Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hantverksföraktet späds på och argumenten lagras i hjärnbarken till nästa tråd om en bedragen konsument dyker upp. För var så säker. Det är inte sista gången en konsument blir så här bedragen som Ts blivit.
I grund och botten verkar ju du och jag tycka samma i den här frågan, så varför klippa in mitt inlägg i samband med hantverksförakt?
Mitt inlägg var väl tydligt med att vissa hantverkare har en konstig inställning till sina kunder, vissa, inte alla? Det var ju rakt av kopplat till ESM81s påstående om att alla kunder ljuger.

Min personliga erfarenhet av hantverkare är faktiskt mycket positiv. Bortsett från några som inte dykt upp på avtalad tid, utan att meddela mig att de inte kommer, när de skulle kolla på ett jobb (i klassen 100'-150') så har det varit väldigt positiva erfarenheter, både från de som utfört jobb och från de som artigt tackat nej eller avrått. Så något hantverkarförakt hittar du inte hos mig, hur gärna du en vill pådyvla mig det. Däremot säger jag när jag tycker någon betett sig illa.

För övrigt förstår jag problemet med dina vänner som driver en butik på det viset, Jag skulle aldrig själv utnyttja deras kompetens på det viset. Oftast letar jag upp informationen jag behöver själv. Skulle jag besöka en butik där det verkligen finns kunniga säljare (dvs inte den Elgiganten eller liknande, även om det säkert finns de som är duktiga och intresserade även där), ja då köper jag varan från de eller inte alls om det blir för dyrt.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Haha är du sårad ?

Har du hört talas om hantverkaren som fick mass kritik för att han va tydlig och rak med sina priser ? Nä inte jag heller ;)
Men har hantverkaren ens varit otydlig mot Ts? Det är inte speciellt många som reagerar när Ts fyller på sina uppgifter i tråden. Det haglar inlägg med olika rekommendationer och hantverksföraktet lyser igenom.
Vår bedragna syster behöver hjälp mot den elaka draken.

Redan vid Ts inlägg #6 så börjar det framgå intressanta uppgifter.

#13 Nu finns fullständiga uppgifter som visar att Ts redan beställt arbetet innan hantverkaren var på plats första gången. Ts har aldrig frågat efter något pris varpå hantverkaren självfallet inte var där för att ta fram en offert. Han var där för att utföra ett arbete.

#16 @Derbyboy förklarar självsäkert att han hunnit till §37 Ktjl på kvällskursen i juridik. Den visar uppenbarligen att han har rätt och jag har fel i ett tidigare inlägg.
8 st trycker på gillaknappen varav du är en av dom.

Ts har nog själv upptäckt sitt misstag och lämnat tråden för gott.
Beställer man en tjänst är min erfarenhet att man får betala för tjänsten. Inte att den är gratis.
 
Fairlane Fairlane skrev:
I grund och botten verkar ju du och jag tycka samma i den här frågan, så varför klippa in mitt inlägg i samband med hantverksförakt?
Mitt inlägg var väl tydligt med att vissa hantverkare har en konstig inställning till sina kunder, vissa, inte alla? Det var ju rakt av kopplat till ESM81s påstående om att alla kunder ljuger.

Min personliga erfarenhet av hantverkare är faktiskt mycket positiv. Bortsett från några som inte dykt upp på avtalad tid, utan att meddela mig att de inte kommer, när de skulle kolla på ett jobb (i klassen 100'-150') så har det varit väldigt positiva erfarenheter, både från de som utfört jobb och från de som artigt tackat nej eller avrått. Så något hantverkarförakt hittar du inte hos mig, hur gärna du en vill pådyvla mig det. Däremot säger jag när jag tycker någon betett sig illa.

För övrigt förstår jag problemet med dina vänner som driver en butik på det viset, Jag skulle aldrig själv utnyttja deras kompetens på det viset. Oftast letar jag upp informationen jag behöver själv. Skulle jag besöka en butik där det verkligen finns kunniga säljare (dvs inte den Elgiganten eller liknande, även om det säkert finns de som är duktiga och intresserade även där), ja då köper jag varan från de eller inte alls om det blir för dyrt.
Jag ser nu. Du kom med av misstag. Svaret var inte ställt till ditt inlägg. Ursäkta mig. (y)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
Men har hantverkaren ens varit otydlig mot Ts? Det är inte speciellt många som reagerar när Ts fyller på sina uppgifter i tråden. Det haglar inlägg med olika rekommendationer och hantverksföraktet lyser igenom.
Vår bedragna syster behöver hjälp mot den elaka draken.

Redan vid Ts inlägg #6 så börjar det framgå intressanta uppgifter.

#13 Nu finns fullständiga uppgifter som visar att Ts redan beställt arbetet innan hantverkaren var på plats första gången. Ts har aldrig frågat efter något pris varpå hantverkaren självfallet inte var där för att ta fram en offert. Han var där för att utföra ett arbete.

#16 @Derbyboy förklarar självsäkert att han hunnit till §37 Ktjl på kvällskursen i juridik. Den visar uppenbarligen att han har rätt och jag har fel i ett tidigare inlägg.
8 st trycker på gillaknappen varav du är en av dom.

Ts har nog själv upptäckt sitt misstag och lämnat tråden för gott.
Beställer man en tjänst är min erfarenhet att man får betala för tjänsten. Inte att den är gratis.

Uppenbarligen eftersom ts behövde att någon förklarade det ? Eller berätta gärna hur du tänkte nu
 
Fairlane Fairlane skrev:
I grund och botten verkar ju du och jag tycka samma i den här frågan, så varför klippa in mitt inlägg i samband med hantverksförakt?
Mitt inlägg var väl tydligt med att vissa hantverkare har en konstig inställning till sina kunder, vissa, inte alla? Det var ju rakt av kopplat till ESM81s påstående om att alla kunder ljuger.

Min personliga erfarenhet av hantverkare är faktiskt mycket positiv. Bortsett från några som inte dykt upp på avtalad tid, utan att meddela mig att de inte kommer, när de skulle kolla på ett jobb (i klassen 100'-150') så har det varit väldigt positiva erfarenheter, både från de som utfört jobb och från de som artigt tackat nej eller avrått. Så något hantverkarförakt hittar du inte hos mig, hur gärna du en vill pådyvla mig det. Däremot säger jag när jag tycker någon betett sig illa.

För övrigt förstår jag problemet med dina vänner som driver en butik på det viset, Jag skulle aldrig själv utnyttja deras kompetens på det viset. Oftast letar jag upp informationen jag behöver själv. Skulle jag besöka en butik där det verkligen finns kunniga säljare (dvs inte den Elgiganten eller liknande, även om det säkert finns de som är duktiga och intresserade även där), ja då köper jag varan från de eller inte alls om det blir för dyrt.
”För övrigt förstår jag problemet med dina vänner som driver en butik på det viset, Jag skulle aldrig själv utnyttja deras kompetens på det viset.”

Det är precis det här som är problemet. Fler och fler drar sig inte för att utnyttja gratis Service. Precis därför är jag rädd att fler och fler tvingas börja ta betalt för sin Service eller helt enkelt minska på Servicen.

Det är inte bara vi hantverkare som är fräcka...;)
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
H
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför gnäller du då om företaget på ett konsumentforum?
Du svarar nog fel person:crysmile:
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Haha är du sårad ?

Har du hört talas om hantverkaren som fick mass kritik för att han va tydlig och rak med sina priser ? Nä inte jag heller ;)
”Har du hört talas om hantverkaren som fick mass kritik för att han va tydlig och rak med sina priser ? Nä inte jag heller ;)

Om du visste hur fel du har. Vi har mer än en gång stött på beställare som varit nöjda med arbetet, godkänt offerten, ibland t.o.m berömt tydligheten i offerten, men klagat över att priset är för högt NÄR fakturan anländer.
Trots att beloppet på fakturan överensstämmer med offerten.
Motiveringen har varit att arbetet gick för snabbt i förhållande till arbetskostnaden i offerten.

Det finns alltid något att klaga på för den som verkligen vill.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Har du hört talas om hantverkaren som fick mass kritik för att han va tydlig och rak med sina priser ? Nä inte jag heller ;)

Om du visste hur fel du har. Vi har mer än en gång stött på beställare som varit nöjda med arbetet, godkänt offerten, ibland t.o.m berömt tydligheten i offerten, men klagat över att priset är för högt NÄR fakturan anländer.
Trots att beloppet på fakturan överensstämmer med offerten.
Motiveringen har varit att arbetet gick för snabbt i förhållande till arbetskostnaden i offerten.

Det finns alltid något att klaga på för den som verkligen vill.
Så för att ni stött på beställare som klagat betyder att jag har helt fel ?

Och ts förstod att en faktura skulle komma men starta en tråd för att det va kul ?

Fattar din poäng men nu drar du upp undantagen för att påvisa att jag har fel.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du har så rätt. Själv försöker jag bromsa utvecklingen genom att inte handla på nätet. Men visst händer det även mig tyvärr. Jag gillar butiker med service. Till min glädje har jag märkt att flera livsmedelsbutiker satsar på manuella diskar igen. Jag fullkomligt älskar manuella diskar. Därför försöker jag också styra mina inköp till dessa butiker.
Så jag hoppas det finns ett litet, litet hopp att inte alla butiker ska ersättas av tråkiga Showroms inom kort. Men Showroom förresten. Den som bekostar ett Showroom kommer antagligen ha högre priser än en nätbutik utan Showroom.

Tänk bara tanken att inte kunna köpa en cykel utan att klämma och känna på den först. Hemska tanke.
Hoppas inte allt för många gör som dig trots allt.
Jag gillar också butiker med riktig service, med genuint intresserad personal som vet vad de pratar om. Men de är få, de flesta butiker idag har ointresserad personal där man ofta får känslan att de försöker sälja det som ger bäst vinst och/eller finns hemma just då, inte det som är bäst för mig. Och väldigt ofta landar det i "just den har vi inte inne, men vi kan beställa hem". Guess what, det kan jag också och då behöver jag inte ta mig till butiken en gång till.

Jag har köpt mina fyra senaste cyklar på nätet, utan att klämma och känna först. Inga problem om man vet vilken geometri som fungerar och supersmidigt att få dem levererade till dörren av DHL. Men här finns nog fortfarande utrymme för butikshandel, många behöver nog hjälp med lite grundläggande inställningar och service. Där är väl problemet ett annat, att folk handlar skitcyklar på Biltema och Cykelringen istället.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Har du hört talas om hantverkaren som fick mass kritik för att han va tydlig och rak med sina priser ? Nä inte jag heller ;)

Om du visste hur fel du har. Vi har mer än en gång stött på beställare som varit nöjda med arbetet, godkänt offerten, ibland t.o.m berömt tydligheten i offerten, men klagat över att priset är för högt NÄR fakturan anländer.
Trots att beloppet på fakturan överensstämmer med offerten.
Motiveringen har varit att arbetet gick för snabbt i förhållande till arbetskostnaden i offerten.

Det finns alltid något att klaga på för den som verkligen vill.
Men då är det ju uppenbarligen något fel på den människan?
Idioter finns i båda lägren :)

Vi installerade BVP i vår och när allt var klart så sa installatören att det gick bara åt 2 foderrör, så då drar jag av det 3e från fakturan, så det blir x kr billigare än offerten. Sådant ger plus i kanten :)
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 4 till
  • Laddar…
T
Fairlane Fairlane skrev:
Bortsett från några som inte dykt upp på avtalad tid, utan att meddela mig att de inte kommer, när de skulle kolla på ett jobb (i klassen 100'-150')
Om hantverkare tycker att det är ok att fakturera kunden för att "komma och kolla", då borde det vara lika ok att fakturera hantverkaren om de inte dyker upp på avtalad till eller inte orkar bemöda sig med att skicka en offert efteråt.
 
  • Gilla
  • Älska
forsstugan och 7 till
  • Laddar…
E ESM81 skrev:
Jobbar ni gratis?
Nej.
Varför ska då hantverkare göra det?
Jo när "vi andra" skriver offert, gör kundbesök och raggar jobb så arbetar vi helt gratis och helt på risk. Hur många trådar behövs det för att det ska gå in?...
 
  • Gilla
larka742 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
T tanaris skrev:
Om hantverkare tycker att det är ok att fakturera kunden för att "komma och kolla", då borde det vara lika ok att fakturera hantverkaren om de inte dyker upp på avtalad till eller inte orkar bemöda sig med att skicka en offert efteråt.
De som kom skickade faktiskt också en offert, men en var lite luddig så när jag frågade blev det tyst.
Det var frågan om att riva ut allt golv på nedervådningen i gamla huset, installera ventilerat golv, golvspån och parkett på det. Det som var lite oklart var vilken parkett de räknat på, så jag försökte få svar på det, men då blev det tyst. Jag kanske borde skickat en faktura till de som inte dök upp och till de som inte svarade på frågor. :cool:

Jag nöjde mig med att lägga de i facket "kommer inte anlita i framtiden eller rekommendera". De som ligger i facket "kan anlita i framtiden och kan rekommendera" är de som utförde jobbet, de som kom och tittade och lämnade en tydlig offert och de som artigt tackade nej och sa "Vi är fullbokade 8 månader fram".
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Nu skrev jag utbildning
Och jag skrev utbilda, eftersom det blev en annan meningsbyggnad. Vad är skillnaden mot det du skrev menar du?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Men har hantverkaren ens varit otydlig mot Ts? Det är inte speciellt många som reagerar när Ts fyller på sina uppgifter i tråden. Det haglar inlägg med olika rekommendationer och hantverksföraktet lyser igenom.
Vår bedragna syster behöver hjälp mot den elaka draken.

Redan vid Ts inlägg #6 så börjar det framgå intressanta uppgifter.

#13 Nu finns fullständiga uppgifter som visar att Ts redan beställt arbetet innan hantverkaren var på plats första gången. Ts har aldrig frågat efter något pris varpå hantverkaren självfallet inte var där för att ta fram en offert. Han var där för att utföra ett arbete.

#16 @Derbyboy förklarar självsäkert att han hunnit till §37 Ktjl på kvällskursen i juridik. Den visar uppenbarligen att han har rätt och jag har fel i ett tidigare inlägg.
8 st trycker på gillaknappen varav du är en av dom.

Ts har nog själv upptäckt sitt misstag och lämnat tråden för gott.
Beställer man en tjänst är min erfarenhet att man får betala för tjänsten. Inte att den är gratis.
Tror inte det var min hänvisning till korrekt bestämmelse som fick gilla-markeringar. Jag misstänker att det var min uppmaning till dig att sluta ge felaktig juridisk rådgivning.

Uppenbart att folk börjar tröttna på din stil. Låt det fungera som en tankeställare.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.