Inser hur tråkigt präktiga de flesta inläggen är här efter att läst en tråd på ett forum för bilentusiaster av ett specifikt märke. Där diskuteras om det går att byta Teslan mot en sexcylindrig diesel med trippel (eller 4) turbo. Syftet är husvagnssemester :rofl:
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Jo, för det finns väldigt få elbilar som kombi. Och få som kan dra släp.



Ja, det är bara att titta på alla som beskriver långresor med elbil. "Vi hade tänkt stanna och ladda men laddstationen var trasig så vi fick åka till nästa i 70 med AC avslagen för att nå fram till nästa."
Ja det kan hända, men det fungerade?
Många kör ju med bensin/diesel till ångorna, så om vi tar ditt exempel med en avstängd väg och -10 grader ute.
I kön står en elbil, en dieselbil, en bensinbil, en bil som körs på E85 och en som körs på gas.
Alla har förare som har räknat ut att de kommer till nästa tank/laddställe 2 mil bort och alla har el/bränsle för 3 mil, dvs diesel/bensinbilen har kanske 1,5 liter i tanken etc.
Vilka kan ha värme i 4 timmar och klara sig till nästa tankställe? Vilka får först sitta och frysa för att vara säker på att komma fram?
 
P Pin skrev:
Inser hur tråkigt präktiga de flesta inläggen är här efter att läst en tråd på ett forum för bilentusiaster av ett specifikt märke. Där diskuteras om det går att byta Teslan mot en sexcylindrig diesel med trippel (eller 4) turbo. Syftet är husvagnssemester :rofl:
Trodde man diskuterade hur man skulle bygga in några Powerwall i husvagnen o driva elbilen :cool:

Kanske inte bra o nämna idén innan det kommer inlägg som klagar på att man inte kommer till Karesuando ifrån Ystad med en sådan teoretisk lösning :thinking:
 
S sinclairhacker skrev:
Trodde man diskuterade hur man skulle bygga in några Powerwall i husvagnen o driva elbilen :cool:

Kanske inte bra o nämna idén innan det kommer inlägg som klagar på att man inte kommer till Karesuando ifrån Ystad med en sådan teoretisk lösning :thinking:
Hehe det var inte på Teslaforum jag läste utan ett för ett varumärke med längre historia där inbitna ”petrolheads” skriver. Typ ”Problem med förbrukningen med åtta eller tolv cylindrar? Nä, det finns alltid en mack inom räckhåll!” :crysmile:
 
Jag tror själv att elbilen är framtiden även om jag inte hoppade på tåget vid senare bytet då vi har behov att dra släp en hel del samt vill ha fyrhjulsdrift. Men det finns ändå hopp för oss dieselbrännare, såg denna på en större pick-up med schweiziska plåtar häromdagen.
Bild på en bil med en dekal som säger "Jesus loves me ANYWAY" intill texten "feinstaubterrorist".
 
S sinclairhacker skrev:
Var även på semester den sommaren , från Örebro ned till Skaraborg , Göteborg , Trollhättan , mkt resor kring Hova Karlsborg o nedåt , och laddade även då mkt hos vänner o bekanta. Snabbladdare då krånglade o buggade , men med stödladdning hos de man besökte gick det bra. Då med 62 kWh batteriet , men även 42 kWh batteriet hade gått.
Intressant. Hur många var ni i bilen? Vi har ju oftast tyckt att vår kombi varit gränsfall till för trång för 2 vuxna och 2 barn med semesterpackning. För campingsemestern är takboxen ett måste och det är ganska strikta restriktioner på hur mycket kläder man får ha med sig. Vår campingpackning har optimerats under 20 års tid, över tre olika bilar, men det finns inte ens chans att få in den i en bil som inte är kombi.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Många kör ju med bensin/diesel till ångorna,
Gör de verkligen det?

Just eftersom det går så snabbt att tanka är min bild i alla fall att folk hellre tar ett tankstopp och köper glass eller fika när det är 1/4 tank kvar. Det gör i alla fall jag. Jag får nästan räckviddsångest när bilen börjar varna för att det bara är 50 km räckvidd kvar.
 
N Nerre skrev:
Gör de verkligen det?

Just eftersom det går så snabbt att tanka är min bild i alla fall att folk hellre tar ett tankstopp och köper glass eller fika när det är 1/4 tank kvar. Det gör i alla fall jag. Jag får nästan räckviddsångest när bilen börjar varna för att det bara är 50 km räckvidd kvar.
Jag kör på ångorna, när den varnar kollar jag upp en mack lagom långt borta på Google Maps...
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kör på ångorna, när den varnar kollar jag upp en mack lagom långt borta på Google Maps...
Just ja, det påminner mig om att bilen visade 11 km när jag parkerade i fredags. Jag har 9,5 km till jobbet. Dags att tanka imorn. :)
 
  • Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Just ja, det påminner mig om att bilen visade 11 km när jag parkerade i fredags. Jag har 9,5 km till jobbet. Dags att tanka imorn. :)
På vägen hem antar jag?
 
Det måste ju vara en nackdel för såväl elbilar som vätgasbilar och biogasbilar. Det finns inga ångor att köra på när bränslet är slut.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Kör Tesla Model3 sedan 6månader tillbaka. Kommer aldrig köpa en fossilbil igen.
 
Vad är fördelen som gör den så bra.
 
S smurfen72 skrev:
Vad är fördelen som gör den så bra.
Svårt att sätta fingret på. Tänk dig att byta från en Nokia 3310 till iPhone. Lite flummigt första dagarna, sen är allt naturligt. Men att gå tillbaka till en knapptelefon skulle vara som att byta ut spisen mot en ring med stenar...

Min mening är att Tesla har lyckats med samma sak som Apple. Dom har omdefinierat vad en bil är. Andra elbilar är mest bilar med elmotor. Men som sagt, det är min åsikt
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Hsr ingen erfarenhet av Tesla men Apple tycker jag inte imponerar jämfört med konkurrenterna.
 
  • Gilla
  • Haha
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.