pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade tidigare en bil som extremt noggrant hade koll på bränsleförbrukningen, sedan hjälpte jag en släkting med att flytta (stor släpvagn) och körde därefter ut till flygplatsen (utan släpvagn) och när bilen sade att det fanns 5 mil kvar i tanken (då den slutar att visa kvarvarande sträcka) så började den att hosta. Den stannade mindre än 100m från en bensinstation.
Det är enklare att mäta nivå i tanken än i batteriet, men båda är ändå tillräckligt enkla att mäta.
Det svåra är att uppskatta kvarvarande räckvidd på ett sätt som gör att bilen inte luras, men samtidigt inte ändrar räckviddsvisningen hela tiden bara för att man gasar eller rullar.
Misslyckad mjukvara i din gamla bil alltså. Det konstiga är att den visade fel åt "fel håll", räckvidden borde räknat ner fortare med släpet så att det fanns marginal utan släp. Eller så körde du 50 km/h med släp och 200 km/h till Arlanda. ;)

Kan iofs varit usel tankmätare som intr kan mäta under fem liter och därför bilen aldrig visar under 50km. Min bil mäter inom några deciliter och räknar ner till noll, sedan streck. Men då har man inte många deciliter kvar.
 
V vectrex skrev:
Kan man inte ladda hemma så tappar man väldigt mycket av poängen och framförallt smidigheten med elbil enligt mig.

Mindset hos ICE förare lever kvar att man "tankar" när batteriet är nästan tomt. Med elbil så blir det helt tvärtom, ladda ofta hemma, finns ingen anledning att vänta på att batteriet är tomt eller ens nära tomt.

Min ID.3:a med 58kWh batteri klarar sig för övrigt med 5 laddstopp från Göteborg till Piteå. Enligt ABRP alltså, jag har inte testat själv. ;)
Med fossilbil är det som du säger nästan lite tävling för sig själv att tanka så sent som möjligt. Min passat tidigare sa 0,5 mil kvar innan tanken var slut. På någon tidigare volvo har jag fått streck men det uppkommer redan vid 2mil kvar så då var det lugnt.

Jag tror inte räckvidden kommer att förändras nämnvärt då 50mil är mer än vad 95% av befolkningen behöver för vardaglig körning och kommer bara bli väldigt dyrt att utveckla de sista bitarna om man nu inte kommer på en helt ny typ av batteri i framtiden.
Jag själv har inte hoppat på elbilståget än då mitt körmönster inte passar. Jag kan köra runt 100mil på en dag med inbokade möten och vill då inte bli stående en timme för att ladda sin bil då det kan vara kö till stolpar också.

När ni nu pratar om ekonomin med elbil, vad tror ni händer när kilometerskatten på elbilar kommer? Jag är rädd för att priset per mil kommer vara liknande fosilbilen då men frågan är bara när det kommer, för alla vet att den kommer en dag då våra politiker behöver få in sina skattemiljarder på något sätt och om nu vi går över till elbilar så försvinner mycket av bränsleskatten.
 
Redigerat:
Stefflo Stefflo skrev:
Med fossilbil är det som du säger nästan lite tävling för sig själv att tanka så sent som möjligt. Min passat tidigare sa 0,5 mil kvar innan tanken var slut. På någon tidigare volvo har jag fått streck men det uppkommer redan vid 2mil kvar så då var det lugnt.
Mina senaste bilar (bensin/diesel) har gett vid en uppskattad körsträcka på fem mil kvar...
 
Stefflo Stefflo skrev:
Jag kan köra runt 100mil på en dag med inbokade möten och vill då inte bli stående en timme för att ladda sin bil då det kan vara kö till stolpar också.
Hur långa arbetsdagar har du?
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Det är enklare att mäta nivå i tanken än i batteriet, men båda är ändå tillräckligt enkla att mäta.
Nej, att mäta SOC på ett batteri är extremt svårt, eftersom ett bra batteri har en konstant cellspänning. Det går alltså inte att "mäta" på ett batteri hur mycket laddning som finns kvar. Man måste räkna på hur mycket energi som stoppas i och hur mycket energi som tas ut.
 
R Robert-san01 skrev:
Kolla på kommande Hyundai ioniq 5. Den ser utan att klara 1600kg och kosta under 500k.

[länk]
Verkar vara sjukt dyr kostar en bit över 500000 kr om man vill ha 4 hjuls drift visserligen med rejäl motor men vad jag förstår är det en bil i golf storlek jämför med tex en Golf alltrack som jag åker nu en sån 4wd med 2000 kilos dragvikt får man för runt 350000 kr
 
N Nerre skrev:
Nej, att mäta SOC på ett batteri är extremt svårt, eftersom ett bra batteri har en konstant cellspänning. Det går alltså inte att "mäta" på ett batteri hur mycket laddning som finns kvar. Man måste räkna på hur mycket energi som stoppas i och hur mycket energi som tas ut.
Nej, ett batteri med litium-ion har en relativt snabbt sjunkande spänning. Man mäter hur snabbt det normalt sett töms och tar fram en algoritm för att beräkna hur mycket som finns kvar.
 
N Nerre skrev:
Nej, att mäta SOC på ett batteri är extremt svårt, eftersom ett bra batteri har en konstant cellspänning. Det går alltså inte att "mäta" på ett batteri hur mycket laddning som finns kvar. Man måste räkna på hur mycket energi som stoppas i och hur mycket energi som tas ut.
Att mäta SOC på ett elbilsbatteri som är i vila är extremt lätt, eftersom det inte alls har en konstant spänning. Lika lätt som att mäta mängden bensin i tanken på en bil som står still.

Men att ta hänsyn till "skvalpet" i tanken kräver lite enkel signalbehandling, och att modellera batteriets hälsa och räkna laddning kräver mer avancerade beräkningar, men i båda fall är det enkelt och standardiserat att veta hur många liter respektive procent man har kvar. Sen måste man välja hur man vill räkna fram och presentera återstående körsträcka så att föraren känner att man liksom kan lita på bilen. Tar man bara tillgänglig tank/batteri delat med aktuell momentanförbrukning kommer räckvidden hoppa jojo varje sekund, och räknar man över för lång tid kommer man bli väldigt lurad osv. Det kräver lite smart tänk från tillverkaren för att bli bra.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
När ni nu pratar om ekonomin med elbil, vad tror ni händer när kilometerskatten på elbilar kommer?
Jag tror att det kommer att införas nya skatter som träffar alla bilar utan att några gamla skatter tas bort. Fossilbilar kommer då att få betala samma km-skatt (om det blir det) som elbilar, plus dagens bränsleskatter.

Så om elbilar får betala tio kr/milen i skatt får fossilbilarna betala 20.
 
  • Gilla
  • Arg
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Redigerat:
Fairlane
Jag förstår faktiskt inte alla som kör tills det bara är bensin/diesel-ånger kvar i tanken när man kommer till macken. På en dieselbil är det direkt dumt att få bränslestopp. På en bensinare är det väl bara ruggigt onödigt. På vintern ökar det väl risken för vatten i tanken också.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fairlane
Igår hittade jag två utmärkta anledningar att skippa dieseln och byta till elbil (själv kör jag bensin/E85). Anledningen är att dieselbilen stinker och anledning två är att stinkmotorn måste vara igång för att AC ska fungera. Jag, jag vet att det sägs att en modern dieselbil inte stinker, men jag håller inte med. Hyrde en Volvo för några år sen med en D3-motor (om jag inte minns fel). När.msn parkerat fick man sitta kvar i bilen en minut innan man öppnade dörren om man inte ville må illa...

Jag trodde att det kanske var ett undantag, men som sagt igår fick jag det bekräftat. Jag sitter och väntar utanför Max och jag drar ner rutorna och stänger av motorn. In på platsen bredvid svänger en Kia och stänger direkt av motorn. Dieselstanken sticker i näsan. Det försvinner rätt fort eftersom motorn är avstängd. De satt kanske där två minuter innan de startade motorn och åkte, återigen med stank.

Strax senare kommer en Volvo in på platsen bredvid och stänger av motorn direkt. Denna gång kom faktiskt ingen stank! Eftersom de inte vevade ner rutorna blev det såklart snabbt varmt i bilen så då drog de igång motorn igen för att få AC. Jag fick stänga min ruta för det stank!

Då kan man ju fundera på Nerres scenario med stopp i 4 timmar. Några kommer såklart komma på att man kan öppna fönster och dörrar, andra kommer köra på tomgång och förpesta för omgivningen och eftersom de kör tills det nästan är slut i tanken innan de tankar så kommer de inte iväg sen... :cool:
 
Håller med tankar alltid när det är rätt mycket räckvidd kvar och hänger inte riktigt med när man skriver att man kan köra 50 mil med elbil när räckvidden är just 50 mil skulle inte drömma om att köra 100 mil med min bil bara för att räckvidden är 100 mil.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Anledningen är att dieselbilen stinker och anledning två är att stinkmotorn måste vara igång för att AC ska fungera.
Här sitter jag och klagar på räckvidd, lastkapacitet och inköpspris på elbilar, men det där får mig ju direkt att vilja slänga ut några hundra tusen extra på en elbil.
 
S smurfen72 skrev:
Håller med tankar alltid när det är rätt mycket räckvidd kvar och hänger inte riktigt med när man skriver att man kan köra 50 mil med elbil när räckvidden är just 50 mil skulle inte drömma om att köra 100 mil med min bil bara för att räckvidden är 100 mil.
Det innebär då att om räckvidden är 50 mil så laddar du typ var 20:e mil? Så en resa på 60 mil blir inte ett laddstopp utan 3-4 laddstopp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.