E ESM81 skrev:
Nu vet jag inte vad du svamlar om. En röris kostar 12kr/ min och någon ska betala. Står solklart i kollektivavtal att montörer ska redovisa all tid och alla resor för att han ska få ut sin lön. Kan vara detta som spökar.

Företaget jag jobbar på tar inte betalt för att kolla på eller lämna pris på jobb. Men det finns ju vissa gränser. Och här låter det som om det är uppenbart att kunden vill att de ska komma ut och titta .


Sen vore det intressant att veta hur de tänker lösa inkopplingen av uteköket. Är nog ganska svårt att utföra detta på ett bra sätt om man ska följa branschregler.
Jag kostar 16,33kr/minuten.

Klart han ska ha betalt, men själva kärnan i pudeln är att företaget inte kan få betalt.
Jag får betalt min kollega får betalt. Jag får betalt om jag så ligger på kökssoffan och halvsover.

Så man får dra en tydligen linje på enskild anställd och företag.
Den anställde får betalt men företaget får inte betalt utan det är en overhead kostnad som man får räkna med existerar.


Man når aldrig 100% debiteringsbar tid om man inte trixar med timmar.

Håller med dig om att det låter som att dom ville få tio ett besök inför ett jobb och det skall vara kostnadsfritt och speciellt efter att dom också fått jobbet.
 
  • Gilla
Arnejaevel och 5 till
  • Laddar…
E ESM81 skrev:
Får du inte betalt alla timmar du är på jobbet?
Hej,

Det är en icke-relevant frågeställning. Du blandar ihop kostnaden för en anställd med fakturerad tid.

Givetvis får dom flesta betalt för varje timme på jobbet. Det betyder inte att varje timme är möjlig att fakturera för bolaget.

I dom flesta branscher utanför hantverksbranschen har man en högre timpenning för att täcka för overhead, resor, räkna på jobb osv. Enbart i hantverksbranschen drivs och faktureras jobben som i en privatekonomi.

Om du är och tittar på en ny bil, får du då betala för provkörningen om du inte köper bilen?

/Orvar
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 25 till
  • Laddar…
Exakt det här prata jag och och några kompisar som är hantverkare om för några veckor om hur man ska göra med folk som använder dom som Rådgivning dom åker ju långt för att räkna på jobbet och sen visar det att det aldrig varit tänkt som en kund

jag själv tycker att hantverkarna ska ta betalt för att räkna på jobb det tar ju faktiskt tid att göra det
 
  • Gilla
  • Arg
Pel063 och 5 till
  • Laddar…
J
M maria01 skrev:
Exakt det här prata jag och och några kompisar som är hantverkare om för några veckor om hur man ska göra med folk som använder dom som Rådgivning dom åker ju långt för att räkna på jobbet och sen visar det att det aldrig varit tänkt som en kund

jag själv tycker att hantverkarna ska ta betalt för att räkna på jobb det tar ju faktiskt tid att göra det
Eller så går dom en kurs i företagsekonomi.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Lindusfindus och 27 till
  • Laddar…
U
M maria01 skrev:
Exakt det här prata jag och och några kompisar som är hantverkare om för några veckor om hur man ska göra med folk som använder dom som Rådgivning dom åker ju långt för att räkna på jobbet och sen visar det att det aldrig varit tänkt som en kund

jag själv tycker att hantverkarna ska ta betalt för att räkna på jobb det tar ju faktiskt tid att göra det
Tror det är ytterst sällan som det faktiskt handlar om rådgivning om det inte är försäkringsrelaterat. Och rådgivning tycker jag helt klart man kan debitera för, OM det verkligen är rådgivning.
Är det inte rådgivning så handlar det om att själv bedöma om jobbet är värt att göra och få underlag till offert, alltså för att sälja in sig.
Helt ärligt så är det ju inte så svårt att hålla sig sysselsatt i byggsvängen så känns konstigt att klaga på att man inte kan debitera kunder och måste vända på ören i tim-priset.

Tror jag ska sälja mina verktyg och bara åka runt och räkna offerter som jag kan debitera för. Har jag riktigt höga överpriser har jag nog tur att ingen nappar.

Man får tänka lite vad man gett ”kunden”. Har de fått nått värde -Debitera
Har de inte fått nått så är det bara åka vidare till nästa jobb.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 14 till
  • Laddar…
C
U Swetox skrev:
Man får tänka lite vad man gett ”kunden”. Har de fått nått värde -Debitera
Har de inte fått nått så är det bara åka vidare till nästa jobb.
Exakt. Om man bortser från praxis och konsumentjänstlagen kan jag ändå ha en viss förståelse för att man inte vill titta på jobb gratis. Men då får man också leverera något som är till nytta för kunden. En seriös och väl specad offert, och att man också skall vara beredd utföra jobbet.

Alltsom oftast skiner både offert och hantverkare med sin frånvaro efter att de tittat på ett jobb, eller att man får någon Kalle Anka-offert typ "jobb: 100 000 kr", och det skulle jag verkligen inte vara beredd att betala för.
 
Redigerat:
H
S Spiffe skrev:
Saken är den att denna firma var densamma som gjort alla rörinstallationerna i huset (såg jag i dokumenten från byggentreprenören) och när jag flyttade in i mitt ett år gamla hus tyckte jag att arbetet var bra utfört och snyggt. Jag ringde dem för att få jobbet utfört. Det handlade inte ens om att jag skulle begära offert. Jag ville att de skulle göra det här jobbet och jag har inte ens brytt mig om att ringa någon annan firma för offert. Som jag tolkade det så ringde jag och beställde jobbet med en liten reservation för att det faktiskt fanns något vettigt sätt att göra det på. Och ja, jag bokade tid för installation innan de lämnade.
Ring dem och fråga vad de håller på med. De har heller inte talat om att de fakturerar för att de kommer ut till dig. De får en beställning och fakturerar för besöket. Jag skulle ta in någon annan. Alt. en skriftlig offert innan du nämner fakturan som de skickade.
 
D Derbyboy skrev:
@Krille-72 kan du inte bara sluta ge folk juridisk rådgivning. Det blir bara fel. Här blir det rätt:
@Derbyboy
Har du varit på kvällskurs i juridik nu igen? Kul att det verkar gå framåt för dig. Synd bara att man också måste förstå det man läser. Det verkar du som vanligt ha svåraste för. Innan du ger dig på § 37 så måste du förstå §36. Så stressa inte framåt nu när du ändå bestämt dig för att gå om kvällskursen igen.

Vad säger § 37 Ktjl egentligen? Att det alltid är gratis att ringa en hantverkare som kommer ut och tittar på jobb? Att det fortfarande alltid är gratis ifall hantverkaren börjar plocka fram tumstocken och tar lite olika mått?

Vad är det för uppdrag som konsumenten givit näringsidkaren?
En konsument ringer en rörmokare och säker att det läcker i diskbänkskåpet. Hantverkaren åker ut och undersöker omfattningen för att sedan åka till grossisten och köpa delarna som behövs.
Ska man nu förvänta sig att själva undersökningen av omfattningen är gratis?
Det står ju nästan så i § 37
”Har konsumenten uppdragit åt näringsidkaren att företa enbart förberedande undersökning för att utreda omfattningen av eller kostnaden för en tjänst, är konsumenten inte skyldig att betala för undersökningen”

Sista meningarna i §37 lyder:
”om han på grund av sedvana inom branschen eller i övrigt har haft skäl att anta att undersökningen skulle göras utan ersättning.”

Ts har antagit att besöket skulle genomföras utan ersättning. Entreprenören har fakturerat för sin tid och kallar det ”rådgivningsavgift”.
Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Det får mig att fundera lite hur dom uppfattat uppdraget från Ts.

I senare inlägg skriver TS: ”Det som gjorde mig upprörd var att det kommer en faktura för "rådgivning" inför ett jobb de redan fått”

Var det kanske så trots allt att Ts beställt ett arbete på löpande räkning. En hantverkare åker ut och projekterar. Senare utförs arbetet.

Ts skriver vidare:
”Det som störde mig otroligt mycket var att de kunde ha bakat in det här i den "stora fakturan" när allt är klart”

Jag lägger in mitt föregående inlägg igen så får vi se om det börjar ringa några juridiska klockor i din skalle kära @Derbyboy

”Du ska betala det som är skäligt för utförd tjänst enligt Ktjl. Att titta på ett arbete som resulterar i att ett en entreprenör lämnar en offert är enligt praxis inte skäl nog för en.fakturera. Om inte avtalet visar något annat”.

”HÄR blir det rätt” skriver du och hänvisar till § 37 Ktjl.

Jag är snäll idag och sträcker mig till ett kanske med ett stort ?
Jag ändrar mig direkt. Troligen har du fel igen.

Återigen. Be fröken att förklara lite tydligare för dig. Be henne också förklara om nummer följden har någon betydelse. Eller är det bara en slump att §36 kommer före §37.
 
  • Gilla
Daaaaaniel och 3 till
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Saken är den att denna firma var densamma som gjort alla rörinstallationerna i huset (såg jag i dokumenten från byggentreprenören) och när jag flyttade in i mitt ett år gamla hus tyckte jag att arbetet var bra utfört och snyggt. Jag ringde dem för att få jobbet utfört. Det handlade inte ens om att jag skulle begära offert. Jag ville att de skulle göra det här jobbet och jag har inte ens brytt mig om att ringa någon annan firma för offert. Som jag tolkade det så ringde jag och beställde jobbet med en liten reservation för att det faktiskt fanns något vettigt sätt att göra det på. Och ja, jag bokade tid för installation innan de lämnade.
Här tycker jag det blir ganska tydligt varför Ts blivit debiterad för rådgivning. Det kanske borde ha stått projektering istället.
 
Sittställning
E ESM81 skrev:
Får du inte betalt alla timmar du är på jobbet?
Och sen när är det att jämföra med att va egenföretagare !?
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Nej, jag jobbar inte gratis, men lämnar offert utan kostnad för att därefter räkna in den kostnaden i framtida arbete. Framförallt så tar jag ALDRIG betalt utan att påtala det innan. Allt annat är ju lurendrejeri.
Du verkar ha missat att läsa Ts alla inlägg. Hon har faktiskt beställt detta arbete. Kalla det rådgivning eller projektering. Vidare så beställde Ts tid för själva installationen med hantverkaren som var på plats om jag nu tolkat Ts rätt. Det var alltså aldrig tal om att det skulle lämnas en offert i detta fall.
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
En förberedande undersökning enligt lagtexten torde innefatta något mer än att bara ge en offert, tex undersöka om en tilltänkt lösning (den lösning som i detta fall föreslås av kunden) kan utföras fackmannamässigt.
:crysmile: Du ringer en rörmokare för att det läcker i köket. Hantverkaren åker ut och gör en ”förberedande undersökning som det står i §37” sen åker han och handlar delarna som behövs och återvänder och fixar till ditt läckage.

Nu ska han alltså inte fakturera för tiden det tog att göra den förberedande undersökningen enligt dig. :rofl::crysmile:

Rådgivning eller projektering kan vara gratis. Det kan också kosta pengar. Det hela beror lite på vad man har avtalat om.
Och om priset inte följer avtalet så kommer §36 av en händelse före §37.

Du FÅR inte sitta och sova på kvällskursen i juridik. Du måste försöka bli mer allert. Fråga fröken om du inte förstår.
 
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
@Krille-72 kan du inte bara sluta ge folk juridisk rådgivning. Det blir bara fel. Här blir det rätt:
I det här fallet är uppdragsgivaren osäker på vad han sagt till det undersökande företaget så är du minsta osäker dömer domstolen efter näringsidkarens ord.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Exakt det här prata jag och och några kompisar som är hantverkare om för några veckor om hur man ska göra med folk som använder dom som Rådgivning dom åker ju långt för att räkna på jobbet och sen visar det att det aldrig varit tänkt som en kund

jag själv tycker att hantverkarna ska ta betalt för att räkna på jobb det tar ju faktiskt tid att göra det
Detta är väldigt vanligt samt att man åker ut för att man ska lämna ett pris för att pressa deras vanliga hantverkare.
Men så har det alltid varit och skulle aldrig kunna tänka mig att ta betalt för att göra kundbesök eller offert.
Jag brukar åka efter "arbetstid" så kostar det inget för mig mer än tid men jag tycker ändå det är lite trevligt samt är intresserad av hus och renovering.
 
  • Gilla
Citrona och 6 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Nej, det borde räcka med att lämna offert baserat på en beskrivning plus bilder. Är något oklart kan man be om mer uppgifter eller ta höjd för det i offerten. Om kunder "alltid ljuger" (skön inställning, förresten!) borde det inte vara något problem att ta extra betalt med en korrekt formulerad offert.

(Givetvis finns det undantag.)
Vi arbetar en hel del med försäkringsskador. För att spara tid kom jag för några år sedan på den lysande idén att försöka lämna kalkyler eller offerter till försäkringsbolag UTAN att åka ut och titta efter rivning. Jag fick bilder och beskrivningar från olika yrkesgrupper på vad som behövde göras.

Resultatet blev sådär minst sagt. Så nu åker vi ALLTID ut och tittar på plats efter rivning.
Men inga regler utan undantag. Så på vissa mindre skador får jag nog erkänna att vi inte alltid åker ut och kollar på.

Med det sagt kan jag säga att jag aldrig någonsin skulle lämna en offert utifrån bilder och beskrivningar från en konsument. Till mitt försvar kan jag säga att jag aldrig heller skulle försöka ta betalt för tiden det tar att titta på jobbet för att sedan lämna en offert. Däremot finns det tillfällen där vi faktiskt tar betalt för tid vi lägger ner innan offerten. Men då informerar vi givetvis om det innan.
 
  • Gilla
Daggew och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.