än en moder VW Polo. Vi åkte 2 vuxna och tre barn inklusive ett rejält tält. Tältduken låg i en påse och pinnar etc i en annan. Tältdukspåsen är som en cylinder med 50 cm i diameter och 120 cm hög. Det gick det med.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Haha, du hittar de som skriver om att de kör så med elbilar, men inte med bensin/dieselbilar trots att flera skrivit så i tråden?

Det bör du få. Om bilen signalerar 50 km kvar och du tvingas stanna 4 timmar i -10 grader så kan du vara beredd på att frysa.
Min Golf diesel brukar dra 0.6 liter timmen enligt färddatorn på tomgång så 4 tim i alla fall bör soppan räcka till min bil.
 
Fairlane
S smurfen72 skrev:
Min Golf diesel brukar dra 0.6 liter timmen enligt färddatorn på tomgång så 4 tim i alla fall bör soppan räcka till min bil.
Och hur mycket drar den vid körning? Är det runt 0,5 liter/mil så innebär det att om du har bränsle till 50 km så har du cirka 2,5 liter kvar, dvs fyra timmar är tajt i det läget, särskilt som du vill ta dig till macken också.
Nu kör du diesel så kanske har du en extra dieselvärmare för kupén? Kan du köra bara den så klarar du dig längre. Nerre har en bensindriven bil som troligen drar lite mer och troligen inte har en extra värmare.
Själv tycker jag dock att det hela är ett väldigt fånigt argument mot elbilen, när det i själva verket är så att elbilen kan värma kupén utan att slösa bort en massa energi på annat, som bensin/dieselbilar gör när de puttrar på tomgång.
 
Tycker fortfarande att rena elbilar är för dyra i förhållande till vad man får. Det är därför jag har kvar min Outlander laddhybrid trots att den gått över 10 000 mil. Jag vill inte köpa en ny bil utan en bättre begagnad som gått kanske 4-5000 mil eller så. Och vill ha 4-hjulsdrift. Än så länge så finns det inga sådana alternativ för rimliga pengar, dessvärre. Jag kör nog ungefär 95% av tiden på el, det är i princip bara på längre semesterresor som bensinmotorn går igång. Räckvidden är ca 3-4 mil på el realistiskt sett, vilket är OK, även om en extra mil hade varit trevligt. Kör väl ca 2500 mil/år.

Tjejen har en dieselbil, men vi får se om det blir en elbil eller hybrid nästa gång för hennes del. Hon har en mindre 4x4-SUV, och även i hennes fall är rimliga elbilsalternativ för dyra än så länge.

Vad det gäller körupplevelsen så blir jag irriterad så fort min bensinmotor kickar in, det låter och körningen blir inte alls lika behaglig.

När det väl börjar dyka upp begagnade elbils-SUVar på marknaden som är tysta, bekväma, har fyrhjulsdrift och kostar under 400 000 så kommer jag byta. Innan dess så får hybriden duga.
 
A Avemo skrev:
Det måste ju vara en nackdel för såväl elbilar som vätgasbilar och biogasbilar. Det finns inga ångor att köra på när bränslet är slut.
Säg inte det, när min laddgybrid närmar sig noll kilometer i kvarvarande körsträcka så kan man sänka hastigheten till under 45km/h och få ut flera kilometer till. Detta eftersom man kan dra ur 5% extra ur batteriet om man inte pressar det genom att ta ur hög strömstyrka. Detta brukar jag nyttja när jag ser att elen inte kommer att räcka ända hem... :cool:
 
J jocke31 skrev:
Tycker fortfarande att rena elbilar är för dyra i förhållande till vad man får. Det är därför jag har kvar min Outlander laddhybrid trots att den gått över 10 000 mil. Jag vill inte köpa en ny bil utan en bättre begagnad som gått kanske 4-5000 mil eller så. Och vill ha 4-hjulsdrift. Än så länge så finns det inga sådana alternativ för rimliga pengar, dessvärre. Jag kör nog ungefär 95% av tiden på el, det är i princip bara på längre semesterresor som bensinmotorn går igång. Räckvidden är ca 3-4 mil på el realistiskt sett, vilket är OK, även om en extra mil hade varit trevligt. Kör väl ca 2500 mil/år.

Tjejen har en dieselbil, men vi får se om det blir en elbil eller hybrid nästa gång för hennes del. Hon har en mindre 4x4-SUV, och även i hennes fall är rimliga elbilsalternativ för dyra än så länge.

Vad det gäller körupplevelsen så blir jag irriterad så fort min bensinmotor kickar in, det låter och körningen blir inte alls lika behaglig.

När det väl börjar dyka upp begagnade elbils-SUVar på marknaden som är tysta, bekväma, har fyrhjulsdrift och kostar under 400 000 så kommer jag byta. Innan dess så får hybriden duga.
Har hon tittat på MG ZS EV för 1999kr/mån då? Det är en mindre SUV där i princip allt utom vinterdäck ingår i priset...
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har hon tittat på MG ZS EV för 1999kr/mån då? Det är en mindre SUV där i princip allt utom vinterdäck ingår i priset...
Har läst om den, men har inte sett den live. Men den verkar trevlig. Får ta och provköra en sådan någon dag. Tack för tips.
 
Har även kollat på DS3 Crossback E-tense, den är också lite dyr som ny, men när man kan hotta en sådan som gått några tusen mil begagnad så kan den bli intressant.
 
Går oxå i funderingarna att köpa en elbil. Provkörde ID4an och det är en fin bil med stora utrymmen, men fruktansvärt tråkig. Tillomed frugan tyckte det.

Sen är frågan vad som händer vid laddstationerna när VW vräker ut bilar? Byggs det ut några laddningsställen?

Som det är nu kan jag bara tänka mig en Tesla. Inte för att det är bästa bilen, utan för att de kan erbjuda snabbladdning när man är på långa resor.
 
Spontant känns det som om laddinfrastrukturen går trögt. Det skulle framför allt behövas mycket fler laddstolpar på vanliga gator och parkeringar. Snabbladdare är bra som komplement, men att ladda på sådana är dyrt och onödigt i de flesta fall. De behövs snarare längs större vägar.
Och så var det ju det där med ett gemensamt system för betalningar… Idag har jag 3 taggar, 4 kort och 6-7 olika appar för att kunna ladda överallt. Bisarrt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Och hur mycket drar den vid körning? Är det runt 0,5 liter/mil så innebär det att om du har bränsle till 50 km så har du cirka 2,5 liter kvar, dvs fyra timmar är tajt i det läget, särskilt som du vill ta dig till macken också.
Nu kör du diesel så kanske har du en extra dieselvärmare för kupén? Kan du köra bara den så klarar du dig längre. Nerre har en bensindriven bil som troligen drar lite mer och troligen inte har en extra värmare.
Själv tycker jag dock att det hela är ett väldigt fånigt argument mot elbilen, när det i själva verket är så att elbilen kan värma kupén utan att slösa bort en massa energi på annat, som bensin/dieselbilar gör när de puttrar på tomgång.
Funkar troligtvis inte köra dieselvärmaren i 4 timmar då dras batteriet ur. Men hur långa man klarar sig i en bil kö är nog ett litet problem jag tankar långt före 50 km räckvidd och hade jag haft elbil hade jag laddat långt före och helt enkelt fått leva med ännu kortare räckvidd. En modern dieselbil har knappt spill värme så det räcker till att värma kupen på tomgång el eller dieselvärmare går in och stöttar i vissa fall.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Spontant känns det som om laddinfrastrukturen går trögt. Det skulle framför allt behövas mycket fler laddstolpar på vanliga gator och parkeringar. Snabbladdare är bra som komplement, men att ladda på sådana är dyrt och onödigt i de flesta fall. De behövs snarare längs större vägar.
Och så var det ju det där med ett gemensamt system för betalningar… Idag har jag 3 taggar, 4 kort och 6-7 olika appar för att kunna ladda överallt. Bisarrt.
Funkar det inte att ladda med ett vanligt betalkort ? Var massor med år sen jag hade kort på macken även om jag troligtvis kunde spara nån kr på det i dag i och med Rabat som ges.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Fairlane
S smurfen72 skrev:
Funkar troligtvis inte köra dieselvärmaren i 4 timmar då dras batteriet ur. Men hur långa man klarar sig i en bil kö är nog ett litet problem jag tankar långt före 50 km räckvidd och hade jag haft elbil hade jag laddat långt före och helt enkelt fått leva med ännu kortare räckvidd. En modern dieselbil har knappt spill värme så det räcker till att värma kupen på tomgång el eller dieselvärmare går in och stöttar i vissa fall.
Vi är helt eniga tror jag. Antingen laddar/tankar man tidigare eller också riskerar man att frysa om det blir ett långvarigt stopp i -10 grader. Risken är dock så otroligt låg oavsett, så det hade inte påverkat mitt bilval det minsta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.