N Nicklas_1972 skrev:
MÅNGA SVAGHETER MED SUNROOF – REKOMMENDERAS EJ

SUNROOF produkter är mycket tveksamma. Bilden visar den panel som de nyttjar idag som har transparent glas mellan cellerna (se deras egna reklam video tid 1.16 ).


Problemet med denna typ av panel är att UV ljus når underlagspappen och att takdukstillverkarens garanti då ej gäller. Har själv kollat upp detta med takduken Mataki som SUNROOF nyttjar och svaret från duktillverkaren är att garantin ej gäller. Får du en fuktskada och det blir ett försäkringsärende så kommer du själv att få bekosta reparationerna.

På denna video [media] tid 3.01 ser man att SunRoof monterat ett snörasskydd mitt över solcellspanelen.



Detta kommer innebära att hela slingan som dessa paneler är kopplade till får kraftig minskad solelproduktion. Bypass dioderna som hantera skugga i panelen kommer jobba på högvarv och denna elektronik kommer gå sönder i förtid.

Detta bolag har funnits sedan 2011 och har under denna tid bytt VD vid flera tillfällen. Bolaget omsätter efter 9 år endast 6.5MSEK.
Se länk Allabolag: [länk] och de som driver bolaget verka ha ringa kompetens inom byggteknik och tak vilket bilderna ovan med paneler som släpper in UV ljus och montera in snörasskydd mitt över en panel tydligt visar. De nyttjar numera också billiga arbetskraft och montageteam som inte pratar svenska.

Även felaktig kabeldragning är vanlig på deras installationer. Stora slingor innebär att det finns stor risk för kraftig elektromagnetisk spänning vilket i värsta fall kan resultera i takbrand. Även detta lär inte Försäkringsbolaget täcka upp pga att inte arbetet är utfört enligt branschpraxis.

Det är lätt att falla för deras marknadsföring med fina retuscherade databilder på hus. För mycket fusk på alla plan kring detta bolag så rekommenderas ej.
Nu vet jag inte exakt vilket glas som panelerna är tillverkade av (härdat glas kanske?). Men såvida de inte är tillverkade av kvartsglas (vilket jag betvivlar, det är snordyrt), så blockeras UV-C och UV-B:
O9HxM.jpg
Vilken typ av uv ljus är det som Mataki ej tillåter? Råkar du ha länk till datablad?

Angående snöraskyddet, det låter helt klart bra, dock beror det väl på hur cellerna och panelerna är kopplade. Det är ju ungefär lika många celler som blockeras i varje panel (om snörasskyddet går längs med hela takfoten). Om paneler och är rätt kopplade så borde således alla paneler påverkas likamycket.

Vad gäller felaktiga installationer så får du gärna ge referenser eller liknande så att man själv kan bilda sig en uppfattning av situationen (och inte blint lita på någon främling på ett internetforum). Just nu ger du bara vilda påstående utan någon backning.
 
  • Gilla
wogge och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Får man inte ha snörasskydd med solpaneler?
 
Eller:
Om man behöver snörasskydd kan man alltså inte ha solpaneler?

Jag är intresserad själv så jag är i allra högsta grad mottaglig för att lyssna på kritik, men att komma instormandes med versaler kittlar källkritiska delen av hjärnan.

Det är tydligt att de satsar hårt på marknadsföring och mycket material är animeringar, det kan betyda flera saker.
 
N
ARJU ARJU skrev:
Eller:
Om man behöver snörasskydd kan man alltså inte ha solpaneler?

Jag är intresserad själv så jag är i allra högsta grad mottaglig för att lyssna på kritik, men att komma instormandes med versaler kittlar källkritiska delen av hjärnan.

Det är tydligt att de satsar hårt på marknadsföring och mycket material är animeringar, det kan betyda flera saker.
Självklart får man ha snörasskydd men detta skall installeras nedanför solcellspanelerna. Om de monteras mitt över solcellspanelerna blir det en skuggeffekt som kraftigt minskar solelproduktionen på de solcellspaneler som sitter på samma slinga. Elektroniken på en solcellspanel som hanterar skugga (bypass dioder) kommer slitas snabbt när denna typ av felaktiga installation sker och innebära att panelerna går sönder i förtid. Det är mycket fusk i solcellsbranschen idag och trist att inte företag som jobbar med att sälja lösningar kan göra rätt.
 
N
J JSten skrev:
Nu vet jag inte exakt vilket glas som panelerna är tillverkade av (härdat glas kanske?). Men såvida de inte är tillverkade av kvartsglas (vilket jag betvivlar, det är snordyrt), så blockeras UV-C och UV-B:
[bild]
Vilken typ av uv ljus är det som Mataki ej tillåter? Råkar du ha länk till datablad?

Angående snöraskyddet, det låter helt klart bra, dock beror det väl på hur cellerna och panelerna är kopplade. Det är ju ungefär lika många celler som blockeras i varje panel (om snörasskyddet går längs med hela takfoten). Om paneler och är rätt kopplade så borde således alla paneler påverkas likamycket.

Vad gäller felaktiga installationer så får du gärna ge referenser eller liknande så att man själv kan bilda sig en uppfattning av situationen (och inte blint lita på någon främling på ett internetforum). Just nu ger du bara vilda påstående utan någon backning.
Kontakta Mataki eller annan takduksfirma så lär du få samma svar jag fick när jag kontaktade dem. Att nyttja en vanlig standard solcellspanel som nyttjas för utanpåliggande solcellsanläggningar och plötsligt tro att denna panel blivit en bra takyta och nyttja den i ett integrerat solcellstak då har man inte gjort hemläxan. Anmärkningsvärt att denna firma inte har koll på detta och tom har med det i sin egen reklamfilm :(. Vi kan be att SunRoof visar upp ett intyg från Mataki att detta är tillåtet och att deras 30 års fuktgaranti gäller.
 
  • Gilla
MichaelOberg
  • Laddar…
N Nicklas_1972 skrev:
Kontakta Mataki eller annan takduksfirma så lär du få samma svar jag fick när jag kontaktade dem. Att nyttja en vanlig standard solcellspanel som nyttjas för utanpåliggande solcellsanläggningar och plötsligt tro att denna panel blivit en bra takyta och nyttja den i ett integrerat solcellstak då har man inte gjort hemläxan. Anmärkningsvärt att denna firma inte har koll på detta och tom har med det i sin egen reklamfilm :(. Vi kan be att SunRoof visar upp ett intyg från Mataki att detta är tillåtet och att deras 30 års fuktgaranti gäller.
Gäller det bara glas/glas paneler som är genomskinliga.
Vad gäller om man använder vanliga helsvarta paneler med aluminiumram?
 
  • Gilla
Jpettersson_
  • Laddar…
N Nicklas_1972 skrev:
MÅNGA SVAGHETER MED SUNROOF – REKOMMENDERAS EJ

SUNROOF produkter är mycket tveksamma. Bilden visar den panel som de nyttjar idag som har transparent glas mellan cellerna (se deras egna reklam video tid 1.16 ).

Problemet med denna typ av panel är att UV ljus når underlagspappen och att takdukstillverkarens garanti då ej gäller. Har själv kollat upp detta med takduken Mataki som SUNROOF nyttjar och svaret från duktillverkaren är att garantin ej gäller. Får du en fuktskada och det blir ett försäkringsärende så kommer du själv att få bekosta reparationerna.

På denna video
tid 3.01 ser man att SunRoof monterat ett snörasskydd mitt över solcellspanelen.

Detta kommer innebära att hela slingan som dessa paneler är kopplade till får kraftig minskad solelproduktion. Bypass dioderna som hantera skugga i panelen kommer jobba på högvarv och denna elektronik kommer gå sönder i förtid.

Detta bolag har funnits sedan 2011 och har under denna tid bytt VD vid flera tillfällen. Bolaget omsätter efter 9 år endast 6.5MSEK.
Se länk Allabolag: [länk] och de som driver bolaget verka ha ringa kompetens inom byggteknik och tak vilket bilderna ovan med paneler som släpper in UV ljus och montera in snörasskydd mitt över en panel tydligt visar. De nyttjar numera också billiga arbetskraft och montageteam som inte pratar svenska.

Även felaktig kabeldragning är vanlig på deras installationer. Stora slingor innebär att det finns stor risk för kraftig elektromagnetisk spänning vilket i värsta fall kan resultera i takbrand. Även detta lär inte Försäkringsbolaget täcka upp pga att inte arbetet är utfört enligt branschpraxis.

Det är lätt att falla för deras marknadsföring med fina retuscherade databilder på hus. För mycket fusk på alla plan kring detta bolag så rekommenderas ej.
Det var ett första forum inlägg av rang!
Känns på gränsen till Troll eller nån konkurrent till Sunroof kanske!?

Hursom så kan jag bemöta dessa påståenden.
För det första så är det inte transparent glas i panelerna, dom har dels ett heltäckande screen-tryck som är hel-svart samt att cellerna knappt släpper inte igenom något av det dubbla härdade glaset med cellerna imellan. det går alltså inte att se igenom panelerna. Det som går igenom är troligt mindre än 2% dvs försumbart. Du kanske tänker på en annan panel?

Har pratat med tekniska supporten på Mataki & dom säger samma sak, är panelerna täckande så är Mataki 380 korrekt material som underlag.
OM det skulle vara så att det är något som inte är korrekt, tar sunrooof garantin, detta har jag i avtal.

Bolaget har bytt ut stora delar av sin organisation sedan dom startade 2013 i Sverige det stämmer, alla anställda är helt nya, förutom 50% av ägarna som tog tag i nya strukturen.
Omsättningen var förra året c:a 15 milj & dom har tagit in nytt kapital 6.5 milj EUR detta år samt att dom anställer över 100 personer bara i år.

Du kan läsa mer om bolagets omstrukturering här:
https://www.solenerginyheter.se/20210407/2063/sunroof-nordics-nye-vd-marknadens-intresse-ar-stort

Du kan läsa om kapital investeringen här:
https://www.solenerginyheter.se/202...en-ar-att-ga-om-tesla-och-bli-storst-i-europa

Känns inte som ett bolag som kommer varken försvinna, eller bli en mindre spelare på marknaden.

de som driver bolaget verka ha ringa kompetens inom byggteknik och tak vilket bilderna ovan med paneler som släpper in UV ljus och montera in snörasskydd mitt över en panel tydligt visar. De nyttjar numera också billiga arbetskraft och montageteam som inte pratar svenska.

Inget av det stämmer, Panelerna släpper EJ in UV ljus, något snörasskydd har vi ej monterat.
Byggfirman som bygger & sätter ställningar är mycket kompetenta & har riktiga byggfirmor som är registrerade i Sverige. Ja, dom har personal som inte pratar Svenska -vem har inte det idag?
Betyder detta att dom inte har kompetens, för att dom inte pratar flytande Svenska?
Vad deras lön är, vet jag inte -brukar inte fråga.

Kabeldragning är gjord enligt elsäkerhetsverket föreskrifter & projektering med godkända kontakter & klamrade enligt föreskrifter. Allt är godkänt av elektriker.

JAG rekommenderar VERKLIGEN Sunroof, dom har varit & är fortfarande väldigt proffsiga i allt dom gjort hittills. Har fått full support av dom, deras byggare som var här har hjälpt till med lite extra grejor jag ville ha gjort medans ställningen ändå var på plats etc.
Vi är svin nöjda!



Mvh
 
  • Gilla
Mony och 11 till
  • Laddar…
N
M MichaelOberg skrev:
Gäller det bara glas/glas paneler som är genomskinliga.
Vad gäller om man använder vanliga helsvarta paneler med aluminiumram?
Paneler med aluminiumram är designade för att installeras som utanpåliggande. Dessa paneler är oftast enkelglass med en plastfolie på baksidan. Panelerna har brandklass C och är mindre lämplig som integrerad panel.
 
  • Gilla
Sorken50
  • Laddar…
Kan du inte berätta vilken firma du själv representerar?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
N
M Myckling skrev:
Kan du inte berätta vilken firma du själv representerar?
Jag jobbar som ingenjör på en känd biltillverkare i Sverige. Går själv i takbytartankar och har tagit in lite offerter från olika tillverkare bla Sunroof. När jag såg att deras paneler var transparenta kollade jag upp med den takdukstillverkare Mataki vad som gällde. Mycket riktigt så godkände de ej denna typ av transparenta panel. Att ett företag trots detta marknadsför en taklösning som inte är godkänd irriterar mig. Många som kommer bli besvikna vid framtida garantiärenden. Vi vet inte hur länge detta bolag finns kvar? De omsätter 6MSEK efter 9 års verksamhet. Vet inte hur många felaktiga tak de installerat men hade jag varit en kund så hade jag omgående krävt att de löser problemet och byter ut panelerna.
Kolla deras video och tre brister framkommer tydligt här:
- felaktig panel
- snöras skydd mitt på panel
- extremt liten luftspalt. Har läst på en hel del forum kring BIPV och 10cm är den nivån som de rekommenderar. Ett för varmt tak är inte alls hälsosamt och kommer också producera mycket mindre solel och även degradera panelerna kraftigt. (panelens garanti gäller då ej).
 
  • Gilla
Sorken50
  • Laddar…
N
F fimpan skrev:
Hej på er!
Har ett tak som behöver bytas ut, är idag betongpannor från 90-talet.
Har kikat på kostnad för att få någon firma att utföra detta & är väl medveten om kostnaden.

Har nu även ett sidospår, där en firma ska byta hela taket till integrerade solpaneler.
Låter väldigt spännande & framtid & är därför ytterst nära att slå till.

Finns det några här som har integrerade solpaneler på sitt tak idag som kan berätta om erfarenheter?

Skulle tro att skillnaden mellan att bara byta taket & byta tak med integrerade solpaneler skiljer c:a 80.000:-
Dock genererar ju taket c:a 18.000 Kwh/år vilket motsvarar vår elförbrukning. (OM det nu kommer lev detta dvs!)
Har du fått en snö och vindlastberäkning levererad? Vad hade du för underlagstak? Var det råspont eller något annat?
 
N
Letade upp mitt mailsvar från Peter Edefelt från Mataki.


"Tackar själv för trevligt telsamtal.


Fråga

Ponera att jag lägger Haloten 380 på råspånten, läktar och lägger solcellspaneler med ljusgenomsläpp ovanpå. Säg att det blir problem med fuktgenomslag om 20 år, vad händer då. Ligger bevisbördan på mig att visa att duken inte har varit exponerad för UV-ljus mer än 3 månader? Eller förändras duken visuellt så att ni kan kontrollera detta? Ligger bevisbördan på mig att visa att fukten inte kommer inifrån vinden?


Svar: Om det nu skulle vara så att det läcker in efter vill säga 20år, då får man reklamera och sedan kommer Mataki ut och tittar på vad det kan bero på ( alltså en besiktning) skulle det då vara så att det är ett uppenbart produktfel som gör så att det har läckt in, då går Produktgarantin in. Vi kommer då att göra alla möjliga tester på produkten där vi kan se allt ifrån ”pinnholes”och om den blivit spröd pga uv-stråling osv. Garantin tar ej om produkten varit utsatt för uv strålning längre tid än angiven tid. Våra tester så ser vi om produkten blivit utsatt för uv- strålning längre tid än vad sagt"

Tydligt svar från Peter Edefelt från Mataki. Garantin gäller ej om takduken varit utsatt för mera UV ljus än tillåtet.
 
N Nicklas_1972 skrev:
Letade upp mitt mailsvar från Peter Edefelt från Mataki.


"Tackar själv för trevligt telsamtal.


Fråga

Ponera att jag lägger Haloten 380 på råspånten, läktar och lägger solcellspaneler med ljusgenomsläpp ovanpå. Säg att det blir problem med fuktgenomslag om 20 år, vad händer då. Ligger bevisbördan på mig att visa att duken inte har varit exponerad för UV-ljus mer än 3 månader? Eller förändras duken visuellt så att ni kan kontrollera detta? Ligger bevisbördan på mig att visa att fukten inte kommer inifrån vinden?


Svar: Om det nu skulle vara så att det läcker in efter vill säga 20år, då får man reklamera och sedan kommer Mataki ut och tittar på vad det kan bero på ( alltså en besiktning) skulle det då vara så att det är ett uppenbart produktfel som gör så att det har läckt in, då går Produktgarantin in. Vi kommer då att göra alla möjliga tester på produkten där vi kan se allt ifrån ”pinnholes”och om den blivit spröd pga uv-stråling osv. Garantin tar ej om produkten varit utsatt för uv strålning längre tid än angiven tid. Våra tester så ser vi om produkten blivit utsatt för uv- strålning längre tid än vad sagt"

Tydligt svar från Peter Edefelt från Mataki. Garantin gäller ej om takduken varit utsatt för mera UV ljus än tillåtet.
Men som man frågar får man svar. Du har ju redan i frågan berättat att det är ljusgenomsläpp.....

Nu har jag inte solpaneler ännu (blir på mitt näst hus om ca 2 år) och kan inte Sunroof eller någon annan leverantör ännu heller så jag uttalar mig inte om deras produkter alls.

Men spontant känns det som du styrt svaret genom din fråga.

PS. Jag hade valt helt svarta paneler med det undertaket, även om glas inte släpper inte genom UVA-B o C.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
N Nicklas_1972 skrev:
Jag jobbar som ingenjör på en känd biltillverkare i Sverige. Går själv i takbytartankar och har tagit in lite offerter från olika tillverkare bla Sunroof. När jag såg att deras paneler var transparenta kollade jag upp med den takdukstillverkare Mataki vad som gällde. Mycket riktigt så godkände de ej denna typ av transparenta panel. Att ett företag trots detta marknadsför en taklösning som inte är godkänd irriterar mig. Många som kommer bli besvikna vid framtida garantiärenden. Vi vet inte hur länge detta bolag finns kvar? De omsätter 6MSEK efter 9 års verksamhet. Vet inte hur många felaktiga tak de installerat men hade jag varit en kund så hade jag omgående krävt att de löser problemet och byter ut panelerna.
Kolla deras video och tre brister framkommer tydligt här:
- felaktig panel
- snöras skydd mitt på panel
- extremt liten luftspalt. Har läst på en hel del forum kring BIPV och 10cm är den nivån som de rekommenderar. Ett för varmt tak är inte alls hälsosamt och kommer också producera mycket mindre solel och även degradera panelerna kraftigt. (panelens garanti gäller då ej).
Ånej, en "ingentinggör" som inte har nånting att göra, förutom att trolla i trådar :crysmile:
Nä men allvarligt nu!
Jag har redan förklarat för dig att panelerna släpper INTE igenom ljus, vad är det du inte inte fattar?
Jag har paneler i mitt garage, du kan komma förbi så kan du få titta själv!
Det går inte se igenom dom!
Snörasskydd har jag inte, ingen i storstad har det, så lägg ner.
Luftspalt är tillräcklig för att kyla panelerna.

Du kan sluta trolla i denna tråd nu.

mvh
 
  • Gilla
  • Haha
JJP5000 och 5 till
  • Laddar…
Ett nytt och innovativt sätt att montera solpaneler på ett estetiskt sätt är nog välkommet på denna marknad så det blir som vanligt konsumenten som står med egna huset som teststation ovetandes om framtida problem som dyker upp där leverantörens framtid avgörs med tålamodet från riskkapitalister och försäljningsresultat. Så inget konstigt med det.

Har sökt på företagets publika dokumentation på sin hemsida men kan ej finna ett datablad motsvarande deklaration på prestanda som övriga tillverkare har, dvs verkningsgrad, elprestanda under olika temp områden, effekt utifrån i strålning etc. Materialuppbyggnad, cell layout ang bypass, Kanske missat nån länk. Tacksam tips på länk isåfall.

Tekniken med att kyla av undersidan med sk. skorstenseffekten där varm luft stiger uppåt är bra MEN avluftas, detta i nock? Bilder ger inga ledtrådar och ej deras hemsida heller. Finns tråd här med liknande misstag där varm fuktig luft stiger uppåt och avsätter sig på andra sidan av taket som vatten som gör att råspånt slår sig plus ev mögelproblem.

Så sammanfattningsvis besviken på den knapphändiga information som leverantör redovisar på tekniken även ang. referensanläggningar. Men utseendet blir snyggt.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.