A
brukar sitta en slirkoppling på generatorn.
Annars så har man även en remspännare där och ett remhjul..
Bör synas på multiremmen om det är fel på någon rulle..man kan byta själva spännrullen och lagret inuti.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
A
Snigla Snigla skrev:
Vet ej ang kuggisar..
Nej det finns inga kugghjul eller kuggar i en generator.
Men det sitter lager där i som kan rasa.
 
Min gissning skulle vara att ett lager är på väg att ta slut antingen i generatorn eller i någon remspännare. Man måste nog lossa remmen för att hitta vilket lager som är slut. Om samma rem driver servopumpen kan det ju vara den också.

Har det något samband med att ratten vrids fullt åt något håll. Har sett en del servopumpar som blivit låsta när man svängt fullt åt något håll.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Den enda versionen av Jeep som jag vet ens litet om är de där som man fick köpa billigt när Tyskland var erövrat och en del av amerikanska armeen började fara hem igen så de sålde bort utrustning innan de for. Det är väl knappast en sådan du har?

Hur som helst så låter det där som ett klassiskt generatorfel.
Oljudet brukar komma från dåliga lager. Det brukar kunna varna sådär några gånger innan lagren slutgiltigt skär ihop och remmen börjar slira. Mycket vanligt fel på Lucas generatorer men förekommer också på andra märken. Det har hänt ett par tre gånger på kadetten under de 21 åren jag har haft den.
Tyvärr är många generatorer byggda så man inte kan byta lager i dem utan man måste byta hela generatorn. Det beror på modellen.

När laddningslampan lyser kan det bero på laddningsreläet som sitter under en kåpa bakpå generatorn...... men eftersom det gick i takt med oljudet gissar jag på lagren. Då lagren kärvade slirade remmen och generatorn gick ned i varv och laddade inte. Det är min gissning.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
A
generatorer är inte så dyra idag.
Men kan vara ett elände att byta..
på många av mina kunders bilar så måste fronten eller styrservopump skruvas ner först..
Och hissa upp ena hjulet för att kunna lägga på remmen igen..

Jag river ner en gång och kollar vad som går att renovera och vad som. måste bytas.
Sedan byter jag det mesta.
Och har alltid en extra rem hemma..
Även lager till spännrullarna..
Man vet aldrig när man behöver ha dessa...
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
galento
Kolla gärna priserna i usa , jag köpte en fabriksrenoverad generator
till en av våra usabilar för 650 kr ink alla avgifter.
( om det är till eran Jeep )
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Kom av mig i det felet (har inte hört el märkt nått mer av det .. peppar peppar.. men jag har minsann inte glömt det!)

Dock.. dök det upp andra .. problem / fel.. *mutter* :oops:

Har klagat på lite oljud på en av bromsarna specifikt sedan vi bytte dem.. alla bortförklarar det effektivt.. och visst, till viss del köper jag det. Nya bromsar kan ha lite ljud för sig i början och när den stått ett tag.. och vidrigt/jättetorka hehe

Men vissa saker ska ge med sig..

Nu har de (så vitt jag vet) inte skapat nått mer problem än att skrämma slag på nån stackare när man kör förbi..

Men den andra (bra) sidan fick ett hm.. annorlunda pulserande ljud härom veckan.. som typ när man fått en irriterande Sten i gummit på däcket som sen snurrar runt runt.. kommenterade saken (som vanligt) ..

Dagen efter lät det inget, mer än de vanliga ljuden.. sedan återkom det igen med en svagt gnirkande ibland..

Vi var ute o åkte.. på landet.. papps tyckte bilen växlade lite märkligt, som hm.. tungdraget.. det var inget jag reagerat på ljudmässigt då de senaste bilarna alltid gjort likadant vid svaga uppförsbackar osv.. så ljudet kändes. Inte nytt.. (jag hör förändringar direkt, bilmecken trodde jag var inbillningssjuk i början.. nu vet hen bättre.. jag är kanske lite galen - men hör jag nått, finns ett fel!)

.. iaf när vi stannade vid en stoppskylt började det lukta bränt. Hade fönstret lite öppet så trodde det var ute ..(svårt att urskilja..).. började kolla in alla mätare.. för säkerhetsskull.. inget såg tokigt ut.. ingen kokning i antågande..

Åkte några km till (hemåt, tack o lov).. och det luktade mer inne i bilen..

Åk mot verkstan sa jag åt chauffören.. och stanna vid närmsta parkeringsficka;busshållplats (eller bara väg in) en sväng..

Snacka om att kolla så det inte rykte nånstans.. :oops:

Hoppade ur.. och brydde mig inte nämnbart om motorn.. här skulle kollas om däcken (bromsarna) brann..

Gick runt o kolla.. och chaffisen tyckte att jag skulle känna på däcken för att se om nått var varmare än de andra.. är du inte klok svarade jag, jag blir ju solbränd av att stå en halvmeter ifrån däcket jag misstänkte..

Förutom ångande värme syntes inget uppenbart .. skivor o klossar., ja de är ju relativt nya så fortfarande fint/Inge rost.

Vi funderade en stund o chansade på att åka vidare till mecken.. i maklig takt ifall det skulle hända nått.

Vi kom fram.. och jag gick in och sa att däcket höll på att brinna upp :cool: hen plockade in bilen o hissa upp den direkt.. kom efter 5-10 min ut o fråga om vi hade bråttom hehe. Det var inte för att nått direkt fel.. utan för att de inte kunde plocka bort däcket för det var för varmt.. behövde svalna 15 min .

Bromsen satt uppenbarligen fast..(där var skälet till att bilen gick tungt o växlade annorlunda troligen..).. iaf var det inte direkt lättsnurrat.. hennplockadevloss alla delar och hittade inget fel.. allt såg ut som det skulle och hen smorde upp alla delar och knackade o petade överallt där utan att hitta nått som kunde förklara varför bromsjäkeln fastnat.. :thinking::oops:

Så hen satte tillbaka allt, nyrengjort uppsmörjt osv och ..nu snurrade hjulet minsann! :oops:

Hen tog inget betalt för nått.. då ingel fel hittats och allt funkade bra igen..

Det gjorde det i flera dagar.. även om jag drog mig för att åka med i bilen..(saker lagar sig inte automatiskt själva).. nu har just den bromsen börjat låta mer igen.. vilket ibland kan korrigeras med att trampa till lite hårdare på bromsen..

..men det är en chansning - 50 % chans att den släpper, likväl som fastnar igen ju!

Grr.. jäkla bilar!

..och bara för jag blev sur på bilen, så tände den airbaglampan igen :mad: på ren jäkelskap tror jag :seenoevil:.. vet ni hur dyrt det är att byta ut en airbag..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
harry73
Min airbaglampa är alltid på. Är en dålig kontakt i kabeln till bältesspännaren.

Trycker man ihop konfektion lite, funkar det igen (ett tag)

Nu kör jag franskt och franska bilar använder varningslampor som interiörbelysning
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Min airbaglampa är alltid på. Är en dålig kontakt i kabeln till bältesspännaren.

Trycker man ihop konfektion lite, funkar det igen (ett tag)

Nu kör jag franskt och franska bilar använder varningslampor som interiörbelysning
Kan vara värt o kolla! Vi hade den igång tidigare (för x år sedan) men fick byta ut en hm.. matta med kontakter (?) under ratten.. och efter det bytet funkade det igen..

Senaste åren har vi en handbromslampa på hela tiden, men det gör inget.. vi besiktar med den fina röda lampan oxå :cool: de ser (och märker) ju att den inte ligger på.. så det är tydligen ok (y)
 
A
Snigla Snigla skrev:
Kan vara värt o kolla! Vi hade den igång tidigare (för x år sedan) men fick byta ut en hm.. matta med kontakter (?) under ratten.. och efter det bytet funkade det igen..

Senaste åren har vi en handbromslampa på hela tiden, men det gör inget.. vi besiktar med den fina röda lampan oxå :cool: de ser (och märker) ju att den inte ligger på.. så det är tydligen ok (y)
Kolla säkringen till airbagen..
Kan vara motståndet som börjar bli dåligt eller tappar kontakten.

Är det trumbromsar bak eller skivor?

om du trycker ner spaken till handbromsen, slocknar lampan då?
eller när du ruskar i den... blinkar den?
Isåfall så har du nog en glapp kontakt..

var det bara ett hjul som satt fast?
Jag misstänker bromsreduceringsventilen..
Finns en liten låda med en rund sak som påminner om ett oljefilter under bilen, vissa har den inne i motorrummet..
inunder locket där så sitter det fjäderbelastade ventiler som är till ABSen.
kärvar någon av dessa så kan man få enorma problem och konstiga symtom...

Även plunchen i oket kan skeva lite och då samlas oljan bakom och trycker fast kolven, sitter den lite snett och är en vridkolv så skadar den gängorna och fastnar i ute läge.
Då blir bromsoksbyte nästa sak....
 
Redigerat:
A
harry73 harry73 skrev:
Min airbaglampa är alltid på. Är en dålig kontakt i kabeln till bältesspännaren.

Trycker man ihop konfektion lite, funkar det igen (ett tag)

Nu kör jag franskt och franska bilar använder varningslampor som interiörbelysning
har du sätesvärme kan du sno lite ström därifrån och koppla på så bör det sluta...
 
Maskintok skrev:
Kolla säkringen till airbagen..
Kan vara motståndet som börjar bli dåligt eller tappar kontakten.

Är det trumbromsar bak eller skivor?

om du trycker ner spaken till handbromsen, slocknar lampan då?
eller när du ruskar i den... blinkar den?
Isåfall så har du nog en glapp kontakt..

var det bara ett hjul som satt fast?
Jag misstänker bromsreduceringsventilen..
Finns en liten låda med en rund sak som påminner om ett oljefilter under bilen, vissa har den inne i motorrummet..
inunder locket där så sitter det fjäderbelastade ventiler som är till ABSen.
kärvar någon av dessa så kan man få enorma problem och konstiga symtom...

Även plunchen i oket kan skeva lite och då samlas oljan bakom och trycker fast kolven, sitter den lite snett och är en vridkolv så skadar den gängorna och fastnar i ute läge.
Då blir bromsoksbyte nästa sak....
Skivor är det, vi bytte ut dem och klossarna (ok/belägg?) bak ..hm.. nån gång..:thinking: haha :oops: .. nyss.. (troligen har tiden krupit iväg och det var längre sedan än jag tycker). Men det var senaste grejen vi faktiskt gjorde..tillsammans med en service (bromsar fram hade vi bytt innan). Däcken är oxå bytta relativt nyligen.. så allt är blankt, synligt och ser ok ut (i jämförelse med rosten fanns på allt det gamla..)

Har redan klagat på andra bromsljud innan.. alla försökte förklara nått om att nya bromsklossar har en annan beläggning än gamla (miljögrejs?) och är därför sämre (inte för miljön då..)och låter lite mer.. och att man bromsar för lite nuförtiden.. och fan o hans mormor va mycket folk kan mumla - och jag säger att det kan inte vara rimligt att man inte ska våga köra om ett hästekipage utan att få magsår för man vet att rätt vad det är kan bromsarna börja gnissla (trots att man inte bromsar ibland!). Första veckorna.. ja en månad kan jag gå med på det.. sen är det orimligt i min värld - då tillverkar de fel saker/fel material/fel sätt! (jodå, jag kan säkert driva folk till vansinne när jag tycker sakeribland :p)

Så .. med vår ”bromshistoria” har jag börjat försöka googla på hur bromssystem funkar (inkl abssystemet).. om de på nått vis kan bli fel utan att det nödvändigtvis är just dåliga skivor osv.. nått mer hm tekniskt., eftersom jag kan urskilja ljud från tre olika ”däck” i olika konstellationer .. (oftast ett däck i taget, men ibland två samtidigt).

.......

Angående handbromsen har den lyst intre år konstant, oavsett pedaltryckningar, dragande i spaken.. både mecken har testat (två olika).. vi har provat.. besiktningsmännen har testat.. den tänds när man vrider på tändningen.. och när de andra lamporna slocknar - fortsätter den bara att lysa (aldrig blinkat ens)

......

Bromsreduceringsventil? :thinking::cool:
Måste googla på den..(y)
 
A
Snigla Snigla skrev:
Angående handbromsen har den lyst intre år konstant, oavsett pedaltryckningar, dragande i spaken.. både mecken har testat (två olika).. vi har provat.. besiktningsmännen har testat.. den tänds när man vrider på tändningen.. och när de andra lamporna slocknar - fortsätter den bara att lysa (aldrig blinkat ens)
Inte insatt i jeep direkt,men är det en lampa separat för handbromsen eller är det en bromsvarningslampa, är det kollat felkoder för bromssystemet? håller med om att oken bak borde bytas eller helrenoveras iaf,bytt bromsvätska? inte bra att ha anliggande bromsar,kan döda hjullagret om värmen får fettet att rinna ut:)
 
harry73
På vintern för något år sen fastnade bromsen bak och blev så varm att jag såg en liten låga.
Själva bromsskiva var rödglödande.

Lämnade den på verkstan som inte hittade felet. Hände en gång till och då la verkstan märke till att det kom ut vatten ur kabeln till handbromsen.
När det var minusgrader frös bromsen fast och på dagtid funkade allt bra igen.
 
harry73 harry73 skrev:
På vintern för något år sen fastnade bromsen bak och blev så varm att jag såg en liten låga.
Själva bromsskiva var rödglödande.

Lämnade den på verkstan som inte hittade felet. Hände en gång till och då la verkstan märke till att det kom ut vatten ur kabeln till handbromsen.
När det var minusgrader frös bromsen fast och på dagtid funkade allt bra igen.
Har råkat ut för samma sak även om det inte blev så dramatiskt som i ditt fall.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.