E ESM81 skrev:
Jobbar ni gratis?
Nej.
Varför ska då hantverkare göra det?
Det enkla svaret är nej, men det långa tråkiga är ja fast endå nej.

Man kan inte bara jobba med sitt hantverk, man måste sälja jobb också.

Sälja jobb gör man genom att lämna anbud och offerter och titta på olika jobb samt ge rådgivning om möjliga lösningar.

Lyckas man inte sälja in sin lösning blir man utan kakan.

Man får se det som en overheadkostnad i sitt företagande.
I mitt arbete har vi rena säljare men även vi "på golvet" har mycket odebiterbar tid där vi lämnar offerter eller åker till en kund för att "bara titta" o kolla om något går att lösa.
Och då är vi tillbaka på overheadkostnad som ska vara både uträknad och inräknat i ens timkostnad eller i offerten man lämnar.

Ska man driva företag seriöst kan man bara inte skjuta från höften och dra till med ett timpris och sen plocka ut allt i lön ständigt.
 
  • Gilla
  • Älska
Thomas59 och 56 till
  • Laddar…
Sittställning
Jajaja alltid samma visa.. hantverkare ska ha betalt för alla minuter dom existerar.. varför ska dom behöva jobba för att tjäna pengar ?.. butiker har fina exponeringar för att visa vad som säljer som man får titta på helt gratis :) eller ni betalar för inspirationen ni får ? Pfft...lägg ner..


Bestrid fakturan och låt dig inte skrämmas. Ska man få rådgivning bör den också ske skriftligt.. har du fått något ?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 34 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Det enkla svaret är nej, men det långa tråkiga är ja fast endå nej.

Man kan inte bara jobba med sitt hantverk, man måste sälja jobb också.

Sälja jobb gör man genom att lämna anbud och offerter och titta på olika jobb samt ge rådgivning om möjliga lösningar.

Lyckas man inte sälja in sin lösning blir man utan kakan.

Man får se det som en overheadkostnad i sitt företagande.
I mitt arbete har vi rena säljare men även vi "på golvet" har mycket odebiterbar tid där vi lämnar offerter eller åker till en kund för att "bara titta" o kolla om något går att lösa.
Och då är vi tillbaka på overheadkostnad som ska vara både uträknad och inräknat i ens timkostnad eller i offerten man lämnar.

Ska man driva företag seriöst kan man bara inte skjuta från höften och dra till med ett timpris och sen plocka ut allt i lön ständigt.
Nu vet jag inte vad du svamlar om. En röris kostar 12kr/ min och någon ska betala. Står solklart i kollektivavtal att montörer ska redovisa all tid och alla resor för att han ska få ut sin lön. Kan vara detta som spökar.

Företaget jag jobbar på tar inte betalt för att kolla på eller lämna pris på jobb. Men det finns ju vissa gränser. Och här låter det som om det är uppenbart att kunden vill att de ska komma ut och titta .


Sen vore det intressant att veta hur de tänker lösa inkopplingen av uteköket. Är nog ganska svårt att utföra detta på ett bra sätt om man ska följa branschregler.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Jajaja alltid samma visa.. hantverkare ska ha betalt för alla minuter dom existerar.. varför ska dom behöva jobba för att tjäna pengar ?.. butiker har fina exponeringar för att visa vad som säljer som man får titta på helt gratis :) eller ni betalar för inspirationen ni får ? Pfft...lägg ner..


Bestrid fakturan och låt dig inte skrämmas. Ska man få rådgivning bör den också ske skriftligt.. har du fått något ?
Får du inte betalt alla timmar du är på jobbet?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Paco64 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
E ESM81 skrev:
Nu vet jag inte vad du svamlar om. En röris kostar 12kr/ min och någon ska betala. Står solklart i kollektivavtal att montörer ska redovisa all tid och alla resor för att han ska få ut sin lön. Kan vara detta som spökar.
Vad har kollektivavtalet ,med kunden att göra - Svar. Absolut inget!
 
  • Gilla
Thomas59 och 23 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Derbyboy skrev:
@Krille-72 kan du inte bara sluta ge folk juridisk rådgivning. Det blir bara fel. Här blir det rätt:
Glöm bara inte att skriva vilket/vilka lagrum du tar din text ifrån.
Men det är bra (blir lätt och snabbt att följa tråden) att man klistrar in aktuell paragraf eller liknande, ...så det var ju bra.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad har kollektivavtalet ,med kunden att göra - Svar. Absolut inget!
Troligen har en montör fått i uppdrag att åka och kolla på jobbet. Denna har då redovisat sin tid och sin resa som han ska enligt hanns avtal. Då kan någon på kontoret av misstag skickat detta som en faktura till kund.
 
  • Gilla
Djupa Tanken och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
OK, du tänker att det blev ett misstag, att tidrapporten misstogs för ett debiteringsbart uppdrag. Ja så skulle det ju kunna vara.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren
Har inte montörer olika tidskoder/konton eller vad det kan tänkas kallas som styr detta? :)
Så går det till på mitt jobb, kundbesök i offereringssyfte debiteras sällan, då de läggs på ett ”internkonto” för sälj typ.
 
  • Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, du tänker att det blev ett misstag, att tidrapporten misstogs för ett debiteringsbart uppdrag. Ja så skulle det ju kunna vara.
Jo men tydligen hatar alla hantverkare och tycker de är pest och att de borde jobba gratis. Vore det inte bättre att ringa rörfirma och fråga än att starta en tråd på ett forum.
 
  • Gilla
  • Arg
Kjol och 3 till
  • Laddar…
U
E ESM81 skrev:
Troligen har en montör fått i uppdrag att åka och kolla på jobbet. Denna har då redovisat sin tid och sin resa som han ska enligt hanns avtal. Då kan någon på kontoret av misstag skickat detta som en faktura till kund.
Är det misstag från entreprenaden borde väll inte TS drabbas?

Jag förstår att man måste få in pengar för att kunna betala ut löner osv. Men timpriset är inte direkt anslutet till kostnaden för röris och varenda rörelse han gör eller varje koppling han klämmer.
Många saker debiteras via att man har påslag på jobben man kan fakturera för som man utfört.
Min chef har inte satt en klammer på 15-år. Han får lön för alla sina timmar han är på jobbet ändå, så det är helt oväsentlig frågeställning. Man kan få lön även om man inte fakturerar en kund för just det ögonblicket.

En tidigare person i tråden tycker jag dock var inne på något viktigt. En Rådgivning borde även ges skriftligt, så har TS fått en skriftlig beskrivning av ett fackmannamässigt utförande av det efterfrågade jobbet. Om inte? -Bestrid
 
  • Gilla
BerndtG och 8 till
  • Laddar…
E ESM81 skrev:
Får du inte betalt alla timmar du är på jobbet?
Nej
 
  • Gilla
  • Älska
mejeriet och 7 till
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Nej
Byt jobb.
 
E ESM81 skrev:
Byt jobb.
Jag klarar mig ändå :D
 
  • Gilla
Ptr1097 och 2 till
  • Laddar…
U
Kretikos Kretikos skrev:
Nej
Du måste bli bättre på att fakturera då ;)
 
  • Gilla
hebbelille
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.