104 219 läst · 453 svar
104k läst
453 svar
Hantverkare vill ha betalt för att han kom ut och tittade (inte ens en offert eller förslag))
Det enkla svaret är nej, men det långa tråkiga är ja fast endå nej.E ESM81 skrev:
Man kan inte bara jobba med sitt hantverk, man måste sälja jobb också.
Sälja jobb gör man genom att lämna anbud och offerter och titta på olika jobb samt ge rådgivning om möjliga lösningar.
Lyckas man inte sälja in sin lösning blir man utan kakan.
Man får se det som en overheadkostnad i sitt företagande.
I mitt arbete har vi rena säljare men även vi "på golvet" har mycket odebiterbar tid där vi lämnar offerter eller åker till en kund för att "bara titta" o kolla om något går att lösa.
Och då är vi tillbaka på overheadkostnad som ska vara både uträknad och inräknat i ens timkostnad eller i offerten man lämnar.
Ska man driva företag seriöst kan man bara inte skjuta från höften och dra till med ett timpris och sen plocka ut allt i lön ständigt.
Jajaja alltid samma visa.. hantverkare ska ha betalt för alla minuter dom existerar.. varför ska dom behöva jobba för att tjäna pengar ?.. butiker har fina exponeringar för att visa vad som säljer som man får titta på helt gratis eller ni betalar för inspirationen ni får ? Pfft...lägg ner..
Bestrid fakturan och låt dig inte skrämmas. Ska man få rådgivning bör den också ske skriftligt.. har du fått något ?
Bestrid fakturan och låt dig inte skrämmas. Ska man få rådgivning bör den också ske skriftligt.. har du fått något ?
Nu vet jag inte vad du svamlar om. En röris kostar 12kr/ min och någon ska betala. Står solklart i kollektivavtal att montörer ska redovisa all tid och alla resor för att han ska få ut sin lön. Kan vara detta som spökar.L Lutte skrev:Det enkla svaret är nej, men det långa tråkiga är ja fast endå nej.
Man kan inte bara jobba med sitt hantverk, man måste sälja jobb också.
Sälja jobb gör man genom att lämna anbud och offerter och titta på olika jobb samt ge rådgivning om möjliga lösningar.
Lyckas man inte sälja in sin lösning blir man utan kakan.
Man får se det som en overheadkostnad i sitt företagande.
I mitt arbete har vi rena säljare men även vi "på golvet" har mycket odebiterbar tid där vi lämnar offerter eller åker till en kund för att "bara titta" o kolla om något går att lösa.
Och då är vi tillbaka på overheadkostnad som ska vara både uträknad och inräknat i ens timkostnad eller i offerten man lämnar.
Ska man driva företag seriöst kan man bara inte skjuta från höften och dra till med ett timpris och sen plocka ut allt i lön ständigt.
Företaget jag jobbar på tar inte betalt för att kolla på eller lämna pris på jobb. Men det finns ju vissa gränser. Och här låter det som om det är uppenbart att kunden vill att de ska komma ut och titta .
Sen vore det intressant att veta hur de tänker lösa inkopplingen av uteköket. Är nog ganska svårt att utföra detta på ett bra sätt om man ska följa branschregler.
Får du inte betalt alla timmar du är på jobbet?Forlowt skrev:Jajaja alltid samma visa.. hantverkare ska ha betalt för alla minuter dom existerar.. varför ska dom behöva jobba för att tjäna pengar ?.. butiker har fina exponeringar för att visa vad som säljer som man får titta på helt gratis eller ni betalar för inspirationen ni får ? Pfft...lägg ner..
Bestrid fakturan och låt dig inte skrämmas. Ska man få rådgivning bör den också ske skriftligt.. har du fått något ?
Vad har kollektivavtalet ,med kunden att göra - Svar. Absolut inget!E ESM81 skrev:
Glöm bara inte att skriva vilket/vilka lagrum du tar din text ifrån.D Derbyboy skrev:
Men det är bra (blir lätt och snabbt att följa tråden) att man klistrar in aktuell paragraf eller liknande, ...så det var ju bra.
Troligen har en montör fått i uppdrag att åka och kolla på jobbet. Denna har då redovisat sin tid och sin resa som han ska enligt hanns avtal. Då kan någon på kontoret av misstag skickat detta som en faktura till kund.Mikael_L skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 562 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 562 inlägg
Har inte montörer olika tidskoder/konton eller vad det kan tänkas kallas som styr detta?
Så går det till på mitt jobb, kundbesök i offereringssyfte debiteras sällan, då de läggs på ett ”internkonto” för sälj typ.
Så går det till på mitt jobb, kundbesök i offereringssyfte debiteras sällan, då de läggs på ett ”internkonto” för sälj typ.
Jo men tydligen hatar alla hantverkare och tycker de är pest och att de borde jobba gratis. Vore det inte bättre att ringa rörfirma och fråga än att starta en tråd på ett forum.Mikael_L skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 784 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 784 inlägg
Är det misstag från entreprenaden borde väll inte TS drabbas?E ESM81 skrev:
Jag förstår att man måste få in pengar för att kunna betala ut löner osv. Men timpriset är inte direkt anslutet till kostnaden för röris och varenda rörelse han gör eller varje koppling han klämmer.
Många saker debiteras via att man har påslag på jobben man kan fakturera för som man utfört.
Min chef har inte satt en klammer på 15-år. Han får lön för alla sina timmar han är på jobbet ändå, så det är helt oväsentlig frågeställning. Man kan få lön även om man inte fakturerar en kund för just det ögonblicket.
En tidigare person i tråden tycker jag dock var inne på något viktigt. En Rådgivning borde även ges skriftligt, så har TS fått en skriftlig beskrivning av ett fackmannamässigt utförande av det efterfrågade jobbet. Om inte? -Bestrid