Plötsligt drog åskovädret in. Strömmen hade redan gått sen en timma tillbaka och nu förstod jag varför. Avbrottet fanns registretat hos Vattenfall och berörde 15.000 kunder.

Jag hann knappt reagera förrän den andra blixten slog ned alldeles intill. Det small till ute i köket. Omöjligt att veta vad som gått fel innan strömmen kom tillbaka efter ca en halvtimma då ovädret fortfarande inte dragit bort helt. Innan strömmen kom tillbaka (men tyvärr efter blixtnedslaget...) hade jag dragit ur kontakterna till kyl och VVB. Jag satte igång kylen först. Gick bra. Tack. Men när jag satte i kontakten till VVBn small det till och blixtrade till i kontakten och säkringen gick i elskåpet. När jag slog tillbaka säkringen insåg jag att VVBn var död. Eller rättare sagt, lampan som visar att den är påslagen lyser inte längre. Kan det vara enbart den som gått? Det är för övrigt omöjligt att avgöra om den är på eller av eftersom tryckknappen beter sig likadant oavsett om man slår på eller av den. Och när lampan inte lyser vet jag ju inte om den är på eller av. Måste alltså vänta tills vattnet eventuellt svalnar för att se om den är av (eller trasig).

Min fråga är vad som kan ha hänt i den och om det är någon ide att försöka titta på elektroniken och fixa den?
 
Redigerat:
Det är omöjligt att säga på avstånd. Det är alltså en enfasig VVB som ni ansluter med schukostickpropp? Vet du att det finns elektronik i den? Jag tror det är ovanligt att åskan orsakar en kortslutning i apparater. Det är mer vanligt att det "bara" blir avbrott. Så klart är att den behöver synas närmare och ni bör inte använda den tills dess. Dra ur stickproppen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är omöjligt att säga på avstånd. Det är alltså en enfasig VVB som ni ansluter med schukostickpropp? Vet du att det finns elektronik i den? Jag tror det är ovanligt att åskan orsakar en kortslutning i apparater. Det är mer vanligt att det "bara" blir avbrott. Så klart är att den behöver synas närmare och ni bör inte använda den tills dess. Dra ur stickproppen.
Tack. Ja en helt vanlig schuko-kontakt. Fabrikat TESY (50 liter) som säljs bla på Jula. Har dragit ur kontakten. Frågan är om det lönar sig att tömma den, ta ner den (måste jag ju göra oavsett) och öppna underdelen för att studera elektroniken. Eller om jag nu låter den stå avstängd ett par dar (ska ändå inte vara i stugan) och låtet vattnet svalna. Sen slår på den i ena knappläget, väntar en timma för att se om vattnet blir varmt. Om inte, andra knappläget och gör likadant. Andra ideer?
 
Eftersom åskan orsakade en kortslutning i den kan jag inte rekommendera att ni provar den mer. Något behöver åtgärdas i den.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Fabrikat och typ på VVB för att kunna säga n¨got.
 
J jonaserik skrev:
Fabrikat och typ på VVB för att kunna säga n¨got.
TESY 50 liter, enfas
Säljs bla av Jula
 
Det finns en indikeringslampa som är kopplad mellan fas och noll , dessa är känsliga för överspänning och kan bli kortis i. Ryck stickproppen och lossa 4 st skruvar i plasthuven på undersidan , släpp ner den lite lätt, kolla hur det ser ut ini där och hur lampan ser ut, det går att koppla loss den och prova utan att sätta tillbaka locket.
 
Inte mycket elektronik i pannan.
Ser ut som några lysdioder används för indikering.
Schematisk bild av en enkel elektronisk krets med indikerande lysdioder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jonaserik skrev:
Det finns en indikeringslampa som är kopplad mellan fas och noll , dessa är känsliga för överspänning och kan bli kortis i. Ryck stickproppen och lossa 4 st skruvar i plasthuven på undersidan , släpp ner den lite lätt, kolla hur det ser ut ini där och hur lampan ser ut, det går att koppla loss den och prova utan att sätta tillbaka locket.
E etompau skrev:
Inte mycket elektronik i pannan.
Ser ut som några lysdioder används för indikering.
[bild]
Tack till båda. Kommer inte att vara i stugan förrän i början av nästa vecka. Ska försöka kolla detta. Problemet är dock att den sitter inbyggd i ett skåp vilket gör att jag inte kommer åt att ta loss luckan. Måste i så fall tömma den och ta ner den. Den som har bra minne minns att exakt samma sak hände för två år sedan så nu har jag två likadana beredare som är utslagna på samma (?) sätt och jag vet inte ens om de är trasiga på riktigt. Skillnaden denna gång är att jag har tid att ta ner den. Men då kan jag ju lika gärna titta på elektroniken i den andra som stått och väntat på att få bli undersökt i snart två år. Ska göra det och ta lite bilder.
 
Kom på att det såklart går att ta ner skåpet utan att ta ner beredaren. Annars hade jag aldrig fått dit den :rofl: Så jag gör det nästa vecka och tittar på elektroniken. Ska titta på bådas elektronik. Kanske har jag två VVB som inte är heldöda. Och då måste jag ju bygga ett nytt hus så båda har någonstans att bo. Kan bli kul :D
 
Finns ingen elektronik i dom Bara brytare/ termostat och överhetningsskydd, indilkeringslampan är kopplad paralellt på på den med beteckningen S, Kolla först hur det ser ut i den andra du har. I bland är det lite knepigt att få medbringaren för termostaten att malla ihop. Medbringaren sitter i locket och termostaten sitter direkt på patronen.
 
J jonaserik skrev:
Finns ingen elektronik i dom Bara brytare/ termostat och överhetningsskydd, indilkeringslampan är kopplad paralellt på på den med beteckningen S, Kolla först hur det ser ut i den andra du har. I bland är det lite knepigt att få medbringaren för termostaten att malla ihop. Medbringaren sitter i locket och termostaten sitter direkt på patronen.
Ok. Vad ska jag titta efter? Kan det helt enkelt vara så att det är indikeringslampan som gått utan att VVBns funktion påverkats?
 
Lampan är bar för att se att VVB har spänning och att den värmer, fungerar utan. Brukar de bränt ut, svart/brunt kring delarna om det har slagit över vid spänningssättning.
 
J jonaserik skrev:
Lampan är bar för att se att VVB har spänning och att den värmer, fungerar utan. Brukar de bränt ut, svart/brunt kring delarna om det har slagit över vid spänningssättning.
Då har jag nu öppnat luckan på den första VVBn som drabbades av åsknedslag för ett par år sedan och snabbt behövdes bytas ut. Sen dess har den alltså stått inpackad i en bod i väntan på undersökning. Så här ser elektroniken ut. Jag kan inte se något som är bränt. Eller? Vad kan det då vara? (förutom att dioden kan ha tagit stryk). Den lyser förresten blå när rätt värme har uppnåtts och gul när den värmer upp (dvs när den fungerar). Interiör av en varmvattenberedare med synlig elektronik och kablage utan synliga brännskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en varmvattenberedare med oskadad elektronik, termostat och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre komponenter i en varmvattenberedare med synliga kablar och elektronik, inget bränt synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre komponenter av en varmvattenberedare med synliga kablar och elektronik utan synliga brännskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en varmvattenberedare med öppen lucka och synliga elektroniska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och så lyckades jag även fotografera elektroniken på den VVB (samma modell) som small häromdagen. Här syns tydligt att lampan bränt Interiör av en varmvattenberedare med synliga elanslutningar och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en varmvattenberedare med brännskador och splitter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektroniken inuti en varmvattenberedare med synliga kablar och en bränd lampa, samt små bitar av splitter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av VVB elektronik och röranslutningar, med tecken på bränd lampa och synligt splitter på hyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en varmvattenberedare med elektriska anslutningar och en bränd lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en varmvattenberedare med synliga kablar och elektronik där en lamphållare har bränt tecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en varmvattenberedare med synlig elektronik, bränd lampa och kablarnas anslutningar, inget annat synbart skadat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Och i luckan låg en del ”splitter” (se bild). För övrigt ser jag inget annat som bränt här heller. Kan jag mäta någonstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.