L Lerstenstegel skrev:
Detta är väldigt vanligt samt att man åker ut för att man ska lämna ett pris för att pressa deras vanliga hantverkare.
Men så har det alltid varit och skulle aldrig kunna tänka mig att ta betalt för att göra kundbesök eller offert.
Jag brukar åka efter "arbetstid" så kostar det inget för mig mer än tid men jag tycker ändå det är lite trevligt samt är intresserad av hus och renovering.
Så kan inte större företag arbeta, är man enmansföretagare eller småföretagare så blir det en helt annan sak. Men att anställd personal ska åka kvällstid och göra hembesök på sin fritid är såklart inte hållbart. Eftersom många branscher inom hantverkare ligger på en vinstmarginal på 5-10% och med krympande marginaler så kommer debiterad rådgivning nog bli en vanligare företeelse framöver.
 
  • Gilla
  • Haha
meca och 5 till
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Ja, det ska jag nog göra. Det som störde mig otroligt mycket var att de kunde ha bakat in det här i den "stora fakturan" när allt är klart. Hade jag varit nöjd med jobbet så hade jag nog stört mig på att det blev lite dyrare än jag tänkt men accepterat och betalat. Det som gjorde mig upprörd var att det kommer en faktura för "rådgivning" inför ett jobb de redan fått. Jag läste i någon an
Hur många timmar tror du inte att företag får lägga på sådana hembesök som i det här fallet? Kunden uppger i första kontakten att han vill veta om det är möjligt att göra som hen tänker och pressar företaget lite vid kundbesöket hur man utför arbetet. Sedan gör kunden själv jobbet eller ihop med kompisarna utifrån vad företaget sa hur man gör.

Att sedan göra som företaget gjort i det här fallet är inte mer än rätt. Kostnaden dras garanterat av när sedan företaget får jobbet.

Kom du överens med företaget i första kontakten att det var ett kostnadsfritt hembesök?
 
  • Gilla
  • Haha
Kjol och 3 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ring dem och fråga vad de håller på med. De har heller inte talat om att de fakturerar för att de kommer ut till dig. De får en beställning och fakturerar för besöket. Jag skulle ta in någon annan. Alt. en skriftlig offert innan du nämner fakturan som de skickade.
Varför gnäller du då om företaget på ett konsumentforum?
 
E ESM81 skrev:
Jobbar ni gratis?
Nej.
Varför ska då hantverkare göra det?
Det där argumentet ska jag använda nästa gång en säljare knackar på dörren.

Här i området har allt från fönsterfirmor, isolerigsfirmor, verisures, takfirmor m. M knackat dörr.

Ska jag betala för det också, eller jobbar dom gratis?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Solari och 13 till
  • Laddar…
Sittställning
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Hur många timmar tror du inte att företag får lägga på sådana hembesök som i det här fallet? Kunden uppger i första kontakten att han vill veta om det är möjligt att göra som hen tänker och pressar företaget lite vid kundbesöket hur man utför arbetet. Sedan gör kunden själv jobbet eller ihop med kompisarna utifrån vad företaget sa hur man gör.

Att sedan göra som företaget gjort i det här fallet är inte mer än rätt. Kostnaden dras garanterat av när sedan företaget får jobbet.

Kom du överens med företaget i första kontakten att det var ett kostnadsfritt hembesök?

Så du tror att företaget kommer ut på plats berättar förloppet och vad som behövs för att sedan inte få jobbet då kunden tar in sina vänner utan kunskap och gör det själva? .. detta stämmer säkert för svin enkla jobb möjligen ..
Jag tror det är lika troligt att Ulla går till bageriet och tittar på kakor för att sen gå hem och göra det själv billigare.

Med andra ord tror jag att det händer men inte att det är ett så stort bekymmer..även om så landar det i att man skulle informerat för vem vet vad du erbjuder och vad det kostar om man inte säger något ? :)
 
  • Gilla
  • Älska
Livanbygger och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
M maria01 skrev:
Exakt det här prata jag och och några kompisar som är hantverkare om för några veckor om hur man ska göra med folk som använder dom som Rådgivning dom åker ju långt för att räkna på jobbet och sen visar det att det aldrig varit tänkt som en kund

jag själv tycker att hantverkarna ska ta betalt för att räkna på jobb det tar ju faktiskt tid att göra det
Jodå, det där kan vara ett problem (kanske inte så stort egentligen, men ändå)
Men jag behöver ju skriva någon offert om jag inte vill. Jag nekar ibland, det är som regel då tiden eller möjligen materialåtgången är svår att bedöma så det blir liksom en riktig fantasisumma om alla osäkerheter ska med. Det blir liksom inte någon seriös offert av det.

Det kan vara att jobbet är litet så jag tjänar dåligt på det-. Då kan jag inte motivera att lägga tid på offert.

Men jag förstår trångmålet för kunden, de vill ofta veta någorlunda varthän det barkar prismässigt, för att bestämma sig ifall de ens ska låta göra det.
Och här ställer KTjL till det lite. Så fort jag bara lite löst gissat något och hasplat ur mig en summa så är jag ju bunden av detta som att givit en ungefärlig prisuppgift som jag sen får överskrida med max 15%.

Så detta förhållande leder till att många hantverkare som är ordentligt medvetna inom vilka lagrum de verkar i blir svåra att få att säga vad det kommer kosta. De vill antingen:
1. Inte bedöma priset, vill köra löpande, mumlar mest i skägget, känns otydliga
2. Ger snabba fantasiofferter de inte lägger nästan någon möda och tid på att framställa
3. Undviker helt alla dessa jobb, eller kanske privatkunder helt.

Inte alla naturligtvis, en del gör ett vettigt offereringsarbete hela tiden, kanske tar sina backjobb ibland för att det på totalen blir plus. Med lång erfarenhet så ökar ju träffsäkerheten på offerterna också.
Sen skiljer det ju också vad för bransch man är.
En målare eller takläggare kanske inte så träffar på något totalt oförutsett, och/eller har lätt att skriva ett par rader där detta förklaras bli undantagna i offerten och debiteras extra.
T.ex. "Om råsponten i undertaket visar sig vara rutten eller inte ha tillräcklig bärighet så debiteras byta av råspont med 400:-/kvm för de delar som behöver repareras."
I andra branscher så kan det vara klurigare, t.ex. markjobb, vvs, elektriker. Snickra i befintliga konstruktioner ...
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
W whak skrev:
Det där argumentet ska jag använda nästa gång en säljare knackar på dörren.

Här i området har allt från fönsterfirmor, isolerigsfirmor, verisures, takfirmor m. M knackat dörr.

Ska jag betala för det också, eller jobbar dom gratis?
Nu blandar du ihop saker och ting efter eget tycke för att försöka vara lustig.

I det här aktuella fallet har TS beställt jobbet och blivit fakturerad för rådgivning. Säkert har företaget och kunden missuppfattat varandra men istället för att ta reda på hur det egentligen förhåller sig genom att kontakta företaget vänder han sig till BH och försöker få upprättelse.

Skillnaden mellan detta och dina fönsterförsäljare är att du inte bett om deras uppsökande verksamhet
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Så du tror att företaget kommer ut på plats berättar förloppet och vad som behövs för att sedan inte få jobbet då kunden tar in sina vänner utan kunskap och gör det själva? .. detta stämmer säkert för svin enkla jobb möjligen ..
Jag tror det är lika troligt att Ulla går till bageriet och tittar på kakor för att sen gå hem och göra det själv billigare.

Med andra ord tror jag att det händer men inte att det är ett så stort bekymmer..även om så landar det i att man skulle informerat för vem vet vad du erbjuder och vad det kostar om man inte säger något ? :)
Taskig jämförelse med Ulla. Lite svårt att titta på en kaka i bageriet och sedan gå hem och göra en likadan utan receptet.

Klarar du av att bygga en ny Volvo V90 efter att du har varit på bilfirman och tittat???
 
  • Gilla
Noobe och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Taskig jämförelse med Ulla. Lite svårt att titta på en kaka i bageriet och sedan gå hem och göra en likadan utan receptet.

Klarar du av att bygga en ny Volvo V90 efter att du har varit på bilfirman och tittat???
Och hanverkare ger sig hela förloppet !? Då har man fan fått en rådgivning med instruktioner vilket r exakt poängen men du förstod du ej ?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du verkar ha missat att läsa Ts alla inlägg. Hon har faktiskt beställt detta arbete. Kalla det rådgivning eller projektering. Vidare så beställde Ts tid för själva installationen med hantverkaren som var på plats om jag nu tolkat Ts rätt. Det var alltså aldrig tal om att det skulle lämnas en offert i detta fall.
Nej, här har du fel. TS beställde aldrig något utan bad om en prisuppgift på en genomföring, det var hantverkaren som kallade det för rådgivning; ”rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400”.

Oavsett så är det ändå helt fel beteende av hantverkaren då han inte påtalade att det kostar innan besöket. Så korrekt hantering av hantverkaren hade varit att innan besöket tydligt berättat att han ser detta som en tjänst som han avser ta betalt för samt vilken kostnad det blir.
 
  • Gilla
Lördag hela veckan och 11 till
  • Laddar…
K
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Taskig jämförelse med Ulla. Lite svårt att titta på en kaka i bageriet och sedan gå hem och göra en likadan utan receptet.

Klarar du av att bygga en ny Volvo V90 efter att du har varit på bilfirman och tittat???
Så det du säger är egentligen att man inte behöver hantverkaren eftersom det är så lätt att dra rör? Sant iofs..
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Nej, här har du fel. TS beställde aldrig något utan bad om en prisuppgift på en genomföring, det var hantverkaren som kallade det för rådgivning; ”rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400”.

Oavsett så är det ändå helt fel beteende av hantverkaren då han inte påtalade att det kostar innan besöket. Så korrekt hantering av hantverkaren hade varit att innan besöket tydligt berättat att han ser detta som en tjänst som han avser ta betalt för samt vilken kostnad det blir.
”Nej, här har du fel. TS beställde aldrig något utan bad om en prisuppgift på en genomföring, det var hantverkaren som kallade det för rådgivning”

Det är inte enkelt att tolka Ts inlägg. Känns lite som historien ändras en aning mellan inläggen.

Inlägg #6
”Jag var tydlig med att jag ville få jobbet utfört om det var tekniskt möjligt, och det verkade det vara. Jag bokade till och med en tid för det installationen innan han åkte. Men kan kanske uttryckte mig klumpigt?”

Inlägg #13
”Jag ringde dem för att få jobbet utfört. Det handlade inte ens om att jag skulle begära offert. Jag ville att de skulle göra det här jobbet och jag har inte ens brytt mig om att ringa någon annan firma för offert. Som jag tolkade det så ringde jag och beställde jobbet med en liten reservation för att det faktiskt fanns något vettigt sätt att göra det på. Och ja, jag bokade tid för installation innan de lämnade.”

Inlägg #17
”Det som störde mig otroligt mycket var att de kunde ha bakat in det här i den "stora fakturan" när allt är klart. Hade jag varit nöjd med jobbet så hade jag nog stört mig på att det blev lite dyrare än jag tänkt men accepterat och betalat. Det som gjorde mig upprörd var att det kommer en faktura för "rådgivning" inför ett jobb de redan fått”.

Man kan säkert tolka Ts på alla möjliga sätt. Min tolkning är att Ts redan beställt ett arbete på löpande räkning INNAN hantverkaren kommer ut på plats för att reda ut vad som ska göras och vilket material som behövs. Under besöket bokas en tid för själva installationen enligt Ts.

Hantverkarens besök handlar alltså inte om att lämna en offert. Hen är där för att utföra ett arbete som det även verkar finnas en beställning på. Det första arbetet består antagligen (gissar) om att hitta lösningar för att utföra arbetet, kanske mängda material och antagligen försöka rådgöra med Ts hur installationen ska utföras.

Det kanske hade varit lättare att förstå den fakturerade tiden om hantverkaren hade åkt och köpt material direkt efter besöket och utfört arbetet.
Men vem vet. Det kanske trots allt blev billigare för Ts att hantverkaren återkom vid senare tillfälle för själva installationen.

Det verkar vara en större VVS firma så jag tvivlar starkt på att dom har som rutin att ta betalt i samband med förfrågan av pris utan att ha informerat kunden om detta innan.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Och hanverkare ger sig hela förloppet !? Då har man fan fått en rådgivning med instruktioner vilket r exakt poängen men du förstod du ej ?
Nu var det ju så att TS beställde jobbet och det gjorde inte Ulla i din beskrivning.
 
  • Gilla
Noobe och 1 till
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Nej, här har du fel. TS beställde aldrig något utan bad om en prisuppgift på en genomföring, det var hantverkaren som kallade det för rådgivning; ”rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400”.

Oavsett så är det ändå helt fel beteende av hantverkaren då han inte påtalade att det kostar innan besöket. Så korrekt hantering av hantverkaren hade varit att innan besöket tydligt berättat att han ser detta som en tjänst som han avser ta betalt för samt vilken kostnad det blir.
Du kanske ska läsa alla inlägg
 
K Kallebo skrev:
Så det du säger är egentligen att man inte behöver hantverkaren eftersom det är så lätt att dra rör? Sant iofs..
Om du tänkt dig att beskära dina träd själv som exempel men inte vet hur man gör. Du tar då ut "experten" kalle jularbos trädgård och hen talar om exakt hur du ska göra. Då är det väl ok att du får en faktura på utbildningen?
 
  • Gilla
Noobe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.